Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Henkilöliikennettä Haaparantaan?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1927


« Vastaus #25 : Kesäkuu 17, 2026, 08:25:38 »

Ymmärrän että T -jotain Ruotsissa tarkoittaa aikataulukautta mutta eikö T27 kuitenkin tarkoita vuonna 2027 tai aikaisintaan joulukuussa 2026 alkavaa kautta?
Juuri noin, T27 alkaa tämän vuoden joulukuussa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3138


« Vastaus #26 : Kesäkuu 19, 2026, 15:00:08 »


Tässä on selitys miksi lauantai ja sunnuntai vuorot yliviivattu



* Screenshot 2026-06-19 14.57.09.png (278.8 kilotavua, 1024x565 - tarkasteltu 526 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3138


« Vastaus #27 : Kesäkuu 19, 2026, 15:07:23 »


Tässä on selitys miksi lauantai ja sunnuntai vuorot yliviivattu



vastaavasti norrtågetin aikataulut https://norrtag.se/app/uploads/2026/03/2026-05-Tidtabeller-Lulea-Haparanda-0511-0802.pdf.pdf
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #28 : Kesäkuu 21, 2026, 23:27:39 »

Trafikverket:

Här är en överblick över de viktigaste kommande stegen för T27:  6 juli 2026: Förslag till Tågplan 2027 publiceras.


Parin viikon päästä pitäisi olla tiedossa, millaisia aikatauluja on ehdotettu mm. Boden - Haaparanta välille ja edelleen jatkoyhteyksistä etelään ja Kiirunan suuntaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3138


« Vastaus #29 : Kesäkuu 25, 2026, 16:35:20 »

 
Nyt se on varmaa: Suomen ja Ruotsin välinen junaliikenne alkaa elokuussa

"Traficom ja VR ovat alle­kirjoittaneet ostoliikenne­sopimuksen. Päivittäinen junaliikenne Oulun ja Haaparannan välillä käynnistyy 10. elokuuta

VR ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ovat allekirjoittaneet ostoliikennesopimuksen Oulun, Tornion ja Haaparannan välisestä matkustajajunaliikenteestä.

VR kertoo tiedotteessaan, että liikenteen käynnistäminen on edellyttänyt tiivistä yhteistyötä Suomen ja Ruotsin viranomaisten kanssa esimerkiksi tulli- ja rajanylityskäytäntöihin liittyen.

Maiden välinen päivittäinen raideliikenne alkaa 10. elokuuta, jolloin reitin asemilla järjestetään myös juhlallisuuksia."

https://yle.fi/a/74-20233326
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #30 : Kesäkuu 25, 2026, 17:55:32 »

Ja juna vie vaikka Sisiliaan. On sitä junaa ennenkin vaihdettu. Ei se ole raideleveydestä kiinni.
Käsittääkseni Haaparannassa homma onnistuu asemahallin läpi kävelyllä. Vai miten? En ole siellä käynyt.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 533


« Vastaus #31 : Kesäkuu 26, 2026, 20:06:18 »


Millä kalustolla tuota liikennöidään?
tallennettu
Luc Grenfell
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 21


« Vastaus #32 : Kesäkuu 26, 2026, 21:23:38 »


Millä kalustolla tuota liikennöidään?

Normaalipituisilla IC-rungoilla. IC 407 ja 402 liikennöivät tosiaan junien 37 ja 38 jatkeina (ja 404 ehkä 26:n jatkeena?).
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #33 : Kesäkuu 26, 2026, 22:21:55 »

VR:n Haaparanta – sivut: Junissa 37 (19.30 jälkeen etelästä Ouluun)  ja 38 ( klo 9 jälkeen Oulusta etelään )  junan numero vaihtuu junan saapuessa Ouluun. Matka jatkuu samalla junakalustolla, eikä junaa tarvitse vaihtaa.

Eikös tuo tarkoita sitä, että käytännössä yksi runko ajaisi pitkän reissun.

Aamulla Oulu - Haaparanta - Oulu - Helsinki ja illalla Helsinki - Oulu - Haaparanta - Oulu. Junanumero vaihtuu Oulussa ja VR infon mukaan myös istumapaikka voi vaihtua Oulussa, varmaan koska myyntinumero Oulun pohjoispuolella on 4xx ja etelän suuntaan 3x.

Oulussa tuskin junia pätkitään tai jatketaan (?), joten Ruotsin puolella voisi käväistä pidempikin runko. Kaljahanat pysyy rajareissuilla kuitenkin visusti kiinni.


tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #34 : Kesäkuu 26, 2026, 22:44:36 »

Jos sinne matkustaisin, ei kaljahanan kiinni olo juuri  haittaisi, mutta miksi moinen?
On useita ihan naurettavia säännöksiä kuten tämäkin että viinaa saa pian  tilata kotiin tuotuna mutta en voi ostaa kaupasta yhtä saunaolutta ennen yhdeksää!
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #35 : Kesäkuu 26, 2026, 22:51:51 »

Jos sinne matkustaisin, ei kaljahanan kiinni olo juuri  haittaisi, mutta miksi moinen?
On useita ihan naurettavia säännöksiä kuten tämäkin että viinaa saa pian  tilata kotiin tuotuna mutta en voi ostaa kaupasta yhtä saunaolutta ennen yhdeksää!

VR Haaparanta - sivut (linkki tuoreessa VR:n omassa tiedotteessa):

Junan ravintolapalvelut ovat suljettuina Haaparannan ja Oulun välillä. Syynä tähän ovat eroavaisuudet maiden välisissä elintarvike- ja anniskelusäädöksissä.

Lisäksi tuolla on pari lausetta extraluokkien kahvi ym. tarjoiluista.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #36 : Tänään kello 13:28:22 »

Sehän siinä syy on, mutta paljon hulluja säännöksiä on eri maissa. Islannissa sai aikoinaan viinakaupasta viinaa mutta olutta ei tainnut saada sieltäkään. Nyt tilanne on muuttunut.
Italiassa huomasin että viinaa myytiin yöllä auki olevassa  kaupassa mutta johonkin aikaan päivästä ei saanut olutta ilman ruokaa. Siksi kyllä riittivät perunalastut joista yleensä ei edes laskutettu oluen lisäksi.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1276


« Vastaus #37 : Tänään kello 14:56:47 »

Syynä tähän ovat eroavaisuudet maiden välisissä elintarvike- ja anniskelusäädöksissä.



Mutta miksei riitä, että ravintolan pistäisi kiinni Tornion kohdalla, juuri ennen rajan ylitystä ja pitää kiinni just sen ajan kun juna käy Ruotsissa.

Facebookissa ravintolapalveluiden puutetta perusteltiin sillä, että Oulu on lähin asema josta toteutuu vaihtoyhteys, mutta eihän ravintolapalveluilla ja vaihtoyhteyksillä ole tekemistä keskenään. Ja kyllähän esim kolarilaisen ollessa kulussa joku Tornio-Itäinen tarjoaa vaihtoyhteyden, mitä nyt joudut muutaman tunnin odottelemaan.
tallennettu

Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3138


« Vastaus #38 : Tänään kello 17:04:13 »

Jos sinne matkustaisin, ei kaljahanan kiinni olo juuri  haittaisi, mutta miksi moinen?
On useita ihan naurettavia säännöksiä kuten tämäkin että viinaa saa pian  tilata kotiin tuotuna mutta en voi ostaa kaupasta yhtä saunaolutta ennen yhdeksää!

VR Haaparanta - sivut (linkki tuoreessa VR:n omassa tiedotteessa):

Junan ravintolapalvelut ovat suljettuina Haaparannan ja Oulun välillä. Syynä tähän ovat eroavaisuudet maiden välisissä elintarvike- ja anniskelusäädöksissä.

Lisäksi tuolla on pari lausetta extraluokkien kahvi ym. tarjoiluista.

tuo kuullostaa ihmeellisellä kun Venäjän allegroissa ollut mitään rajoituksia ?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1248


« Vastaus #39 : Tänään kello 18:27:00 »

Jos sinne matkustaisin, ei kaljahanan kiinni olo juuri  haittaisi, mutta miksi moinen?
On useita ihan naurettavia säännöksiä kuten tämäkin että viinaa saa pian  tilata kotiin tuotuna mutta en voi ostaa kaupasta yhtä saunaolutta ennen yhdeksää!

VR Haaparanta - sivut (linkki tuoreessa VR:n omassa tiedotteessa):

Junan ravintolapalvelut ovat suljettuina Haaparannan ja Oulun välillä. Syynä tähän ovat eroavaisuudet maiden välisissä elintarvike- ja anniskelusäädöksissä.

Lisäksi tuolla on pari lausetta extraluokkien kahvi ym. tarjoiluista.

tuo kuullostaa ihmeellisellä kun Venäjän allegroissa ollut mitään rajoituksia ?
Tuo on nyt tekosyy olla avaamatta ravintolaa. Voisihan se olla auki vain Suomen puolella mutta kun eivät viitsi. Ravintolavaunun voisivat jättää kokonaan pois Haaparannan junasta tai ajaa koko juna taajamajunakalustolla. Tärkeintä on että junaliikenne nyt ylipäänsä alkaa.

Allegro oli ns premium juna joten siinä oli tottakai ravintola aina auki paitsi rajatarkastuksen aikana.


tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Henkilöliikennettä Haaparantaan?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2026 Resiina