Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #425 : Joulukuu 10, 2020, 23:22:46 » |
|
Eiköhän tuolta CZ Lokolta jossakin välissä saisi jonkinlaista veturia https://www.czloko.com/products/lokomotivy-1/dualliner-2000-1.htmMuistelisin, että aiemmin siellä oli myynnissä joku muukin ehta sähköveturityyppi. Olen nähnyt lehtileikkeen, missä Fenniarailin väki harkitsi sähköveturin hankkimistakin. Ja vakioveikkaan että sellainenkin tulee, jos pystyvät kasvattamaan kuljetusmääriä. Ehkä nyt vain kannattaa hankkia dieseliä, jotta tyyppikirjo ei liian suurta vielä ja mistä sen tietää jos uudet kuljetusreitit menisi sähköistämättömiä reittejä pitkin. Eniten itseä kiinnostelee kuinka vaunujen laita. Muistelisin jossain lehtijutussa mainitun, että Laaiis-vaunujen vuokra-aika tulee jossakin vaiheessa loppumaan, että näemmekö vaunuhankinnan ja voisiko tulla kerralla useampi junallinen. Ja muistelisin, että tuossa Dr18 hankinnassakin oli kuuden veturin optio, mutta sitä ei liene käytetty kun ei asiasta missään ole mainittu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 74
|
« Vastaus #426 : Joulukuu 10, 2020, 23:51:35 » |
|
Muistelisin, että aiemmin siellä oli myynnissä joku muukin ehta sähköveturityyppi. CZ Loko on modernisoinut belgialaisia sähkövetureita. Valmistajan antama nimi ko. vetureille on EffiLiner 3000.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #427 : Joulukuu 11, 2020, 01:56:50 » |
|
Suomen oloihin soveltuvia sähkövetureita ei ole saatavilla.
Tällainen lausunto on ehkä vähän outo, kyllä niitä mm. VR:lle toimitetaan koko ajan. Ilmeisesti tarkoitettiin, että pienille toimijoille ei ole kohtuuhintaan saatavilla esim. käytettynä. Puolessa välissä kommenttia luki muutenkin jo, että kommentti koskee käytettyinä hankittavia vetureita. Muokkasin kommentin alkua nyt lisäämällä sanan "käytettyinä", niin on selkeää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #429 : Joulukuu 12, 2020, 14:50:26 » |
|
Ainakin telit pitäisi suunnitella, valmistaa ja hyväksyttää. Ehkä telin suunnittelu ei ole vaikeaa, jos on jo olemassa teli, johon lähinnä lisätään 10 cm leveyttä ja tarkistetaan sitten, että se noin muokattunakin yhä tukeva. Ja ehkä se telin hyväksyttäminen ei ole ihan hirveän vaikea prosessi, mutta kyllä mun stetsonini sanoisi, että suunnittelun ja hyväksyttämisen kustannukset ovat silti sadoissatuhansissa euroissa, mikä parin veturin tilauksessa tekee jo aika ison kasan lisähintaa per veturi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #430 : Joulukuu 31, 2020, 16:00:14 » |
|
Ostettavan sarjan koko lienee olennainen kysymys. Saattaa hyvin olla, että valmistajat eivät edes anna tarjousta 3 sähköveturin "sarjalle".
Mitähän Siemens Mobility AG sanoisi, jos pienyrittäjä ilmoittaisi haluavansa 3 kpl VR-speksattua veturia? Muutoin samanmoinen, mutta pintaväri VR:n vihreän sijasta koodilla RALxxxx. Mahtaako VR:n kanssa tehdyssä sopimuksessa olla kieltopykälä sellaiselle?
Sehän se olennainen kysymys on. Melko varmasti sanovat takaisin, että lisää nolla tilausmäärän perään, niin jatketaan neuvottelua. Hector Rail tosin tilasi aluksi vain viisi Vectronia 15 veturin optiolla. Käyttivät option ja nykyään niitä on 20. Kirjassa Elektrische Locomotieven made in Europe 2 on julkaistu taulukko esimerkiksi Siemensiltä aikavälillä 10.2012-10.2014 tilatuista sähkövetureista: DB Schenker Rail Polska 23 (+13) MRCE 15 (+20) CargoServ 1 BoxXpress.de 8 AWT 3 Paribus 2 VR Group 80 (+97) Steiermarkbahn 1 CFI 2 ELL 50 mgw Service 1 MRCE 20 Saan vaikutelman, että sähkövetureita on voinut tilata pieninäkin "sarjoina". Kirja on kaksikielinen: hollanti & saksa. Kirjassa on aukeaman verran VR:n Vectroneista. Kirjan 33-sivuinen preview on täällä: https://issuu.com/simonwijnakker/docs/rcbook2_previewsPreview ei sisällä VR-aukeamaa mutta se sisältää yllä olevan taulukon previewin sivulla 15.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2020, 16:17:42 kirjoittanut Jouni Seilonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #431 : Joulukuu 31, 2020, 16:42:56 » |
|
Saan vaikutelman, että sähkövetureita on voinut tilata pieninäkin "sarjoina".
Varmaan jos Siemensiltä tilaa 1435 mm veturin, niin se on ihan standardikamaa, joten tilausmäärällä ei liene väliä, jos ja kun niitä tehdään koko ajan tuotantolinjalla. Homma menee epäilemättä hankalammaksi, jos pitäisi saada normaalista poikkeava veturi kuten vaikkapa sitten raideleveydelle 1524 mm.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #432 : Joulukuu 31, 2020, 17:20:45 » |
|
Saan vaikutelman, että sähkövetureita on voinut tilata pieninäkin "sarjoina".
Varmaan jos Siemensiltä tilaa 1435 mm veturin, niin se on ihan standardikamaa, joten tilausmäärällä ei liene väliä, jos ja kun niitä tehdään koko ajan tuotantolinjalla. Homma menee epäilemättä hankalammaksi, jos pitäisi saada normaalista poikkeava veturi kuten vaikkapa sitten raideleveydelle 1524 mm. Ei tuossa oikeastaan ole kuin vain yksi ainoa ongelma: Telit. Osana telien kehitystyötä niitä pitäisi käydä testaamassa, mitä varten pitää joko raahata telejä tuhansien kilometrien päähän Suomeen, Liettuaan tai Puolaan tai rakentaa riittävän pitkä 1524 mm koeajorata tai käyttää tehdasta jossain 1520/1524 mm rataverkon varrella. Uusien telien kehitystyö maksaa helposti miljoonia. Jos veturiin saa mitkä tahansa jo olemassa olevat telit, silloin veturin saa pienenäkin sarjana. Käytännössä tällä hetkellä ainoat mahdolliset länsiyhtiöt taitavat olla Siemens ja ehkä Škoda, sähkömoottorijuniensa takia. PESA ehkä myös, jos heidän moottorivaunuissaan on sähköinen voimansiirto. Ja Alstomilla on Venäjällä yhteistyötä veturivalmistukssa, joten vähän Alstomin sopimuksista riippuen myös heillä saattaisi olla tarjolla soveltuva teli. Kun soveltuva valmiiksi hyväksytty teli löytyy, sitten pienen veturisarjan myyminen Suomeen ei ole sen kummempi juttu kuin pienen veturisarjan myyminen Ruotsiin. Onnistuu. Mutta, kun tällä hetkellä ilmeisesti Siemens on ainoa, joka ilman kummempaa säätöä saisi veturin myytyä tänne, heilläkin on syytä nostaa hinta aika korkeaksi, monopolissa kun ovat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #434 : Tammikuu 13, 2021, 12:06:59 » |
|
Miksi nyt välttämättä? Eiköhän tuollaisia tilanteita voi jatkossa tulla mille tahansa firmalle ja joskus ehkä avustetaankin toisinpäin. Onhan sitä museoveturillakin avustettu jopa VR:ää.
Kyllä kait sitä sähkökalustosta Fenniarailkin höpöttänyt haastatteluissa, eiköhän sitä jossakin vaiheessa tule.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #435 : Tammikuu 13, 2021, 12:26:57 » |
|
En kyllä ymmärrä Laurin kommenttia miksi sijoituspaikka pitäisi olla toinen? Ai jonnekin Pohjoiseen veturi sen takia sijoitukseen että jos muutamasti vuodessa tulee ongelmia
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #437 : Tammikuu 13, 2021, 14:47:16 » |
|
Miksi nyt välttämättä? Eiköhän tuollaisia tilanteita voi jatkossa tulla mille tahansa firmalle ja joskus ehkä avustetaankin toisinpäin. Onhan sitä museoveturillakin avustettu jopa VR:ää.
Kyllä kait sitä sähkökalustosta Fenniarailkin höpöttänyt haastatteluissa, eiköhän sitä jossakin vaiheessa tule.
Fennia Railin mukaan ovat tehneet päätöksen lisäkalustosta, ja dr18 106 oli ensimmäinen vaihe uudesta kalustosta. Jos kerran eivät hanki enää dr18, niin voi olla että toinen tyyppi on sähköinen tai hybridi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #438 : Tammikuu 13, 2021, 14:54:32 » |
|
Kemistä lähti yöllä VR veturi numerolla VET 11832 apuun hinaamaan junan pois linjalta. Jos en väärin kuullut niin Sr1 kävi avustamassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #439 : Tammikuu 20, 2021, 23:22:34 » |
|
Olisikohan T7012:n (Ptg-Mss) Dr18 väsähtänyt eilen (19.01) Kajaaniin? Tänään kulussa (20.01) vet.17201 Kv-Kaj (9;58-17;57) ja jatkona T7014 (Kaj-Mss) (18;46-(5;47))?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #440 : Tammikuu 21, 2021, 07:13:40 » |
|
Olisikohan T7012:n (Ptg-Mss) Dr18 väsähtänyt eilen (19.01) Kajaaniin? Tänään kulussa (20.01) vet.17201 Kv-Kaj (9;58-17;57) ja jatkona T7014 (Kaj-Mss) (18;46-(5;47))?
Jäänyt mäkeen, ainakin julian koodien mukaan ja tarvittu apuveturi ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #443 : Maaliskuu 10, 2021, 07:52:25 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #444 : Maaliskuu 10, 2021, 16:14:39 » |
|
Ainakaan ei mitään ihan kauhean pitkään etukäteen suunniteltua varmaan, kun noin hankalaan aikaan on tehty?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #445 : Maaliskuu 10, 2021, 16:44:28 » |
|
Arvaan, että junaan T 7012 on lisätty toinen veturi. Aiempina viikkoina ko. junalla on ollut pienoisia hankaluuksia Kajaanin eteläpuolen, Sukevan ja Kurkimäen mäissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #446 : Huhtikuu 20, 2021, 22:18:26 » |
|
Liekö ongelmia Fennia Raililla kalustossa vaiko junan koossa? Tämän päivän T7012 (Ptg-Mss) peruttu. Aamulla lähti vet 17201 Kv:sta Ptge:lle, arvioitu tuloaika 1;11 - uusi lähtö T7012 ensi yönä klo 3;22 (Ptg-Mss).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #447 : Huhtikuu 21, 2021, 06:53:49 » |
|
Liekö ongelmia Fennia Raililla kalustossa vaiko junan koossa? Tämän päivän T7012 (Ptg-Mss) peruttu. Aamulla lähti vet 17201 Kv:sta Ptge:lle, arvioitu tuloaika 1;11 - uusi lähtö T7012 ensi yönä klo 3;22 (Ptg-Mss).
Vai onko kuormaa niin paljon että tarvitaan kaksi ? ehkä rakennetaan Suomen suurinta junaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #448 : Huhtikuu 21, 2021, 21:22:28 » |
|
Olisiko jotain samaa eli lisävoiman hakua eilisessä kuviossa. Katsoin että miksi 7104:n pääteasemaksi oli merkitty Taavetti, juna oli peruttu siitä eteenpäin - jo ennakkoon, eli oli suunniteltu juttu. Myöhemmin kulussa oli veturinsiirto Kotkasta Taavettiin ja tämän päivän puolella 7106 Taavetista Kuusankoskelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #449 : Toukokuu 04, 2021, 12:30:00 » |
|
FR:n T7102:lla taitaa olla ongelmia? Taavetin jälkeen kulku on ollut sangen verkkaista (n. 20km/h) välillä pysähdellen, pysähtynyt Kaitjärvelle. Kouvolasta lähti vet. 17205 (ilmeisesti apuun).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|