Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #400 : Tammikuu 06, 2020, 20:01:28 » |
|
Tuskinpa. Euroopassa on niin valtava määrä veturityyppejä, että koko eurooppalaisen kaluston uudelleenhyväksyntä olisi aivan pähkähullu prosessi. Jo pelkästään Suomessa on useampikymmentä veturityyppiä, kun teollisuusveturit lasketaan mukaan.
Joo, vanhoja kalustotyyppejä yleensä kohdellaan vanhan lainsäädännön mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #401 : Tammikuu 14, 2020, 20:27:22 » |
|
Tää Fennia Rail vähän kummastuttaa mua. Suuri määrä rahaa on kiinni kalustossa jonka käyttöaste ei ole kai kovin korkea. Vai onko se jo siedettävällä tasolla?
Aika pitkäpinnaisia rahoittajia on taustalla, ehkä sellaisia jotka käyttävät ja tarvitsevat rautatiekuljetuksia. Käytännössä pääsevät siis kilpailuttamaan kuljetuksensa. Tuleeko se hyöty FR:n halvemmista taksoista vai siitä, että VR joutuu tarjoamaan kuljetukset vähän halvemmalla, vaiko sekäköettä.
Kun lisää kalustoa ollaan hankkimassa, niin pelattaisko tässä upporikasta tai rutiköyhää kun VR ei ole vastannut haasteeseen, kun FR ei ole oikein nykyisellään ollut VR:lle mikään todellinen haastaja VR:n toiminnalle.
Mut iso yläpeukku FR:lle ja sen taustapiruille, pelaavat omilla rahoillaan eivätkä odota mitään valtion tunkkaamaa kalustovuokrausta.
Aika hassuja väitteitä. Kenen rahoilla sä ajattelit FR:n kalustoa vuokraavan, jos ei omillaan? Esimerkiksi vaunukalustohan sillä on vuokralla jo nyt, ja nimenomaan omalla rahalla vuokrattuna. Kenen sä edes oletat antavan ilmaista rahaa vetokaluston vuokraamiseen? Ja mistä tuo ajatus kaluston heikosta käyttöasteesta on peräisin? Sun väitteet ovat hassuja. Itsehän tuossa viestissäni juuri pohdin rahoitusta, mistä ja millä perusteella se on olemassa. Mun ymmärtääkseni OY ei ole mikään sellainen toimija jolla sitä rahaa nyt vaan on, ihan vaan koska näin jonkun mielestä on. Ehkä olen ymmärtänyt jotenkin väärin ja en kuvitellut että OY on jo itsessään kasa rahaa, eikä tilin saldolla sinänsä ole mitään väliä, ne on vaan numeroita... Muutaman veturin hinta tappiota, ei kai se ole paljookaan kun niitä vetureitahan riittää No hyvä. Olet siis perusasioista kärryillä. Ilmeisesti virkkeessä "Mut iso yläpeukku FR:lle ja sen taustapiruille, pelaavat omilla rahoillaan eivätkä odota mitään valtion tunkkaamaa kalustovuokrausta" oli siis jossain kohdassa aika kohtalokas kirjoitusvirhe? Tuossahan siis tuli sellainen kuva, kuin sun mielestä valtion tunkkaamasta kalustovuokrausyrityksestä kalustoa vuokratessa sitä kalustoa jotenkin ei vuokrattaisi omalla rahalla. Kiinnostaisi tietää, mitä tuon virkkeen kohdalla oli varsinaisesti tarkoitus lukea. Mä taidan olla pudonnut kärryiltä tuon kalustoyhtiön suhteen jo aikoja sitte. Luulen kuitenkin ymmärtäväni kaluston vuokraamisen olevan vuokraajan puolelta toimintaa jossa ei pelata omilla tai edes kaverin rahoilla, se on vain ja ainoastaan yksi rahoitusmalli muiden joukossa. Toimintaa aloittavan on sitten aivan itse pohdittava mikä olisi se viisain ratkaisu hoitaa kalustoa itselleen. Onko itsellä rahaa, onko mahdollista saada pankista lainaa tai saatko vuokrattua kalustoa jostain. Valtion ei mun näkemykseni mukaan kuulu olla yksikään näistä esittämieni rahoitusmallien toteuttajista. Näillä kaikilla markkinoilla on olemassa jo yksityisiä toimijoita jos vaikka kuinka.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #402 : Tammikuu 14, 2020, 23:10:04 » |
|
Valtion ei mun näkemykseni mukaan kuulu olla yksikään näistä esittämieni rahoitusmallien toteuttajista. Okei, päästiin vihdoin asiaan. Perustelut kuitenkin vielä puuttuvat. Voisitko perustella, miksi valtio ei saisi tuolla tavalla hankkia lisätuloja kalustonvuokraustoiminnalla, joka samalla parantaa kuljetuspalveluiden toimivuutta Suomessa? Näillä kaikilla markkinoilla on olemassa jo yksityisiä toimijoita jos vaikka kuinka.
Okei, näistä en ole tiennyt. Mainitsisitko vaikkapa viisi Suomessa toimivasta kalustonvuokrausfirmasta, niin lueskelen heistä lisää? Häpeäkseni joudun myöntämään, etten ole niiden olemassaolosta kartalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #403 : Tammikuu 15, 2020, 01:10:54 » |
|
Valtion ei mun näkemykseni mukaan kuulu olla yksikään näistä esittämieni rahoitusmallien toteuttajista. Okei, päästiin vihdoin asiaan. Perustelut kuitenkin vielä puuttuvat. Voisitko perustella, miksi valtio ei saisi tuolla tavalla hankkia lisätuloja kalustonvuokraustoiminnalla, joka samalla parantaa kuljetuspalveluiden toimivuutta Suomessa? Näillä kaikilla markkinoilla on olemassa jo yksityisiä toimijoita jos vaikka kuinka.
Okei, näistä en ole tiennyt. Mainitsisitko vaikkapa viisi Suomessa toimivasta kalustonvuokrausfirmasta, niin lueskelen heistä lisää? Häpeäkseni joudun myöntämään, etten ole niiden olemassaolosta kartalla. En minä ala sinulle pyynnöstäsi mitään luetteloa tekemään. Miksi juuri viisi, kun et itsekkään pyri esittämään kuin yhden, eli valtion? Mutta etsi vaikka googlea tai millä vaan hakukoneella sopivia globaaleilla markkinoilla toimivia yrityksiä, harvalla näistä on erityisiä rajauksia koskien Suomea.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #404 : Tammikuu 15, 2020, 04:09:10 » |
|
Valtion ei mun näkemykseni mukaan kuulu olla yksikään näistä esittämieni rahoitusmallien toteuttajista. Okei, päästiin vihdoin asiaan. Perustelut kuitenkin vielä puuttuvat. Voisitko perustella, miksi valtio ei saisi tuolla tavalla hankkia lisätuloja kalustonvuokraustoiminnalla, joka samalla parantaa kuljetuspalveluiden toimivuutta Suomessa? Näillä kaikilla markkinoilla on olemassa jo yksityisiä toimijoita jos vaikka kuinka.
Okei, näistä en ole tiennyt. Mainitsisitko vaikkapa viisi Suomessa toimivasta kalustonvuokrausfirmasta, niin lueskelen heistä lisää? Häpeäkseni joudun myöntämään, etten ole niiden olemassaolosta kartalla. En minä ala sinulle pyynnöstäsi mitään luetteloa tekemään. Miksi juuri viisi, kun et itsekkään pyri esittämään kuin yhden, eli valtion? Mutta etsi vaikka googlea tai millä vaan hakukoneella sopivia globaaleilla markkinoilla toimivia yrityksiä, harvalla näistä on erityisiä rajauksia koskien Suomea. Globaaleilla markkinoilla toimivista kansainvälisistä rautatiekaluston vuokraajista toki tiedän – aivan kuten sinäkin – ettei niillä ole Suomeen hyväksyttyä vetokalustoa tai moottorivaunuja valikoimissaan. Tässä olikin kysymys niistä, jotka voisivat toimia korvikkeena sille kalustoyhtiölle, joka Suomeen olisi järkevää perustaa. Eli jos sä tarkoitit, että on olemassa yhtiöitä, jotka nyt ylipäänsä vuokraavat kalustoa jonnekin päin maailmaa, niin ookoo, oikeassa olet tietysti, ja me siinä tapauksessa vain puhuimme eri asioista. Se tietosi ei vaan sitten liity tähän keskusteluun mitenkään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #405 : Tammikuu 19, 2020, 21:37:13 » |
|
Kyllä se voi Tuukka muuallakin maailmassa olla vaikeata saada kalustoa käyttöönsä kuin makkaraa kaupanhyllyltä. Mutta kuten itsekkin myönsit, sitä on saatavilla, ei ehkä huomiseksi, mutta jollain aikataululla kyllä. Ehkä rautatieliikenteen aloittaminen suomessa on muutenkin sen verran hankalaa, että kyllä se sun liisinki kalusto saadaan valmiiksi siihen mennessä.
En minäkään tiedä miten tämäntyyppinen keskustelu liittyy FR:n toimintaan ja kalustoon. Mutta minähän vaan vastailen sun kysymyksiin joihin tuntuu olevan mahdotonta vastata. Kysymyksen-asettelu tuntuu vaihtuvan jatkuvasti.
Kaikenmaailman idealistit pilaa jokaisen keskustelualustan.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #406 : Syyskuu 03, 2020, 06:39:10 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #407 : Syyskuu 03, 2020, 18:46:07 » |
|
Se on Fenniarail yhteen.. Saas nähdä kuinka kauan menee ennenkuin kuudes Dr18 on maassa. Heinäkuulta näin kuvan ohjaamosta irrallaan sinisin värein CZ Lokon facessa..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #408 : Syyskuu 04, 2020, 07:20:13 » |
|
Se on Fenniarail yhteen.. Saas nähdä kuinka kauan menee ennenkuin kuudes Dr18 on maassa. Heinäkuulta näin kuvan ohjaamosta irrallaan sinisin värein CZ Lokon facessa.. Jäi tosi myöhäseksi tuo päivitys. Kukahan suomalainen operaattori muuten uskaltaa hakea turvallisuussertiä ERA:lta ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 141
|
« Vastaus #409 : Syyskuu 04, 2020, 10:04:21 » |
|
Jäi tosi myöhäseksi tuo päivitys. Kukahan suomalainen operaattori muuten uskaltaa hakea turvallisuussertiä ERA:lta ?
Äh, miten se uskallukseen liittyy? Outoja sanavalintoja Laurilta... On varmasti kätevämpää asioida kansallisen viranomaisen kanssa ja suomeksi. Enkä myöskään tekisi turvallisuustodistuksen myöntämispäivämäärästä johtopäätöksiä prosessin kulusta. Sehän on vain fiksua, että määräaikainen turvallisuustodistus alkaa siitä, mihin edellinen päättyi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #410 : Syyskuu 04, 2020, 13:24:26 » |
|
Jäi tosi myöhäseksi tuo päivitys. Kukahan suomalainen operaattori muuten uskaltaa hakea turvallisuussertiä ERA:lta ?
Linkin osoitteesta voi saada sen käsityksen, että sitä olisi haettu ERA:lta. Mutta ERA vain julkaisee kootusti kaikki kansallisten viranomaisten myöntämät turvallisuustodistukset. Tuo paikka, missä niitä julkaistaan, on tietyssä mielessä avoin rekisteri.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #411 : Syyskuu 05, 2020, 06:42:52 » |
|
Linkin osoitteesta voi saada sen käsityksen, että sitä olisi haettu ERA:lta. Mutta ERA vain julkaisee kootusti kaikki kansallisten viranomaisten myöntämät turvallisuustodistukset. Tuo paikka, missä niitä julkaistaan, on tietyssä mielessä avoin rekisteri.
kaikki Euroopan turvallisuustodistukset ovat ERA:n rekisterissä, eli ERADIS:ssä jossa ne ovat nähtävissä https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/default.aspx osoitteessa. Kaikki eurooppalaiset virastot ja ERA käyttävät OSS:ia todistusten myöntämiseen https://oss.era.europa.eu/logon.html, käyttäjän opas https://www.era.europa.eu/sites/default/files/activities/docs/guide_ssc_application_for_applicants_fi.pdfSuomen rataverkolle voi myöntää turvallisuustodistuksen Liikenne ja Viestintäviraston lisäksi ERA. Tai operaattori voi käyttää myös jo olemassa olevaa turvallisuustodistusta, jos sillä on jo valmiina yhtenäinen turvallisuustodistus euroopan talousalueella. ERA on jo myöntänyt turvallisuustodistuksen, joka on voimassa useammassa valtiossa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2020, 06:58:35 kirjoittanut Lauri Rantala »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #412 : Syyskuu 05, 2020, 23:54:49 » |
|
ERA on jo myöntänyt turvallisuustodistuksen, joka on voimassa useammassa valtiossa.
Tän lauseen merkitys jäi epäselväksi. Myöntänyt kenelle? FER:lle? Vai jollekin muulle jossain muualla kuin Suomessa? Vai luonut konseptin, että tuollainen on mahdollista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #414 : Syyskuu 06, 2020, 11:45:46 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #415 : Syyskuu 14, 2020, 15:13:25 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #416 : Syyskuu 15, 2020, 17:48:30 » |
|
Fenniarail kertoo turvallisuustodistuksen hakemuksesta uudessa ympäristössä: "Fenniarail haki turvallisuustodistusta nyt ensimmäisen kerran käyttäen Euroopan rautatieviraston One-Stop-Shop -palvelua (OSS). “Hakuprosessi oli OSS:n kautta tehtynä yksinkertainen, kun kaikki dokumentaatio ja viestintä hoidettiin yhden järjestelmän kautta. Yhteistyö kansallisen turvallisuusviranomaisen kanssa on aina ollut hyvin sujuvaa ja nyt OSS:n käyttö teki dialogista sekä hakemuksen etenemisen seurannasta vieläkin helpompaa, kun kaikki saivat saman tiedon kerralla ja hakemuksen tilannetta saattoi seurata reaaliajassa.”, toteaa turvallisuuspäällikkö Juha Vuorinen." https://www.fenniarail.fi/turvallisuustodistus-uusittu/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #418 : Lokakuu 21, 2020, 16:25:50 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #419 : Joulukuu 10, 2020, 08:27:16 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #420 : Joulukuu 10, 2020, 14:35:43 » |
|
Harmi että Fennia Rail ei oo ostanut sähköveturia olenkaan. Ei oo kovin ympäriystävälistä likkuu vain dieselveturilla jos lähes koko juna-reitti on sähköistetty.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #421 : Joulukuu 10, 2020, 17:09:10 » |
|
Harmi että Fennia Rail ei oo ostanut sähköveturia olenkaan. Ei oo kovin ympäriystävälistä likkuu vain dieselveturilla jos lähes koko juna-reitti on sähköistetty.
Suomen oloihin soveltuvia sähkövetureita ei ole saatavilla käytettyinä. Suurin rajoittava tekijä on, ettei ole saatavilla käytettyjä sähkövetureita 1524 mm teleillä lainkaan yhtään mistään. Periaatteessa toki CZ Loko pystyisi tekemään ČME3-pohjalta sähköveturin, koska CZ Lokolla on sähköveturiosaamista ja ČME3:n voimanvälitys on sähköinen, mutta valmiina CZ Lokolla ei tuollaista tuotetta ole. ČME3:n telejähän on saatavilla pilvin pimein. Ehkä CZ Loko pyytämällä voisi tuollaisen sähköveturin tehdäkin ihan kohtuuhintaan? Uuteen ei ole varaa, ja käytettyjä Suomen rautateille hyväksyttyjä tai hyväksyttävissä olevia sähkövetureita ei ole mistään saatavilla edes yhtä kappaletta. Sitten päästään siihen, että diiselveturi on huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin diiselrekka. Ja suurin osa kuljetuksista on pois kumipyöräliikenteeltä, ei muilta junayhtiöiltä. Teräspyörän ja kiskon välinen kitka on niin vähäinen, että junan päästöt kuljetettua tonnia kohden jäävät ilahduttavan alhaisiksi vaikka juna kulkisikin diiselillä. Silti: Ehdottomasti pitäisi saada sähköveto käyttöön heti kun se on mahdollista. Toivottavasti pian on. Hyvä vertailukohta on Ruotsin Hectorrail. Olisiko jollain helposti kaivettavissa tietoa siitä, miten monta veturia sillä minäkin vuonna oli, ja milloin ensimmäinen suoraan Hectorrailille uutena tehty veturi tuli käyttöön?
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2020, 01:54:16 kirjoittanut Tuukka Ryyppö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #422 : Joulukuu 10, 2020, 17:26:08 » |
|
Suomen oloihin soveltuvia sähkövetureita ei ole saatavilla.
Tällainen lausunto on ehkä vähän outo, kyllä niitä mm. VR:lle toimitetaan koko ajan. Ilmeisesti tarkoitettiin, että pienille toimijoille ei ole kohtuuhintaan saatavilla esim. käytettynä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #423 : Joulukuu 10, 2020, 21:53:53 » |
|
Suomen oloihin soveltuvia sähkövetureita ei ole saatavilla.
Tällainen lausunto on ehkä vähän outo, kyllä niitä mm. VR:lle toimitetaan koko ajan. Ilmeisesti tarkoitettiin, että pienille toimijoille ei ole kohtuuhintaan saatavilla esim. käytettynä. Ostettavan sarjan koko lienee olennainen kysymys. Saattaa hyvin olla, että valmistajat eivät edes anna tarjousta 3 sähköveturin "sarjalle". VR taitaa tämän saman taktiikan kun asiakas kysyy tarjousta liian pienistä rahtikuljetuksista. Mitähän Siemens Mobility AG sanoisi, jos pienyrittäjä ilmoittaisi haluavansa 3 kpl VR-speksattua veturia? Muutoin samanmoinen, mutta pintaväri VR:n vihreän sijasta koodilla RALxxxx. Mahtaako VR:n kanssa tehdyssä sopimuksessa olla kieltopykälä sellaiselle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #424 : Joulukuu 10, 2020, 22:29:26 » |
|
Ostettavan sarjan koko lienee olennainen kysymys. Saattaa hyvin olla, että valmistajat eivät edes anna tarjousta 3 sähköveturin "sarjalle".
VR taitaa tämän saman taktiikan kun asiakas kysyy tarjousta liian pienistä rahtikuljetuksista.
Mitähän Siemens Mobility AG sanoisi, jos pienyrittäjä ilmoittaisi haluavansa 3 kpl VR-speksattua veturia? Muutoin samanmoinen, mutta pintaväri VR:n vihreän sijasta koodilla RALxxxx. Mahtaako VR:n kanssa tehdyssä sopimuksessa olla kieltopykälä sellaiselle?
Sehän se olennainen kysymys on. Melko varmasti sanovat takaisin, että lisää nolla tilausmäärän perään, niin jatketaan neuvottelua. Hector Rail tosin tilasi aluksi vain viisi Vectronia 15 veturin optiolla. Käyttivät option ja nykyään niitä on 20.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|