No niin, yritänpä uudelleen: - viime kuntavaaleissa Keuruulla SDP kohosi suurimmaksi puolueeksi 9 valtuustoedustajalla. Kepu (sama vanha maalaisliiton perinneyhdistys): 8 edustajaa. Kolmantena kokoomus 5 edustajalla.
Eli periaatteessa vanhat dinosaurukset pärjäsivät. Kokemustahan näillä puolueilla paikallistason politiikasta oli, ja kaikilla vähintään vuosisadan ajan... Samat vanhat aktiivit, samat vanhat päällepäsmärit, samat vanhat motivaatiot, sama vanha puoluekurikin...
Sikäli kun yhtään osaan arvioida ihmisten mentaliteetteja, äänestystulos riippuu varsin paljon:
a) puolueuskollisuudesta. (Kun mä aina oon äänestänyt näin, niin...)
b) onnistuneesta propagoinnista, sillä nykyisinkin vaalituloksiin vaikutetaan mielikuvia luomalla.
c) edellisestä johtuen "Keskisuomalainen"-lehti ei vissiinkään ole erityisen puolueeton.
Edeltäneissä vaaleissa on edellä mainittu puoluetrendi ollut pääasiassa saman tapainen (Keuruulla SDP ja kepu suurimpina) ja historiassa jo kauemminkin. Muut ovat lähinnä pikkuperunoita. Perussuomalaiset - niin mitä? Humalaisten suunsoittajien yhteenliittymä (keksineet uusiotermejä: - matuhyysäri, saunan taakse vieminen, rajat kiinni, suvakkihuora ym).
Eli: - aatteethan voivat aina olla vaikka kuinka suurenmoisia ja yleviä, mutta ihmisten pikkusieluisuus on ja pysyy. Jos tällä ei olisi ollut vaikutusta Höyryveturipuiston asioihin, niin millä [pohjavirralla] sitten?
Rautalangasta väännettynä: - valtakunnallisesti mielenkiintoisesta puistoideasta tulikin paikallisten "harrastamalla" pikkukinasteluilla paikallinen pieni hiekkalaatikkoleikki.
Toisekseen, konsulttien käyttämisestä oppii ainakin sen, että näihin turvautuminen on joltinenkin avuttomuuden merkki. Yhdessä vaiheessa (jokseenkin tuoreessa) konsulttien käyttö oli jotensakin muodikasta ja konsulttifirmat senkun kukoistivat.
Oikeastaan Höyryveturipuiston kohtalo oli sinetöity silloin kun koko roskaan pettyneenä kaupunki lemppasi sen Martti Vainiolle. Hänkään ei oikeastaan mahtanut tilanteelle lopulta mitään, vaikka yritystä häneltä ei suinkaan puuttunut.
Sääli.
Millä tavalla Keuruun kaupunginvaltuuston 2025-2029 kokoonpano liittyy yritysmuotoisena toimineeseen Haapamäen Höyryveturipuistoon?
Siten, että valtuustojen voimasuhderakenne on kunnallistasolla jotenkin jämähtänyt pysymään samanlaisena pitkien vuosikymmenien ajan. Tottumus kun on se toinen luonto. Eikä muuta.
Keuruu itse käynnisti tapahtumaketjun, kun suuret unelmat matkailurahojen keräämisestä kahmalokaupalla ei mennytkään "suunnitellusti" tai "toivotusti", konsulttien satuilemisista huolimatta. Tämä riittänee minun kohdaltani.
Kilo-Victor-Golf, jos vaan onnistuu 1980-luvun lopulta alkaen.