Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 230
|
« : Huhtikuu 15, 2025, 14:31:23 » |
|
Noista öljypolttimista tuli mieleen se kun 50-luvun loppupuoliskolla aloin kulkea kouluun, joissain puukorivaunuissa oli koppi joka sisälsi kamiinan. Näin joskus sen kun konnari avasi kopin oven. Olisiko silloin lämmitetty peräti klapeilla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1815
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2025, 16:02:16 » |
|
Noista öljypolttimista tuli mieleen se kun 50-luvun loppupuoliskolla aloin kulkea kouluun, joissain puukorivaunuissa oli koppi joka sisälsi kamiinan. Näin joskus sen kun konnari avasi kopin oven. Olisiko silloin lämmitetty peräti klapeilla?
Klapilämmitteisiä puuvaunuja oli jokapäiväisessä normaaliliikenteessä lättähattujen poistumisen jälkeen alkaen 29.5.1988 vielä kyseisen aikataulukauden loppuun 27.5.1989 saakka, mutta ei enää kovin yleisesti 90-luvun puolella. 29.5.1988 alkaen jokapäiväistä puuvaunuliikennettä oli rataosilla Tampere-Haapamäki-Jyväskylä, Jyväskylä-Pieksämäki ja Pieksämäki-Joensuu. 28.5.1989 alkaen puuvaunujen jokapäiväinen käyttö päättyi rataosilla Tampere-Haapamäki-Jyväskylä ja Jyväskylä-Pieksämäki. Tuosta Pieksämäki-Joensuu-rataosasta minulla ei ole tarkkoja havaintoja, mutta olen nähnyt siellä puuvaunuista koostuvan junan vielä 27.5.1989 jälkeenkin. Toisaalla mainittiin, että viikonlopun lisävaunuina puuvaunuja käytettiin myös Savonlinna-Parikkala-rataosalla. Oliko myös Karjaa-Hanko-rataosalla? edit: täsmennetty tietoja.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2025, 09:53:02 kirjoittanut Jouni Hytönen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1172
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 15, 2025, 16:37:42 » |
|
Klapilämmitteisiä puuvaunuja oli jokapäiväisessä normaaliliikenteessä lättähattujen poistumisen jälkeen alkaen 29.5.1988 vielä vuoden 1989 ajan, mutta ei enää kovin yleisesti 90-luvun puolella. 29.5.1988 alkaen jokapäiväistä puuvaunuliikennettä oli rataosilla Tampere-Haapamäki-Jyväskylä, Jyväskylä-Pieksämäki ja Pieksämäki-Joensuu.
Olen yrittänyt onkia tietoa siitä, milloin puuvaunujen säännöllinen käyttö henkilöjunissa päättyi tarkkaan ottaen, mutta sellaista päivämäärää ei ole löytynyt mistään. Mahtoiko olla niin, että vielä vuonna 1992 tai jopa 1993 joissain Haapamäen suunnan pika- tai henkilöjunissa käytettiin vaunuvajeen vuoksi muutamissa junissa Haapamäen höryveturipuistolta lainattuja puuvaunuja (jotka muuten taisivat olla VR:n omistuksessa)?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leevi Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 15, 2025, 16:52:15 » |
|
Klapilämmitteisiä puuvaunuja oli jokapäiväisessä normaaliliikenteessä lättähattujen poistumisen jälkeen alkaen 29.5.1988 vielä vuoden 1989 ajan, mutta ei enää kovin yleisesti 90-luvun puolella. 29.5.1988 alkaen jokapäiväistä puuvaunuliikennettä oli rataosilla Tampere-Haapamäki-Jyväskylä, Jyväskylä-Pieksämäki ja Pieksämäki-Joensuu.
Olen yrittänyt onkia tietoa siitä, milloin puuvaunujen säännöllinen käyttö henkilöjunissa päättyi tarkkaan ottaen, mutta sellaista päivämäärää ei ole löytynyt mistään. Mahtoiko olla niin, että vielä vuonna 1992 tai jopa 1993 joissain Haapamäen suunnan pika- tai henkilöjunissa käytettiin vaunuvajeen vuoksi muutamissa junissa Haapamäen höryveturipuistolta lainattuja puuvaunuja (jotka muuten taisivat olla VR:n omistuksessa)? Olen kuullut myös samaa että 1993 käytettiin Haapamäen junissa puuvaunuja. Yksi henkilö kertoi että olisi käytetty viellä 1994.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 257
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 15, 2025, 22:36:35 » |
|
Noissa linkatuissa keskusteluissa kerrotaan puuvaunujen käytön päättyneen "käytännössä vuonna 1989". Tämä lienee totta siinä mielessä, että sen jälkeen tuskin on enää ollut kokonaan puukorisista vaunuista koostuneita junarunkoja ainakaan suunnitelmallisesti liikenteessä.
Resiina-lehdessä 4/1991 kerrotaan, että Savonlinna-Parikkala-osuuden junissa kulki viimeisen kerran puuvaunu 30.5.1991, ja sen jälkeen tämän rataosan junien viikonlopun lisävaununa (aiemmin siis puuvaunu) käytettiin teräsvaunua. Tässä yhteydessä kerrotaan puuvaunujen säännöllisen käytön päättyneen VR:n liikenteessä.
Joissain tilanteissa puuvaunuja liikkui VR:n vakinaisen, kaupallisen liikenteen junissa myöhemminkin, joko lisävaunuina tai poikkeustilanteissa teräsvaunun korvaajana. Tällaiset tilanteet harvinaistuivat nopeasti lähelle nollaa. Joitakin tilanteita on kuitenkin dokumentoitu. Esimerkiksi Resiinassa 2/1993 kerrotaan puuvaunun Ei 22798 palvelleen Uudenkaupungin radan junissa vielä joulukuussa 1992, ennen rataosan matkustajaliikenteen lakkautusta 31.12.1992. Resiinassa 3/1993 taas kerrotaan puuvaunuista juhannusviikon 1993 lisävaunuina rataosilla Tampere - Haapamäki - Jyväskylä / Vaasa. Nämä puuvaunut oli lainattu Höyryveturipuistosta, mutta saattoivat hyvin toki olla VR:n sinne sijoittamaansa kalustoa. Viimeinen oma havaintoni puuvaunusta on Helsinki-Hanko-sunnuntaijunasta, todennäköisimmin ihan 1990-luvun alusta.
Resiina-lehdessä 2/1994 on listaus puuvaunuista vuonna 1994. Siinä kaikki viimeiset VR:n puukoriset istumavaunut, sarjoista Ei ja EFi, on merkitty nostalgiavaunuiksi, joten vastakkaisen näytön puuttuessa on aihetta tehdä johtopäätös, että silloin niiden kaikki, epäsäännöllisinkin käyttö vara- ja lisävaunuina normaalissa, kaupallisessa liikenteessä oli jo päättynyt. VR:n vakinaisen liikenteen kaupallisissa matkustajajunissa puukorisia vaunuja on siten todennäköisimmin liikkunut viimeisen kerran kesällä 1993, ks. yllä.
Lisäksi Resiinan 2/1994 listauksessa mainitaan VR:n kalustoon kuuluviksi 8 kpl Em-makuuvaunuja, 24 kpl Eims-sotilaskuljetusvaunuja sekä virkavaunu A 100 (kunnostettiin myöhemmin Valtteri-junaan, samoin kuin listauksessa VR:n omistamaksi nostalgiavaunuksi merkitty Ei 22272).
Em-makuuvaunujen säännöllinen käyttö matkustajajunissa oli päättynyt jo v. 1982, ja 1990-luvulle tultaessa niitä käytettiin Eims-sarjan tapaan vain sotilaskuljetuksissa, ja joskus harvoin muissa tehtävissä, normaalin liikenteen ulkopuolella - yksi viimeisiä tällaisia tilanteita lienee ollut MRY:n syysretki syyskuussa 1993 Pohjois-Suomeen, junan koostuessa Dr16-veturista 2801, yhdestä Ei-istumavaunusta ja sarja Em makuuvaunuista, runko esiintyi Resiinan 4/1993 kannessa. Teräskoriset Ems-sotilasvaunut mahdollistivat puuvaunujen poiston sotilasjunista, joissa niitä lienee viimeisen kerran käytetty suunnilleen vuonna 2011.
Nyt eksyttiin sen verran Kolarin radan sähköistyksestä kauas, että tämä puuvaunuja koskevat viestit ehkä paremmin sopisivat omaksi keskustelukseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leevi Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 15, 2025, 22:49:29 » |
|
Noissa linkatuissa keskusteluissa kerrotaan puuvaunujen käytön päättyneen "käytännössä vuonna 1989". Tämä lienee totta siinä mielessä, että sen jälkeen tuskin on enää ollut kokonaan puukorisista vaunuista koostuneita junarunkoja ainakaan suunnitelmallisesti liikenteessä.
Resiina-lehdessä 4/1991 kerrotaan, että Savonlinna-Parikkala-osuuden junissa kulki viimeisen kerran puuvaunu 30.5.1991, ja sen jälkeen tämän rataosan junien viikonlopun lisävaununa (aiemmin siis puuvaunu) käytettiin teräsvaunua. Tässä yhteydessä kerrotaan puuvaunujen säännöllisen käytön päättyneen VR:n liikenteessä.
Joissain tilanteissa puuvaunuja liikkui VR:n vakinaisen, kaupallisen liikenteen junissa myöhemminkin, joko lisävaunuina tai poikkeustilanteissa teräsvaunun korvaajana. Tällaiset tilanteet harvinaistuivat nopeasti lähelle nollaa. Joitakin tilanteita on kuitenkin dokumentoitu. Esimerkiksi Resiinassa 2/1993 kerrotaan puuvaunun Ei 22798 palvelleen Uudenkaupungin radan junissa vielä joulukuussa 1992, ennen rataosan matkustajaliikenteen lakkautusta 31.12.1992. Resiinassa 3/1993 taas kerrotaan puuvaunuista juhannusviikon 1993 lisävaunuina rataosilla Tampere - Haapamäki - Jyväskylä / Vaasa. Nämä puuvaunut oli lainattu Höyryveturipuistosta, mutta saattoivat hyvin toki olla VR:n sinne sijoittamaansa kalustoa. Viimeinen oma havaintoni puuvaunusta on Helsinki-Hanko-sunnuntaijunasta, todennäköisimmin ihan 1990-luvun alusta.
Resiina-lehdessä 2/1994 on listaus puuvaunuista vuonna 1994. Siinä kaikki viimeiset VR:n puukoriset istumavaunut, sarjoista Ei ja EFi, on merkitty nostalgiavaunuiksi, joten vastakkaisen näytön puuttuessa on aihetta tehdä johtopäätös, että silloin niiden kaikki, epäsäännöllisinkin käyttö vara- ja lisävaunuina normaalissa, kaupallisessa liikenteessä oli jo päättynyt. VR:n vakinaisen liikenteen kaupallisissa matkustajajunissa puukorisia vaunuja on siten todennäköisimmin liikkunut viimeisen kerran kesällä 1993, ks. yllä.
Lisäksi Resiinan 2/1994 listauksessa mainitaan VR:n kalustoon kuuluviksi 8 kpl Em-makuuvaunuja, 24 kpl Eims-sotilaskuljetusvaunuja sekä virkavaunu A 100 (kunnostettiin myöhemmin Valtteri-junaan, samoin kuin listauksessa VR:n omistamaksi nostalgiavaunuksi merkitty Ei 22272).
Em-makuuvaunujen säännöllinen käyttö matkustajajunissa oli päättynyt jo v. 1982, ja 1990-luvulle tultaessa niitä käytettiin Eims-sarjan tapaan vain sotilaskuljetuksissa, ja joskus harvoin muissa tehtävissä, normaalin liikenteen ulkopuolella - yksi viimeisiä tällaisia tilanteita lienee ollut MRY:n syysretki syyskuussa 1993 Pohjois-Suomeen, junan koostuessa Dr16-veturista 2801, yhdestä Ei-istumavaunusta ja sarja Em makuuvaunuista, runko esiintyi Resiinan 4/1993 kannessa. Teräskoriset Ems-sotilasvaunut mahdollistivat puuvaunujen poiston sotilasjunista, joissa niitä lienee viimeisen kerran käytetty suunnilleen vuonna 2011.
Nyt eksyttiin sen verran Kolarin radan sähköistyksestä kauas, että tämä puuvaunuja koskevat viestit ehkä paremmin sopisivat omaksi keskustelukseen.
Kiitos täydentävästä vastauksesta! 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 257
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 15, 2025, 23:33:55 » |
|
Edellä olevaa korjaan sen verran, että itse asiassa teräskoriset Ems-sotilasvaunut poistuivat nekin ajosta jo v. 2010 tienoilla. Koska ne oli muutettu sarjoista Pot ja Eit v. 2000-2003 sotilaskäyttöön ja nimenomaan Em/Eims-kaluston korvaajiksi, puuvaunujen käyttö Puolustusvoimien kuljetuksissa on päättynyt karkeasti 8-10 vuotta aiemmin kuin edellä kirjoitin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 519
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 17, 2025, 13:23:56 » |
|
Aivan siis ihan virallisesti ilmoitettiin Rautatieuutiset - lehdessä, että puukoristen makuuvaunujen käyttö säännöllisesti kaupallisessa liikenteessä lakkaa 1. syyskuuta 1980.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 257
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 17, 2025, 22:31:55 » |
|
Kiitos korjauksesta! Luotan tähän tietoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 420
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 20, 2025, 10:08:10 » |
|
Olisiko silloin lämmitetty peräti klapeilla?
Kuvan https://vaunut.org/kuva/49783 yhteydessä sanotaan näin. Ja klapit näkyvät ainakin junan vieressä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|