01.07.1997 / Arolampi (seisake)

01.07.1997 Rekkajuna Pasilasta Ouluun lähestyi Riihimäkeä entisen Arolammen seisakkeen tienoilla heinäkuun alussa 1997 vetäjänään Sr2 3207.

Kuvan tiedot
Kuvaaja: Tapio Keränen
Lisätty: 30.01.2022 07:53
Junatyyppi
T:
TK:
Muu tunniste
Sekalaiset: Muu ajoneuvo
Sijainti: Linjalla
Vuodenajat: Kesä

Kommentit

30.01.2022 08:31 Jan Jahkola: Hieno!
30.01.2022 13:24 Pasi Utriainen: Paljon on kuljetusliikkeiden kotimaisuusaste pudonnut 25 vuodessa. Suomen Kiitoautot Oy on sulautunut saksalaiseen Schenkeriin ja viime syksynä myös Vähälä Yhtiöt myytiin Schenkerille. Transpoint/Pohjolan liikenne on niin ikään hävinnyt historian kirjoihin.
30.01.2022 14:50 Mikko Ketolainen: Kaksi pyöreälamppuista F-sarjan Volvoa kyydissä.
22.06.2026 08:35 Simo Virtanen: Deutsche Bahnin omistama Schenker on sekin ehditty jo myydä tanskalaiselle DSV:lle. Sitä en tiedä onko DSV:llä rautatietoimintoja?

Mikon havainto pyöreälamppuisesta F Volvosta on mielenkiintoinen sekin, kun kuvassa eletään jo 90-luvun loppua. Eli olivat jo silloin harvinaisia ja ilmeisesti yksi syy rekkajunien loppumiselle oli kalustovauriot. Kuljetusliikkeet sinällään fiksusti käyttivät loppuunajettuja autoja näissä junissa, kun autoihin ei kertynyt kilometrejä eikä luotettavuuskaan ollut niin tärkeä. Toisaalta ilmeisesti sillä oli osansa laakerivaurioiden syntyyn.
22.06.2026 09:43 Riku Outinen: DSV:n trailereita näkyi näissä rekkajunissa mutta se oli sitä aikaa kun DSV teki Kaukokiidon eli näissä Pohjoisen junissa Ilmari Lehtonen Oy:n kanssa yhteistyötä. Nythän Kaukokiito ja DSV ovat suoria kilpailijoita toissa vuoden yrityskaupan myötä ellen ole nyt ihan väärin ymmärtänyt.
22.06.2026 09:53 Hannu Peltola: Näenkö oikein, että kuvassa sinisiä merikontteja on lastattu junan keskivaiheille kaksi päällekkäin? Double-Stack -juna Suomessa!
22.06.2026 11:37 Riku Outinen: Nuo liittyi Hartwallin liikenteeseen ja olivat jotain erikoismittaisia kontteja. Katso esim https://vaunut.org/kuva/3878

Tässä vaiheessa Lapin Kullat matkusti Torniosta Helsinkiin mutta kun Hartwallin logistiikakeskus valmistui Lahteen 2003, kulki muutaman vuoden "kaljajuna" Tornio-Lahti.
22.06.2026 11:53 Kimmo T. Lumirae: Onko näistä maantieliikennekaluston laakerivaurioista luettavissa jostain tarkemmin? Olen kuullut vain pintapuolista juttua ja olisi kiva lukea lisää.
22.06.2026 12:01 Petri Nummijoki: Aikaisemmin aiheesta oli jotain keskustelua täällä: https://vaunut.org/sarja/4786
22.06.2026 13:38 Esa J. Rintamäki: Herra Riku, minua vaan hämmästyttää kovin se, että pohjois-Suomessa duunattua täpölaimeaa "ruumiinpesuvettä" piti kuskata satoja kilometrejä Torniosta Lahteen?

Eikö Lahden "Blöö" (Lahdessa tislattu) enää mitään? Kilpailuasetelmako sitä käski tällaista komediaa pelaamaan?
22.06.2026 14:44 Riku Outinen: Niin, kaiketi sitä Etelässäkin juotiin. Hartwall omisti Lapin Kullan joka pantiin Torniossa 2010 saakka, sieltä sitä kuljetettiin Lahden Hartwallille jossa osa pakattiin. Jossain junalehdessä oli juttu tästä, täytyy kaivella.

Onneksi on kuvia https://vaunut.org/kuva/6185 https://vaunut.org/kuva/3533
22.06.2026 17:28 Kimmo Säteri: Käsittääkseni Lapin Kultaa lähti myös vientiin jonkin verran - siis Ruotsia ja Viroakin pitemmälle. Sikäli tuo Lapin Kullan pakkaaminen Lahdessa osui "reitin varrelle". Aika ajoin panimotkin vaihtavat ns. bulkkimerkkiään. Hartwallin tuotteista Karjala oli jossain vaiheessa panimonsa eniten markkinoima tuote. Nyt ehkä Aura on hivenen nostanut myyntimenekkiään alhovuosistaan.
22.06.2026 18:10 Hannu Peltola: Ja Lahden sinistä saatiin, kun Lapin kulta oli kulkenut ruuansulatuselimistön läpi...
22.06.2026 20:54 Rainer Silfverberg: Mister Bean jaksossa (1980-luvulta), joka kertoo hänen uuden vuoden vietostaan, kantavat hänen naapurinsa portaita ylös isoa laatikkoa jossa lukee "Lapin Kulta".

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!