Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« : Elokuu 29, 2015, 21:58:58 » |
|
Epäilen, että kiskobussiliikenne voisi olla kannattavaa pienten paikkakuntien välillä. Kun konduktöörit nyt poistetaan näistä junista, palkkakustannukset laskevat. Lisäksi pysähtymispaikkoja voisi lisätä ja näin myös matkustajien määrää. Pelkään, ettei tämä kuitenkaan tapahdu ennen kuin VR:lle saadaan kilpaileva yhtiö. OnniBussi kiskoille?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2015, 22:57:58 » |
|
Rauma-kokemäki välille on tutkittu monessa eri yhteydessä henkilöliikenteen kannattavuutta. Kaikki tutkimukset ovat yksimielisiä siitä, että liikenne olisi kannattavaa. Isona ongelmana on se, että ko. välillä tavaraliikenne on niin vilkasta, että henkilöliikenne ei yksinkertaisesti mahdu radalle. Lisäksi henkilöliikenteen lopettamisen yhteydessä tuhottiin vanhojen asemien laiturit. Ohitupaikkoja tarvittaisiin siis lisää ja asemien infra kuntoon nykyiset esteettömyysvaatimuksen huomioon ottaen. Se ei enää olekkaan niin halpaa lystiä. Vaikka henkilökohtaisesti mieluummin kuljenkin kiskoilla kuin kumipyörillä ei meikäläisen mielipide paljoa paina kun arkadianmäellä päätöksiä tehdään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2015, 08:23:44 » |
|
Uuden asemalaiturin ei tarvitse olla kallis. Tuskin nämä Viron uudet metallilaiturit ovat paljon maksaneet.
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2015, 11:23:11 kirjoittanut Vesa Höijer »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Elokuu 30, 2015, 10:40:12 » |
|
Sääntösuomi taitaa kieltää vielä toistaiseksi kyseisenlaisen metallilaiturin. Välillä tuntuu että myös kekseliäisyys on kiellettyä : )
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #4 : Elokuu 30, 2015, 12:27:46 » |
|
Epäilen, että kiskobussiliikenne voisi olla kannattavaa pienten paikkakuntien välillä. Kun konduktöörit nyt poistetaan näistä junista, palkkakustannukset laskevat. Lisäksi pysähtymispaikkoja voisi lisätä ja näin myös matkustajien määrää. Pelkään, ettei tämä kuitenkaan tapahdu ennen kuin VR:lle saadaan kilpaileva yhtiö. OnniBussi kiskoille?
Mitäs pelkäämistä siinä on ett liikenteen hoitaa joku muu kuin vr? Matkustajille on aivan sama kuka on operaattori kunhan pääsee liikkumaan pieneltä paikkakunnalta ja homma toimii. Aika hyvin VR lakkauttaa junavuoroja, mut eivät kuitenkaan lopettaneet kokonaan henkilöliikennettä tietyiltä rataosuuksista, taktinen veto. Estää kilpailijan tulon minimiresursseilla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #5 : Elokuu 30, 2015, 12:58:27 » |
|
Aika hyvin VR lakkauttaa junavuoroja, mut eivät kuitenkaan lopettaneet kokonaan henkilöliikennettä tietyiltä rataosuuksista, taktinen veto. Estää kilpailijan tulon minimiresursseilla
Mikäli VR haluaisi kikkailla 110 %:sti, sen olisi mahdollista ajaa kerran vuodessa aikataulunmukainen matkustajajuna millä tahansa reitillä, jolla sillä ei tällä hetkellä ole omaa liikennettä. Näin VR saisi koko maan kattavan henkilöliikenteen monopolin itselleen, eikä kukaan voisi asialle mitään. Olisiko tämä reilua muita operaattoreita kohtaan, se on sitten taas eri keskustelu. Yksinoikeussopimus kuitenkin mahdollistaa tällaisen(kin) puljauksen.
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2015, 13:14:01 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 452
|
« Vastaus #6 : Elokuu 30, 2015, 16:21:11 » |
|
Mikäli VR haluaisi kikkailla 110 %:sti, sen olisi mahdollista ajaa kerran vuodessa aikataulunmukainen matkustajajuna millä tahansa reitillä, jolla sillä ei tällä hetkellä ole omaa liikennettä. Näin VR saisi koko maan kattavan henkilöliikenteen monopolin itselleen, eikä kukaan voisi asialle mitään.
Ei kai se tuosta asiasta viime kädessä juridisesti ole kiinni, vaan siitä mitä rataosia yksinoikeussopimukseen on listattu. VR:llä on tällä hetkellä yksinoikeus myös Vilppula-Mänttä-henkilöliikenteeseen (siltä varalta, jos se joskus aloitetaan) vaikka VR ei nykyisellään aja kyseisellä välillä ainuttakaan junaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2015, 16:32:30 » |
|
Mikä estää antamasta jollekin pikkuyhtiölle oikeutta ajaa kiskobussivuoroja samoilla radoilla, joilla VR ajaa Intercityjä ja Pendolinoja? Eihän VR ratoja omista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #8 : Elokuu 30, 2015, 17:22:55 » |
|
Mikä estää antamasta jollekin pikkuyhtiölle oikeutta ajaa kiskobussivuoroja samoilla radoilla, joilla VR ajaa Intercityjä ja Pendolinoja? Eihän VR ratoja omista. Yksinoikeus-sopimus; Jyväskylä-Äänekoski ei kuulu sopparin piiriin; olis otollisin rataosuus kilpailijalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #9 : Elokuu 30, 2015, 17:50:29 » |
|
Sellainen sopimus pitää purkaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Miettinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 19
|
« Vastaus #10 : Elokuu 30, 2015, 20:04:51 » |
|
Sellainen sopimus pitää purkaa. Oliko niin, että yksinoikeussopimuksessa oli joku maininta, että VR:n on säilytettävä nykyinen palvelutaso? Periaatteessa nämä junavuorojen lakkautukset olisivat sopimuksen vastaisia, jolloin se voitaisiin purkaa. Luonnollisestihan näin ei tule tapahtumaan, vaan LVM kuittaa kaiken olankohautuksella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #11 : Elokuu 30, 2015, 22:28:49 » |
|
Sellainen sopimus pitää purkaa. Oliko niin, että yksinoikeussopimuksessa oli joku maininta, että VR:n on säilytettävä nykyinen palvelutaso? Periaatteessa nämä junavuorojen lakkautukset olisivat sopimuksen vastaisia, jolloin se voitaisiin purkaa. Luonnollisestihan näin ei tule tapahtumaan, vaan LVM kuittaa kaiken olankohautuksella. näin on maininta että julkinen palvelutaso tulee säilyttää, toisaalta lause myös että liikennettä voi kehittää liiketaloudellisin perustein siis vähentää tai lisätä. 2012-1219 liikenteen vähentäminen ei saa johtaa julkisen palvelun velvoitteen ja palvelutasomäärityksen mukaisen liikennetarjonnan heikkenemiseen.2010-2011 on tarvinnut erikseen viranomaisen hyväksyntä liikennetarjonnan vähentämiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2015, 14:02:06 » |
|
Yksivaunuinen kiskobussi Jyväskylästä Haapamäelle torstaina kello 16.28 - 17.36 oli ehkä noin 75-prosenttisen täynnä. Kaksivaunuinen tänään 12.16 - 13.27 yli 50-prosenttisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 16, 2015, 18:32:21 » |
|
On synkkä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 18, 2015, 16:50:04 » |
|
Mitä niille kaikille kiskobusseille tehdään, jotka jäävät pois liikenteestä? Eihän niillä ole ikää kuin 10-15 vuotta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 18, 2015, 16:52:14 » |
|
Aika hyvin VR lakkauttaa junavuoroja, mut eivät kuitenkaan lopettaneet kokonaan henkilöliikennettä tietyiltä rataosuuksista, taktinen veto. Estää kilpailijan tulon minimiresursseilla. Mutta lopettaa sittenkin. Ja mitä se VR:lle kuuluu, jos joku haluaa ajaa junia niillä rataosuuksilla, jotka eivät VR:ää kiinnosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 18, 2015, 16:56:45 » |
|
Mitä niille kaikille kiskobusseille tehdään, jotka jäävät pois liikenteestä? Eihän niillä ole ikää kuin 10-15 vuotta. Ainakin niitä voisi käyttää pääradan pakettikatkoöinä nykyisen Dv12 + Eil + Eilf -yhdistelmän sijasta, jos niihin asennettaisiin HSL-lipunlukijat. Sekä tarvittaessa muuallakin Suomessa sähköratatöiden yhteydessä. EDIT: Pakettikatkoyön yhdistelmä on tietenkin Dv12 + Eilf + Eifet.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 21:30:25 kirjoittanut Ari Palin »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 18, 2015, 19:05:36 » |
|
Mitä niille kaikille kiskobusseille tehdään, jotka jäävät pois liikenteestä? Eihän niillä ole ikää kuin 10-15 vuotta. Ainakin niitä voisi käyttää pääradan pakettikatkoöinä nykyisen Dv12 + Eil + Eilf -yhdistelmän sijasta, jos niihin asennettaisiin HSL-lipunlukijat. Sekä tarvittaessa muuallakin Suomessa sähköratatöiden yhteydessä. Ne voi myydä sellaisille toimijoille, joilla on niille käyttöä...ei vaiskaan...hyviä nauloja ja alumiinisiä ikkunakarmeja niistä tulee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #19 : Kesäkuu 06, 2016, 15:42:18 » |
|
Kyllä se niin on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|