Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR uutiset  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #25 : Joulukuu 10, 2024, 17:30:22 »


Haluta saa, mutta tuskin VR niitä kykenee tarjoamaan. Eikä taida olla edes haluja tarjota.

Katsotaan nyt tuleeko tästä hankkeesta tulee, jos tulee niin tarvitaan rautatiekuljetuksia eurooppaan

https://yle.fi/a/74-20129090
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #26 : Joulukuu 11, 2024, 02:15:12 »

Ei tarvita, rekoilla Kokkolan satamaan ja siitä laivalla maailmalle.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #27 : Maaliskuu 18, 2025, 08:21:19 »


VR haastaa SJ:n – panostaa lisääntyneeseen liikenteeseen


"Suomalainen VR on ottanut MTRX:n haltuunsa ja harjoittaa nyt kaupallista kaukojunaliikennettä nimellä VR Snabbtåg Tukholma-Göteborg-reitillä. Muutos on osa laajempaa pohjoismaista laajentumista, jossa yritys haluaa vahvistaa asemaansa Ruotsissa. Dagens industrin mukaan VR:n tavoitteena on lisätä matkustajien määrää kilpailukykyisin hinnoin, korkealla täsmällisyydellä ja turvallisella matkustuskokemuksella.

MTRX:n hankinta toteutettiin toukokuussa 2024, ja se sisälsi nimenmuutoksen ja junien merkin muutoksen. Matkustajille tiedotetaan muutoksesta tekstiviestillä, jossa kerrotaan, että liput ovat edelleen voimassa ja junat voivat olla sekä punaisia ​​että vihreitä. VR on tullut myös Ruotsin hankintaliikenteen markkinoille ja vastaa Norrtågin liikenteestä, joka on aiemmin ollut norjalaisen VY:n operoima ja jolla oli suuria haasteita, kertoo Dagens industri."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250317/17253/vr-utmanar-sj-satsar-pa-okad-trafik

tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 364


« Vastaus #28 : Huhtikuu 29, 2025, 18:20:11 »

VR:lle jatko Ruotsissa Pågatågenissa. Sopimuksen arvo yksi miljardi Ruotsin kruunua per vuosi

Onko se joku noin 276 miljoonan euron liikevaihto VR:llä jatkossa junien ostoliikenteen puolella Ruotsissa per vuosi. (Ja kuinka käy jatkossa vaikka Målartågenissa ja Tukholman alueen lähijunissa)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #29 : Huhtikuu 30, 2025, 15:40:51 »

VR:lle jatko Ruotsissa Pågatågenissa. Sopimuksen arvo yksi miljardi Ruotsin kruunua per vuosi

Onko se joku noin 276 miljoonan euron liikevaihto VR:llä jatkossa junien ostoliikenteen puolella Ruotsissa per vuosi. (Ja kuinka käy jatkossa vaikka Målartågenissa ja Tukholman alueen lähijunissa)

itse uutinen https://press.vrsverige.com/posts/pressreleases/vr-far-fortsatt-fortroende-att-driva-pagatags
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 597


« Vastaus #30 : Toukokuu 01, 2025, 01:25:32 »


VR investoi Oulun toimipisteeseen vastatakseen kestävän pintakäsittelyn kasvavaan kysyntään

"VR FleetCare, johtava junakulkuneuvojen kunnossapidon ja valmistuksen toimija, on investoinut lähes 10 miljoonaa euroa Oulun varikko- ja projektikeskuksen modernisointiin. Uuteen hankkeeseen kuuluu huippumoderni maalauslaitos, joka on nyt lajissaan Suomen suurin. Investointi on osa VR:n strategiaa vastata pintakäsittelyn lisääntyneeseen kysyntään niin omiin kuin kansainvälisiin projekteihin."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20241204/16924/vr-satsar-pa-uleaborgs-depa-att-mota-vaxande-efterfragan-pa-hallbar

VR:n 10 miljoonan euron investointi Oulun varikolle: uusi maalaamo ja tilojen parannukset

https://www.vrfleetcare.fi/fi/vr-fleetcare/uutiset/vr-n-10-miljoonan-euron-investointi-oulun-varikolle-uusi-maalaamo-ja-tilojen-parannukset-271120240900/


Hoh hoijaa. Eikös Hyvinkään knp:n maalaamo ollutkaan riittävän hyvä?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #31 : Toukokuu 22, 2025, 06:32:31 »


VR myy juna-asemiaan, mutta vasta yksi on käynyt kaupaksi – lisää kauppoja odotettavissa lähiaikoina

"Kiinnostusta asemia kohtaan on VR:n mukaan ollut, mutta ainoastaan Parkanon asemasta on toistaiseksi tehty kaupat. Parkanon kaupunki osti aseman huhtikuussa tavoitteenaan kehittää asemanseudun palveluita ja ympäristöä.

Parkanon asemarakennus on rakennettu vuonna 1971 ja peruskorjattu vuonna 1994.

Kiinteistökehityspäällikkö Kai Perholan mukaan verkkaisen tuntuinen tahti ei ole yllätys."

https://yle.fi/a/74-20162055
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #32 : Toukokuu 30, 2025, 06:54:46 »


VR huutokauppaa jälleen vetureita ja tavaravaunuja

"Huutokauppa koskee 58 kunnostusta vaativaa veturia ja 122 logistiikan tavaravaunua.

29.05.2025

VR myy jälleen käytöstä poistettua rautatiekalustoa muille alan toimijoille ja tukee samalla markkinaehtoista kilpailua Suomessa.

Tällä kertaa 27.5. alkaneessa myynnissä on tarjolla kunnostettavia vetureita ja tavaravaunuja. Ilmoittautuminen huutokauppaan alkoi 27. toukokuuta.

VR tiedotti asiasta 27.5. "

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/talous/vr-huutokauppaa-jalleen-vetureita-ja-tavaravaunuja
tallennettu
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #33 : Toukokuu 30, 2025, 13:22:07 »


VR huutokauppaa jälleen vetureita ja tavaravaunuja

"Huutokauppa koskee 58 kunnostusta vaativaa veturia ja 122 logistiikan tavaravaunua.

29.05.2025

VR myy jälleen käytöstä poistettua rautatiekalustoa muille alan toimijoille ja tukee samalla markkinaehtoista kilpailua Suomessa.

Tällä kertaa 27.5. alkaneessa myynnissä on tarjolla kunnostettavia vetureita ja tavaravaunuja. Ilmoittautuminen huutokauppaan alkoi 27. toukokuuta.

VR tiedotti asiasta 27.5. "

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/talous/vr-huutokauppaa-jalleen-vetureita-ja-tavaravaunuja

Eli tässä syy miksi Imatrankosken "romu" vaunut säilytettiin eikä romutettu.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #34 : Toukokuu 30, 2025, 13:32:34 »


VR huutokauppaa jälleen vetureita ja tavaravaunuja

"Huutokauppa koskee 58 kunnostusta vaativaa veturia ja 122 logistiikan tavaravaunua.

29.05.2025

VR myy jälleen käytöstä poistettua rautatiekalustoa muille alan toimijoille ja tukee samalla markkinaehtoista kilpailua Suomessa.

Tällä kertaa 27.5. alkaneessa myynnissä on tarjolla kunnostettavia vetureita ja tavaravaunuja. Ilmoittautuminen huutokauppaan alkoi 27. toukokuuta.

VR tiedotti asiasta 27.5. "

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/talous/vr-huutokauppaa-jalleen-vetureita-ja-tavaravaunuja

Eli tässä syy miksi Imatrankosken "romu" vaunut säilytettiin eikä romutettu.

VR groupin tiedote asiasta https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/vr-myy-liikenteesta-poistettuja-vetureita-ja-tavaravaunuja-270520250902/
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 485


« Vastaus #35 : Toukokuu 31, 2025, 18:57:56 »

Jahas, - taas on lokomoja ja muuta sälää kaupan. Enpä osta tälläkään kertaa, sillä muutama vaadittava sertifikaatti puuttuu. Ja toisaalta meidän taloyhtiön isännöitsijä on niin ankea pilkunviilaaja-nipottaja, ettei tuo hyväksy Dv12 parkkipaikkamme parkkiruudussa. Mauton kaveri kertakaikkiaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #36 : Heinäkuu 04, 2025, 07:47:27 »

VR tutkii Suomessa modulaarisia tavaravaunuja tulevaisuutta varten

30.6.2025, Googlen konekäännös "Suomen valtion omistama rautatieyhtiö VR Group Oyj on käynnistänyt markkinatutkimuksen konsernin tulevaisuuden tavaravaunuista. Euroopan unionin virallisessa lehdessä on äskettäin julkaistu niin sanottu ennakkoilmoitus, jonka tavoitteena on kartoittaa markkinoilla saatavilla olevia teknisiä ratkaisuja. Painopiste on erityisesti modulaarisessa konseptissa erityyppisille rahtikuljetuksille."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250630/17648/vr-i-finland-undersoker-modulara-godsvagnar-framtiden
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2025, 08:42:31 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 485


« Vastaus #37 : Heinäkuu 06, 2025, 13:27:21 »

Nyt (ja jo vuosia aiemminkin) olisi oikeasti syytä olla romuttamatta yhtään mitään liikkuvaa kalustoa. ns. Siniset vaunut ja uudemmat IC-vaunut menivät jo. Kiitos VR! Todella epäisänmaallisesti toimittu. Elämme sangen hektisiä aikoja lähitulevaisuuden tarpeiden ja tuotantokapasiteetin suhteen. Nyt olisi parempi vaihtoehto on pitää saneeraamaton puoliromu takapihalla, kuin aloittaa täysin uuden valmistaminen nolla-tasolta ja nollabudjetilla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #38 : Heinäkuu 08, 2025, 10:39:50 »

VR:n täsmällisyys heikkeni – seitsemän kymmenestä pikajunasta ajoissa toisella neljänneksellä

8.7.2025, Googlen konekäännös "Ruotsin Liikenneviraston tilastojen mukaan vuoden toisella neljänneksellä 71 prosenttia VR:n Tukholman ja Göteborgin välisistä pikajunista saapui ajoissa. Tämä on laskua vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna ja johtuu pääasiassa toukokuun suurista liikennehäiriöistä.

Muun muassa Hallsbergin ja Laxån välillä 15. toukokuuta sattunut muuntajapalo ja Tukholman eteläpuolella 19. toukokuuta katkennut ajojohto vaikuttivat viivästyksiin. Tästä huolimatta VR:n pikajunien täsmällisyys oli parempi kuin muiden reitin pikajunien, joiden keskiarvo oli 68 prosenttia.

- Tämä on ollut myrskyisä ajanjakso, jolloin monet ulkoiset tekijät ovat vaikuttaneet liikenteeseemme ja matkustajiimme, sanoo VR Snabbtågin vt. toimitusjohtaja Erik Wennerholm. Samaan aikaan olemme edelleen täsmällisin vaihtoehto Tukholman ja Göteborgin välillä, ja teemme töitä sen eteen joka päivä."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250708/17670/vrs-punktlighet-sjunker-sju-av-tio-snabbtag-i-tid-under-q2
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #39 : Elokuu 25, 2025, 07:44:51 »


VR on perustanut ostoliikenteen kalustoyhtiön

"Valtion tilaaman ostojunaliikenteen tulevien kilpailutusten mahdollistamiseksi VR on perustanut ostoliikenteen kalustoyhtiön. Siihen on määrä siirtää VR:n omistama, nykyisessä ostoliikenteessä käytettävä kalusto.

Kalustoyhtiön perustaminen perustuu maan hallitusohjelmaan ja hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjaukseen, jota VR on toteuttanut yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön ja valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksen kanssa. Kalustoyhtiön on suunniteltu siirtyvän VR:ltä kokonaan valtion omistukseen vuoden 2025 aikana.

- Tuemme aktiivisesti kilpailun edistämistä raideliikenteessä ja haluamme rakentaa kestävää ja kilpailukykyistä liikennejärjestelmää koko yhteiskunnan hyväksi. Keskitymme ydinliiketoimintaamme matkustajaliikenteen ja rautatielogistiikan palveluntarjoajana, ja osana tätä strategista linjausta jatkoimme katsauskaudella asemakiinteistöjemme myyntejä. Olemme myyneet käytettyä junakalustoa alan muille toimijoille, toimitusjohtaja Elisa Markula sanoo."

https://raidepuolue.fi/uutiset//vr-on-perustanut-ostoliikenteen-kalustoyhtin
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #40 : Syyskuu 14, 2025, 09:25:16 »

VR palkittiin Senior Talent -palkinnolla Göteborgissa

12.9.2025 Google konekäännös

"VR Group on nimetty Senior Talent Award 2025 -palkinnon voittajaksi. Ruotsin markkinointiliitto myöntää palkinnon vuosittain organisaatioille, jotka korostavat senioriosaamista ja kyseenalaistavat vakiintuneita käsityksiä iästä työelämässä.

Tuomariston perustelut

Palkinto myönnetään yrityksille ja organisaatioille, joiden katsotaan myötävaikuttavan ikään ja osaamiseen liittyvän käsityksen muuttamiseen. Ruotsin markkinointiliitto perustelee valintaa sanomalla, että "VR on yritys, jossa ihmisten yhdistelmä luo vahvuutta ja mahdollistaa ainutlaatuisen palvelukokemuksen tarjoamisen joka päivä."

- Olemme erittäin ylpeitä tästä palkinnosta, sillä olemme aina pyrkineet hyödyntämään kokemuksia ja monimuotoisuutta. Aikana, jolloin ikään keskittyminen alalla on ollut kiistanalaista, tuntuu erityisen hyvältä, että me VR:llä osoitamme olevamme yritys, joka keskittyy osaamiseen eikä ikään, sanoo Mikael Åström, rautatieyhtiön henkilöstö- ja kulttuurijohtaja."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250912/17822/vr-prisas-med-senior-talent-award-i-goteborg

https://press.vrsverige.com/posts/pressreleases/vr-tilldelas-senior-talent-award
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2290


« Vastaus #41 : Tänään kello 12:57:19 »

VR ostaa Mälartågin uuden kahdeksan vuoden sopimuksen jälkeen

9.10.2025 Google konekäännös

"VR ottaa Mälartågin toiminnan haltuunsa joulukuusta 2026 alkaen. Tämä käy ilmi 8. lokakuuta päättyneen hankintamenettelyn jälkeen. Sopimus on voimassa kahdeksan vuotta, ja sitä voidaan jatkaa. Hankinnan toteutti Mälardalstrafik, jonka omistaa yhdessä kuusi Tukholman ja Mälarin alueen aluetta. Päätöksen perustana oli kilpailutus, jossa painotettiin laatua ja kehitystä."

VR laajentaa normaaliraiteilla ...

https://www.jarnvagsnyheter.se/20251009/17910/vr-tar-over-malartag-efter-nytt-attaarskontrakt
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1856


« Vastaus #42 : Tänään kello 13:52:44 »

Vähän vinossa on konekäännös. Eihän VR mitään osta, vaan VR on näemmä voittanut kilpailutuksen Mälartåg-liikennealueen operoinnista Mälardalstrafikin tilaamana.

edit: toisessa Järnvägsnyheterin uutisessa oli tällainen konekäännöksen kukkanen suomesta ruotsiin: "Fenniarails vd Lauri Helke håller med:
– Suomi ei tähän asti ole kiinnostanut leasingyhtiöitä väärän raideleveyden vuoksi. Jos leasing blir verklighet även här, ökar konkurrensen betydligt." Tämän kun konekääntää takaisin suomeen, jo vain tulee varmasti hyvää jälkeä. Virnistää
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1189


« Vastaus #43 : Tänään kello 16:14:58 »

Vähän vinossa on konekäännös. Eihän VR mitään osta, vaan VR on näemmä voittanut kilpailutuksen Mälartåg-liikennealueen operoinnista Mälardalstrafikin tilaamana.

edit: toisessa Järnvägsnyheterin uutisessa oli tällainen konekäännöksen kukkanen suomesta ruotsiin: "Fenniarails vd Lauri Helke håller med:
– Suomi ei tähän asti ole kiinnostanut leasingyhtiöitä väärän raideleveyden vuoksi. Jos leasing blir verklighet även här, ökar konkurrensen betydligt." Tämän kun konekääntää takaisin suomeen, jo vain tulee varmasti hyvää jälkeä. Virnistää

Konekäännöksiä ei tosiaan kannata käyttää muuta kuin ehkä yksittäisten sanojen tai termien kääntämiseen.

Sen sijaan laajojen kielimallien käännökset ovat paljon parempia, joskaan nekään eivät tietysti täydellisiä ole.

Ohessa ChatGPT:n kääntämä pätkä Jari Välimaan linkkaamasta Järnvägsnyheter.se:n uutisesta. Laitan ensin alkuperäisestä ruotsinkielisestä uutisesta otsikon, inkun ja leipiksen ekan kappaleen. Sitaatin jälkeen ChatGPT:n käännös suomeksi.

"VR tar över Mälartåg efter nytt åttaårskontrakt

Från december 2026 tar VR över driften av Mälartåg. Det står klart efter en upphandling som avslutades den 8 oktober. Avtalet gäller i åtta år med möjlighet till förlängning. Upphandlingen genomfördes av Mälardalstrafik, som ägs gemensamt av sex regioner i Stockholm-Mälarområdet. Ett konkurrenskraftigt anbud med fokus på kvalitet och utveckling låg till grund för beslutet.

Mälartåg körs på fem linjer i Stockholm-Mälarregionen och har årligen över 15 miljoner påstigande resenärer. Fordonsflottan består av 62 tåg. I takt med att resandet ökar planeras ytterligare 13 tåg sättas i trafik under 2028–2029.
"

Och samma på finska:

"VR ottaa Mälartågin liikenteen hoitaakseen uuden kahdeksanvuotisen sopimuksen myötä

Joulukuusta 2026 alkaen VR vastaa Mälartågin liikenteestä. Asiasta päätettiin 8. lokakuuta päättyneen kilpailutuksen jälkeen. Sopimus on voimassa kahdeksan vuotta, ja siihen sisältyy mahdollisuus jatkoon. Kilpailutuksesta vastasi Mälardalstrafik, jonka omistavat yhdessä kuusi Tukholman–Mälarin alueen maakuntaa. Päätöksen perustana oli kilpailukykyinen tarjous, jossa painotettiin laatua ja kehittämistä.

Mälartåg liikennöi viidellä linjalla Tukholman–Mälarin alueella, ja sen junissa on vuosittain yli 15 miljoonaa matkustajaa. Kalustoon kuuluu 62 junaa, ja kasvavan matkustajamäärän myötä liikenteeseen on tarkoitus ottaa käyttöön vielä 13 junaa vuosina 2028–2029.
"

Mieluummin tuota lukee kuin Google Translaten tönkerökäännöksiä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR uutiset  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina