Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Savonlinna tyrmää Traficomin suunnitelmat lähiliikenteen kilpailuttamisesta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 77


« : Tammikuu 28, 2025, 16:18:23 »

Yle kirjoittaa aiheesta: https://yle.fi/a/74-20139682

Mielenkiintoisia vaatimuksia varsinkin kun ottaa huomioon, että Savonlinnan kaupunki on kuitannut ostojunaliikenteen laskut tähän mennessä nollan euron setelillä.
tallennettu

John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 6525


« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2025, 02:27:37 »

Niin nuo kilpailutukset kuuluvat ehkä oikeisiin "Markkinatalouksiin"?Mikä talous Suomi on ?Ostovoima romahtanut ja maa konkurssin partaalla,ehkä olemme "Hybridi markkinatalous joka ei selviä päivääkään ilman massiivisia subventioita!Ennen minkäänlaista nousua kunnon byrokratiatalkoot!Tuo sana "tyrmää" kertoo vastakkain asettelusta onko niin että tässä kaivataan myös  ministerin mukaantuloa joka sitten antaa ymmärtää!Uskoisin että ministeri Purra tulee suuntaamaan katseensa eri virastojen rahankäyttöön!Tetynlainen vihanpito herättää ministerin mielenkiinnon melkoisen varmasti!Tässä saksalainen viisaus "Älä missään tapauksessa herätä huomiota" !
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2025, 03:17:09 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1007


« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2025, 11:51:11 »

Jos ei Laitaatsalmen siltaa rakenneta uudestaan niin Savonlinna joutuu tyytymään tynkäradan pääteaseman rooliin.
Varsinainen suunnittelun kukkanen oli ensin perusparantaa rata Huutokoskelta Savonlinnaan ja sitten katkaista se Laitaatsalmella kun oli niin tärkeää saada moottoritiesilta salmen yli.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 52


« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2025, 15:18:05 »

Eihän moottoritie ollut syynä, vaan syväväylän siirto tuohon salmeen. Taitaa syväväylän käyttö olla aika vähäistä, kun Saimaan kanavaa ei enää käytetä.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 215


« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2025, 16:23:21 »

Ei liity rautateihin, mutta laitan uhallakin kysymykseni tänne. Kokeilin jo varmaan vuosi sitten sivuraiteen puolella mutta kukaan ei noteerannut. Siis minkälaista talviliikennettä Saimaalla ja kanavassa on kun aina tiedotetaan alueen jäänmurtajistakin?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 6525


« Vastaus #5 : Tammikuu 29, 2025, 16:46:14 »

Vessel Finderin mukaan Lossi L153 lähti liikkeelle juuri nyt. Muutoin joissain laivoissa on transponderi päällä mutta liikenne lienee hyvin vähäistä,rahtiliikenteestä ei tietoja!Ehkä jollain on lisätietoa?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2025, 00:44:33 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 262


« Vastaus #6 : Tammikuu 29, 2025, 18:15:08 »

Savonlinnalla tuskin lienee enää mitään oikeutta vaatia, saati sanella liikenneyhteyksiensä rahoitusta. Nuo kus*vat koko kaupunkinsa kehityksen jo vuosikymmeniä sitten. Ei pelkillä lörtsyillä ja sisävesisatamalla kylää kehitetä. Ei edes, - vaikka siihen liitettäisiin Olavinlinna ja pariviikkoiset vuotuiset Oopperajuhlat. Väitän, kuinka Savonlinnalla on krooninen johtamis- ja sopeutumisongelma, jo vuosikymmenten ajan. Kristallipallosta lienee patterit loppu?
tallennettu
Ilari Uotila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #7 : Tammikuu 29, 2025, 19:07:03 »

Ei liity rautateihin, mutta laitan uhallakin kysymykseni tänne. Kokeilin jo varmaan vuosi sitten sivuraiteen puolella mutta kukaan ei noteerannut. Siis minkälaista talviliikennettä Saimaalla ja kanavassa on kun aina tiedotetaan alueen jäänmurtajistakin?
Talvella yleensä noin kolmen kuukauden tauko liikenteessä. Rahtina pääasiassa puuta.
Pari Ylen juttua murtamisesta:
https://yle.fi/a/74-20025793
https://yle.fi/a/74-20082915

Aiemmin oli isompi irtokeulahinaaja joka jäi keväällä 2022 meren puolelle:
https://ils.fi/portfolio/moottoroitu-jaata-murtava-irtokeula/
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 254


« Vastaus #8 : Helmikuu 01, 2025, 12:59:54 »

Savonlinnalla tuskin lienee enää mitään oikeutta vaatia, saati sanella liikenneyhteyksiensä rahoitusta. Nuo kus*vat koko kaupunkinsa kehityksen jo vuosikymmeniä sitten. Ei pelkillä lörtsyillä ja sisävesisatamalla kylää kehitetä. Ei edes, - vaikka siihen liitettäisiin Olavinlinna ja pariviikkoiset vuotuiset Oopperajuhlat. Väitän, kuinka Savonlinnalla on krooninen johtamis- ja sopeutumisongelma, jo vuosikymmenten ajan. Kristallipallosta lienee patterit loppu?
Minusta tämä analyysi, samoin kuin Ylen uutisen otsikko, on Savonlinnaa kohtaan läpensä epäreilu. Jos Ylen uutista lukee tarkoin, asian ydin on seuraava lause: "Savonlinnan kaupunginhallitus ei hyväksy Traficomin näkemystä siitä, ettei lähijunaliikenne olisi 2030- luvulla kaupungin ja alueellisen joukkoliikenteen kehittämisen ytimessä."

Tämä on, otsikon ulkopuolella, ainoa asia, missä Savonlinna konkreettisesti on asettunut poikkiteloin.

Miettikääpä, mitä olisi tapahtunut, jos Savonlinna olisi hyväksynyt tämän Traficomin näkemyksen? Kiskobusseista on nyt pulaa, niiden kunto heikkenee, ja Kaakkois-Suomen kansanedustajien silmissä Savonlinnan radan matkustajaliikenne on ehkä sijalla 60 kymmenen tärkeimmän asian listassa. Hallituksen, joko nykyisen tai seuraavan, leikkauslistassa tuo liikenne olisi mitä oivallisin leikkauskohde. Näen mielessäni jo uutisen, jossa Yle tai muu media toteaisi asiasta lakonisesti ehkä viidellä rivillä. Uutisen lopussa lukisi, että "Savonlinna hyväksyi jo tammikuussa 2025 Traficomin näkemyksen, ettei lähijunaliikenne ole 2030-luvulla kaupungin ja alueellisen joukkoliikenteen kehittämisen ytimessä." Se kuullostaisi siltä, että Savonlinna itse olisi siunannut lakkautuksen, ja täällä vorgissakin useampi kuin yksi kommentoija todennäköisesti kirjoittaisi, ettei Savonlinnan poliittinen johto ihan osaa hommaansa. Kukaan, edes alan harrastajat, Savonlinnan seudun ulkopuolella ei asettuisi vakavissaan tukemaan liikenteen säilyttämistä.

Minusta Savonlinna tilanne on vaikea, ja tuo lausunto ylipäänsä on lähinnä symbolinen arvoltaan. Mutta ainakin se estää valtiovaltaa nöyryyttämästä Savonlinnaa aivan sata - nolla, jos ja kun kiskobussiliikenne joskus lopetetaan ilman raiteilla liikkuvaa korvaajaa. Nyt, päin vastoin, Savonlinna voisi lakkautushankkeen ilmestyessä osoittaa, että valtiovalta, Traficomin edustamana, on yrittänyt sovittaa lakkautusta kuin käärmettä pyssyyn jo aiemmin.

Vähän samoin arvioin Savonlinnan kiinnostusta Pieksämäen suunnan liikenteeseen. Savonlinna haluaa kaikin keinoin osoittaa, että kiveäkään ei jätetä kääntämättä, vaan liikenneyhteyksien parantamiseksi tehdään se mitä voidaan. Kaupunki on menneinä vuosikymmeninä hoitanut asioitaan minunkin arvioni mukaan usein todella kehnosti, ja siksi tällainen asennemuutos on hyvä ja tervetullut. Siitä huolimatta, etten usko sen tuottavan mitään konkreettista ainakaan ihan lähivuosina. Pidän erittäin epätodennäköisenä, että Savonlinna-Pieksämäki-liikenne toteutuisi nopealla aikataululla, eli seuraavan 20 vuoden aikana ainakaan.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1007


« Vastaus #9 : Eilen kello 11:01:45 »

Savonlinnalla tuskin lienee enää mitään oikeutta vaatia, saati sanella liikenneyhteyksiensä rahoitusta. Nuo kus*vat koko kaupunkinsa kehityksen jo vuosikymmeniä sitten. Ei pelkillä lörtsyillä ja sisävesisatamalla kylää kehitetä. Ei edes, - vaikka siihen liitettäisiin Olavinlinna ja pariviikkoiset vuotuiset Oopperajuhlat. Väitän, kuinka Savonlinnalla on krooninen johtamis- ja sopeutumisongelma, jo vuosikymmenten ajan. Kristallipallosta lienee patterit loppu?
Minusta tämä analyysi, samoin kuin Ylen uutisen otsikko, on Savonlinnaa kohtaan läpensä epäreilu. Jos Ylen uutista lukee tarkoin, asian ydin on seuraava lause: "Savonlinnan kaupunginhallitus ei hyväksy Traficomin näkemystä siitä, ettei lähijunaliikenne olisi 2030- luvulla kaupungin ja alueellisen joukkoliikenteen kehittämisen ytimessä."

Tämä on, otsikon ulkopuolella, ainoa asia, missä Savonlinna konkreettisesti on asettunut poikkiteloin.

Miettikääpä, mitä olisi tapahtunut, jos Savonlinna olisi hyväksynyt tämän Traficomin näkemyksen? Kiskobusseista on nyt pulaa, niiden kunto heikkenee, ja Kaakkois-Suomen kansanedustajien silmissä Savonlinnan radan matkustajaliikenne on ehkä sijalla 60 kymmenen tärkeimmän asian listassa. Hallituksen, joko nykyisen tai seuraavan, leikkauslistassa tuo liikenne olisi mitä oivallisin leikkauskohde. Näen mielessäni jo uutisen, jossa Yle tai muu media toteaisi asiasta lakonisesti ehkä viidellä rivillä. Uutisen lopussa lukisi, että "Savonlinna hyväksyi jo tammikuussa 2025 Traficomin näkemyksen, ettei lähijunaliikenne ole 2030-luvulla kaupungin ja alueellisen joukkoliikenteen kehittämisen ytimessä." Se kuullostaisi siltä, että Savonlinna itse olisi siunannut lakkautuksen, ja täällä vorgissakin useampi kuin yksi kommentoija todennäköisesti kirjoittaisi, ettei Savonlinnan poliittinen johto ihan osaa hommaansa. Kukaan, edes alan harrastajat, Savonlinnan seudun ulkopuolella ei asettuisi vakavissaan tukemaan liikenteen säilyttämistä.

Minusta Savonlinna tilanne on vaikea, ja tuo lausunto ylipäänsä on lähinnä symbolinen arvoltaan. Mutta ainakin se estää valtiovaltaa nöyryyttämästä Savonlinnaa aivan sata - nolla, jos ja kun kiskobussiliikenne joskus lopetetaan ilman raiteilla liikkuvaa korvaajaa. Nyt, päin vastoin, Savonlinna voisi lakkautushankkeen ilmestyessä osoittaa, että valtiovalta, Traficomin edustamana, on yrittänyt sovittaa lakkautusta kuin käärmettä pyssyyn jo aiemmin.

Vähän samoin arvioin Savonlinnan kiinnostusta Pieksämäen suunnan liikenteeseen. Savonlinna haluaa kaikin keinoin osoittaa, että kiveäkään ei jätetä kääntämättä, vaan liikenneyhteyksien parantamiseksi tehdään se mitä voidaan. Kaupunki on menneinä vuosikymmeninä hoitanut asioitaan minunkin arvioni mukaan usein todella kehnosti, ja siksi tällainen asennemuutos on hyvä ja tervetullut. Siitä huolimatta, etten usko sen tuottavan mitään konkreettista ainakaan ihan lähivuosina. Pidän erittäin epätodennäköisenä, että Savonlinna-Pieksämäki-liikenne toteutuisi nopealla aikataululla, eli seuraavan 20 vuoden aikana ainakaan.

Savonlinna on matkailullisesti tärkeä kaupunki kesäsesongin aikana, ja silloin junayhteys puolustaa asemaansa. On paljon sellaista iäkkäämpää väkeä jotka eivät halua ajaa autolla 5 tuntia Helsingistä. Muina vuodenaikoina ei ole niin tärkeää ja juna Parikkalasta voitaneen korvata bussilla.

Hangon ratakin oli neljä vuotta ilman junaa.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 485


« Vastaus #10 : Eilen kello 11:58:06 »

Entä mitä tuumaavat alueen bussiliikennöitsijät? Onko heillä kiinnostusta tai sanansijaa koko Savonlinna-tapauksessa?

Mitä matkustusvälineen mukavuuteen tullee, niin omasta mielestäni Onnibussin kaksikerroksinen punainen Van Hool - bussi päihittää Dm12:n tässä asiassa 120 - 1.

Tuo "1" tarkoittaa että muutakaan konstia ei ole, jolla pääsisi Tampereelta Vilppulaan tunnissa. Muutoin olisi ihan sama vaikka pelkästään Dv12 + Nom - yhdistelmällä kuskaisivat.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 824


« Vastaus #11 : Tänään kello 00:09:55 »

On paljon sellaista iäkkäämpää väkeä jotka eivät halua ajaa autolla 5 tuntia Helsingistä. Muina vuodenaikoina ei ole niin tärkeää ja juna Parikkalasta voitaneen korvata bussilla.

Helsinkikö se nyt on se maailman napa? Stadista oopperajuhliin "tulevat iäkkäämmät, jotka eivät halua ajaa autolla", niin hekö nyt määrittelisivät sen mitä Suomen rautatieliikenteessä ajetaan. Onko Savonlinna vain stadilaisten hetkellinen huvittelupaikka?

Sitten vähän karrikoiden samaan hengenvetoon:
Hangon henkilöjunat voisi ajaa, ja vain Stadin yhteyksillä, Hangon Regatan aikana, kun sinne tulee nuorempaa väkeä, jotka eivät voi ajaa autolla koska ovat jurrissa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Savonlinna tyrmää Traficomin suunnitelmat lähiliikenteen kilpailuttamisesta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina