Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kiskobussien tulevaisuus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« : Elokuu 29, 2015, 21:58:58 »

Epäilen, että kiskobussiliikenne voisi olla kannattavaa pienten paikkakuntien välillä. Kun konduktöörit nyt poistetaan näistä junista, palkkakustannukset laskevat. Lisäksi pysähtymispaikkoja voisi lisätä ja näin myös matkustajien määrää. Pelkään, ettei tämä kuitenkaan tapahdu ennen kuin VR:lle saadaan kilpaileva yhtiö. OnniBussi kiskoille?
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2015, 22:57:58 »

Rauma-kokemäki välille on tutkittu monessa eri yhteydessä henkilöliikenteen kannattavuutta. Kaikki tutkimukset ovat yksimielisiä siitä, että liikenne olisi kannattavaa.
Isona ongelmana on se, että ko. välillä tavaraliikenne on niin vilkasta, että henkilöliikenne ei yksinkertaisesti mahdu radalle. Lisäksi henkilöliikenteen lopettamisen yhteydessä tuhottiin vanhojen asemien laiturit. Ohitupaikkoja tarvittaisiin siis lisää ja asemien infra kuntoon nykyiset esteettömyysvaatimuksen huomioon ottaen. Se ei enää olekkaan niin halpaa lystiä. Vaikka henkilökohtaisesti mieluummin kuljenkin kiskoilla kuin kumipyörillä ei meikäläisen mielipide paljoa paina kun arkadianmäellä päätöksiä tehdään.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2015, 08:23:44 »

Uuden asemalaiturin ei tarvitse olla kallis. Tuskin nämä Viron uudet metallilaiturit ovat paljon maksaneet.





« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2015, 11:23:11 kirjoittanut Vesa Höijer » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 30, 2015, 10:40:12 »

Sääntösuomi taitaa kieltää vielä toistaiseksi kyseisenlaisen metallilaiturin. Välillä tuntuu että myös kekseliäisyys on kiellettyä : )
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #4 : Elokuu 30, 2015, 12:27:46 »

Epäilen, että kiskobussiliikenne voisi olla kannattavaa pienten paikkakuntien välillä. Kun konduktöörit nyt poistetaan näistä junista, palkkakustannukset laskevat. Lisäksi pysähtymispaikkoja voisi lisätä ja näin myös matkustajien määrää. Pelkään, ettei tämä kuitenkaan tapahdu ennen kuin VR:lle saadaan kilpaileva yhtiö. OnniBussi kiskoille?
Mitäs pelkäämistä siinä on ett liikenteen hoitaa joku muu kuin vr? Matkustajille on aivan sama kuka on operaattori kunhan pääsee liikkumaan pieneltä paikkakunnalta ja homma
toimii.
Aika hyvin VR lakkauttaa junavuoroja, mut eivät kuitenkaan lopettaneet kokonaan henkilöliikennettä tietyiltä rataosuuksista, taktinen veto. Estää kilpailijan tulon minimiresursseilla
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #5 : Elokuu 30, 2015, 12:58:27 »

Aika hyvin VR lakkauttaa junavuoroja, mut eivät kuitenkaan lopettaneet kokonaan henkilöliikennettä tietyiltä rataosuuksista, taktinen veto. Estää kilpailijan tulon minimiresursseilla

Mikäli VR haluaisi kikkailla 110 %:sti, sen olisi mahdollista ajaa kerran vuodessa aikataulunmukainen matkustajajuna millä tahansa reitillä, jolla sillä ei tällä hetkellä ole omaa liikennettä. Näin VR saisi koko maan kattavan henkilöliikenteen monopolin itselleen, eikä kukaan voisi asialle mitään.

Olisiko tämä reilua muita operaattoreita kohtaan, se on sitten taas eri keskustelu. Yksinoikeussopimus kuitenkin mahdollistaa tällaisen(kin) puljauksen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2015, 13:14:01 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #6 : Elokuu 30, 2015, 16:21:11 »

Mikäli VR haluaisi kikkailla 110 %:sti, sen olisi mahdollista ajaa kerran vuodessa aikataulunmukainen matkustajajuna millä tahansa reitillä, jolla sillä ei tällä hetkellä ole omaa liikennettä. Näin VR saisi koko maan kattavan henkilöliikenteen monopolin itselleen, eikä kukaan voisi asialle mitään.

Ei kai se tuosta asiasta viime kädessä juridisesti ole kiinni, vaan siitä mitä rataosia yksinoikeussopimukseen on listattu. VR:llä on tällä hetkellä yksinoikeus myös Vilppula-Mänttä-henkilöliikenteeseen (siltä varalta, jos se joskus aloitetaan) vaikka VR ei nykyisellään aja kyseisellä välillä ainuttakaan junaa.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2015, 16:32:30 »

Mikä estää antamasta jollekin pikkuyhtiölle oikeutta ajaa kiskobussivuoroja samoilla radoilla, joilla VR ajaa Intercityjä ja Pendolinoja? Eihän VR ratoja omista. Huh
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #8 : Elokuu 30, 2015, 17:22:55 »

Mikä estää antamasta jollekin pikkuyhtiölle oikeutta ajaa kiskobussivuoroja samoilla radoilla, joilla VR ajaa Intercityjä ja Pendolinoja? Eihän VR ratoja omista. Huh
Yksinoikeus-sopimus; Jyväskylä-Äänekoski ei kuulu sopparin piiriin; olis otollisin rataosuus kilpailijalle.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #9 : Elokuu 30, 2015, 17:50:29 »

Sellainen sopimus pitää purkaa. Vihainen
tallennettu
Mikko Miettinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 19


« Vastaus #10 : Elokuu 30, 2015, 20:04:51 »

Sellainen sopimus pitää purkaa. Vihainen
Oliko niin, että yksinoikeussopimuksessa oli joku maininta, että VR:n on säilytettävä nykyinen palvelutaso? Periaatteessa nämä junavuorojen lakkautukset olisivat sopimuksen vastaisia, jolloin se voitaisiin purkaa. Luonnollisestihan näin ei tule tapahtumaan, vaan LVM kuittaa kaiken olankohautuksella.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #11 : Elokuu 30, 2015, 22:28:49 »

Sellainen sopimus pitää purkaa. Vihainen
Oliko niin, että yksinoikeussopimuksessa oli joku maininta, että VR:n on säilytettävä nykyinen palvelutaso? Periaatteessa nämä junavuorojen lakkautukset olisivat sopimuksen vastaisia, jolloin se voitaisiin purkaa. Luonnollisestihan näin ei tule tapahtumaan, vaan LVM kuittaa kaiken olankohautuksella.
näin on maininta että julkinen palvelutaso tulee säilyttää, toisaalta lause myös että liikennettä voi kehittää liiketaloudellisin perustein siis vähentää tai lisätä. 2012-1219 liikenteen vähentäminen ei saa johtaa julkisen palvelun velvoitteen ja palvelutasomäärityksen mukaisen liikennetarjonnan heikkenemiseen.2010-2011 on tarvinnut erikseen viranomaisen hyväksyntä liikennetarjonnan vähentämiseen.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2015, 14:02:06 »

Yksivaunuinen kiskobussi Jyväskylästä Haapamäelle torstaina kello 16.28 - 17.36 oli ehkä noin 75-prosenttisen täynnä. Kaksivaunuinen tänään 12.16 - 13.27 yli 50-prosenttisesti.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #13 : Syyskuu 16, 2015, 18:32:21 »

On synkkä.  Vihainen
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #14 : Syyskuu 18, 2015, 16:50:04 »

Mitä niille kaikille kiskobusseille tehdään, jotka jäävät pois liikenteestä? Eihän niillä ole ikää kuin 10-15 vuotta.  Huh
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #15 : Syyskuu 18, 2015, 16:52:14 »

Aika hyvin VR lakkauttaa junavuoroja, mut eivät kuitenkaan lopettaneet kokonaan henkilöliikennettä tietyiltä rataosuuksista, taktinen veto. Estää kilpailijan tulon minimiresursseilla.

Mutta lopettaa sittenkin. Ja mitä se VR:lle kuuluu, jos joku haluaa ajaa junia niillä rataosuuksilla, jotka eivät VR:ää kiinnosta.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #16 : Syyskuu 18, 2015, 16:56:45 »

Mitä niille kaikille kiskobusseille tehdään, jotka jäävät pois liikenteestä? Eihän niillä ole ikää kuin 10-15 vuotta.  Huh

Ainakin niitä voisi käyttää pääradan pakettikatkoöinä nykyisen Dv12 + Eil + Eilf -yhdistelmän sijasta, jos niihin asennettaisiin HSL-lipunlukijat. Sekä tarvittaessa muuallakin Suomessa sähköratatöiden yhteydessä. EDIT: Pakettikatkoyön yhdistelmä on tietenkin Dv12 + Eilf + Eifet.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 21:30:25 kirjoittanut Ari Palin » tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #17 : Syyskuu 18, 2015, 19:05:36 »

Mitä niille kaikille kiskobusseille tehdään, jotka jäävät pois liikenteestä? Eihän niillä ole ikää kuin 10-15 vuotta.  Huh

Ainakin niitä voisi käyttää pääradan pakettikatkoöinä nykyisen Dv12 + Eil + Eilf -yhdistelmän sijasta, jos niihin asennettaisiin HSL-lipunlukijat. Sekä tarvittaessa muuallakin Suomessa sähköratatöiden yhteydessä.

Ne voi myydä sellaisille toimijoille, joilla on niille käyttöä...ei vaiskaan...hyviä nauloja ja alumiinisiä ikkunakarmeja niistä tulee.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #18 : Lokakuu 05, 2015, 22:57:42 »

http://www.suurkeuruu.fi/Uutiset/1194920402807/artikkeli/lipun+voi+pian+ostaa+kiskobussista.html

Missä kiskobussissa on se hätäpuhelin, jolla voi soittaa kuljettajalle? Ja eikö noissa kaksi- ja kolmevaunuissa ole niin, että vaunusta ei pääse toiseen eli konduktööriin ei saa yhteyttä, jos ei ole samassa vaunussa?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Kesäkuu 06, 2016, 15:42:18 »

http://www.suurkeuruu.fi/Uutiset/1194920402807/artikkeli/lipun+voi+pian+ostaa+kiskobussista.html

Missä kiskobussissa on se hätäpuhelin, jolla voi soittaa kuljettajalle? Ja eikö noissa kaksi- ja kolmevaunuissa ole niin, että vaunusta ei pääse toiseen eli konduktööriin ei saa yhteyttä, jos ei ole samassa vaunussa?
Kyllä se niin on. Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kiskobussien tulevaisuus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina