Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapamäen höyryveturipuisto lopettaa kaiken toimintansa ja on suljettu pysyvästi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1209


« Vastaus #25 : Toukokuu 04, 2025, 08:25:17 »

Jotenkin huvittaa tämän kaltainen itkeminen miten kaikki on niin kaukana pääkaupunkiseudulta.

Haapamäen museoveturiyhdistys on ilmoittanut hankkineensa omistukseensa ainakin osan VR:n omistamasta kalustosta, joten kaikki ei ilmeisesti lähdekään Haapamäeltä pois.


Itkua tai ei — noin seitsemän tuntia päivässä ipanalauman kanssa missä tahansa kulkuvälineessä on paljon. Jos tällaiseen urotekoon ryhtyy, on palkinnon oltava muhkea. Kohteen sisällöstä on saatava kunnollinen kate.

Reissasimme aikoinaan lähes kaikki kotimaiset perhekohteet. Jos kohde oli kaukana, kannatti sinne matkustaa jo edellisenä iltana. Hyvin nukutun yön ja aamupalan jälkeen oli helppo lähteä itse kohteeseen pirteällä mielellä. Tosin yöpyminen nostaa reissun kustannuksia, mikä asettaa lisää odotuksia itse kohteelta.

Realismia on se, että pääkaupunkiseudulla ja sen ympäristössä asuu yli miljoona ihmistä. Miten tästä joukosta edes pieni osa saataisiin houkuteltua johonkin turistikohteeseen?

BTW. Pääkaupunkiseudulla asuvana pääsen lentokoneella noin kolmessa tunnissa Lontooseen ja sieltä reilussa tunnissa junalla johonkin lukuisista rautatiekohteista, mutta nythän ei ollutkaan kyse aikuisen rautatieharrastajan reissaamisesta, vaan perhematkailusta.

Vuonna 1988 olimme Haapamäen höyryveturipuiston silloisen toimitusjohtaja Jarmo Koivunportaan vieraina. Aikaisemmin hän muistaakseni työskenteli Keuruun kaupungin elinkeinoasiamiehenä. Koivunporras valotti puiston liiketoimintaideaa — puistonhan oli tarkoitus tuottaa matkailumarkkoja Keuruun kaupungille.

Liikeidea perustui havaintoon siitä, että Keuruun läpi ja sen läheltä kulkee liikennevirtoja jonnekin muualle. Ajatuksena oli saada edes osa liikennevirroista poikkeamaan Haapamäellä. Melko lähellä oli myös Ähtärin Eläinpuisto, joka tukisi alueella vierailua. Veturipuiston täytyisi siis sisältää katsomista ja tekemistä lapsiperheelle koko päiväksi. Palveluiden olisi oltava sen mukaisia.

Tavallisen perheen kannalta staattiset veturit ovat vain patsaita, joissa voi korkeintaan kiipeillä. Se havaittiin aika pian, että puisto on liian nopeasti käyty läpi. Suurimman suosion saavutti puistojuna, jossa kävijöistä matkusti kolmannes. Resiinalla polkeminen kiinnosti myös. Höyryveturia kävi ajamassa kävijöistä viisi prosenttia. Keuruun ja Haapamäen väliä liikennöivä Paikku-juna ei sen sijaan kiinnostanut. Juuri muutahan puisto ei tarjonnutkaan.

Kävijöistä suurin osa oli lapsiperheitä ja eläkeläisiä. Teinejä ei ollut juuri lainkaan. Tämä näkyi myös puistomyymälän myynnissä.

Jo vuonna 1988 Koivunporras totesi, että puiston veturiaihe ei ole riittävän kiinnostava. Sen tueksi tarvitaan jotain muuta tekemistä. Ilmeisesti Keuruun kaupungin resurssit eivät riittäneet lisäpanostuksiin tai kärsivällisyys loppui — olettamuksenahan oli, että puisto tuottaisi nappulaa kaupungille. Todennäköisesti tämä oli myös syy siihen, että lopulta puiston liiketoiminnat luovutettiin yksityisille yrittäjille. En tunne tarkemmin alueen kunnallispoliittisia kiemuroita.

Näin jälkikäteen on helppo sanoa, että veturipuiston liikeidea ei kantanut tai siihen ei panostettu riittävästi. Se on riski kaikessa yritystoiminnassa.

HMVY:n tekemiset sen sijaan eivät minua kiinnosta. Boikotoin sen yhteisön kaikkea toimintaa.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #26 : Toukokuu 04, 2025, 18:15:49 »

Nonnii! Jotta näin kävi. Tärkeitä on nyt "pelastaa" kaikki pelastamisen arvoinen rautatiekalusto ex. puiston alueelta. Viimeisin puistoyrittäjä kun oli ilmeisen halukas ratkaisemaan kaikki ongelmat polttoleikkaajien suosiollisella myötävaikutuksella, kunnes jäi kiinni laittomista romutuksistaan.

Kyllähän Suomessa edelleenkin on raidetilaa museokalustoa varten. Josko tällä kertaa pidettäisiin huoli siitä, ettei kaiken maailman opportunisti-bulvaanit pääse yrittämään kerman kuorimista kakun päältä.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1209


« Vastaus #27 : Toukokuu 04, 2025, 20:00:09 »

Kyllähän Suomessa edelleenkin on raidetilaa museokalustoa varten. Josko tällä kertaa pidettäisiin huoli siitä, ettei kaiken maailman opportunisti-bulvaanit pääse yrittämään kerman kuorimista kakun päältä.

Kuinka hyvin kalusto säilyy HMVY:n romujonossa taivasalla?

Eikös osa veturipuistossa esillä olleesta kalustosta ole rautatiemuseon deponoimaa? Mikäli muistan oikein, oli joku rautatiemuseolla osannut neuvotella perin hyvät sopimukset (ellei niitä ole vuosien varrella muutettu) koskien deponoidun kaluston roudaamista sen jälkeen, kun toiminta puistossa lakkaa.
tallennettu
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 62


« Vastaus #28 : Eilen kello 19:18:07 »

https://m.youtube.com/watch?v=OVtJVpNCqqQ

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 912


« Vastaus #29 : Eilen kello 21:10:19 »

Onkos tällaista koskaan ennen nähty suomalaisella KalustokalustokalustoTM-toimialalla? Rastia ruutuun.

[  ] Epäsosiaalista käytöstä
[  ] Mielivaltaa
[  ] Kielteistä mediajulkisuutta
[  ] Kritiikin paheksuntaa
[  ] KalustokalustokalustonTM kärsimistä
[  ] Vaikeuksia viranomaisten kanssa
[  ] Poliisi
[  ] Rikosepäily

Vaikka maamme kantaa päällään muutamia ihan esimerkillisiä toimijoita, kokoonsa nähden suhteettoman paljon on alalla tätä häröilyä, jota kaiken lisäksi suuri hiljainen joukko katsoo pois, koska kuitenkin hieno KalustoTM ym. argumentit. Parhaillaankin on operaattoreita sivuraiteella ei-täysin viattomista syistä.

Menestyäkseen nimenomaan tarvittaisiin lisää ruuveja päähän sinne sosiaaliselle lohkolle, tekniikkakoppaan vähempikin riittäisi.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #30 : Eilen kello 21:30:18 »

Tonniysin porukalla saa ainakin pari rastia tauluun Virnistää
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7825


« Vastaus #31 : Eilen kello 22:21:53 »

https://m.youtube.com/watch?v=OVtJVpNCqqQ

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.

Ihan kiva nostalginen dokumentti höyryineen ja yleisöineen!
tallennettu
Markku Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #32 : Eilen kello 22:31:00 »

Tosi hieno taltiointi, hyvät muistot tuolta ajalta. Usein tuli vierailtua ja joskus talkoissakin.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7825


« Vastaus #33 : Tänään kello 00:03:45 »

Tuo sana "pysyvästi" tuo mieleen aina jotain jotakin joka on ollut ja mennyt se tietenkin on erittäin surullista ja muistuttaa ajasta jota ei enää ole!Täytyy myös muistaa että"Puistolla" on kansainvälistäkin merkittävyyttäja tunnettavuutta ainakin Euroopan maiden harrastajapiireissä joissa tämä lopputulos tullee herättämään kysymyksiä!Tuolla edellä on jo paljon kommentoitu seikkoja jotka tähän ovat olleet osaltaan johtaneilta.Täytyy myös muistaa että olemme syrjäinen maa jolla ei ole samanlaisia ehtymättömiä turistivirtoja kuin monissa keskeisen Euroopan maissa tällaisen ylläpitoon ei pelkästään asian harrastajien vierailut riitä vaan tarvitaan monipuolinen kokonaisuus ja voimavarat sen luomiseen.Myös sijainti etäisyyksineen ja liikenneyhteyksineen on huomioitava.Nyt kun tilanne on tämä toivotaan saatavan mahdollisimman moni arvokas veturi pelastettua ja että saataisiin niukat voimavaramme yhdistettyä hyvässä hengessä rakastetun harrastuksemme eteenpäin viemiseksi läheisessä tulevaisuudessa!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7825


« Vastaus #34 : Tänään kello 02:36:12 »

Tuohon edellämainittuun sopii enemmän kuin oikein hyvin(1970 Together We can Make Such Sweet Music " Detroit Spinners /Motown Records) säv. Drapkin/Coleman. Löydämmekö me koskaan yhteisen sävelen?
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 534


« Vastaus #35 : Tänään kello 06:11:56 »

https://m.youtube.com/watch?v=OVtJVpNCqqQ

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.

Ihan kiva nostalginen dokumentti höyryineen ja yleisöineen!

Etenkin, kun muistaa kuuluttaja Jorma Pulkkisen sekoilun paikkakunnan nimessä!!! Jannu ei ollut tehnyt läksyjään.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 843


« Vastaus #36 : Tänään kello 08:53:36 »

Etenkin, kun muistaa kuuluttaja Jorma Pulkkisen sekoilun paikkakunnan nimessä!!! Jannu ei ollut tehnyt läksyjään.

Muistaakseni se avajaisten sekoilija oli ähtäriläinen Topi Sorsakoski, joka toivotti tervetulleeksi Ähtärin Höyryveturipuistoon.
(Oli hieman pierussa)
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #37 : Tänään kello 10:26:35 »

Onkos tällaista koskaan ennen nähty suomalaisella KalustokalustokalustoTM-toimialalla? Rastia ruutuun.
Menestyäkseen nimenomaan tarvittaisiin lisää ruuveja päähän sinne sosiaaliselle lohkolle, tekniikkakoppaan vähempikin riittäisi.
Tonniysin porukalla saa ainakin pari rastia tauluun Virnistää

- Bingo, bingo! Mistä saan lunastaa voittoni, HPK-bingoemäntä Pentikäinen?

Haluaisin tiedustaa, minkä vuoksi tätä kalustomäärää halutaan pelastaa? Odottamaan korjausta 12000-luvulla, niinkö? Jokin suunnitelma olisi hyvä. Mitä kovemmin yritetään säilyttää kaikki, sitä varmemmin kaikki menetetään.

Jos suunnitelmaa ei ole, omistajaporukan tullessa lopulta liian harvalukuiseksi, ote kalustosta kirpoaa ja kunnan vastuulle jää siivota kaikki pois. Esimerkkiä ei tarvitse hakea kaukaa, muutaman kilometrin päässä tästä kunta romuttaa sadan klassikkoauton kokoelmaa. Kalustokalustoyhdistykset eivät ole tästä mikään poikkeus, laki on sama kaikille.

Vastuullista kokoelmanhoitoa olisi päättää mikä määrä riittää kutakin sorttia ja romuttaa loput. Silloin saa päättää itse, mitkä varaosat säästyvät.

Hoidetulla purkuosavarastolla voi lisäksi rahoittaa toimintaa, myymällä osia muille tarvitseville.
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 12:35:25 kirjoittanut Antti Ojala » tallennettu

Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 534


« Vastaus #38 : Tänään kello 11:39:17 »

Etenkin, kun muistaa kuuluttaja Jorma Pulkkisen sekoilun paikkakunnan nimessä!!! Jannu ei ollut tehnyt läksyjään.

Muistaakseni se avajaisten sekoilija oli ähtäriläinen Topi Sorsakoski, joka toivotti tervetulleeksi Ähtärin Höyryveturipuistoon.
(Oli hieman pierussa)

Pulkkinen ei tiennyt, että ollaanko Haapavedellä vaiko - mäellä.

Topi Sorsakoskesta: niin että "hieman"...?

Hyvä kun pystyssä pysyi, vaikkakin otti tukea mikrofonin varresta (aikalaisen "todistajanlausunto"!). Avokin kanssa kun katsoimme avajaisia telkkarista, niin avokki ihmetteli kun Pekka "Topi Sorsakoski" Tammilehto EI ESITTÄNYT ainoatakaan rautatielaulua!

Olikohan herra Tammilehdolle tullut kiire Haapamäelle ja päässyt määräämään itse keikkapalkkionsa suuruuden? Tiedä sitten. Rohkaisuryyppyjä näkyi kumonneen kurkustaan alas.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapamäen höyryveturipuisto lopettaa kaiken toimintansa ja on suljettu pysyvästi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina