Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2343


« Vastaus #175 : Joulukuu 14, 2023, 02:05:40 »

HMVY:n kalustosiirto Seinäjoki - Haapamäki taittaa matkaa 37min myöhässä, syynä junan muodostamisen viivästyminen. Mitä lienee siellä käynyt? Tähän saataneen hyvä "meriselitys" henkilöltä, joka aina jaksaa ruotia 1009:n tekemisiä.

Meinaatko, Roope, että 1009-porukan toilailut eivät ansaitse ruotimista?


Mahdollisesti operaattoria varsinaisesti nimeämättä toilailun julkinen ruotiminen johtaa siihen, että kohtaa syrjintää. Vaikka ei edes olisi kyse yhdestä tietystä operaattorista.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1238


« Vastaus #176 : Joulukuu 14, 2023, 05:07:50 »

HMVY:n kalustosiirto Seinäjoki - Haapamäki taittaa matkaa 37min myöhässä, syynä junan muodostamisen viivästyminen. Mitä lienee siellä käynyt? Tähän saataneen hyvä "meriselitys" henkilöltä, joka aina jaksaa ruotia 1009:n tekemisiä.

Meinaatko, Roope, että 1009-porukan toilailut eivät ansaitse ruotimista?


En, mutta lähinnä näyttää siltä ettei ruotiminen auta menoon yhtään mitään.
tallennettu

Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 453


« Vastaus #177 : Joulukuu 21, 2023, 16:11:18 »

Täällä on kovin mollattu 1009:n myöhässä kulkemisia. Siuntion reissulla viime kesäkuussa kysäisin juna- ja veturimiehistöltä mahdollisista ongelmista.

Heidän kertomansa mukaan kivihiilen laatu EI VASTAA veturihiiltä koskeviin vaatimuksiin, vaan se palaessaan sulaa arinalle "laavaksi". Arinan tukkeutuessa höyrytyskyky kärsii huomattavasti. Paluumatkalla 1009 joutui pysähtymään höyryn keittämiseksi. Alimmillaan kattilan paine oli ollut kuulemma kuudessa kilossa.

Pekka kyllä kulkee rapsakasti oikeanlaatuisella kivihiilellä. Onko joku, joka muka ei tiedä tätä? Sain kuulla myös, että viimeinen englantilainen sopiva kivihiilikaivos oli ollut suljettuna jo parisen kuukautta.

Tiedä sitten, minkälaisella kivihiilellä saksalaiset höykkärit ajavat, varmaa on se, ettei sekään mitään ilmaista suinkaan ole.

Se puskasta huuteleminen on niin helppoa (on se sitä ollut itsellenikin), mutta olosuhteet nyt ovat sellaisia, että 1009-porukkakaan ei kovin paljoa mahda. Toinen juttu on sekin, että 1009-porukalle ei tule kassavirtaa sisään siitä, että jokaikisen teuvon pitää päästä videokuvaamaan ratavarressa harvinaista näkymää. Ja niitä teuvoja riitti!

Ja 1009:llä kolikot kassanpohjalla toveria etsivät ja turhaan.

Onko silti vielä joku, joka ei tätä tosiasiaa tiedä?

Aikoinaan työskentelin HKE Myllypuron voimalaitoksella (1984-1987) ja hiilivuorineuvosten eikun anteeksi polttoainetyöntekijöiden kertoman mukaan kattiloita ruokittiin puolalaisella palahiilellä (peukalonpään kokoisella). Siellähän oli seassa ihan mitä tahansa, vaikkei nyt sentään abortoituja sikiöitä! Ei paljoa tosin puuttunutkaan.

Kerran vielä, ja rautalangasta väännettynä: kivihiilellä ja kivihiilellä on eroa. Lieneekö paras veturihiili Pennsylvaniasta, voitte vain kuvitella mitä se maksaa.

Eikä minun ja naisystäväni matkustuselämystä Ein-vaunussa mitenkään häirinnyt myöhästeleminen. Tunnelma oli tärkein!

Ai niin, mitä yhteistä tekemistä 1009:llä on Haapamäen sekoilijoiden kanssa? Minä vaan kysyn.
tallennettu
Tuomo Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #178 : Joulukuu 21, 2023, 17:18:54 »


...Kerran vielä, ja rautalangasta väännettynä: kivihiilellä ja kivihiilellä on eroa. Lieneekö paras veturihiili Pennsylvaniasta, voitte vain kuvitella mitä se maksaa...


Olisiko kyseinen hiili Appalakkien antrasiittia?
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #179 : Joulukuu 21, 2023, 17:57:10 »

Heidän kertomansa mukaan kivihiilen laatu EI VASTAA veturihiiltä koskeviin vaatimuksiin, vaan se palaessaan sulaa arinalle "laavaksi". Arinan tukkeutuessa höyrytyskyky kärsii huomattavasti.

Taisi noita ongelmia olla aktiivikäytön aikanakin. Tässä on yksi vanha keskustelu http://vaunut.org/kuva/62727. Sitten jostain hiililaadusta muodostui huomattavan paljon kuonaa ja sellaistakin on kai sattunut, että veturimiehistö joutui kuonaustöihin linjalla, jotta matkanteko pääsi jatkumaan. Jossain Katajiston kirjassa oli myös tapaus, jossa hiilen joukkoon oli sekoitettu tiilenpalasia ja muita jätteitä, joista yritettiin päästä eroon tällä tavalla mutta heikolla menestyksellä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #180 : Joulukuu 21, 2023, 19:07:54 »

Heidän kertomansa mukaan kivihiilen laatu EI VASTAA ve8turihiiltä koskeviin vaatimuksiin, vaan se palaessaan sulaa arinalle "laavaksi". Arinan tukkeutuessa höyrytyskyky kärsii huomattavasti. Paluumatkalla 1009 joutui pysähtymään höyryn keittämiseksi. Alimmillaan kattilan paine oli ollut kuulemma kuudessa kilossa.

Pekka kyllä kulkee rapsakasti oikeanlaatuisella kivihiilellä. Onko joku, joka muka ei tiedä tätä? Sain kuulla myös, että viimeinen englantilainen sopiva kivihiilikaivos oli ollut suljettuna jo parisen kuukautta.

Tiedä sitten, minkälaisella kivihiilellä saksalaiset höykkärit ajavat, varmaa on se, ettei sekään mitään ilmaista suinkaan ole.


Kerran vielä, ja rautalangasta väännettynä: kivihiilellä ja kivihiilellä on eroa. Lieneekö paras veturihiili Pennsylvaniasta, voitte vain kuvitella mitä se maksaa.


Myös Saksassa jotkut operaattorit ovat hiilen saatavuusongelmissa. Olen kuullut, että Puola on asettanut kivihiilelle vientirajoituksia josta johtuen mm HSB on hankkinut hiiltä 'valtameren toiselta.puolelta' mutta sen käytöstä olisi paikalliset valittaneet. Pohtivathan he jopa.siirtymistä puupolttoon.

Ja mitä 1009 tilanteeseen tulee, niin sen tilannetta ei helpota yhtään, että Reissujunan tilaama pikkujoulujuna on jouduttu perumaan Helsinki - Riihimäki - Hyvinkää osuudelta. Pelivaraa tälläisen matkan suhteen olisi helpottanut se, että juna olisi päässyt Kouvolasta lähtemään aikataulun mukaisesti.

Onhan aikoinaan Suomessa jouduttu polttoainepulan vuoksi hidastamaan junien kulkuaikoja.

Lähiaikoina on Suomessa valmistumassa liikenteeseen kolme hiilipolttoista veturia. Ja näiden operaattoreille muodostuu haastetta kunnollisen veturikäyttöön soveltuvan hiilen hankinnasta.

Toivoa sopii, ettei valtion rataverkolla liikkuvien hiilipolttoisten veturien polttoaineesta johtuvat ongelmat aiheuta jatkossa toistuvia liikennehäiriöitä. Yllättävät viat ja ongelmat ovat erikseen.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #181 : Joulukuu 21, 2023, 19:43:19 »

Itäsaksan ja Puolan hiili on ilmeisesti ruskohiiltä tai sen sukuista. Veturit savuttavat kovin paljon. Hyvä veturihiili on noin nyrkin kokoista, tuollainen pineinä oleva hiili on hyvää voimalaitoskäyttöön, mutta veturi käytössä se on ollut epäonnistunutta. Antrasiitti on huonoa koska se palaa hitaasti joten saatava lämpö vaatii suuremman arinan. (Siis vrt Camelback veturit). Itäisessä USAssa poltettiin antrasiitin ja hiilen sekoitusta uudemmissa vetureissa.
1009 käytti Englannista tuotua hiiltä jossa hyvä osuus kaasumaisia aineita, kunnon vedolla tulipesä hehkui valkoisena ja paine pysyi ylhäällä hyvin.

Katso myös:   Kalusto - Veturihiilen koko.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2023, 22:36:11 kirjoittanut Ilkka Hovi » tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #182 : Maaliskuu 30, 2024, 12:07:33 »

Eilen pitkäperjantaina .29.3.2024 tuli YLE Xltä klo 20.00 alkaen DJ Orion. Ohjelman kohdasta 24:35 kohdasta eteenpäin kerrotaan Trafin puuttumisesta Rave-tapahtumaan, joka siis olisi ollut höyryveturin vetämässä junassa reitillä Helsinki - Karjaa - Hyvinkää - Helsinki. Liput oli myyty loppuun hetkessä.
Tuossa ohjelmassa mainitaan että viime kesänä vaunun katollle lentänyt kipinä tai kekäle olisi saanut vaunun katon savuamaan, jonka seurauksena Trafi olisi päättänyt, ettei tuo juna liiku mihinkään.
Kyseisessä pätkässä maunittiin myös viime vuoden lopulla järjestetty VRn vastaava juna.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2024, 12:24:58 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1238


« Vastaus #183 : Maaliskuu 30, 2024, 18:00:05 »

Kyseisessä pätkässä maunittiin myös viime vuoden lopulla järjestetty VRn vastaava juna.

VR kyllä ajaa tilausjunan kun väli on Hki - Tpe - Hki ja kalustoksi kelpaa Edo-runko.

Mikäli haluttaisiin ajaa tuo Hki - Hy - Kr - Hki, niin mahtaisiko onnistua vaikka laittaisi kuinka kättä taskuun...
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #184 : Huhtikuu 03, 2024, 22:54:41 »

Tuossa ohjelmassa mainitaan että viime kesänä vaunun katollle lentänyt kipinä tai kekäle olisi saanut vaunun katon savuamaan, jonka seurauksena Trafi olisi päättänyt, ettei tuo juna liiku mihinkään.

ERADIS-tietokannasta voi havaita, että Höyryveturimatkat1009 Oy:lla ei ole enää liikennöintiin vaadittavaa voimassa olevaa turvallisuustodistusta.

https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/default.aspx

tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #185 : Huhtikuu 04, 2024, 06:43:42 »

ERADIS-tietokannasta voi havaita, että Höyryveturimatkat1009 Oy:lla ei ole enää liikennöintiin vaadittavaa voimassa olevaa turvallisuustodistusta.

https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/default.aspx


Tuo täytyykin lisätä suosikiksi ja seurata sitä aika-ajon. Kiitoksia linkistä Hymyilee

Pikkulinnut olivat visertäneet, että Keitele-Museollakin näyttäisi todistus olevan voimassa. Tuo on iso helpotus varmastikin Suomen Rautatiemuseolle, joka suunnittelee Rautatiemuseopäivälle lättien kokoontumisajoa,
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2024, 08:51:12 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #186 : Elokuu 01, 2024, 19:37:32 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 811


« Vastaus #187 : Elokuu 01, 2024, 22:45:41 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #188 : Elokuu 02, 2024, 08:06:52 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.
Aina olen luullut että samat säännöt ovat jokaisella rataosuudella. Myös eräs juna lähti ovet auki liikkeelle Porvoosta ja vielä Hornhattulan kohdalla lepattivat auki mutta kaipa sekin on sallittua sitten.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #189 : Elokuu 02, 2024, 11:26:50 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.
Aina olen luullut että samat säännöt ovat jokaisella rataosuudella. Myös eräs juna lähti ovet auki liikkeelle Porvoosta ja vielä Hornhattulan kohdalla lepattivat auki mutta kaipa sekin on sallittua sitten.

Olisiko kyseessä vaunujen tuulettaminen ja museomatkustajavaunujen ovia voivat availla myös matkustajat. (tuohtunut henkilö ei kertonut oliko juna tyhjä tai millainen juna oli kyseessä.)
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #190 : Elokuu 02, 2024, 20:18:54 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.
Aina olen luullut että samat säännöt ovat jokaisella rataosuudella. Myös eräs juna lähti ovet auki liikkeelle Porvoosta ja vielä Hornhattulan kohdalla lepattivat auki mutta kaipa sekin on sallittua sitten.

Olisiko kyseessä vaunujen tuulettaminen ja museomatkustajavaunujen ovia voivat availla myös matkustajat. (tuohtunut henkilö ei kertonut oliko juna tyhjä tai millainen juna oli kyseessä.)
Sunnuntain MUS 1922
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #191 : Elokuu 03, 2024, 07:56:59 »

Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.

Se on kuitenkin osa valtion yleistä rataverkkoa nykyään. Käsittääkseni rataosalle ei ole annettu erivapauksia kaluston valoihin liittyen.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 811


« Vastaus #192 : Elokuu 03, 2024, 18:58:07 »

Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.

Se on kuitenkin osa valtion yleistä rataverkkoa nykyään. Käsittääkseni rataosalle ei ole annettu erivapauksia kaluston valoihin liittyen.
Muistaako kukaan että missä valtion ratojen sääntökirjassa noista etupään valoista on nykyään maininta?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #193 : Elokuu 03, 2024, 20:36:16 »

LOC & PAS YTE
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX%3A02014R1302-20230928

Kohta 4.2.7.1.1

Lisäys: Museokaluston osalta tämän määräyksen kohta 3.3 https://www.finlex.fi/data/normit/50379/Maarays_kayttotoiminta_ja_liikenteen_hallinta_rautatiejarjestelmassa.pdf
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2024, 21:02:28 kirjoittanut Teemu Sirkiä » tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 811


« Vastaus #194 : Elokuu 03, 2024, 21:28:25 »

Tämä on hyvä:
"Junan etupäässä on oltava kaksi valkoista ajovaloa, jotta kuljettaja näkee radan."

Ja:
"Rautatieliikenteen harjoittajan on junan etupäässä olevien puskinvalojen sekä valonheittimen avulla varmistettava, että juna näkyy selvästi ja on tunnistettavissa lähestyväksi junaksi."
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #195 : Elokuu 04, 2024, 10:57:49 »


Tarkennuksena, että edellä olevat koskevat JUNAA. Täydennyksenä, että
1) lisäksi on huomioitava mm. OPE YTE:n lisäys B:n kohta 4, joka koskee JUNAN etupäässä olevien ajovalojen toimintahäiriötä
2) VAIHTOTYÖTÄ koskeva vaatimus vähintään puskinvalojen käyttämisestä on Väyläviraston ohjeessa Junaliikenteen ja vaihtotyön turvallisuussäännöt, kohdassa 5.1.

Toiminnanharjoittajan vastuulla on suunnitella ja toteuttaa tarvittavat turvallisuutta varmistavat menettelyt niissäkin vajaatoimintatilanteissa, joihin ei ole olemassa säädöstä tai sitovaa toimintaohjetta. Ilman sitoumuksia voisin tässä tuoda esille em. johdetun ajatuksen siitä, että koska EU-säädöksessä on sallivasti huomioitu JUNAN ajaminen vajaatoimintatilanteessa ilman ajovaloja, uskaltanee toiminnanharjoittaja tästä johtaa sovelluksen VAIHTOTYÖHÖNkin, vaikkei Jt-ohje siihen kantaa otakkaan. Viralliset tulkinnat Jt:stä tekee tietenkin Väylävirasto. Tämä siis koskisi erilaisia häiriöitä, ts. vajaatoimintatilanteita. Jos on vain unohdettu kääntää valot päälle, niin se ei ole vajaatoimintatilanne.

Aina olen luullut että samat säännöt ovat jokaisella rataosuudella. Myös eräs juna lähti ovet auki liikkeelle Porvoosta ja vielä Hornhattulan kohdalla lepattivat auki mutta kaipa sekin on sallittua sitten.

Itsekin muutaman kerran museojunan henkilökunnassa hikoilleena totean, että ovien perässä sulkemisen ja kiinni pysymisen jatkuvan vahtimisen vaikeutta voi sitten miettiä esimerkiksi näiden sävelten tahdissa: https://www.youtube.com/watch?v=sjOzQRvqA_I
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #196 : Elokuu 04, 2024, 14:27:35 »

[quote author=Juha Vuorinen link=topic=11759.msg114515#msg114515
Itsekin muutaman kerran museojunan henkilökunnassa hikoilleena totean, että ovien perässä sulkemisen ja kiinni pysymisen jatkuvan vahtimisen vaikeutta voi sitten miettiä esimerkiksi näiden sävelten tahdissa: https://www.youtube.com/watch?v=sjOzQRvqA_I
[/quote]

Yhdyn täysin tässä Juhan toteamukseen. Itsekin muistan yhden pääkaupunkiseudulla kotipaikan omaavan raideliikenneyhdistyksen tilausajon, jossa henkilökuntaan  kuuluvana todettiin niuhottajaksi, kun edellytin ovien oloa suljettuna junan liikkuessa.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #197 : Syyskuu 21, 2024, 11:30:52 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.
Aina olen luullut että samat säännöt ovat jokaisella rataosuudella. Myös eräs juna lähti ovet auki liikkeelle Porvoosta ja vielä Hornhattulan kohdalla lepattivat auki mutta kaipa sekin on sallittua sitten.
Ja myös erään.suomalaisen tunnetun henkilö- ja tavaraluukenteen operaattorilla on havaittu auki oleva.ovi liikkuvassa matkustajajunassa, kuten Iltalehti uutisessaan kertoo: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/267b8609-ae6d-411d-a6eb-e66c39e470e9
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #198 : Syyskuu 21, 2024, 13:35:26 »

Saihan sitä ennen jopa ns. sinisissä vaunuissa oven auki täydessä vauhdissa ja usein kesän viikonlopun ruuhkajunissa eteisessä seisten matkustettaessa otettiin vähän happea sitä kautta.
Kai siinä vähän hiuksetkin heiluivat.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina