01.09.2021 / Lempäälä

01.09.2021 Tampereelle matkaava lähijuna saapuu Lempäälän asemalle. Tarkka kuvauspäivä ei ole muistissa. APX 400 -filminegatiivista skannattu kuva, kuvausvälineet Pentax Spotmatic ja 50mm Super-Takumar.

Kuvan tiedot
Kuvaaja: Arttu Räsänen
Lisätty: 05.02.2022 11:52
Muu tunniste
Rautatieinfra: Silta
Sekalaiset: Matkustaja
Sijainti: Asemalla/Ratapihalla
Viikon kuva: 6 / 2023
Vuodenajat: Syksy

Kommentit

05.02.2022 12:09 Timo Salo: Jaaha, Arttu testailee myös vanhempaa(?) kalustoa... Itsekkin ostin 24 kuvan Fujirullan omaan Petriin niinku testimielessä! (hiukan "karhean" oloinen kuvanlaatu tässä kuvassa. Jossei katso junan mallia, niin voisi olla vaikka 60-luvulta))
05.02.2022 12:29 Rainer Silfverberg: Missähän se paikkakunta Omin mahtaa olla? Tammerforsin sentään tiedän. :D
05.02.2022 12:32 Aapo Niemelä: Etualan henkilöllekin sattunut sopiva vaatetus.
05.02.2022 13:42 Timo Salo: Hiirentappokengät ja kaikki...
05.02.2022 16:08 Arttu Räsänen: Säännöllisin väliajoin tulee filmikalustoa käytettyä, että pysyy toimintakuntoisena. Nopeat kinokoon filmit ovat usein enemmän tai vähemmän rakeisia. Parempaa kuvanlaatua saanee varsin vaatimattomalla digikameralla. Mutta jokin siinä filmikuvauksessa vaan viehättää.
05.02.2022 16:11 Timo Salo: Hyvin sanottu!
05.02.2022 16:35 Esa J. Rintamäki: Täällä Helsingissä näkee kirpputoreilla myynnissä järjestelmäkameranrunkoja ja objektiivejakin. Monenmoista merkkiä, onpa myös ihan museokamaakin.

Esimerkiksi Ison-Roban Fidassa oli syksyllä yhdessäkin rungossa hintalapussa 70 eur, ja 200 mm zoom-objektiivista ei sitäkään. Varsin kohtuullista, sanoisin.

Joskus kirpparien hinnoittelu menee melko kohdilleen ja joskus hinnoittelijoiden sukupuussa on selvästi ollut maantierosvoja.
05.02.2022 18:35 Petri Sallinen: Kaapissani on Canonin AE-1 ja vuoden 1984 F-1, Olympuksen OM-2 sekä suurta negatiivia käyttävä Mamiya. En kyllä viitsi niihin enää kajota. Canonin EOS 5 tuottaa yhtä hyvää kamaa helpommalla. Mamiyan legedaariset putket saa sovitteilla Canonin runkoon, mikäli on sitä mieltä, että niiden piirtokyky on adapterihankinnan arvoinen. Valmiiden kuvien mahdolliset laatuerot liudentuvat ihmeesti, kun ne survotaan nettikäyttöön sopivaan kokoon.
05.02.2022 19:03 Timo Salo: Yllättävän vähän kuvia noin hienolla kalustolla...
05.02.2022 21:00 Petri Sallinen: Vorg ei ole Suomen ainoa media. Noilla vanhoilla filmikoneilla ei ole muuta arvoa kuin korkeintaan käyttöarvo. OM-2 on siitä kiva, että filminpinnalta mittaavana siitä sai rakennettua toimivan neulanreikäkameran — tosin sellaisen voi rakentaa myös digirungosta.
05.02.2022 23:24 Arttu Räsänen: Tälle viimeisimmälle APX 400-rullalle tuli muutama muukin junakuva otettua, tosin niistä tuli huomattavan huonoja. Ehkä tein filmiä kehittäessäni huljuttelussa jonkin virheliikkeen, en tiedä. Tykkään kuvata Spotmaticilla, koska se on niin yksinkertainen.
06.02.2022 07:44 Timo Salo: Petri S:llä on oikeus mielipiteisiinsä... (Kuten myös kaikilla muillakin ymmärtääkseni) Harmittaa kun tuon vintage-kamerani merkki on sama kun......
Mitä taas laitteiden (filmikameroiden) arvoon tulee, niin niiden arvo nousee kokoajan. Itse kerään jossainmäärin vanhoja laitteita ja pyrin pitämään ne käyttökunnossa. Niillä on kiva verestää muistoja menneistä ajoista. Mitä niihin rahallisiin arvoihin tulee, niin omistan esim. Vietnamin sodan veteraaniradion (Collins KWM-2), joka maksoi 60-luvun alussa n. 600 dollaria. Tänäpäivänä siitä maksetaan jopa 1200 dollaria! (kunnosta riippuen tietysti) Eli se siitä vanhojen tavaroiden arvoista!!! (huonokuntoisimmat tietysti häviää historian hämärään, jolloin jäljellejääneiden yksilöiden hinta nousee)
Toki digikamera on huomattavasti suorituskykyisempi, mutta myös filmikameroissa on puolensa. Esim. tuo omistamani Petri ES Auto on erittäin hyvä kamera hämärissä olosuhteissa. Löysin jopa netistä sen alkuperäisen käyttöohjeen ja sen avulla olen löytänyt uusia ominaisuuksia kamerastani.
Eli jatketaan me Arttu vaan omaa tapaamme harrastaa! Onneksi joku ulkopuolinen "tietäjä" ei saa määrätä mitä ja kuinka kukakin harrastaa... (pettymyksiä toki tulee kuten tuossa kommentissasi mainitsit, mutta myös onnen hetkiä! Tuo julkaisemasi kuva on minun mielestäni ehdottoman hyvä ja julkaisun arvoinen!)
06.02.2022 09:44 Petri Sallinen: Onneksi ei tarvitse enää tehdä duunia filmikameroilla ja sähkökirjoituskoneella. Kun toimituksessa siirryttiin filmikameroista digikameroihin, niin kovin montaa kertaa en ole filmiä sen jälkeen kameraan ladannut. Neulanreikäkuvaus on poikkeus, kun kesti aikansa oppia, miten digirungon saa tähän puuhaan taipumaan. Enää en tee sitäkään filmikameralla.
06.02.2022 12:19 Teemu Saukkonen: Ei liity oikeastaan muuten kuvaan, kuin että vanhaa tekniikkaa käytetään. Toissapäivänä äänitin c-kasetille ensimmäisen kerran tällä vuosituhannella. Piti tehdä siniaaltoa sisältävä testikasetti että saan testattua toista nauhuria jonka otin syksyllä roskiksesta. Uskomatonta miten voi 1988 kasetti kuulostaa hyvältä yhtä vanhalla halvalla perusdekillä, voittaa 10-0 nykyiset levyt (=mitkä lie tallenteet). Diskanttiakin tulee vaikka kuinka, eikä ollut yhtä tukkoinen ääni.
06.02.2022 13:13 Timo Salo: Oliko Teemu vielä vahvistimena EL34:lla tehty vuorovaihevahvistin? (eli ns. kunnon suuri-impedanssisella sisäänmenolla varustettu putkivahvistin) Kaiuttimet tietysti 10-tuumasilla bassokajareilla varustetut reflexikotelot...

https://audiovideo.fi/testi/el34-paatepu​tket-vertailutestissa/
06.02.2022 15:08 Tauno Hermola: Onhan tuossa kuvassa hirveästi rakeisuutta. Väitän, että Canonin EOS 5 ei pelkästään tuota "yhtä hyvää kamaa helpommalla", vaan selkeästi parempaa laatua, ainakin jos joudutaan 400 ASA:n filmiä käyttämään. Jos tuohon laitettaisiin rinnalle digikameralla, vaikka APS-kennollakin, otettu kuva, ero olisi silmiinpistävä. Sävythän tuossa toistuu kyllä kauniisti, ainakaan 8-bitin JPEG kuvalla ei samaan ehkä pääse.

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!