Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #50 : Marraskuu 13, 2020, 00:54:22 » |
|
Tuosta näkee, että ainakin EU:n näkökulmasta Kaunasin ja Puolan rajan välinen yhteys puuttuu, eli nykyistä 1435 mm rataa ei katsota kelvolliseksi osaksi tuota korridoria. Hyvä niin.
Saa nähdä millaiset ehdotukset tulevat komissiolta, kun TEN-T menevät uusiksi. Jahas, viittasit taas mielenkiintoisuuteen, joka on mulle melko tuntematon. (Kiitos!) Mistä lähteä lukemaan noiden uusiksi menemisestä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #52 : Marraskuu 13, 2020, 09:45:29 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #53 : Marraskuu 13, 2020, 09:58:03 » |
|
ja sitten syventävää: "The main flagship project for the Corridor - the Rail Baltica project is a missing link to ensure that there is no gauge break between different Member States, and full economic potential of the Corridor is realised. Therefore, one of the Corridor priorities and challenges continues to be the completion of the Rail Baltica project on time and in a coordinated way, ensuring infrastructure interoperability, not only across the Baltic States but also Poland and Finland. " https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/4th_nsb_wp.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #54 : Marraskuu 23, 2020, 17:01:22 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #56 : Marraskuu 17, 2021, 08:10:31 » |
|
Rail Baltikasta 200 km osuus tarjouskilpailuun Latviassa "The tender “Rail Baltica main line construction in Latvia” aims for an early contractor involvement to carry out the Rail Baltica mainline, and infrastructure construction works in Latvia (outside the capital city of Riga). The international tender for the construction works will be carried out in two stages. It is expected that the winner will be chosen, and contract concluded at the end of 2022, ensuring that the construction of the new railway line can start in the first half of 2023." https://www.railbaltica.org/international-tender-launched-for-the-rail-baltica-main-line-construction-in-latvia/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #57 : Marraskuu 17, 2021, 22:26:26 » |
|
Rail Baltikasta 200 km osuus tarjouskilpailuun Latviassa "The tender “Rail Baltica main line construction in Latvia” aims for an early contractor involvement to carry out the Rail Baltica mainline, and infrastructure construction works in Latvia (outside the capital city of Riga). The international tender for the construction works will be carried out in two stages. It is expected that the winner will be chosen, and contract concluded at the end of 2022, ensuring that the construction of the new railway line can start in the first half of 2023." https://www.railbaltica.org/international-tender-launched-for-the-rail-baltica-main-line-construction-in-latvia/Hei, hienoa! Tää näyttäisi siltä, että Riikaan asti junat kulkisivat jo tällä vuosikymmenellä, vaikka Viron pätkä myöhästyy pahasti! On jo valtava plussa, jos edes neljän tunnin bussimatkan päästä Tallinnasta alkaa mukava junayhteys Varsovaan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #58 : Marraskuu 18, 2021, 07:39:54 » |
|
Ja kehitettäisiin sitä Tartton kautta kiertävää junayhteyttä että olisi sujuvat vaihdot niin Valgassa/Valkassa kuin Riian päässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #59 : Marraskuu 18, 2021, 07:59:25 » |
|
Ja kehitettäisiin sitä Tartton kautta kiertävää junayhteyttä että olisi sujuvat vaihdot niin Valgassa/Valkassa kuin Riian päässä.
ei enää kehitetä moskovan rataverkkoa, vaan baltiaan rakennetaan eurooppalainen rataverkko.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #60 : Marraskuu 18, 2021, 08:22:16 » |
|
Ja kehitettäisiin sitä Tartton kautta kiertävää junayhteyttä että olisi sujuvat vaihdot niin Valgassa/Valkassa kuin Riian päässä.
ei enää kehitetä moskovan rataverkkoa, vaan baltiaan rakennetaan eurooppalainen rataverkko. Se rataverkko on jo nyt sellaisessa tilassa, että Tallinna–Riika onnistuisi samassa ajassa kuin bussilla. Eli olisi järjestettävissä. Rail Baltica on Viron osalta puolisen vuosikymmentä myöhässä, koska Pärnun alueen maakuntakaavaa oli valmistelemassa joukko korruptioon tottuneita ikäviä tyyppejä, jotka eivät viitsineet hoitaa kaavoitusta lain vaatimalla tavalla, vaan oikoivat prosessia. Pärnuun maakuntakaava kaatui ja uuden tekeminen kestää viitisen vuotta. Sinä aikana se "eurooppalainen rataverkko" ei rakennu Viroon lainkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 91
|
« Vastaus #61 : Marraskuu 18, 2021, 18:43:05 » |
|
Ja kehitettäisiin sitä Tartton kautta kiertävää junayhteyttä että olisi sujuvat vaihdot niin Valgassa/Valkassa kuin Riian päässä.
ei enää kehitetä moskovan rataverkkoa, vaan baltiaan rakennetaan eurooppalainen rataverkko. Se rataverkko on jo nyt sellaisessa tilassa, että Tallinna–Riika onnistuisi samassa ajassa kuin bussilla. Eli olisi järjestettävissä. Rail Baltica on Viron osalta puolisen vuosikymmentä myöhässä, koska Pärnun alueen maakuntakaavaa oli valmistelemassa joukko korruptioon tottuneita ikäviä tyyppejä, jotka eivät viitsineet hoitaa kaavoitusta lain vaatimalla tavalla, vaan oikoivat prosessia. Pärnuun maakuntakaava kaatui ja uuden tekeminen kestää viitisen vuotta. Sinä aikana se "eurooppalainen rataverkko" ei rakennu Viroon lainkaan. Baltian mailla olisi nyt hyvä tilaisuus opetella valtionrajat ylittävää junaliikennettä nykyisellä rataverkolla ja harjoitella tulevaa Rail Baltican liikennöintiä kaikessa rauhassa. Vai ohitetaanko paikalliset toimijat tuon radan valmistuttua? Samalla saataisiin tietoa myös suomalaisten todellisesta mielenkiinnosta matkustaa junalla Tallinnasta Keski-Eurooppaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #62 : Marraskuu 18, 2021, 21:10:57 » |
|
....Samalla saataisiin tietoa myös suomalaisten todellisesta mielenkiinnosta matkustaa junalla Tallinnasta Keski-Eurooppaan.
Onko siitä mitään veikkausta kuinka paljon ja minne suomalaiset haluaisivat matkustaa junalla. Ensin Tallinnasta viisi tuntia Varsovaan, ja sitten ehkä Berliiniin asti ilman junanvaihtoa, mutta vielä on pitkä matka ...Pariisiin, Roomaan, Espanjan aurinkorannikolle? Asutulla seudulla matkattaisiin meluaitojen sisällä (niin suunnitelmassa lukee ainakin englanniksi), joten kylät ja kaupungit jäisi näkemättä. Onko se oikeasti houkuttelevampaa kuin lentäminen? Mitenhän on hintapuolen kanssa, pärjääkö kilpailussa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #63 : Marraskuu 18, 2021, 21:29:47 » |
|
2020-luvulla lentäminen nyt joka tapauksessa ei ole vaihtoehto. Kyse on siitä, mennäänkö Varsova–Split-yöjunalla Välimerelle vai jätetäänkö etelänmatka väliin. Ehkä 30-luvulla sähkölentokoneet yleistyvät. Sitten on taad ihan ok lentääkin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #64 : Marraskuu 19, 2021, 07:18:39 » |
|
Niin no ideaalimaailmassa olisi suora rajat ylittävä juna kuten Allegrot meidän ja Venäjän välillä. Ja joka ei pysähtyisi Tartton ja Valgan välillä ihan joka paikassa. Sentään on jo nopeita vuoroja Tallinnan ja Tartton välillä. Sielläkin kun saataisiin rata 160km/h nopeudelle ihan Rail Balticasta huolimatta.
Katselinpa jonkun sattumalta olevan arkipäivän lähtöjä, kyllä Valgassa/Valkassa saa odottaa junaa ja ei ole synkronoitu yhteyksiä tällä hetkellä lainkaan..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #65 : Marraskuu 19, 2021, 07:51:55 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #66 : Marraskuu 19, 2021, 12:40:56 » |
|
Onko siitä mitään veikkausta kuinka paljon ja minne suomalaiset haluaisivat matkustaa junalla. Ensin Tallinnasta viisi tuntia Varsovaan, ja sitten ehkä Berliiniin asti ilman junanvaihtoa, mutta vielä on pitkä matka ...Pariisiin, Roomaan, Espanjan aurinkorannikolle? Asutulla seudulla matkattaisiin meluaitojen sisällä (niin suunnitelmassa lukee ainakin englanniksi), joten kylät ja kaupungit jäisi näkemättä. Onko se oikeasti houkuttelevampaa kuin lentäminen? Mitenhän on hintapuolen kanssa, pärjääkö kilpailussa?
Se voi kilpailla lentojen kansa jos lentoja aletaan ilmasto tms syystä rajoittaa tai lentäminen kallistuu. Myös öljyn saatavuuden rajoittaminen vähentäisi lentämistä kuten se teki 1970-luvulla. Vielä 1980-luvulla oli interrrailaaminen eli 3-4 viikkoa eurooppaa kierrellen junalla nuorten keskuudessa kilpailukykyinen tapa lomailla. Lentäminen reittikoneilla siihen aikaan sikakallista, ja charter-koneilsiin pääsi vain jos osti pakettimatkan valmiiksi pureskeltuihin rantalomakohteisiin jonne vain lapsiperheet ja keski-ikäset ja elkäkeläiset halusivat. Eli jos junalla pääsisi Tallinnasta kohtuullisilla vaivoilla ja hinnoilla niin ainakin itäinen keski-Eurooppa eli Puola, Tsekit, Slovakia, Unkari ja osittain myös Itävalta ja etelä-Saksa olisi ihan reilun viikonkin kesävän lomamatkan mahdollisia kohteita. Eli ei välimerelle asti mutta ehkä kumminkin Karpaateille, Alpeille tai kaupunkilomalle. Monet ihmiset liikkuvat omilla autoilllaankin Euroopaan, miksi ei junalla, jos junaa vain olisi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #67 : Marraskuu 19, 2021, 13:57:36 » |
|
Onko siitä mitään veikkausta kuinka paljon ja minne suomalaiset haluaisivat matkustaa junalla. ....
Se voi kilpailla lentojen kansa jos lentoja aletaan ilmasto tms syystä rajoittaa tai lentäminen kallistuu. .... Monet ihmiset liikkuvat omilla autoilllaankin Euroopaan, miksi ei junalla, jos junaa vain olisi? Ruotsissa on enemmän asukkaita kuin Suomessa ja ruotsalaiset käyttävät junaa paljon enemmän kuin suomalaiset. Lisäksi sisämaanlentoja "paheksutaan" paljon voimallisemmin kuin Suomessa. Silti ruotsalaisten junamatka ulkomaille päättyy enimmäkseen Kööpenhaminaan (lentokentälle tai kaupunkiin). Junamatkat Berliiniin tai Hampuriin eivät ole mitään suuren yleisen kansoittamia ja näitä etäämmäs käyttäjät ovat poikkeuksellisia tapauksia. Tätä taustaa vasten ihmettelen missä määrin suomalaiset alkaisivat matkustaa junalla Keski-Eurooppaan, jos muita vaihtoehtoja on tarjolla. Silmiini ei ole sattunut (en ole tehokkasti etsinyt) mitään arviota suomalaisten määrästä Varsovaan tai etäämmäs, eli jokunen vai vaunulastillinen vai koko junallinen keskimäärin päivässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #68 : Marraskuu 19, 2021, 14:13:59 » |
|
Onko siitä mitään veikkausta kuinka paljon ja minne suomalaiset haluaisivat matkustaa junalla. ....
Se voi kilpailla lentojen kansa jos lentoja aletaan ilmasto tms syystä rajoittaa tai lentäminen kallistuu. .... Monet ihmiset liikkuvat omilla autoilllaankin Euroopaan, miksi ei junalla, jos junaa vain olisi? Ruotsissa on enemmän asukkaita kuin Suomessa ja ruotsalaiset käyttävät junaa paljon enemmän kuin suomalaiset. Lisäksi sisämaanlentoja "paheksutaan" paljon voimallisemmin kuin Suomessa. Silti ruotsalaisten junamatka ulkomaille päättyy enimmäkseen Kööpenhaminaan (lentokentälle tai kaupunkiin). Junamatkat Berliiniin tai Hampuriin eivät ole mitään suuren yleisen kansoittamia ja näitä etäämmäs käyttäjät ovat poikkeuksellisia tapauksia. Tätä taustaa vasten ihmettelen missä määrin suomalaiset alkaisivat matkustaa junalla Keski-Eurooppaan, jos muita vaihtoehtoja on tarjolla. Silmiini ei ole sattunut (en ole tehokkasti etsinyt) mitään arviota suomalaisten määrästä Varsovaan tai etäämmäs, eli jokunen vai vaunulastillinen vai koko junallinen keskimäärin päivässä. Kaikki lentämine nyt johtuu siitä että se on niin älyttömän halpaa. Viikonlopuksi pääsee eurooppalaiseen metropoliin alle sen mitä esim jo bussilla maksaisi puhumattakaan junasta, koska lentoliikene ei maksa veroja mm. Ruotsin yritykset saada aikaan suora junayhteys Eurooppaan on ollut aika onnetonta. Osittain johtuu siitä että junalauttaliikenne Saksaan lopetettiin koronan takia ja laiva myytiin pois, osittain siksi että nykyaikaista yöjuniin sopivaa kalustoa ei ole vaan joudutaan käyttämään ikivanhaa. Lisäksi palkka- ym kustannukset Ruotsissa ja Tanskassa ovat mitä ovat joten liikenne vaatii osittain yhteiskunnan tukea. Tallinna -Varsova väli voitaisiin ajaa sikäläisillä junilla ja halvemmilla kustannuksilla , esim Puolalla on suht nykyaikaisia makuuvaunuja jotka voivat liikkua myös leveäraideverkossa. Toisaalta normaaliraide alkaa jo Kaunasissa joten riittäisi jos vain välin Tallinna-Kaunas pääsisi jollain suoralla junalla. Olen myös joitakin kertoja ehdottanut että esim Moskoavsta Varsovaan, Prahaan, Budapestiin Wieniin, Berliiniin ym lähteviä junia voisivat suomalaisetkin käyttää jos Venäjä ja Valko-Venäjä olisi normaaleja valtioita. Nyt taitaa liikenne olla poikki erinäisistä syistä ja vaikka avattaisiin uudelleen niin ei taitaisi suomalaiset saada viisumia kovin helpolla sellaisille matkoille vaikka se muuten teknisesti olisi mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #69 : Tammikuu 08, 2024, 17:01:13 » |
|
Virossa Rail Baltican rakennustyöt käyntiin keväällä 2024 "RAIL Baltica Estonia allekirjoitti 5. tammikuuta 34,2 miljoonan euron sopimuksen Trev-2 Gruppin ja AllSparkin kanssa Viron suurnopeusradan ensimmäisen osuuden rakentamisesta. Euroopan unionin Verkkojen Eurooppa -väline tarjoaa 85 prosenttia rahoituksesta. Rakentamisen odotetaan alkavan tänä keväänä ja valmistuvan vuoden 2027 puolivälissä. Uusi osuus on 4,8 kilometriä pitkä ja se kulkee Tallinnan uuden Ülemisten aseman itäpuolelta Soodevahesin Lagedi-tien risteykseen. Osuuteen sisältyy myös Ülemisten aseman ratapihan penkereen osittainen rakentaminen ja uuden autojen lastausterminaalin rautatieelementin osittainen rakentaminen." https://www.railjournal.com/infrastructure/rail-baltica-awards-contract-for-first-section-in-estonia/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #70 : Tammikuu 08, 2024, 17:31:52 » |
|
Sopimus allekirjoitettu Rail Baltica -pääradan rakentamisesta Latviassa "21. joulukuuta Rail Baltican kansallinen toteuttaja Latviassa, SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas ja “E.R.B. Rail JV PS” teki sopimuksen Rail Baltica -pääradan rakentamisesta Latviaan. Kansainvälisen kilpailun voitti konsortio, johon kuuluivat Eiffage Génie Civil SAS (Ranska), Budimex S.A. (Puola) ja Rizzani de Eccher S.p.A (Italia). Jokaisella yhteisyrityksen osanottajalla on kokemusta strategisten infrastruktuurihankkeiden rakentamisesta Euroopassa. Latvian pääradan rakentamisen aloittamisen valmistelutyöt on saatu päätökseen, mukaan lukien maan saatavuus, rakentamisen ensimmäisen vaiheen rahoitus, suunnittelu sekä kansainvälisesti tunnustettu ja kokenut rakentamisen valvoja ja urakoitsija. Rail Baltica -pääradan rakennustyöt Riian ulkopuolella kattavat noin 230 kilometriä rautatien alirakenteita, penkereitä, tieristeyksiä ja rautatien päällysrakenteita, mukaan lukien rata ja muu siihen liittyvä infrastruktuuri. Tässä FIDIC-sopimuksessa arvioitu sopimussumma on 3,7 miljardia euroa. Töiden kunkin osan erityiskustannukset lasketaan rakennussuunnitelmien tarkastelun jälkeen. Tilaaja ja rakennusinsinööri Italferr (Ferrovie dello Stato Italiane Group) hoitaa urakan, työn ja kustannusvalvonnan, kun taas liikenneministeriö valvoo sopimuksen toteuttamista." https://www.railbaltica.org/contract-signed-for-rail-baltica-mainline-construction-in-latvia/https://www.eiffagegeniecivil.com/actualites/eiffage-budimex-et-rizzani-de-eccher-remportent-en-groupement-les-travaux-de-genie-civil-et-de-pose-de-voies-de-230-kilometres-de-la-section-lettone-du-projet-ferroviaire-rail-balticahttps://rde.it/en/projects/rail-baltica-main-line-latvia/https://www.budimex.pl/en/offer/railway-construction.html
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2024, 14:20:35 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #71 : Tammikuu 08, 2024, 18:52:38 » |
|
Rail Baltican sähköistys "Italferr sai yhteistyössä saksalaisen DB Engineering & Consultingin ja espanjalaisen Idom Consulting, Engineering, Architecture -yrityksen kanssa PMC-sopimuksen uuden Rail Baltica HS -radan energiaosajärjestelmästä. Seitsemän vuoden sopimus on jaettu kumppaneiden kesken 33 prosentin osuuksilla. 2x25 kV sähköistetty, varustettu ERTMS:llä ja varustettu 15 sähköasemalla ja 64 rinnakkaiskäyttöpisteellä, mukaan lukien niihin liittyvät rakennukset." https://www.italferr.it/content/italferr_nd/en/Our-projects/sectors/high-speed---high-capacity/baltic-countries.html
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2024, 16:41:31 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #73 : Tammikuu 29, 2024, 09:53:13 » |
|
Liettuan hallitus hyväksyi Rail Baltican Kaunasin solmun infrastruktuurin kehittämissuunnitelman "Kaunas-rautatiesolmu yhdistää Kaunasin etelä- ja pohjoispuolelta ympäröivät raiteet, sisältää Kaunasin rautatieaseman ja pääsyn Kaunasin intermodaaliterminaaliin. Eurooppalaisen rautatien uusi infrastruktuuri on merkittävä sysäys koko alueen pitkän aikavälin sosiaaliselle ja taloudelliselle kasvulle ja paremmalle kommunikaatiolle, Liettuan apulaisliikenne- ja viestintäministeri Mindaugas Tarnauskas sanoi." https://www.railbaltica.org/government-approves-infrastructure-development-plan-for-rail-balticas-kaunas-node/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|