|
|
28.06. 19:06 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Leo (nimipäiväonnitteluni!) on täysin oikeassa. | ||||
|
|
28.06. 18:13 | Leo Kolev | ||
| Eipä ollutkaan, Tero: https://yle.fi/a/74-20233326 En ymmärrä mikä tällaisten kommenttien tarkoitus on - olihan pakko rakentaa uutta laituria ennen liikennöintin palauttaminen. Kaikki tällaiset kommentit saavat kirjoittajan näyttämään tyhmältä, eikä mitään muuta. |
||||
|
|
28.06. 18:03 | Uwe Geuder | ||
| Matkalla ilmeisesti reilusti eläinonnettomuuksia :) | ||||
|
|
28.06. 17:59 | Rasmus Viirre | ||
| Komea kuomukattojen juna. | ||||
|
|
28.06. 16:42 | Jukka Voudinmäki | ||
| Jollakulla on varmaan tarkkaa ja ajanmukaista dataa aiheesta, mutta kuluvan kuukauden alkupäivinä Jyväskylän ratapihalla notkuivat kuvan 3002 sekä pari päivää sen jälkeen 3011. Mietin, kun 3011 oli neljän valkovihreän Sr1:n kanssa samassa koukussa, että ne ovat matkalla Pieksämäelle pelkällä menolipulla, mutta 3011 näkyy olleen vielä pari viikkoa sitten hengissä tällä sivustolla nähdyn kuvan perusteella. |
||||
|
|
28.06. 16:06 | Simo Virtanen | ||
| Juu, kyllä tuo alue aikanaan täyteen tulee ja on varmasti kohtuullisen haluttua aluetta. Alue vaan on siksi suuri ja rakentamisen tilanne heikko, että varmasti ollaan tavoittelemassa 40-lukua kun tämä alue on valmis. Varsinkin jos Näsinsaari alkaa rakentumaan samaan aikaan. Tampereen ja Kangasalan Ojalassa kokeiltiin kaiken katuinfran rakentamista täysin valmiiksi ennen ensimmäistäkään tonttiluovutusta, mutta eipä siitä näyttänyt laajempaa käytäntöä tulevan. |
||||
|
|
28.06. 15:30 | Petri Nummijoki | ||
| Finnjet taisi aina käyttää Helsingissä samaa laituripaikkaa. Kun Viking Linella on 1980-lopulta alkaen ollut useampi päivittäinen lähtö samasta terminaalista niin mielestäni Finnjet oli aina etusijalla laituripaikkansa suhteen ja Viking Linen alukset tekivät tilaa, jos kaikki eivät mahtuneet terminaalin matkustajasilloilla varustetuille laituripaikoille samanaikaisesti. Nosturit ja raiteet on purettu pois 1980-luvun puoliväliin mennessä ja ko. Katajanokan terminaaliakin muutettiin, kun 1985 ja 1986 valmistuneet Viking Linen Mariella ja Olympia ryhtyivät ajamaan samasta terminaalista eli käytännössä laituripaikasta, joka tässä kuvassa on Finnjetin keulan kohdalla. Maisema on siten 1990-luvulla näyttänyt tästä syystä aika erilaiselta. En tiedä mitä Esa tarkoittaa mutta Sally-varustamon 1980 valmistuneet Helsinki-Tukholma-reitin laivat Viking Saga ja Song olivat bruttovetoisuudeltaan 55-60 % luokkaa ja Turun linjan Viking Sally (eli myöhempi Estonia) vajaat 65 % verrattuna Finnjetin alkuperäiseen kokoon (ennen Commodore Class-luokan rakentamista) eli huomattavasti pienempiä aluksia. |
||||
|
|
28.06. 13:38 | Uwe Geuder | ||
| Matkustin kerran Finnjetilla kesällä 1994. Ei minkäänlaista muistikuvaa, missä sen laituripaikka oli silloin. Niin paljon raiteita eikä nostureitakaan ollut, haluaisin väittää. | ||||
|
|
28.06. 13:29 | Uwe Geuder | ||
| Matkustin heti maanantaina. On aika pitkä matka Riihimäeltä Hankoon, jos Sm4:n ainoa vessa on suljettu. Ilmeisesti ei edes rikki, ei ollut vain tyhjennetty, sanoi konduktööri. Kiitos VR! Ei sentään ajettu ilman konduktööriä, niin kuin näyttää olevan tapa R-junilla Tampere - Helsinki. | ||||
|
|
28.06. 12:39 | Ida Nevalainen | ||
| Kuinka monta punasta siperiansutta on enää jäljellä? | ||||
|
|
28.06. 11:04 | Jari Välimaa | ||
| Jep, löysin ne aikatauluista mutta en kartalta. Ainoa tapa oli seurata kulkutieto varauksia. | ||||
|
|
28.06. 10:22 | Joel Savilaakso | ||
| Jari Välimaa Löytyy kyllä aikataulut Juliasta, muttei näkynyt kartalla. https://juliadata.fi/timetables?s=601&d=28.6.2026 | ||||
|
|
28.06. 10:04 | Jari Välimaa | ||
| Juliassa näkymätön juna ? | ||||
|
|
28.06. 09:14 | Jimi Lappalainen | ||
| 20 vuotta on kulunut; mikä on Tsl-883:n tola nykypäivänä? | ||||
|
|
28.06. 09:06 | Samuel Pajunen | ||
| Ainakin 19.6 oli jo puunhaku reissulla. | ||||
|
|
28.06. 08:38 | Jari Välimaa | ||
| Hiedanrannassa rakennetaan jo, kolme kerrostaloa rakenteilla. Kyllä raitiotie houkuttaa edelleen. Kunhan saadaan katu infra rakennettua. | ||||
|
|
28.06. 08:36 | Jari Välimaa | ||
| Tämän rakennuksen lähistöltä lähtee myös raitiovaunut 2030 luvulla. Melkoiset olivat kadunrakennustyöt sataman alueella. https://openrailwaymap.org/?style=standard&lat=60.435730230135945&lon=22.22437083721161&zoom=17 | ||||
|
|
27.06. 22:56 | Rasmus Viirre | ||
| Tampereelle tämä tuli Kokkolasta Dv12 2735:n vetämänä. | ||||
|
|
27.06. 22:53 | Rasmus Viirre | ||
| 2813 tiettävästi ensimmäistä kertaa puujunan vetäjänä sitten VR:n palveluksen jälkeen. | ||||
|
|
27.06. 22:22 | John Lindroth | ||
| Komea kuva! | ||||
|
|
27.06. 22:08 | Jorma Rauhala | ||
| Kiitos kiittämästä. Hienoista junista pitää koettaa ottaa aina hyviä kuvia. | ||||
|
|
27.06. 22:03 | Simo Virtanen | ||
| Helposti menee tuollakin kymmenen vuotta. Varsinkin kun asuntorakentaminen on syväjäässä ja projektit siirtyneet ainakin viisi vuotta. | ||||
|
|
27.06. 18:08 | Leo Norkola | ||
| Omasta mielestäni tuo on kaikkein hienoin veturi leveäraiteilla. | ||||
|
|
27.06. 16:53 | Simo Tuominen | ||
| Kiitos Jorma hyvistä kuvista. | ||||
|
|
27.06. 15:14 | Teemu Saukkonen | ||
| Onko tästä Lielahteen päin mitään avaria kohtia? | ||||
|
|
27.06. 14:49 | Rasmus Viirre | ||
| En itsekään usko, että jotkut 26-sarjalaiset eivät koskaan olisi ulisseet. Tuuri vain ei osu aina kohdalleen. Minkälainen tilanne sitten saa Voithin ikonisen viheltämisen aikaan? Joskus veturisiirtoinakin on tuota kuultu. Joskus on erittäin korkea, suorastaan tärykalvoja raapiva, joskus taas matalampi vongerrus. | ||||
|
|
27.06. 14:48 | Jukka P. T. Ruuskanen | ||
| Tuttu Voith + MGO -äänimaailma on tallessa. | ||||
|
|
27.06. 11:10 | Jesper Vendelin | ||
| Tepolta tuli paras vastaus tähän, koska Rantarata on kiinni Karjaan jälkeen niin suurin osa junista tulee Tampereelta "väärin päin". Samana päivänä näin kuitenkin rataosalle "jääneen" junan, jossa oli veturi länsipäässä ihan normaalisti. | ||||
|
|
27.06. 11:07 | Teemu Saukkonen | ||
| Tällaista paikkaa ei taida olla muuta, T5002 ja T7333 lähinnä mielessä. | ||||
|
|
27.06. 11:03 | Leevi Heino | ||
| Ainakin viime heinäkuussa sopivan kuvausraon löytäminen oli vaikeaa. | ||||
|
|
27.06. 10:44 | Antti Tapani Häkkinen | ||
| Täysin objektiivisena ajattelijana sanon, että minun sukupolveni meemit olivat parempia. | ||||
|
|
27.06. 10:30 | Noah Nieminen | ||
| Kyllä tämäkin vehje ulisee, tässä videota Vireumäeltä: https://www.youtube.com/watch?v=jDu5-Rmz_7Q&t=299s kohdassa 4:48 alkaa ulina. | ||||
|
|
27.06. 10:29 | Jimi Lappalainen | ||
| Mielestäni tämä kyllä kuulostaa ihan normaalilta Deeveriltä: https://www.youtube.com/watch?v=R9ZNN0xTYvw + https://www.youtube.com/watch?v=tYBTsfZySc4 | ||||
|
|
27.06. 10:28 | Jimi Lappalainen | ||
| Siinä on 67. | ||||
|
|
27.06. 10:25 | Teemu Saukkonen | ||
| Onko tässä kohtaa vielä maisema, vai risukkoa kasvanut eteen? | ||||
|
|
27.06. 07:07 | Jari Välimaa | ||
| Olen nähnyt vain noita betoni-porsaita käytössä kaupunkirakentamisessa 10 vuotta ja niiden poistaminen on vaikeeta. | ||||
|
|
27.06. 07:06 | Jari Välimaa | ||
| Ei näin menetellä pikaraitiotiellä jossa vaunujen väli yhteisellä osuudella on 2-3 minuuttia. Video 6 min välein kulkevasta linjasta kumpaankin suuntaan https://youtu.be/xKwWx4It6pk |
||||
|
|
26.06. 22:10 | Asmo Rasinen | ||
| Mitä erikoista siinä on? | ||||
|
|
26.06. 22:07 | Lenni Voutilainen | ||
| Erittäin kiva tuo Sr1:sen numero... | ||||
|
|
26.06. 20:52 | John Lindroth | ||
| Edustava kuva Porvoon kääntöpöydältä! | ||||
|
|
26.06. 20:35 | Antti Ojala | ||
| Minulla ei ole sen parempaa tietoa kyseisestä yksittäistapauksesta, mutta onhan tuo kiehtova ajatus. Voi olla ihan taloudellistakin suorittaa moottoriremontti uusimalla koko kasetti, jos vanha aihio on perusteellisen kulunut. Joutuu siinä teettämään turbiinikoteloon sovitelevyn ja sopivat moottorikannakkeet - eipä paljon muuta tärkeää. Etuina saa olennaisesti paremman polttoainetalouden ja varaosien saatavuuden. | ||||
|
|
26.06. 16:06 | Veeti Heino | ||
| Enään. | ||||
|
|
26.06. 16:00 | Oula Vattulainen | ||
| Habinit päässeet junan keskelle. Eivätkös ne yleensä ole olleet junan viimeisimpinä tässä junassa? | ||||
|
|
26.06. 15:38 | Teemu Saukkonen | ||
| Liekö tämä yksilö ollutkaan ulinakone, kaikki 26-sarjalaiset eivät olleet. | ||||
|
|
26.06. 15:32 | Leevi Halonen | ||
| Minäkään en ole kuullut ujellusta tästä veturista enään. | ||||
|
|
26.06. 15:27 | Leevi Halonen | ||
| Juuri näin. Keskeneräisen katualueen syytä. | ||||
|
|
26.06. 13:43 | Markus Selin | ||
| Jos kaikki pysäkit ovat 47-metrisiä, niin sitten kahden 37-metrisen vaunun yhdistelmässä toisen vaunun yksi moduuli on myös pysäkillä eli ei tarvitsisi sulkea toista vaunua kokonaan. Kuitenkin vaunuissa tai vaunuyhdistelmissä, jotka eivät mahdu kokonaan pysäkille ei ole ongelmana vain matkustajien kulku vaan myös risteysten ja ylityspaikkojen/suojateiden sijoittuminen pysäkin kummallekin puolelle. Osa pysäkeistä on risteyksen jälkeen ja osa ennen eli ei voida taata aina saman vaunun osuminen kokonaan pysäkille ilman että ratikka tukkii risteyksen. Myöskin jos pysäkille mahtuva vaunu vaihtelee, ainoat osat, joista voidaan taata esteetön kulku ovat edellä kulkevan vaunun viimeinen moduuli ja takana kulkevan ensimmäinen. Tilat esimerkiksi pyörätuoleille ja lastenrattaille taitavat olla ensisijaisesti taas vaunujen keskimoduulissa. |
||||
|
|
26.06. 12:33 | Simo Virtanen | ||
| Lienee keskeneräisen katualueen syytä. Tuo tasoristeyshän ei vielä johda varsinaisesti mihinkään vaan sellutehtaan vanhalle rapukentälle ja korkeuserojakin taitaa olla sen verran, että vaatii maastoautoa tuosta eteneminen. Kevyen liikenteen väylän kunnossapitokalustoa voi kulkea. | ||||
|
|
26.06. 11:16 | Leevi Heino | ||
| Ei ujeltanut ainakaan tässä, mutta muuten kuulosti ihan aidolta deeveriltä. | ||||
|
|
26.06. 10:21 | Teemu Saukkonen | ||
| Ei kellään olisi kuvia radan alkupään switch-backin käytöstä? | ||||
|
|
26.06. 09:54 | Teemu Saukkonen | ||
| Onko tässä vielä entiset äänet "tallessa"? Ujeltava tuuletin tuskin on. | ||||