Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Poliisi keskeytti höyryjuna Ukko-Pekan liikennöinnin Savonlinnassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 267


« : Heinäkuu 15, 2016, 12:08:20 »

Lainaus
Poliisi keskeytti höyryjuna Ukko-Pekan liikennöinnin Savonlinnassa

Höyryveturi Ukko-Pekan liikennöinti Savonlinnan ja Punkaharjun välillä on loppu. Poliisi pysäytti junan torstai-iltana saatuaan tiedon siitä, että junan kuljettajalla ei ole ajo-oikeutta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on kieltänyt Ukko-Pekan liikennöinnin asian selvittämisen ajaksi.

Juna vaunuineen seisoo Savonlinnan Pääskylähden asemalla siihen saakka, kunnes sen omistava Höyryveturimatkat1009 Oy saa paikalle lupakirjallisen kuskin.

Ukko-Pekka aloitti liikenteen Savonlinnan ja Punkaharjun välillä maanantaina. Liikennettä oli määrä jatkaa muutamalla vuorolla päivässä heinäkuun ajan.

Liikenteen turvallisuusviraston mukaan liikenteen jatkaminen enää tänä kesänä on epätodennäköistä. Ainakin tarvittavien selvitysten ajan liikenne on seis. Todennäköisempää on, että junan omistava yritys hankkii muualta pätevän kuskin ja ajattaa junan Savonlinnasta pois.


http://www.lansi-savo.fi/uutiset/lahella/poliisi-keskeytti-hoyryjuna-ukko-pekan-liikennoinnin-savonlinnassa-346690
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #1 : Heinäkuu 15, 2016, 12:12:09 »

Miten tälläinen on edes mahdollista? Miten on saatu hommattua kuljettaja jolla ei ole oikeutta, mutta joka kuitenkin osaa ajaa kyseistä veturia.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2016, 12:51:49 »

Firman Facebooksivulla: "Höyryveturimatkat 1009 Oy:n junat on toistaiseksi peruttu veturiongelmien vuoksi. Pahoittelemme tilannetta. Teemme voitavamme, jotta ajot pääsevät taas jatkumaan. Tiedotamme täällä kun itse tiedämme enemmän."  Virnistää
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2016, 13:43:07 »

Miten tälläinen on edes mahdollista? Miten on saatu hommattua kuljettaja jolla ei ole oikeutta, mutta joka kuitenkin osaa ajaa kyseistä veturia.

Voihan olla niin että eläköitynyt kuljettaja, ja kun ikää tullut yli 68-vuotta niin ei ole enää pätevyydet voimassa
tallennettu

Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2016, 15:24:52 »

Olen kuullut jutun vuosikymmenten takaa, jossa museoliikenteeseen ei saatu kuljettajaa ja museoliikenteen järjestäjä lähti itse ajamaan, ettei sovittua reissua olisi tarvinnut perua. Ko. henkilö ei ole koskaan ollut VR:n palveluksessa eikä minkäänlaisia pätevyyksiä ollut, sattui vain tuntemaan vetopelin, kun oli sitä ollut kunnostamassa ja muuta. Tietääkseni asiasta kävi käry.
tallennettu
Jukka Martio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2016, 15:27:09 »

Rautatieharrastajat ovat aika erikoista joukkoa. Nytkin ilakoidaan heti siitä, että on mennyt "lisenssi kuivumaan". Puolustelematta virheellistä veturin kuljettamista jää epäilemään, että alan "harrastaja" on ollut asialla, kun poliisi on saanut tiedon veturinkuljettajasta.  
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2016, 16:01:50 »

Kuka hyvänsä on tietoa  kuljettanut niin oikein on tehnyt: mitään asiaa valtion radoille ei ole, jos pätevyyksiä ei ole. Melkoista vastuuntuntoa osoittaa lähteä ajelemaan muun rautatieliikenteen sekaan matkustajien kanssa pätevyyksittä.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2016, 17:47:40 »

Kuka hyvänsä on tietoa  kuljettanut niin oikein on tehnyt: mitään asiaa valtion radoille ei ole, jos pätevyyksiä ei ole. Melkoista vastuuntuntoa osoittaa lähteä ajelemaan muun rautatieliikenteen sekaan matkustajien kanssa pätevyyksittä.

Tämä asia on täsmälleen näin.

Kun vuoden 2010 syyskuussa VR ajoi Hr1 1021:llä koulutusajoja Kirkniemeen kaupallisissa tavarajunissa, se ei ollut silloin sallittua ilman toimivaa JKV:tä (johtoveturissa). Alleviivasin tuolloin vaunut.orgissa sitä, että sääntöjen tulee olla samat kaikille. Sama asia pätee tietysti tässäkin - oli sitten operaattori Höyryveturimatkat 1009 Oy, HMVY, VR tai mikä tahansa muu lafka tai yhdistys, ei tällaisia saa tapahtua.

Itse olen tämän jutun tiimoilta vain tuon Länsi-Savon uutisen varassa, joten en spekuloi sen enempää syyllisyys- kuin vastuukysymyksilläkään. Yleisellä tasolla voinen kuitenkin todeta, että vaikka autonkin voi varastaa, sitä ei saa varastaa.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #8 : Heinäkuu 15, 2016, 19:17:03 »

Kieltämättä nousee mieleen kysymys, onko tuo museoliikenne tuon yrityksen osalta ollut kuinka kauan ajoluvattomassa tilassa, vai oliko nyt Punkaharjulla ensimmäiset luvattomat kekkerit?

Saa nähdä, millaista sanktiota TRAFI tarjoaa itse yritykselle varsinkin jos kyseessä on ollut pitempiaikainen käytäntö. Onko museoliikennointi lieventävä asianhaara sanktioinnissa kuten arkielämässä pahoinpitelijällä alkoholin vaikutuksen alaisena oleminen?

Inhottava juttu. Kyllä lupa-asiat pitää olla kunnossa, oli operaattorina yhteiskunnan tai yksityisen omistatahon yritys. Varsinkin kun vielä ihmisiä kuljetellaan.


tallennettu
Marko Tanskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #9 : Heinäkuu 15, 2016, 19:38:48 »

Ja nyt on matkalla kohti Kouvolaa Höyryraide oy:n alaisuudessa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #10 : Heinäkuu 15, 2016, 20:06:54 »

Valitettava tapaus, joka varmasti selvitetään perinpohjaisesti. En halua kommentoida enempää tätä tapausta.

Keskustelua kyllä voi herättää aiheesta, kuten jo muutama vuosi sitten tein. Jo silloin oli havaittavissa, että museojunien määrä lähti nousuun, kyselyitä talkoohommiin saapui tasaiseen tahtiin useilta liikennöitsijöiltä. Reissuja oli tarjolla niin paljon kuin olisi jaksanut tehdä. Se on melkoinen panos, jonka talkootyöhön antaa, koska samaan aikaan tarjolla voisi olla myös palkallista työtä. Tätä olisikin syytä pohtia, että kuinka tulevaisuudessa olisi jokaiseen museojunaankin löydettävissä ammattilaisia. On täysin ymmärrettävää, että pelkällä hernekeitolla tekijät loppuvat jossain vaiheessa kesken...
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #11 : Heinäkuu 16, 2016, 12:08:22 »

Onkohan kukaan havainnut kuljettajan ajamisen olevan jotenkin höntyilevää, jos ei ole ajo-oikeuttakaan?
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #12 : Heinäkuu 16, 2016, 12:32:16 »

Tällä samalla organisaatiolla on myös ollut aikojen saatossa paljon muitakin poikkeamia, esim. liikennepaikalta lähtö (Heinävesiköhän se oli) ilman lähtölupaa.. Listaa voi jatkaa. Trafi:n raportissa joskus muinoin oli nimenomaan siitä, että museoliikenteessä ongelmat kasautuvat yksittäisille organisaatioille ja puutteiden korjaukseen ei vaivauduta, vaan poikkeamat toistuvat.

Kohta nähdään Trafi/Poliisi radan varressa tutkaamassa museojunien nopeuksia ja kuljettajien ajo-oikeuksia museojunille? Puuttuu enää väreihin sopiva kalustoyksikkö, esim Dm7 Iskee silmää https://www.youtube.com/watch?v=iN7naLLeB0A

(Britanniassa on muuten oikeasti rautateillä automaattisia nopeusvalvontakameroita joillakin ratatyömaalla valvomassa nopeusrajoitusten noudattamista.)
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Heinäkuu 16, 2016, 15:02:14 »

HSL metrossahan oli jossai työmaalla kans kamera, Hietarannan saitilla oli siit kuva joskus muistaakseni.

Ratkaisuehdotus: HVM1009 maksaa parille alikonemesulle kuskikurssin ja paperit ja palkkaa ne kunnon hintaan aina kun tarvis? Etenkin kun kohta 1051 myös työn alla niin luulis että liikenteen kasvaessa sevverra rahea löytyis että sais homman kunnolla kulkemaan. En mää keneltäkään oo täällä leipää suusta viemässä vaikka perkeleenmoista kritiikkiä iskenki.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #14 : Heinäkuu 16, 2016, 15:58:50 »

Tällä samalla organisaatiolla on myös ollut aikojen saatossa paljon muitakin poikkeamia, esim. liikennepaikalta lähtö (Heinävesiköhän se oli) ilman lähtölupaa.. Listaa voi jatkaa. Trafi:n raportissa joskus muinoin oli nimenomaan siitä, että museoliikenteessä ongelmat kasautuvat yksittäisille organisaatioille ja puutteiden korjaukseen ei vaivauduta, vaan poikkeamat toistuvat.

Kuinkahan kauan Trafi katsoo tuota touhua, koska saman nostalgialiikennöitsijän kontolla ovat myös mm. seinään törmännyt veturi Pasilassa http://yle.fi/uutiset/hoyryveturi_seinan_lapi_pasilassa/5620713 ja vaaratilanne Uudessakylässä http://vaunut.org/kuva/82844.

Kyseisen yrityksen on syytä lopettaa epäolennainen MUSsutus junan tunnisteista ja ryhdistäytyä omassa toiminnassaan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #15 : Heinäkuu 16, 2016, 19:12:42 »

Keskustelua kyllä voi herättää aiheesta, kuten jo muutama vuosi sitten tein. Jo silloin oli havaittavissa, että museojunien määrä lähti nousuun, kyselyitä talkoohommiin saapui tasaiseen tahtiin useilta liikennöitsijöiltä. Reissuja oli tarjolla niin paljon kuin olisi jaksanut tehdä. Se on melkoinen panos, jonka talkootyöhön antaa, koska samaan aikaan tarjolla voisi olla myös palkallista työtä. Tätä olisikin syytä pohtia, että kuinka tulevaisuudessa olisi jokaiseen museojunaankin löydettävissä ammattilaisia. On täysin ymmärrettävää, että pelkällä hernekeitolla tekijät loppuvat jossain vaiheessa kesken...

Kun Lari kerran toivoi keskustelun herättämistä tämän viestiketjun alkuperäisaiheen ohi, teen sen ja palautan samalla mieleen, kuinka Larille itselleen on toki kelvannut talkoolaisten apu taannoin vallan hyvin. Tässä ote Larin haastattelusta Turun Sanomissa 10.6.2007:
--
- Olemme tehneet talkootyötä, minkä ansiosta sain hintaa neuvoteltua alaspäin. Muuten puhuttaisiin tuhansista euroista. Kaikki matkustajat ovat lunastaneet matkalippunsa, joten summa saatiin kokoon, Lari Nylund kertoi.

Turun Sanomien juttu löytyy kokonaisuudessaan tästä.

Samoin Lari kiittää vaunut.orgissa talkoolaisia hänen 30-vuotissyntymäpäiväjuhlajunansa järjestelyihin liittyen. Tästä herää nyt väistämättä sellainen kysymys, että miksi toisten apu kelpaa Larille, mutta jos Lari itse osallistuu jonkin toisen osapuolen talkoisiin, siitä pitää tehdä ongelma? Onko tämä asiakokonaisuus tulkittava siten, että mikäli Lari olisi osallistunut tällä viikolla 1009:n ajelut mahdollistaviin talkoisiin, Länsi-Savon uutisessa kerrottua poliisiepisodia 1009:n ajoihin liittyen ei olisi tapahtunut?

Jos talkoopalkkiona tarjottava hernekeitto harmittaa, kannattaa tätä Wikipedian artikkelia korjata alla olevan siteerauksen osalta:
--
"Talkootyö on usein ollut tapana palkita talon emännän tekemällä ruoalla. Suosittu talkooruoka on jonkintyyppinen keitto, sillä sitä on helppo valmistaa suurissa erissä isommallekin talkoojoukolle."

Toisaalta asianlaita on myös se, että kukaanhan ei varsinaisesti pakota ketään talkoisiin. Olen ymmärtänyt talkoopehtoorin ominaisuudessa esimerkiksi taloyhtiömme kevät-, muttei kesä-, syys-, muttei talvitalkoissa sen, että varsinaista rahallista korvaustakaan taloyhtiömme ei meikäläisen työpanoksesta1) talkoissamme ole suorittanut. En myöskään saanut muilta talkoolaisilta sympatioita siitä, kun valitin liian pienistä talkoopäivärahoista, jos niitä ylipäätään olisi maksettu.

1) Työpanos on määritteenä häilyvä ja talkoopehtoori säätää siitä erikseen, toisinaan myös edukseen.

Palatakseni kuitenkin sen verran itse aiheeseen, että (ainakin vielä toistaiseksi) Höyryveturimatkat 1009 Oy:n nettisivuilla näyttäisi olevan aikataulut Hr1 1009:n ajeluille 30.-31.7.2016 ja 13.-14.8.2016. Länsi-Savon uutisessa Trafi tosin pahaenteisesti kertoo, että "liikenteen jatkaminen enää tänä kesänä on epätodennäköistä". Uskon myös, ettei Hr1 1009:ää saada liikkumaan sillä, että talkooväelle tarjottu hernekeitto vaihdetaan hernerokkaan ja satasen liikuntaseteliin.

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n aikataulut edellä mainituille päiville löytyvät myös tuosta alta:
--


* 1009-aikataulut_screenshot_16072016.png (132.04 kilotavua, 966x535 - tarkasteltu 375 kertaa.)

* Kv-Sss-Kv_Screenshot_16072016.png (74.71 kilotavua, 838x491 - tarkasteltu 358 kertaa.)

* Sss-Ha-Sss_Screenshot_16072016.png (96.06 kilotavua, 855x653 - tarkasteltu 334 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2016, 20:00:15 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #16 : Heinäkuu 16, 2016, 20:09:53 »

Höyryveturimatkat 1009:n Facebook-sivulta poimittua:
Julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa on ollut osin virheellisiä tietoja liittyen yhtiömme toimintaan. Tässä tiedotteessa muutamia oikaisuja.
Höyryveturimatkat 1009 Oy on liikennöinyt yli 20 vuotta Suomen rataverkolla. Kaluston ylläpito ja sillä liikennöinti on kallista. Jotta yhtiö tästä huolimatta pystyisi toimimaan, perustuu sen toiminta kokonaan vapaaehtoistyöhön veturinkuljettajia ja toimitusjohtajaa myöten.
Savonlinnan ja Punkaharjun väliset ajot oli suunniteltu ja markkinoitu yhteistyössä paikallisen yrityksen kanssa. Alkuviikon aikana kuljetimme paljon tyytyväisiä asiakkaita ja kohtasimme toiminnastamme aidosti kiinnostuneita ihmisiä. Tästä olemme kiitollisia kaikille asiakkaillemme!
Höyryveturin ajamiseen sopivia kuljettajia on maassamme niukasti. Peruutukset ja muutokset aiheuttivat torstaina äkillisesti tilanteen, jossa kuljettajaa ei sille päivälle ollut. Koska yhtiö koki vastuuta ajoa odottavia ja varanneita asiakkaita kohtaan, ei torstain junia päätetty perua, vaan yhtiön toimitusjohtaja ajoi itse.
Toimitusjohtajallamme on noin 50 vuoden kokemus höyryveturin kuljettamisesta ja hyvin vahva ammatillinen tausta rautatiealalla. Hän on eräs parhaista rautatiealan, rataverkon ja junien liikennöinnin asiantuntijoista maassamme. Hän on myös opettanut käyttämämme höyryveturinkuljettajat.
Toisin kuin esim. laivan kapteenilla tai autonkuljettajalla, tämänhetkisten suomalaisten säännösten mukaan veturinkuljettajan ajo-oikeus päättyy kuitenkin hänen täytettyään 68 vuotta. Tästä syystä toimitusjohtajallamme ei yli vuoden ajan ole ollut virallista lupaa enää ajaa itse. Ensi vuonna rautateiden ikävaatimus säännöistä tulee poistumaan sääntöjen muuttuessa yhteneviksi muun Euroopan kanssa, minkä jälkeen hänellä on taas mahdollisuus ajaa.
Todennäköisesti alan harrastajan tekemä ilmianto johti kuitenkin ripeisiin toimiin, ja liikenneviraston pyynnöstä poliisi kielsi junaa lähtemästä illan viimeisille ajoille. Perjantaiaamuna odottamassa oli kuitenkin taas kaikki vaatimukset täyttävä kuljettaja, ja luulimme ajojen voivan jatkua normaalisti. Liikennevirasto oli kuitenkin poistanut junan aikataulut järjestelmästään eikä ajoa voinut jatkaa.
Koska veturissa oli edellisenä päivänä ollut pieniä ongelmia ja koska vapaaehtoisten rajoitetut voimavarat keskittyivät asemilla tapahtuvalle asiakkaille tiedottamiseen, pääsi tiedonkulussa tapahtumaan virhe ja yhtiön facebook-sivulla julkaistiin tieto, jonka mukaan kyse olisi veturiongelmasta. Vaikka sekin ongelma oli todellinen, se ei siis yksistään aiheuttanut ajojen peruuntumista. Pahoittelemme virhettä ja yritämme ottaa siitä opiksemme!
Julkisuudessa viitataan liikennevirastolta saatuihin tietoihin, ja lukijalle voi tulla virheellinen käsitys siitä, että matkustajien turvallisuus olisi jotenkin voinut olla vaarassa. Näin ei tietenkään ollut. Toimitusjohtajan kuljettamana juna kulki erittäin ammattimaisesti ja turvallisissa käsissä kuten tuhansia kertoja aiemminkin. Lisäksi veturissa työskentelee aina useita henkilöitä, jotka kaikki yhdessä vastaavat turvallisesta ajamisesta.
Savonlinna – Punkaharju –rataosa kuuluu maassamme vähäliikenteisiin ratoihin. Ajopäivien aikana näimme siellä liikkuvan vain paikallisliikenteen kiskobussin. Liikennöinti siellä olisi ollut turvallista jopa kokemattomalle kuljettajalle.
Höyryveturimatkat 1009 Oy on pahoillaan asiakkaille ja matkaa vasta suunnitelleille sekä yhteistyökumppaneille aiheutuneesta mielipahasta. Tulemme kantamaan vastuumme tehdystä virheestä ja kehittämään toimintatapojamme, jotta vastaavaan tilanteeseen ei jouduttaisi.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #17 : Heinäkuu 16, 2016, 20:24:22 »

Savonlinna – Punkaharju –rataosa kuuluu maassamme vähäliikenteisiin ratoihin. Ajopäivien aikana näimme siellä liikkuvan vain paikallisliikenteen kiskobussin. Liikennöinti siellä olisi ollut turvallista jopa kokemattomalle kuljettajalle.

Aika mielenkiintoinen toteamus rautatieoperaattorilta ja kertoo jotain myös sen turvallisuusajattelusta. Etenkin kun vielä miettii, mitä enemmän ja vähemmän vakavia turvallisuuspoikkeamia tonnysin junilla on ollut. On törmäilty päätepuskimeen, tehty hengenvaarallinen kaupallinen pysähdys luvatta, ajettu kymmenen minuuttia ilman lähtölupaa jne...
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #18 : Heinäkuu 16, 2016, 20:29:13 »

Sanattomaksihan tuo tiedote vetää.

Jos minä olisin minkä tahansa rautatiealan yhdistyksen nokkamiehenä, tekisin kaikkeni sen eteen, ettei edustamaani yhdistystä rinnastettaisi vahingossakaan tällaiseen sekoiluun.

Nyt uskallan jo minäkin ottaa asiaan kantaa, kun Höyryveturimetkut 1009 Oy on itse omilla Facebook-sivuillaan tiedootteensa julkaissut, eikä pelkkään Länsi-Savon uutiseen tarvitse tukeutua. Arvosteluni asteikolla 0-5 on seuraava:

Tiedottaminen 0
Kriisiviestintä 0
Annettujen sääntöjen ja ohjeistusten noudattaminen 0
Aiemmista virheistä oppiminen 0
Ylimielisyys annettuja sääntöjä tai ohjeistuksia kohtaan 5

Siirretään/jää __________lle vuosiluokalle.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #19 : Heinäkuu 16, 2016, 21:45:18 »

Kuinkahan kauan Trafi katsoo tuota touhua, koska saman nostalgialiikennöitsijän kontolla ovat myös mm. seinään törmännyt veturi Pasilassa http://yle.fi/uutiset/hoyryveturi_seinan_lapi_pasilassa/5620713

Tuo seinään törmäys muuten kävi edellisen omistajan aikana. Henkilöt ovat sen jälkeen vaihtuneet.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #20 : Heinäkuu 16, 2016, 22:00:39 »

Tiedote on kieltämättä aika surkea esitys.

Oliko tässä nyt sitten vaarannettu turvallisuutta jollain tavoin, jos kuskissa ei ole muuta puutetta, kuin jonkun tyhmän pykälän viemä ajo-oikeus, niin tuskinpa.

On kyllä varsin ihastuttavaa huomata miten vaikeaa on rautatieliikenteen harjoittaminen kun samoilla apajilla on muitakin toimijoita, eli kilpailijoita. Heti välittömästi puukotetaan selkään kun siihen tulee tilaisuus, ja aivan varmasti tilaisuutta siihen on odotettu ja luultavasti hiukan pohjustettukkin. Viranomaiset hoitakoot tehtävänsä, ei siihen tarvita mitään ilmiantajien joukkiota. Mutta turvallisuudellahan voidaan perustella vaikka mitä, vaikka ajatustenlukemista tai muuta kyyläilyä.

Hyi ku haisee pahalle tää rautatieharrastus!

Kenen muroihin tää 1009 oikein on kuseksinu ku asenne firmaa kohtaan on harrastelijapiireissä se mikä on?

PS. Rautatiemuseopäivä olis hunttin-ysille kiva paikka vähä näpäyttää, nykyään kun hinnat Lohja-Hyvinkää alkaa olee jo aika korkeat ja junatkin taitaa olla aivan täysiä...
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #21 : Heinäkuu 16, 2016, 22:34:25 »

Oliko tässä nyt sitten vaarannettu turvallisuutta jollain tavoin, jos kuskissa ei ole muuta puutetta, kuin jonkun tyhmän pykälän viemä ajo-oikeus, niin tuskinpa.

Toisaalta siihenkin on perusteensa, miksi pätevyydet eivät ole ikuisia vaan vanhenevat joskus. Hangon radalla ajoi 50-luvulla tavarajuna toisen perään ja onnettomuuden syynä oli, että vuorossa toimi sinänsä täysin pätevä junanlähettäjä, joka oli ollut välillä muissa töissä ja häneltä oli mennyt ohi, että junaturvallisuussäännöstä on poistettu kohta, joka salli junien peräkkäisen lähettämisen aikavälein turvattuna samalle junanlähetys- tai vartiovälille. Niinpä hän lähetteli junia vanhojen sääntöjen mukaan ja sattui, että edellä menevä tavarajuna jäi kiinni ylämäkeen ja perässä tuleva radan paremmin tunteneen veturimiehistön ohjastama otti mahdollisimman kovan vauhdin, jolloin juna ajoi toisen päälle. Tämän jälkeen todettiin, että pätevyyksille täytyy asettaa viimeinen käyttöpäivä, jotta pätevyyksien haltijoiden voidaan luottaa olevan ajantasaisilla tiedoilla varustettuja.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #22 : Heinäkuu 16, 2016, 22:41:00 »

Oliko tässä nyt sitten vaarannettu turvallisuutta jollain tavoin, jos kuskissa ei ole muuta puutetta, kuin jonkun tyhmän pykälän viemä ajo-oikeus, niin tuskinpa.

Toisaalta siihenkin on perusteensa, miksi pätevyydet eivät ole ikuisia vaan vanhenevat joskus. Hangon radalla ajoi 50-luvulla tavarajuna toisen perään ja onnettomuuden syynä oli, että vuorossa toimi sinänsä täysin pätevä junanlähettäjä, joka oli ollut välillä muissa töissä ja häneltä oli mennyt ohi, että junaturvallisuussäännöstä on poistettu kohta, joka salli junien peräkkäisen lähettämisen aikavälein turvattuna samalle junanlähetys- tai vartiovälille. Niinpä hän lähetteli junia vanhojen sääntöjen mukaan ja sattui, että edellä menevä tavarajuna jäi kiinni ylämäkeen ja perässä tuleva radan paremmin tunteneen veturimiehistön ohjastama otti mahdollisimman kovan vauhdin, jolloin juna ajoi toisen päälle. Tämän jälkeen todettiin, että pätevyyksille täytyy asettaa viimeinen käyttöpäivä, jotta pätevyyksien haltijoiden voidaan luottaa olevan ajantasaisilla tiedoilla varustettuja.

Niin, tarkoitatko, että vaikka kaikilla toimijoilla oli kuin olikin se virallinen pätevyysvaatimus voimassa niin silti näin ikävä tapahtuma pääsi tapahtumaan, eli se virallinen pätevyys hommaan ei nyt kuitenkaan pelastunut tapahtumalta.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #23 : Heinäkuu 16, 2016, 22:47:45 »

Niin, tarkoitatko, että vaikka kaikilla toimijoilla oli kuin olikin se virallinen pätevyysvaatimus voimassa niin silti näin ikävä tapahtuma pääsi tapahtumaan, eli se virallinen pätevyys hommaan ei nyt kuitenkaan pelastunut tapahtumalta.

Tarkoitan, ettei tuohon aikaan ollut pykälää, jonka perusteella kerran hankitut pätevyydet vanhenisivat ja siksi onnettomuus pääsi sattumaan.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #24 : Heinäkuu 16, 2016, 23:04:37 »

Niin, tarkoitatko, että vaikka kaikilla toimijoilla oli kuin olikin se virallinen pätevyysvaatimus voimassa niin silti näin ikävä tapahtuma pääsi tapahtumaan, eli se virallinen pätevyys hommaan ei nyt kuitenkaan pelastunut tapahtumalta.

Tarkoitan, ettei tuohon aikaan ollut pykälää, jonka perusteella kerran hankitut pätevyydet vanhenisivat ja siksi onnettomuus pääsi sattumaan.

Toki ymmärsin mitä tarkoitit. Pyrin vaan kääntämään asian pohtimista vähän toisille urille, siis tapahtuneen vaarallisuuden arvioimisen kannalta. Jos kategorisesti 68 vuotias ei ole enää kykenevä junaa ohjastamaan, niin tilanne on hieman hassu. Maantiepuolella homma on varsin fiksusti hoidettu, laivaliikenteessä taas on muutamia tapauksia joissa "kela-ukko" on laitettu ohjastamaan, ja vaikka pätevyys hommaan on sinänsä ollut, niin vanhat opit ovat joko unohtuneet tai muuten ikä on tuonut esteitä toimia kyseisessä hommassa.

En minäkään halua, että kaikenmaailma laitteita ajetaan ilman virallista pätevyyttä, mutta asiaa olisi syytä pohtia jonkinlaisen riskiarvioinnin pohjalta, eikä kylmien ja mahdollisesti järjettömien pykälien mukaan. Pykälät on toki siitä mukavia, ettei niiden pohjalta päätelmien teko vaadi juurikaan ajatustoimintaa eikä päätä ala särkemään.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Sivuja: [1] 2 3 ... 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Poliisi keskeytti höyryjuna Ukko-Pekan liikennöinnin Savonlinnassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina