Savonlinnalla tuskin lienee enää mitään oikeutta vaatia, saati sanella liikenneyhteyksiensä rahoitusta. Nuo kus*vat koko kaupunkinsa kehityksen jo vuosikymmeniä sitten. Ei pelkillä lörtsyillä ja sisävesisatamalla kylää kehitetä. Ei edes, - vaikka siihen liitettäisiin Olavinlinna ja pariviikkoiset vuotuiset Oopperajuhlat. Väitän, kuinka Savonlinnalla on krooninen johtamis- ja sopeutumisongelma, jo vuosikymmenten ajan. Kristallipallosta lienee patterit loppu?
Minusta tämä analyysi, samoin kuin Ylen uutisen otsikko, on Savonlinnaa kohtaan läpensä epäreilu. Jos Ylen uutista lukee tarkoin, asian ydin on seuraava lause: "Savonlinnan kaupunginhallitus ei hyväksy Traficomin näkemystä siitä, ettei lähijunaliikenne olisi 2030- luvulla kaupungin ja alueellisen joukkoliikenteen kehittämisen ytimessä."
Tämä on, otsikon ulkopuolella, ainoa asia, missä Savonlinna konkreettisesti on asettunut poikkiteloin.
Miettikääpä, mitä olisi tapahtunut, jos Savonlinna olisi hyväksynyt tämän Traficomin näkemyksen? Kiskobusseista on nyt pulaa, niiden kunto heikkenee, ja Kaakkois-Suomen kansanedustajien silmissä Savonlinnan radan matkustajaliikenne on ehkä sijalla 60 kymmenen tärkeimmän asian listassa. Hallituksen, joko nykyisen tai seuraavan, leikkauslistassa tuo liikenne olisi mitä oivallisin leikkauskohde. Näen mielessäni jo uutisen, jossa Yle tai muu media toteaisi asiasta lakonisesti ehkä viidellä rivillä. Uutisen lopussa lukisi, että "Savonlinna hyväksyi jo tammikuussa 2025 Traficomin näkemyksen, ettei lähijunaliikenne ole 2030-luvulla kaupungin ja alueellisen joukkoliikenteen kehittämisen ytimessä." Se kuullostaisi siltä, että Savonlinna itse olisi siunannut lakkautuksen, ja täällä vorgissakin useampi kuin yksi kommentoija todennäköisesti kirjoittaisi, ettei Savonlinnan poliittinen johto ihan osaa hommaansa. Kukaan, edes alan harrastajat, Savonlinnan seudun ulkopuolella ei asettuisi vakavissaan tukemaan liikenteen säilyttämistä.
Minusta Savonlinna tilanne on vaikea, ja tuo lausunto ylipäänsä on lähinnä symbolinen arvoltaan. Mutta ainakin se estää valtiovaltaa nöyryyttämästä Savonlinnaa aivan sata - nolla, jos ja kun kiskobussiliikenne joskus lopetetaan ilman raiteilla liikkuvaa korvaajaa. Nyt, päin vastoin, Savonlinna voisi lakkautushankkeen ilmestyessä osoittaa, että valtiovalta, Traficomin edustamana, on yrittänyt sovittaa lakkautusta kuin käärmettä pyssyyn jo aiemmin.
Vähän samoin arvioin Savonlinnan kiinnostusta Pieksämäen suunnan liikenteeseen. Savonlinna haluaa kaikin keinoin osoittaa, että kiveäkään ei jätetä kääntämättä, vaan liikenneyhteyksien parantamiseksi tehdään se mitä voidaan. Kaupunki on menneinä vuosikymmeninä hoitanut asioitaan minunkin arvioni mukaan usein todella kehnosti, ja siksi tällainen asennemuutos on hyvä ja tervetullut. Siitä huolimatta, etten usko sen tuottavan mitään konkreettista ainakaan ihan lähivuosina. Pidän erittäin epätodennäköisenä, että Savonlinna-Pieksämäki-liikenne toteutuisi nopealla aikataululla, eli seuraavan 20 vuoden aikana ainakaan.