Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Raumalla herätellään toiveita henkilöjunaliikenteen avaamisesta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 508


« : Elokuu 19, 2016, 13:02:56 »

http://yle.fi/uutiset/raumalla_heratellaan_toiveita_henkilojunaliikenteen_avaamisesta/9106702
tallennettu
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« Vastaus #1 : Tammikuu 02, 2018, 07:36:08 »

Matkustajajunaliikenne yhä Rauman tavoitteena, vaikeuskerrointa ehkä lisääkin – "Ratkaisu pitää saada tulevan vuoden aikana" Kertoilee Satakunnan kansa.

"Henkilöjunaliikenteen palauttaminen Rauma-Kokemäki -radalle on edelleen Rauman kaupungin tavoitteena.

Elvytysyritys nousi esiin viime vuonna radan rakentamisen 120-vuotisjuhlassa, ja Rauma on koonnut radanvarren kunnista ja maakuntahallinnosta työryhmän ajamaan asiaa.

Rauman kaupunginjohtaja Kari Koski kertoo työryhmän aloittaneen työnsä peruskartoituksella, mutta yksityiskohtaisempi suunnitelma yritetään saada valmiiksi 2018 alkupuoliskolta.

–Niin on ajateltu, että ratkaisu pitää saada tulevan vuoden aikana, Koski toteaa ja lisää, ettei tehtävä ole suinkaan helpottunut.

Eurajoen, Euran ja Kokemäen lisäksi Rauma on halunnut Satakunnan maakuntaliittoa mukaan selvitystyöhön, sillä lähitulevaisuudessa rataliikenteen kilpailun avaamisen yhteydessä palveluiden järjestämisvastuu on suunniteltu siirrettäväksi maakunnille.

Kosken mukaan työryhmään osallistumista tarjotaan myös liikenne- ja viestintäministeriölle ja VR Yhtymä Oy:lle, joka nyt hoitaa junaliikenteen operoinnin.

Nykyjärjestelmässä tuetun junaliikenteen rahat ovat ministeriön takana ja liikenteeseen tarvittavaa kalustoa on vain VR Yhtymän VR Group -tytäryhtiöllä.

Matkustajaliikenteen yhtälö Rauma-Kokemäki -radalla on Kosken mukaan vaativa ratkaistava. Korkeimmat kynnykset ovat talous ja rahoitus sekä junakaluston saanti.

Viime vuonna päivitettyjen selvitysten mukaan saattaisi kulkea 70 000–100 000 matkustajaa vuodessa.

–Lipputulot tuskin ainakaan alkuun kattaisivat kuluja, tukea julkisista varoista siis tarvittaisiin. Se ei ole helppoa, sillä toissavuonna valtio veti budjetista varat, jotka oli suunniteltu henkilöliikenteen pilottikokeiluihin, Kari Koski sanoo.

Rauman radan henkilöliikenne on kytkettävä luonnollisesti Pori–Tampere -junaliikenteeseen, jotta yhteydet toimisivat edelleen muualle maahan.

–Toisaalta pysähdyksiä ei voi olla kovin useita, koska matka-aikaa ei voi venyttää kohtuuttomasti, Koski rajaa.

Rauman radalta loppui henkilöliikenne vuonna 1988, eikä vanhentunut asemavarustus ole enää käytettävissä. Raumalla asemarakennus on ollut vuosia yksityisomistuksessa. Seisakkeisiin olisi siis investoitava.

Konsulttiselvityksessä ehdotettiin Raumalle uuden seisakkeen rakentamista Leikariin, Citymarketin ja Prisman pysäköintialueen kohdalle."

Aika samaa tämä uutinen minkä Petri jo oli linkittänyt.
tallennettu
Tapio Arvola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2018, 18:56:20 »

Hauskasti Ernon tekstiä lukiessani yläkulman satunnaiskuvana oli  http://vaunut.org/kuva/94090  Siinä kaikki opastimet näyttävät punaista. Lieneekö enteellistä vai liikenteenaloittamistahtoa nostattavaa?
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 318


« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2025, 09:54:38 »

Toiveet ovat toteutumassa: https://yle.fi/a/74-20157734
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 319


« Vastaus #4 : Huhtikuu 24, 2025, 11:14:52 »

Poimintoja eilisestä Valtioneuvoston tiedotteesta:

Junaliikenne: Henkilöjunaliikenteen käynnistämiseen välillä Tampere-Rauma kohdistetaan 2,5 miljoonan euron määräraha vuodesta 2027 alkaen.

Kerrassaan erinomaista kehitystä raideliikenteen suhteen.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1792


« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2025, 21:23:12 »

Junaliikenne: Henkilöjunaliikenteen käynnistämiseen välillä Tampere-Rauma kohdistetaan 2,5 miljoonan euron määräraha vuodesta 2027 alkaen.

Kerrassaan erinomaista kehitystä raideliikenteen suhteen.

Kannatettavaa. Rauman kokoinen kaupunki, johon kuitenkin johtaa hyväkuntoinen sähköistetty rautatie, mutta ei matkustajaliikennettä on todella erikoinen ratkaisu.

Mitenköhän tuo käytännössä toteutetaan?

Ajaako osa Porin junista jatkossa Raumalle? Porilaiset eivät siitä tykkäisi. Vai otetaanko jostakin pari samia sahaamaan Rauman ja Kokemäen väliä? Miksei sähkömoottorijuna voisi ajaa välissä vuoron Poriinkin, jos osa IC:stä ajaisi Raumalle.
tallennettu
Sampsa Saahkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #6 : Huhtikuu 24, 2025, 22:31:44 »

Nopealla Wiki-tsekillä Sm7 tulee liikenteeseen 2026 alkaen.

Tämä vapauttaa Sm4-kalustoa muille LVM-reiteille sekä pitemmille lähijunareiteille ja varmastikin myös Sm2-kalustoa, riippuen millä noita sitten on järkevin ajaa.

tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7689


« Vastaus #7 : Eilen kello 00:33:25 »

Tulee vaikutelma että sähköistys on itsetarkoitus,vaan ei se että tuleeko liikennettä! Joidenkin Pisness on se joka kannattaa myös joillekin!
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #8 : Eilen kello 05:37:31 »

Tulee vaikutelma että sähköistys on itsetarkoitus,vaan ei se että tuleeko liikennettä! Joidenkin Pisness on se joka kannattaa myös joillekin!

Joissain tapauksissa ehkä niinkin. Uskallan kuitenkin väittää, että Rauman rata sähköistettiin aikanaan hyvin perustein, suorastaan tarpeeseen. Lielahti-Rauma -rataosan sähköistys valmistui lokakuussa 1997 (otettiin käyttöön tammikuussa 1998), sen Kokiksesta Poriin johtavan sivuhaaran toukokuussa 1999 sekä edelleen Mänskän ja Tahkiksen latvojen tammikuussa 2020. Tonneissa mitattuna Rauma oli (s. 38) ja on jopa vieläkin, metsäteollisuutemme volyymien sittemmin romahdettua paperin ja kartongin osalta, näistä se isompi kuljetussuunta.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Raumalla herätellään toiveita henkilöjunaliikenteen avaamisesta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina