Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Baltian rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] | Siirry alas Tulostusversio
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 898


« Vastaus #275 : Joulukuu 04, 2025, 11:39:16 »

Noidun (kai moni muukin jo noituu) ministeri Harakan toimien älyttömyyttä (noin 4.2 miljardin euron lahjasta EU:lle Tallinnan tunnelin aloittelun sijasta) ja täydellistä ymmärryksen puutetta edellä esitettyjen asioiden suhteen.

Muistutan palstamme kommentoijia : monet heistä vielä äsken vinkuivat Tallinnan tunnelin perusteluja vastaan.
Toivon KAIKILTA myötävaikutusta tunnelin puolesta. Jo sitä ennen täytyy käynnistää toimet jonnekin Hyvinkään tienoille tehtävän terminaalin suhteen ja myös junalautan puolesta.
Ostaisiko joku kirkasvalolamput Hyvinkään suunnan unissakäveleville kunnallispoliitikoille?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2482


« Vastaus #276 : Joulukuu 07, 2025, 08:49:32 »


Rail Baltica Ülemisten terminaalin rakennustyöt

3.12.2025

"EstFilm-tuotanto"


https://youtu.be/7vzGE4iS4Kg
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2482


« Vastaus #277 : Joulukuu 08, 2025, 08:43:46 »


Škodan uudet sähköjunat aloittavat liikenteen – vahvistamaan Viron liikennettä

5.12.2025 Google konekäännös

"Virolainen rautatieyhtiö Elron ja tšekkiläinen Škoda-konserni ovat esitelleet ensimmäisen yhteensä 16 uudesta sähköjunasta, jotka tulevat liikennöimään Tallinnan ympäristön reiteillä. Ensimmäinen juna otetaan käyttöön 15. joulukuuta, mutta se esiteltiin yleisölle jo 29. marraskuuta.

Uudet junat otetaan käyttöön maan uusilla sähköistetyillä rataosuuksilla, ja ne ovat osa Viron pyrkimyksiä nykyaikaistaa rautatieliikennettä. Škoda toimittaa yksitoista kaukoliikenteen junaa ja viisi seutujunaa, ja kaikki yksiköt on jo valmiiksi valmistettu. Kaupan arvo on noin 147 miljoonaa euroa.

Seutuliikenteen juniin mahtuu 262 istuvaa ja 356 seisovaa matkustajaa sekä 15 polkupyörää. Junien huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa. Ensimmäinen uudet junat vastaanottava linja on Tallinna–Kloogaranna 15. joulukuuta alkaen. Uudet junat liikennöivät 5. tammikuuta alkaen Tallinna–Tapa-reitillä, kun taas Tallinna–Tartto-linja otetaan käyttöön vasta infrastruktuuritöiden valmistuttua."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20251205/18125/nya-el-tag-fran-skoda-tas-i-bruk-ska-starka-estlands-trafik
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2482


« Vastaus #278 : Tänään kello 14:15:56 »


Baltian suurnopeusrataa rakennetaan nyt kolmessa maassa samanaikaisesti

10.12.2025 Google konekäännös

"Rail Baltica -rautatiehanke on nyt lopullisesti pois suunnitteluvaiheesta ja siirtynyt täysimittaiseen rakennusvaiheeseen kaikissa kolmessa Baltian maassa. Työt ovat käynnissä samanaikaisesti Virossa, Latviassa ja Liettuassa, ja nykyisten ennusteiden mukaan 43 prosenttia koko pääradasta on valmis rakennusvaiheeseen tai aktiivisessa tuotannossa vuoden 2025 loppuun mennessä.

Rail Baltica on yksi EU:n suurimmista infrastruktuurihankkeista, ja se yhdistää Tallinnan, Riian, Kaunasin, Vilnan ja Varsovan uudella vakioraideleveydellä varustetulla rautatiellä, joka on mukautettu sekä henkilö- että tavaraliikenteeseen. Hanketta ovat pitkään viivästyttäneet viivästykset, kustannusten nousut ja epävarma rahoitus, mutta se on nyt siirtynyt pääomavaltaisimpaan vaiheeseensa.

Suuret rakennustyöt Virossa

Virossa on parhaillaan käynnissä maanrakennus- ja ratatöitä yli 70 kilometrin matkalla tulevalla rautatiellä. Yksi laajimmista hankkeista on Ülemiste-terminaali Tallinnassa, joka toimii kansainvälisen liikenteen solmukohtana Baltian maiden ja muun Euroopan välillä.

Samaan aikaan pääradan varrelle rakennetaan siltoja, tasoristeyksiä ja teknisiä tukitiloja. Työt tehdään vaiheittain, jotta vaikutus nykyiseen liikenteeseen olisi mahdollisimman vähäinen, mutta häiriöitä on kuitenkin ollut vaikea välttää pääkaupunkiseudulla.

Hanke on strategisesti tärkeä Virolle, jolla ei tällä hetkellä ole suoraa normaaliraideleveyttä omaavaa rautatieyhteyttä Keski-Eurooppaan. Samalla investoinnit edustavat pitkäaikaista sitoutumista, johon liittyvät korkeat käyttö- ja ylläpitokustannukset, mikä on herättänyt myös sisäistä kritiikkiä."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20251210/18133/baltisk-hoghastighetsjarnvag-byggs-nu-i-tre-lander-samtidigt
tallennettu
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Baltian rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina