Kyseisen selvityksen keskeiseksi osa TULEE ottaa alunperinkin hölmon ja huonon kiertoradan korvaaminen Tornio-Haaparannalla suoralla yhteydellä Tornion kaupunginsaaren lävitse.
Nykyinen kierros ja ratasilta EI OLE poikkeusoloissa puolustettavissa drooni- ja muita lentohyökkäyksiä vastaan!
Sen sijaan nykyisen tiesillan läheisyyteen tehtävää uutta rautatiesiltaa olisi yhdessä tiesillan kanssa helppo tehokkaasti puolustaa. Lisäksi sillat toimisivat tarvittaessa toistensa varasiltoina.
Panssarivaunut ja muu voitaisiin tarvittaess siirtää junasta ja viedä tiesillan kautta Tornionjoen yli.
Vastaavasti pyörä- ja tela-ajoneuvotkin voisivat tarvittaessa ajaa kannellisen rautatiesillan kautta joen yli.
Merkittäviä viivytyksiä ei siten tulisi jos edes toinen silloista säilyy ylityskelpoisena.
Näin toimien vieläpä raideyhteys Suomen ja Ruotsin välillä lyhenisi nykyisestä noin 7 km.
Nykyinen rautatien rajasilta säilyisi tavarasliikenteen järjestely- ja varayhteytenä maiden välillä.
Suoraan Tornion kaupunginsaaren lävistävä rautatieyhteys olisi samalla suuri ja tarpeellinen piristysruiske Tornion ja Haaparannan kaupungeille ja Tornonjokilaaksolle, sekä matkustaja- ja tavaraliikenteelle maiden välillä.
Yhteinen rautatieasema voi sijoittua valtionrajan kohdille.
Se parantaisi kummankin kaupungin identiteettiä ja tehostaisi turismia maiden välillä.
Pohjois-Suomen ja -Ruotsin on todella syytä herätä!
Nämä ovat asemakaavoitusasioita, voisiko sen kaupungin keskustan läpi kulkeva rata, jos siitä nyt jotain hyötyä on, toteuttaa ennemmin light-rail ratkaisuna katuun upotetuilla urakiskoilla?
Sitten on se sähköistyskysymys, jos Ouluun tai Rovaniemelle vedetään 1435 mm ratoja Torniosta niin minkä maan sähköjärjestelmä niihin tulisi, vai jätettäisiinkö se pelkäksi dieselradaksi?