Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #150 : Eilen kello 23:17:37 »


Muutos on helppo puupölkyillä/pätkäkiskoilla eli ostetaan uusi raidevälimitta ja ruuvataan/naulataan toinen kisko 9 cm lähemmäs toista. Ainoastaan vaiheet yms. erikoispaikat joudutaan uusimaan.


Ei onnistu, koska kiskon jalan leveys raskailla kiskoilla on jopa 15 cm. Tarkoittaa, että tuplakiskon harjat ovat myös saman 15 cm erillään, kun pitäisi päästä tuohon 9 cm:iin. Enintään 24 kg/m kiskoilla onnistuu.
Tietysti voidaan teoriassa tehdä yhteisellä jalalla olevaa kaksoiskiskoa...

siis toisen kiskon siirto 9 cm lähemmäs toista ei muka onnistu ?

Sorry, ajatukseni harhaili kolmikiskoisen radan toteutuksessa, jolloin kolmas kisko ei Suomessa mahdu tarpeeksi lähelle toista kiskoa. Onnistuuhan tietysti kiskon siirto sen 8,9 cm lähemmäksi toista mutta liikennöinti voisi olla ns. mielenkiintoista ennen kuin kaikki tarvittavat radat olisi käsitelty ja sopivat vaunut ja veturit hankittu. Lisää teoreettisia vaihtoehtoja: https://yle.fi/a/74-20161782
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 304


« Vastaus #151 : Eilen kello 23:32:01 »


Alkaa tää aihe hiukan vituttaa, kun on muutamia faktoja. Suomi on esimerkiksi riippuvainen Venäjältä tuotavasta ammoniakista ja nikkelistä vielä pitkään. Vihreän ammoniakin tuotantoa on suunniteltu, mutta se muun muassa vaatii kolme kertaa enemmän energiaa kuin perinteinen Haber-Bosch prosessi, mitä Venäläiset ja Ukrainalaiset tehtaat käyttävät.

Eikö sen ammoniakin tuonnin takia kannattaisi Yaran hankia vaunuja joissa voi vaihtaa telit ja tuoda ammoniakkki Ruotsin tai Norjan tehtaista junalla Tornion kautta Suomeen? Tai junalautalla Uuteenkaupunkiin?
Mahtaako siellä olla ylimääräistä kapasiteettia tuosta noin vaan. En ole ainakaan lukenut että olisivat laajentaneet tuotantoa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #152 : Tänään kello 02:18:01 »

Ehkä ammoniakin suhteen vaan pitää odottaa koska ne Suomen hankkeet valmistuu. Eikö Yaralle tullut joku vihreän ammoniakin tehdas Norjaan, mutta riittääkö sellaisesta kapasiteettia tuotavaksi vielä Suomeen..
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1822


« Vastaus #153 : Tänään kello 07:14:42 »


Muutos on helppo puupölkyillä/pätkäkiskoilla eli ostetaan uusi raidevälimitta ja ruuvataan/naulataan toinen kisko 9 cm lähemmäs toista. Ainoastaan vaiheet yms. erikoispaikat joudutaan uusimaan.


Ei onnistu, koska kiskon jalan leveys raskailla kiskoilla on jopa 15 cm. Tarkoittaa, että tuplakiskon harjat ovat myös saman 15 cm erillään, kun pitäisi päästä tuohon 9 cm:iin. Enintään 24 kg/m kiskoilla onnistuu.
Tietysti voidaan teoriassa tehdä yhteisellä jalalla olevaa kaksoiskiskoa...

siis toisen kiskon siirto 9 cm lähemmäs toista ei muka onnistu ?

Sorry, ajatukseni harhaili kolmikiskoisen radan toteutuksessa, jolloin kolmas kisko ei Suomessa mahdu tarpeeksi lähelle toista kiskoa. Onnistuuhan tietysti kiskon siirto sen 8,9 cm lähemmäksi toista mutta liikennöinti voisi olla ns. mielenkiintoista ennen kuin kaikki tarvittavat radat olisi käsitelty ja sopivat vaunut ja veturit hankittu. Lisää teoreettisia vaihtoehtoja: https://yle.fi/a/74-20161782

Tämä muutos pitäisi tehdä aluettain jolloin junapalvelut eivät olisi käytössä. Niin kun nyt suunnitellaan Lapin muutosta.

Tämä kavennus toimii vain puupölkyillä ja on halvin tapa muuttaa raideleveyttä, betoni pölkyillä pitää vaihtaa pölkky ja siihen tehtävään voidaan käyttää konetta.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina