30.03.2021 Lähitapiolan mainokset kylkiinsä saanut ratikka opetusajossa. Mainosteippauksien myötä vaunun ulkopuoliset numeromerkinnät ovat poistuneet. Mainoksia on tällä hetkellä kahdessa vaunussa.
31.03.2021 23:34 | Jimi Lappalainen: | Numero ei saisi hävitä mainosten alle. Näin kävi aikoinaan Helsingissäkin ja myöhemmin numero palautettiin kokomainoksen päälle. | |
01.04.2021 07:39 | Lauri Rantala: | ihankuin Joulupukki olisi kuljettamassa ratikkaa, lienee myös palkattu ? https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007893729.html |
|
01.04.2021 08:10 | Timo Salo: | Kukahan taliaivo keksi tuon aprillipäivän, ainakaan mulle ei aukene tuo "huvittavuus"... Poliitikot/ylijohtajat saa aprillata rahvasta 365 vuorokautta vuodessa, niin miksi muut vaan yhtenä päivänä...??? Roopen kuva on muuten hyvä esimerkki mitä kunnon vehkeillä saa aikaan verrattuna kännykameroihin, vrt.: http://vaunut.org/kuva/146358?a=1 |
|
01.04.2021 11:19 | Roope Prusila: | Aprillipäivän kunniaksi joku oli käsitellyt ratikan kylkeen Tapparan mainokset :D | |
01.04.2021 16:58 | Tauno Hermola: | ↑ Linkitetty videokaappaus on kyllä aika huono esimerkki tämän päivän kännykameroiden kuvanlaadusta | |
01.04.2021 18:26 | Timo Salo: | Tauno: No sanotaan näin, että kännykameralla on erittäin hankala saada liikkuvasta kohteesta terävää kuvaa. Kun on valoa ja kohde paikoillaan, niin ok. Terävyysalue on kuitenkin pienempi, kun "oikeissa" kameroissa...??? | |
01.04.2021 18:36 | Pasi Seppälä: | Veikkaisin kännykkäkameroiden terävyysalueen olevan järkiään isompi kuin järjestelmäkameroiden. Kännykkäkameran terävyysalue on laaja vaikka kuvaisi millä aukolla. | |
01.04.2021 18:53 | Timo Salo: | Pasi:Katso http://vaunut.org/kuva/146398?a=1 Joku muu syy ilmiöön, jota aloitteleva kuvaaja ei ymmärrä? |
|
01.04.2021 19:17 | Pasi Seppälä: | Veturin keulan epäterävyys johtuu liian pitkästä suljinajasta vauhtiin nähden. Muuten tarkennus taitaa olla jotakuinkin kohdallaan. Hämärästä kelistä johtuen kännykamera on käyttänyt todennäköisesti suurta ISO-herkkyyttä joka taas aiheuttaa kuvaan kohinaa. Kännykameroiden kuvankäsittely koittaa sitä sitten poistaa josta johtuen kuva on pehmoinen ja terävät yksityiskohdat puuttuvat. Nämä nyt tällaisia pika-arvioita kuvasta . Tabletilla mökillä surffailen, joten kuvan exif-tietoja en edes yritä kaivella. Riittävän hankalaa on jo tämä kommentoinnin kirjoitus kosketusnäytöllä. Noin joka kolmas on virhelyönti. Toivottavasti niitä ei montaa jäänyt :) |
|
01.04.2021 21:55 | Tauno Hermola: | Exif sanoo: Camera make Sony, Camera model E5603, F-stop f/2.2, Exposure time 1/100 sec, ISO speed ISO-165. Kai tuossa olisi pikemminkin pitänyt lisätä herkkyyttä, jotta aukon saisi pienemmäksi ja valotusajan lyhyemmäksi. Hämärää on ilmeisesti ollut eli vaikeat olosuhteet kuvata nopeasti liikkuvaa junaa. | |
02.04.2021 08:19 | Pasi Seppälä: | Kuvanlaadun lopputuloksen yksi ratkaiseva tekijä on optiikka. Vaikka kännykkäkamera olisi muuten kuinka hyvä tahansa kaikkine miljoonine pikseleineen, on kuvanlaatu muovisen pullonpohjan läpi kuvattuna kokonaan sitten sitä itseään. Tämä pätee ainakin omiin halpoihin puhelimiini, joissa jonkinlainen kamera on ollut. Mutta kännykamerapuolella on kehitystä tapahtunut runsaasti ja kun valoa on riittävästi, niiden kuvanlaatu on varsin hyvää. Jopa pimeässä saa kuvia otettua. Ja kännykkäkameran yhteydessähän on yleensä aina hyvin toimiva kuvankäsittelyohjelma, joka automaattisesti korjaa kuvan virheitä. | |
02.04.2021 08:37 | Timo Salo: | Näin olen ymmärtänyt ettei nuo pixelit kerro ollenkaan totuutta. Itselläni oli joskus kinofilmikamera, jossa oli ainakin 30 mm linssi halkasijaltaan. (Petri) Sillä oli tosi helppo ottaa hämärä/liikekuvia. Valoa tuli äkkiä ja paljon, joka mahdollisti lyhyen valotusajan. Mutta kinofilmi/kehitys on kallista. Arvostelkaa, jos viitsitte olisiko tuollainen semijärjestemäkamera hyvä hankinta??? https://www.gigantti.fi/product/kamerat/jarjestelmakamerat/DSCHX400VBLK/sony-cybershot-dsc-hx400vb-ultrazoom-kamera-musta?gclid=CjwKCAjw3pWDBhB3EiwAV1c5rPotRZLPBYOAHjW64GM40i9_OM5liHvJVTQjnkCmth8osQtUNbr6PhoCqLsQAvD_BwE |
|
02.04.2021 09:00 | Pasi Seppälä: | Minulla on matka/taskukamerana Sonyn pokkari Dsc-Rx100, joka on mielestäni varsin hyvä laite. Uskoisin, että linkkaamasi kamera on myös täysin kelvollinen, jollei halua järjestelmäkameraa ostaa. | |
02.04.2021 11:21 | Teemu Saukkonen: | Jännä miten kehitys on ollakseen mennyt eteenpäin, kumminkin 15-vuotta vanha järkkäri pesee uuden kännykän mennen tullen kuvanlaadussa ja tilanteen hallittavuudessa. En tosin ole niitä tonnin vehkeitä testannut. | |
02.04.2021 11:56 | Timo Salo: | Minä olen tullut siihen lopputulokseen, että noilla "älykännyköillä" ei voi tehdä mitään asiaa kunnolla! (edes käyttää puhelimena) Mutta kaikkea rihnettä kyllä löytyy kaikenlaiseen rääpimiseen... | |
02.04.2021 13:22 | Olli Keski-Rahkonen: | Halvalla ei saa hyvää kameran optiikkaa, ja tämä pätee myös mobiililaitteisiin. Samsungin ja Applen uusissa lippulaivamalleissa on lisäksi erittäin hyvät signaalinkäsittely- ja kuvanparannustoiminnot, joiden ansiosta kuvanlaatu erityisesti huonoissa olosuhteissa kyllä päihittää muutaman vuoden ikäiset harrastajajärkkärit. | |
02.04.2021 14:40 | Teemu Saukkonen: | Siinä tullaan sitten toiseen asiaan, jota en olekaan tullut miettineeksi, mutta työkaveri sen julki toi: Käsitelty kuva ei ole aito... Kännykässä on sekin haittaamassa että se on aivan liian kevyt, jolloin kuva tärähtää. |
|
02.04.2021 16:31 | Olli Keski-Rahkonen: | Mikäs muuten sitten olisikaan käsittelemättömän kuvan määritelmä? :) | |
02.04.2021 20:07 | Heikki Kannosto: | Käyttööni ajautuneella canonpowershotilla voi ottaa jopa 640 x 480 pikselin kokoisia kuvia. Sellaista ei tarvitse edes pienentää julkaistakseen sen täällä. Filmille otettu kuva on skannattava täällä julkaisua varten ja skannaushan on ilman muuta käsittelyä. Mutta entäpä jos ottaa 640 x 480 pisteen kuvan valkokankaalle tai -seinälle heijastetusta diasta tai minkä hyvänsä kokoisesta paperikuvasta - onko tällainen kuvaamalla kopiointikin jo käsittelyä? Vai onko pääteltävä että diafilmille otettu kuva on ainoa käsittelemätön; valotus ja rajaus on päätetty ennen laukaisimen painallusta eikä kuva ole sen jälkeen kokenut muita käsittelyjä kuin kehityksen... hetkinen... kehityskin on jo käsittelyä... |
|
02.04.2021 23:42 | Petri Sallinen: | Applen ja Huawein kännykkäkamerat ovat jo muutama vuosi sitten meillä toimituksessa syrjäyttäneet suurimmaksi osaksi Canonin 5D:t — etenkin sähköisissä julkaisuissa. Jopa ministeritasoisissa tiedotustilaisuuksissa kuvauslavalla suurin osa videokuvaa jalustoilta kuvaavista kameroista saattaa jo olla kännykkäkameroita. Käyttötarkoitus ratkaisee: päätyykö kuva painettuun julkaisuun vai nettikäyttöön. | |
03.04.2021 00:02 | Juhani Pirttilahti: | Alkuperäisyydellä sinänsä ei ole enää merkitystä, koska kuvausväline käsittelee kuvan perustuen joko rautaan tai neuroverkkoihin. | |
03.04.2021 09:52 | Pasi Seppälä: | Kännykkäkameroiden eduksi voi vielä laskea kaksois-ja kolmoiskamerat (neljäkin ehkä jo). Useammalla kameralla yhtäaikaisesti kuvattaessa saa kuvat yhdistämällä täydellisen valotuksen. Yksi kamera kuvaa vaaleat tasot, toinen tummat ja kolmas siltä väliltä. Kuvankäsittely yhdistää sitten kuvat ja lopputulos on täydellinen. Valotuksen korjauksella voi sitten halutessaan korjata kokonaisvalotusta jos haluaa. Tai osaa. Tai on edes mahdollista. | |
03.04.2021 10:45 | Panu Breilin: | Aika monissa kameroissa on "HDR"-toimintoja, missä kamera ottaa peräkkäin monta kuvaa eri valotuksilla ja yhdistää ne sitten automaattisesti yhdeksi kuvaksi. Tosin ainakin mitä itse olen huomannut, niin harvoissa tilanteissa nuo toiminnot tuottavat kovin luonnollisen näköistä lopputulosta. | |
03.04.2021 12:12 | Pasi Seppälä: | HDR-toiminto löytyy kyllä monesta kamerasta, mutta ero on siinä että kuvat otetaan peräkkäin kun kännykameran monikamera ottaa kuvat samaan aikaan. Paikallaan olevassa kohteessa peräkkäin otetut kuvat toimivat, mutta liikkuvassa kohteessa kännykameran kertalaukaus hoitaa homman kotiin. | |
03.04.2021 14:37 | Tauno Hermola: | Tietenkin 'oikeassa kamerassa' lisädynamiikkaa saa myös tallettamalla kuvat RAW-tiedostoina; kumpi sitten mahtaa antaa paremman tuloksen, kännyn multikamera tai (järjestelmä)kameran isompi kenno ja RAW-mode? | |
03.04.2021 14:51 | Tauno Hermola: | Todettakoon nyt sekin, että exif-tietojen mukaan tämä Roopen kuva on otettu Canon EOS RP:llä, f/8, 1/200 sec, ISO-400, objektiivin polttoväli 200 mm, kuvankäsittely Photoshop 22.3 | |
04.04.2021 12:18 | Raimo Harju: | Minkähän kokoinen kuvakenno on parhaissa kännykkäkamerois, kun täyden kinokoon järkkärissä se on 24x36, luulis sen jonkinverran vaikuttavan kuvan laatuun. | |
17.04.2021 11:39 | Juhana Nordlund: | Kuvan vaunu on TRO04. Tunnisteisiin voi lisätä 04. | |
05.07.2021 14:51 | Oula Ahlholm: | Tietääkö kukaan mihin aikaan Tampereen raitiovaunu on liikkeellä tänä kesänä? Yritän nähdä sen. | |
05.07.2021 15:05 | Jimi Lappalainen: | https://reittiopas.tampere.fi/linjat/tampere:3/aikataulu/tampere:3:0:01 | https://reittiopas.tampere.fi/linjat/tampere:3/aikataulu/tampere:3:1:01 | |
05.07.2021 15:20 | Juhana Nordlund: | Jimin vastausta tarkemmin Oulan kysymykseen ei oikein voi vastata. Reittioppaan aikatauluista siis ilmenee, että arkisin maanantaista perjantaihin Pyynikintorin ja Hervantajärven välisellä osuudella voi nähdä raitiovaunun kello 7 ja 20 välisenä aikana, vähän klo 20 jälkeenkin. Vuoroväli on miltei poikkeuksetta 15 min, illalla Pyynikintorilta Hervannan suuntaan taitaa löytyä ainakin yksi vähän lyhyempi (eli 12 min) väli. Jos jostain syystä on liikkeellä jo ennen aamuseitsemää Hervantakeskuksen paikkeilla, niin siinä kohtaahan vaunuja menee kohti keskustaa aikaisimmillaan vähän ennen puolta seitsemää. |