Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sm7  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


Sm7
« : Huhtikuu 29, 2025, 16:07:01 »

Resiina-lehdessä 1/2025 sanottiin että ensimmäinen Sm7 tulisi tänä keväänä. Ei ole paljoa näkynyt. Milloin nämä sitten tulevat?
tallennettu

Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 481


« Vastaus #1 : Huhtikuu 29, 2025, 17:00:59 »

Resiina-lehdessä 1/2025 sanottiin että ensimmäinen Sm7 tulisi tänä keväänä. Ei ole paljoa näkynyt. Milloin nämä sitten tulevat?

Ellei aikataulu ole muuttunut niin oletettavasti seuraavan reilun kuukauden sisällä.
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #2 : Huhtikuu 29, 2025, 17:31:35 »

https://www.vr.fi/junat/pendolino-plus
tallennettu
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #3 : Huhtikuu 29, 2025, 17:54:42 »

https://juliadata.fi/train?s=11637&d=16.5.2025 Saattaisiko tämä olla Sm7:n hakujuna? Siirrolle Ilmalaan ei ole vielä aikataulua, mutta mielestäni tässä on potentiaalia. Ja Marko hyvä, Sm7 ei ole Pendolino Plus.
tallennettu
Olavi Pellinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #4 : Huhtikuu 30, 2025, 10:52:06 »

Muistan jossakin Facebookin perukoilla ainakin nähneeni jonkun Sm7:n valmiina tehtaalla. Siitä on jotain kuukausi pari, joten oletettavasti jossain lähiaikoina luulisi Suomeen saapuvan.
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #5 : Huhtikuu 30, 2025, 11:11:53 »

https://juliadata.fi/train?s=11637&d=16.5.2025 Saattaisiko tämä olla Sm7:n hakujuna? Siirrolle Ilmalaan ei ole vielä aikataulua, mutta mielestäni tässä on potentiaalia. Ja Marko hyvä, Sm7 ei ole Pendolino Plus.
Nykyajan päivityksissä menen näköjään sekaisin, alkaa olla jo liikaa eri ässämmiä meikäläiselle. Hyvä korjaus. Hymyilee
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1776


« Vastaus #6 : Huhtikuu 30, 2025, 15:26:47 »

Resiina-lehdessä 1/2025 sanottiin että ensimmäinen Sm7 tulisi tänä keväänä. Ei ole paljoa näkynyt. Milloin nämä sitten tulevat?

Nämäkin olisi pitänyt tilata akkuflirtteinä niin olisivat toimineet myös Haapamäelle.
tallennettu
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #7 : Huhtikuu 30, 2025, 18:47:55 »

Akkuflirtit tulevat kyllä tarpeeseen, kun kaikki radat eivät vielä ole sähköistetty, ja vankat ikääntyy. Miksiköhän muuten vankoissa ei ole kyljessä varoitusmerkkiä "helposti syttyvä"
tallennettu
Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #8 : Huhtikuu 30, 2025, 19:04:38 »

Akkuflirtit tulevat kyllä tarpeeseen, kun kaikki radat eivät vielä ole sähköistetty, ja vankat ikääntyy. Miksiköhän muuten vankoissa ei ole kyljessä varoitusmerkkiä "helposti syttyvä"
Turvallisuuteen olisi vankoissa VR varustautunut silloin
tallennettu

Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #9 : Eilen kello 23:02:05 »

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000011208401.html
Lieneeköhän tässä Sm7:n ensimmäinen vaunu livenä?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2369


« Vastaus #10 : Eilen kello 23:09:07 »

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000011208401.html
Lieneeköhän tässä Sm7:n ensimmäinen vaunu livenä?

Ei ole vaan SJ:n X40-junan päätyvaunu.
tallennettu
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #11 : Eilen kello 23:34:49 »

Mitäköhän tuo Suomessa mahtoi tehdä?
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1250


« Vastaus #12 : Eilen kello 23:39:06 »


Nämäkin olisi pitänyt tilata akkuflirtteinä niin olisivat toimineet myös Haapamäelle.

Kuinkahan nämä akkuflirtit toimisivat sitten, kun tulee se talvi ja -30 pakkasta? Olisi toki "kätevää", että (vedän nyt hatusta) 500km rangesta sulaa 100-200km pois. Jari varmasti sähköautoilijana tietää, mitä pakkanen tekee auton kantamalle. Vaikka jari noita akkujunia mainostaa, niin sillle on ihan syynsä, ettei VR investoi sellaisiin. Ovat varmasti hyvä vaihtoehto sellaisessa maassa, jossa talvi on vähintään outo käsite.
tallennettu

Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 56


« Vastaus #13 : Tänään kello 00:17:10 »

Esim akkujen lämmityksellä niiden suorituskykyä voidaan selkeästi parantaa.
VR muuten on todennäköisesti hankkimassa akkukäyttöisiä vaihtovetureita, joita voidaan ladata suoraan ajolangasta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2369


« Vastaus #14 : Tänään kello 00:41:29 »

Mitäköhän tuo Suomessa mahtoi tehdä?

VR Fleetcarella on sopimus X40-junien kunnostuksesta. VR:n toimipaikoista Oulu / Pieksämäki käytännössä hoitaa kunnostuksen.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1776


« Vastaus #15 : Tänään kello 07:53:05 »


Nämäkin olisi pitänyt tilata akkuflirtteinä niin olisivat toimineet myös Haapamäelle.

Kuinkahan nämä akkuflirtit toimisivat sitten, kun tulee se talvi ja -30 pakkasta? Olisi toki "kätevää", että (vedän nyt hatusta) 500km rangesta sulaa 100-200km pois. Jari varmasti sähköautoilijana tietää, mitä pakkanen tekee auton kantamalle. Vaikka jari noita akkujunia mainostaa, niin sillle on ihan syynsä, ettei VR investoi sellaisiin. Ovat varmasti hyvä vaihtoehto sellaisessa maassa, jossa talvi on vähintään outo käsite.

Ensimmäisissä konversioautoissa (eCorolla) oli akkujen eristys ja lämmitys joten akuilla oli aina kesä. Nyt autotehtaat ovat ottaneet käyttöön lämmityksen latausasemalle navigoidessa mutta eivät ole lähteneet eristykseen. Myös muut komponentit kuten tutka edessä menee tukkoon loskatalvina mutta autotehtaat eivät ole kehittäneet autoja arktiselle alueelle. Ja suola/hiekka eli natrium akkujen tulo helpottaa talvea joskin nykyiselläkin on pärjännyt 24 asteen pakkasissa. Oman auton matkaennuste oli tällöin 105 km joka pitkillä matkoilla vaatii tiiviimin käyntejä pikalatausasemalla. 

Junissa on taas paljon enemmän tilaa eristää akku ja hoitaa akun lämmitys jolloin talviongelmaa ei ole.  Pikalatausta on helppo suorittaa Suomessa ajolangasta kun jännitettä on 25 kV ja saarekkeita voidaan rakentaa välipisteisiin mutta koko linjaa ei tarvitse sähköistää. Näin on menetelty myös Saksassa.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 529


« Vastaus #16 : Tänään kello 13:15:21 »


Nämäkin olisi pitänyt tilata akkuflirtteinä niin olisivat toimineet myös Haapamäelle.

Kuinkahan nämä akkuflirtit toimisivat sitten, kun tulee se talvi ja -30 pakkasta? Olisi toki "kätevää", että (vedän nyt hatusta) 500km rangesta sulaa 100-200km pois. Jari varmasti sähköautoilijana tietää, mitä pakkanen tekee auton kantamalle. Vaikka jari noita akkujunia mainostaa, niin sillle on ihan syynsä, ettei VR investoi sellaisiin. Ovat varmasti hyvä vaihtoehto sellaisessa maassa, jossa talvi on vähintään outo käsite.

Ensimmäisissä konversioautoissa (eCorolla) oli akkujen eristys ja lämmitys joten akuilla oli aina kesä. Nyt autotehtaat ovat ottaneet käyttöön lämmityksen latausasemalle navigoidessa mutta eivät ole lähteneet eristykseen. Myös muut komponentit kuten tutka edessä menee tukkoon loskatalvina mutta autotehtaat eivät ole kehittäneet autoja arktiselle alueelle. Ja suola/hiekka eli natrium akkujen tulo helpottaa talvea joskin nykyiselläkin on pärjännyt 24 asteen pakkasissa. Oman auton matkaennuste oli tällöin 105 km joka pitkillä matkoilla vaatii tiiviimin käyntejä pikalatausasemalla. 

Junissa on taas paljon enemmän tilaa eristää akku ja hoitaa akun lämmitys jolloin talviongelmaa ei ole.  Pikalatausta on helppo suorittaa Suomessa ajolangasta kun jännitettä on 25 kV ja saarekkeita voidaan rakentaa välipisteisiin mutta koko linjaa ei tarvitse sähköistää. Näin on menetelty myös Saksassa.


Minä vaan kysyisin, että jos ajolangasta akkujen latausvirtaa otettaisiin, niin mitä virkaa akuilla sitten enää on?

Kun kerran on valmis linja: ajolanka-virroitin-pääkatkaisija-päämuuntaja-ratamoottorit...?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1173


« Vastaus #17 : Tänään kello 13:19:08 »

Minä vaan kysyisin, että jos ajolangasta akkujen latausvirtaa otettaisiin, niin mitä virkaa akuilla sitten enää on?

Kun kerran on valmis linja: ajolanka-virroitin-pääkatkaisija-päämuuntaja-ratamoottorit...?

Herra Esa,

Eiköhän Haapamäen tyyppisellä asemalla akkukäyttöisten junien lataamiseen riittäisi pieni pätkä ajolankaa, jonka alle akkujuna menisi ladattavaksi. Pitkälti siis samaan tyyliin kuin millä akkubusseja ladataan niiden päätepysäkeillä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1776


« Vastaus #18 : Tänään kello 14:44:02 »

Minä vaan kysyisin, että jos ajolangasta akkujen latausvirtaa otettaisiin, niin mitä virkaa akuilla sitten enää on?

Kun kerran on valmis linja: ajolanka-virroitin-pääkatkaisija-päämuuntaja-ratamoottorit...?

Herra Esa,

Eiköhän Haapamäen tyyppisellä asemalla akkukäyttöisten junien lataamiseen riittäisi pieni pätkä ajolankaa, jonka alle akkujuna menisi ladattavaksi. Pitkälti siis samaan tyyliin kuin millä akkubusseja ladataan niiden päätepysäkeillä.

kyllä ei tarvitse kuin 10 metriä ajolankaa ja muuntajat. Koko Haapamäen kolmion sähköistys olisi väylän mukaan 153 miljoonaa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1797


« Vastaus #19 : Tänään kello 15:20:26 »


Nämäkin olisi pitänyt tilata akkuflirtteinä niin olisivat toimineet myös Haapamäelle.

Kuinkahan nämä akkuflirtit toimisivat sitten, kun tulee se talvi ja -30 pakkasta? Olisi toki "kätevää", että (vedän nyt hatusta) 500km rangesta sulaa 100-200km pois. Jari varmasti sähköautoilijana tietää, mitä pakkanen tekee auton kantamalle. Vaikka jari noita akkujunia mainostaa, niin sillle on ihan syynsä, ettei VR investoi sellaisiin. Ovat varmasti hyvä vaihtoehto sellaisessa maassa, jossa talvi on vähintään outo käsite.

Ensimmäisissä konversioautoissa (eCorolla) oli akkujen eristys ja lämmitys joten akuilla oli aina kesä. Nyt autotehtaat ovat ottaneet käyttöön lämmityksen latausasemalle navigoidessa mutta eivät ole lähteneet eristykseen. Myös muut komponentit kuten tutka edessä menee tukkoon loskatalvina mutta autotehtaat eivät ole kehittäneet autoja arktiselle alueelle. Ja suola/hiekka eli natrium akkujen tulo helpottaa talvea joskin nykyiselläkin on pärjännyt 24 asteen pakkasissa. Oman auton matkaennuste oli tällöin 105 km joka pitkillä matkoilla vaatii tiiviimin käyntejä pikalatausasemalla. 

Junissa on taas paljon enemmän tilaa eristää akku ja hoitaa akun lämmitys jolloin talviongelmaa ei ole.  Pikalatausta on helppo suorittaa Suomessa ajolangasta kun jännitettä on 25 kV ja saarekkeita voidaan rakentaa välipisteisiin mutta koko linjaa ei tarvitse sähköistää. Näin on menetelty myös Saksassa.


Minä vaan kysyisin, että jos ajolangasta akkujen latausvirtaa otettaisiin, niin mitä virkaa akuilla sitten enää on?

Kun kerran on valmis linja: ajolanka-virroitin-pääkatkaisija-päämuuntaja-ratamoottorit...?

Mahtaisiko akku auttaa kun siirrytään sähköistämättömälle rataosalle?

Ainakin etelässä alkaa sähköistämättömät pätkät olemaan sen verran lyhyitä, että akkukalustolla pärjäisi jo hyvin.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1776


« Vastaus #20 : Tänään kello 15:35:20 »


Mahtaisiko akku auttaa kun siirrytään sähköistämättömälle rataosalle?

Ainakin etelässä alkaa sähköistämättömät pätkät olemaan sen verran lyhyitä, että akkukalustolla pärjäisi jo hyvin.

Tälläisen löysin Stadlerin sivuilta "Sähköistämättömiin ja osittain sähköistettyihin osiin suunniteltu FLIRT Akku on erityisen monipuolinen. Akkuja voidaan ladata niin junan matkan aikana, jossa on yhteys ajojohtimeen, sekä sähköistetyillä pääteasemilla. Jarrutusenergia syötetään myös takaisin akkuihin. Näin junaa voidaan käyttää tehokkaasti ja energiaa säästävällä tavalla. Litiumioniakuilla varustettu juna liikennöi Pfalzin verkossa ja koostuu kahdesta vaunusta, joissa on erikoispitkät korit. Täysin ilmastoitu Deutsche Bahn FLIRT Akku tarjoaa valoisat matkustamot, joissa on matkustajien WLAN-järjestelmä, sekä runsaasti mitoitettuja monikäyttöalueita. Tilaa on yhteensä 325 matkustajalle, joista 172 istuu matkustajaa."

eli ohjaaja näkee korkeintaan status näytöllä mistä virta otetaan ja tämä auttaisi myös Espanjan tautiin eli sähkön loppumiseen.

https://www.stadlerrail.com/en/solutions/references/flirt-akku-db--regio-pfalznetz
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 685


« Vastaus #21 : Tänään kello 15:40:18 »

Minä vaan kysyisin, että jos ajolangasta akkujen latausvirtaa otettaisiin, niin mitä virkaa akuilla sitten enää on?

Kun kerran on valmis linja: ajolanka-virroitin-pääkatkaisija-päämuuntaja-ratamoottorit...?

Herra Esa,

Eiköhän Haapamäen tyyppisellä asemalla akkukäyttöisten junien lataamiseen riittäisi pieni pätkä ajolankaa, jonka alle akkujuna menisi ladattavaksi. Pitkälti siis samaan tyyliin kuin millä akkubusseja ladataan niiden päätepysäkeillä.

Kyseisen ratkaisun kustannukseksi on Traficomin kiskobussiselvityksen sivulla 13 arvioitu 7 miljoonaa euroa: https://traficom.fi/sites/default/files/media/file/Kiskobussiliikenne_tausta-aineisto_2024.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1776


« Vastaus #22 : Tänään kello 16:18:00 »

Minä vaan kysyisin, että jos ajolangasta akkujen latausvirtaa otettaisiin, niin mitä virkaa akuilla sitten enää on?

Kun kerran on valmis linja: ajolanka-virroitin-pääkatkaisija-päämuuntaja-ratamoottorit...?

Herra Esa,

Eiköhän Haapamäen tyyppisellä asemalla akkukäyttöisten junien lataamiseen riittäisi pieni pätkä ajolankaa, jonka alle akkujuna menisi ladattavaksi. Pitkälti siis samaan tyyliin kuin millä akkubusseja ladataan niiden päätepysäkeillä.

Kyseisen ratkaisun kustannukseksi on Traficomin kiskobussiselvityksen sivulla 13 arvioitu 7 miljoonaa euroa: https://traficom.fi/sites/default/files/media/file/Kiskobussiliikenne_tausta-aineisto_2024.pdf

Tuosta kirjoituksesta paistaa läpi Suomen erikoislaatuinen talvi ja akkutietämättömyys. Ei talvi akkujunassakaan ole ongelma jota ei pystytä ratkaisemaan jos on halua.
tallennettu
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #23 : Tänään kello 17:43:01 »

Vanha kunnon kunnonvanha toimiva konsti taajamajuniin olisi: Dv12+2Ein+EFit. Tai jos on pakko olla morednimpaa niin Dr19+Expt+(jotain vastaavaa). Tai jotain muuta toimivaa dieselkalustoa.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 234


« Vastaus #24 : Tänään kello 18:23:25 »

Ja mitä hienompia akkuja kehitetään, sitä harvinaisempia ja kalliita aineita tarvitaan ja se heiluttaa koko maailman tilannetta. Tämä Trumpkin haluaa vastineeksi sotilasavusta Ukrainan mineraaleja. Muut maat antavat apua yleensä ilman vastiketta.
Ei täällä politiikkaa pitäisi puhua mutta... Ei se sähkö mikään puhdas ja kaiken voittava ole.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sm7  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina