|
|
26.06. 22:10 | Asmo Rasinen | ||
| Mitä erikoista siinä on? | ||||
|
|
26.06. 22:07 | Lenni Voutilainen | ||
| Erittäin kiva tuo Sr1:sen numero... | ||||
|
|
26.06. 20:52 | John Lindroth | ||
| Edustava kuva Porvoon kääntöpöydältä! | ||||
|
|
26.06. 20:35 | Antti Ojala | ||
| Minulla ei ole sen parempaa tietoa kyseisestä yksittäistapauksesta, mutta onhan tuo kiehtova ajatus. Voi olla ihan taloudellistakin suorittaa moottoriremontti uusimalla koko kasetti, jos vanha aihio on perusteellisen kulunut. Joutuu siinä teettämään turbiinikoteloon sovitelevyn ja sopivat moottorikannakkeet - eipä paljon muuta tärkeää. Etuina saa olennaisesti paremman polttoainetalouden ja varaosien saatavuuden. | ||||
|
|
26.06. 16:06 | Veeti Heino | ||
| Enään. | ||||
|
|
26.06. 16:00 | Oula Vattulainen | ||
| Habinit päässeet junan keskelle. Eivätkös ne yleensä ole olleet junan viimeisimpinä tässä junassa? | ||||
|
|
26.06. 15:38 | Teemu Saukkonen | ||
| Liekö tämä yksilö ollutkaan ulinakone, kaikki 26-sarjalaiset eivät olleet. | ||||
|
|
26.06. 15:32 | Leevi Halonen | ||
| Minäkään en ole kuullut ujellusta tästä veturista enään. | ||||
|
|
26.06. 15:27 | Leevi Halonen | ||
| Juuri näin. Keskeneräisen katualueen syytä. | ||||
|
|
26.06. 13:43 | Markus Selin | ||
| Jos kaikki pysäkit ovat 47-metrisiä, niin sitten kahden 37-metrisen vaunun yhdistelmässä toisen vaunun yksi moduuli on myös pysäkillä eli ei tarvitsisi sulkea toista vaunua kokonaan. Kuitenkin vaunuissa tai vaunuyhdistelmissä, jotka eivät mahdu kokonaan pysäkille ei ole ongelmana vain matkustajien kulku vaan myös risteysten ja ylityspaikkojen/suojateiden sijoittuminen pysäkin kummallekin puolelle. Osa pysäkeistä on risteyksen jälkeen ja osa ennen eli ei voida taata aina saman vaunun osuminen kokonaan pysäkille ilman että ratikka tukkii risteyksen. Myöskin jos pysäkille mahtuva vaunu vaihtelee, ainoat osat, joista voidaan taata esteetön kulku ovat edellä kulkevan vaunun viimeinen moduuli ja takana kulkevan ensimmäinen. Tilat esimerkiksi pyörätuoleille ja lastenrattaille taitavat olla ensisijaisesti taas vaunujen keskimoduulissa. |
||||
|
|
26.06. 12:33 | Simo Virtanen | ||
| Lienee keskeneräisen katualueen syytä. Tuo tasoristeyshän ei vielä johda varsinaisesti mihinkään vaan sellutehtaan vanhalle rapukentälle ja korkeuserojakin taitaa olla sen verran, että vaatii maastoautoa tuosta eteneminen. Kevyen liikenteen väylän kunnossapitokalustoa voi kulkea. | ||||
|
|
26.06. 11:16 | Leevi Heino | ||
| Ei ujeltanut ainakaan tässä, mutta muuten kuulosti ihan aidolta deeveriltä. | ||||
|
|
26.06. 10:21 | Teemu Saukkonen | ||
| Ei kellään olisi kuvia radan alkupään switch-backin käytöstä? | ||||
|
|
26.06. 09:54 | Teemu Saukkonen | ||
| Onko tässä vielä entiset äänet "tallessa"? Ujeltava tuuletin tuskin on. | ||||
|
|
26.06. 09:12 | Veeti Pietilä | ||
| Mainio kuva! | ||||
|
|
26.06. 02:46 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Antti, onko tehty moottorin vaihto moternimpaan vaiko vaan tyhjennetty pakoputken hiukkasloukku? | ||||
|
|
26.06. 01:33 | Antti Nevalainen | ||
| Ei ollenkaan hassumman näköinen tämä uusi kuosi. Olisi aivan kotonaan myös Vectronin kyljessä. Keula on ehkä hieman orpon oloinen mutta eiköhän siihen silmä totu. En tiedä paljonko tässä on ollut vauhtia kokonaisuudella mutta kuvassa on onnistuttu jotenkin vangitsemaan nopeuden "huuma", Mainio kuva kokonaisuudessaan! | ||||
|
|
26.06. 00:08 | John Lindroth | ||
| Hienoa työta ja kiitokset kaikille kunnostukseen osallistuneille,ja hyvät äänetkin viela! | ||||
|
|
26.06. 00:03 | John Lindroth | ||
| Hieno kuva Jormalta! Nostalgia ja nykyaika kohtaa! | ||||
|
|
26.06. 00:00 | John Lindroth | ||
| Komea kuva! | ||||
|
|
25.06. 23:54 | Juha-Pekka Marttila | ||
| Ruma, synkeä väritys. | ||||
|
|
25.06. 23:53 | Antti Ojala | ||
| Palaapa diesel puhtaasti. Tälle on näemmä tehty vähän muutakin kuin läpiajo maalaamohallin kautta. | ||||
|
|
25.06. 23:34 | Juha-Pekka Marttila | ||
| Pikkukinnerillä..? Etkö osaa enää arvostaa esim Tka7? | ||||
|
|
25.06. 23:28 | Juha-Pekka Marttila | ||
| Kattelinkin kun lähtivät. Lienee Tka7 231 liian enää heppoinen.. Varmaan myyntiin kohta.. | ||||
|
|
25.06. 23:15 | Jimi Lappalainen | ||
| Nyt on harvinaista herkkua, kiitos kuvista. | ||||
|
|
25.06. 22:53 | Matias Mujunen | ||
| Kiitos! Tämä tosiaankin on lätistä varmaan hyväkuntoisin (ainakin ulkoisesti) mutta tosiaan en tiedä oliko vain akku lopussa vai oliko sitten startissa vikaa, kun Tampereella ei millään meinannut lättä käynnistyä. Kun vertaa esim. HMVY:n lättiin, huomaa että monessa paikassa on pieniä viritelmiä ja paikkamaalauksia, mutta toki ovat olleet kovassa ajossa. Tämä on ollut vähässä ajossa, joten myös pysynyt siistinä. | ||||
|
|
25.06. 21:45 | Noah Nieminen | ||
| On hieno kuva sekä hieno juna. Deeverin väritys on omasta mielestäni ihan hieno, mutta jäi kuitenkin hieman tummaksi. Keltainen väritys voisi sopia paremmin ratatyöjunien ilmeeseen, kuten junan muutkin vaunut sekä Ttk1. Vähintään keltaiset raidat veturissa toisivat hieman lisää kontrastia ja auttaisivat erottamaan sen paremmin | ||||
|
|
25.06. 21:42 | Noah Nieminen | ||
| Hieno kuva! :) | ||||
|
|
25.06. 21:26 | Juhani Pirttilahti | ||
| Hieno kuva! | ||||
|
|
25.06. 21:09 | Rasmus Viirre | ||
| Omalta osaltani harmi kun tämä meni kesken työpäivän, mutta onneksi etelämmässä olleet sai hyvät kuvat! 2640:n seikkailu uusissa väreissä ympäri kotimaan on alkanut.. :) | ||||
|
|
25.06. 20:46 | Veeti Pietilä | ||
| Upea kuva! | ||||
|
|
25.06. 20:46 | Veeti Pietilä | ||
| Oli. | ||||
|
|
25.06. 20:28 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kuva Niklas ja upea juna. | ||||
|
|
25.06. 20:23 | Jarno Piltti | ||
| Ei onnistu tällainen kuva joka päivä eikä joka paikassa. Arvostan! | ||||
|
|
25.06. 20:20 | Jarno Piltti | ||
| Upea kuva. Terävimmän nykyajan ja vanhan rinnakkain asettelu toimii aina. | ||||
|
|
25.06. 20:11 | Kevin Glynn | ||
| Sama veturi ja ilmeisesti sama vaunusto oli 22.6. junassa IC 917 TKU-TPE. | ||||
|
|
25.06. 18:26 | Sisu Karhu | ||
| Eikös ennen Rx ja Erd vaunuissa olleet samanlaiset tarrat? | ||||
|
|
25.06. 17:06 | Sisu Karhu | ||
| Hieno kuva! | ||||
|
|
25.06. 11:06 | Jarno Piltti | ||
| Toinen toistaan hienonpia kuvia Ankasta ryöppyää vorkkiin! Tässä on paitsi veturi myös Ei 22319 hyvin esillä upeassa maisemassa. | ||||
|
|
25.06. 10:46 | Toni Lassila | ||
| Sääli ettei tuollakaan rataosalla enää kulje mitään ja mahtaako enää koskaan kulkea? | ||||
|
|
25.06. 08:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Veeti, puhumattakaan ns. "Motala-busseista", elikkä sarjojen Bm2 ja Bm3 bensiinimoottorivaunuista. Näitä oli yhteensä kolme. Ne olivat telivaunuja ja - sanoisinko - Lättähattujen äitejä, ainakin mitä uumajalaisen Hilding Carlssonin valmistamaan tuli. Bm1 nro 2, valm. Psl knp v. 1928. -> BE 0605 vuonna 1953. -> Rto 201 Lv vuonna 1980 ja hylätty 1986. Keksintöjen kirja, osa "Tiet ja maakulkuneuvot" (WSOY 1932) kertoo sivulla 665: "Yleensä ovat dieselsähkövaunut ylivoimaisesti syrjäyttäneet käytännöstä bensiini- ja petroolivaunut." "Hammaspyörävälitystä on melkoisesti kehitetty siitä, mitä se oli moottorivaunujen ensiaikoina. Niinpä on toimininimi Allgemeine Elekricitets Ges. (AEG) toimittanut Suomen Valtion rautateille kaksi 75 hv:sella bensiinimoottorilla varustettua vaunua, joissa voimansiirto tapahtuu hammaspyörillä. Niissä ovat hammaspyörät aina otteessa keskenään, mutta ovat sensijaan irti akselistaan. Ne hammaspyörät, joiden kulloinkin halutaan toimivan, kytketään kiinni akseliinsa paineilmalla toimivien kytkimien avulla." Bm2 nro 20, valm. H. Carlsson, vuonna 1938. Bm3 nrot 21 ja 22, valm. Motala Verkstad, vuonna 1939. Motala Verkstad ei montaakaan rälsbussia valmistanut, kunhan nyt kokeeksi tekivät. Suomeen tilattujen vaunujen lisäksi vain parisen vaunua ja liitevaunu ruotsalaiselle Nora Bergslags Järnväg-rautatieyhtölle, ainakin puhuttaessa Scania-Vabis-moottoreilla varustettuina, sekä pari vaunua Deutsche Werken moottoreilla. Mitä näihin VR:n motalabusseihin tulee niin: kummassakin moottorin teho oli 115 hv. Pyörästö edelleen (1A)'(A1)' kummankin pituus oli hiukan alle 13 metriä. Paino työkunnossa: Bm2: 10,4 tonnia ja Bm3: 12,2 tonnia. Arne Hällqvist: "Svenska rälsbussar"-kirja: "Alkuun liikennöi HC:n rakentama "rälsbussi" linjalla Nurmes - Kontiomäki ja vuosina 1949 - 1956 linjalla Uusikaarlepyy - Pietarsaari." Veturit 2-kirja , pahukkeri sentään, se onkin vintillä. Ja taas arkeologisia kaivauksia tiedossa! Ai niin, olinpas unohtaa: Bm1 nro 2 teki palvelusuraa alkuun myös "Mäntän mottina" ja nro 3 oli (alkuun) Uuraan satamaradalla (Viipurin ulkosatamaan kulkenut haararata Kaislahti - Uuras). Nro 2:lla oli ajettu myös Porin ja Mäntyluodon välillä. |
||||
|
|
25.06. 07:34 | Jari Välimaa | ||
| Vähiin on käynyt aamut. Mutta niin paljon riippuu Sm7 tyyppihyväksynnästä jota ei vielään ole tullut | ||||
|
|
25.06. 07:20 | Simo Virtanen | ||
| Alkaa olemaan aamut vähissä Sm2:lla. Historiallista arvoa kun joskus 50-luvulla pohditaan, että mahtoiko ne ehtiä liikennöimään Nokian uudella asemalla. | ||||
|
|
25.06. 06:54 | Jari Välimaa | ||
| Ruuhkaa on kaikkialla jopa Lännen ratikat täyttyvät Hiedanrannassa Ylöjärven bussien ja henkilöautojen kuljettajien toimesta. Ja myös Taysin linja täyttyy jo Kaupin kampuksella kun liitäntäbusseilla tulevat ja Taysilta tulee loput. Nyt kun Ylöjärven ratikka saa rakentamispäätöksen 2032 niin silloin voidaan hankkia lisää pitkiä 47 m vaunuja. |
||||
|
|
25.06. 05:30 | Mikko Herpman | ||
| Hieno kuva kerta kaikkiaan ja tästä näkyy miten hienosti Dm7 kiiltää kuten kuuluu. Valitettavasti taitaa olla ainoa 4020:n kanssa missä on kiilto jäljellä kun on aina ollut paksujen kiviseinien suojassa. Muut ovat haalistuneet mattapintaisiksi ulkosäilytyksessä. | ||||
|
|
25.06. 03:11 | Veeti Heino | ||
| Näin se aika menee, tuostakin on jo yli 20 vuotta! | ||||
|
|
25.06. 00:25 | Antti Tapani Häkkinen | ||
| On ollut, mm. https://vaunut.org/kuva/125583. | ||||
|
|
25.06. 00:11 | Veeti Heino | ||
| Onkohan Suomessa ollut koskaan yhtäkään bensiinikäyttöistä rautatieyksikköä. Bensa haisee karseelle tietysti, mutta mitenkähän sellainen toimisi rautatiekalustossa. | ||||
|
|
24.06. 23:14 | Niila Heikkilä | ||
| Entäs jos laitetaan ratikat pariajoon, mutta vain muutama ruuhkaisin pysäkki pidennetään kahden ratikan mittaiseksi. Tyyliin Keskustori ja muutama muu ruuhkapiste. Takimmaiseen vaunuun pääsee vain näillä pysäkeillä sisään ja ulos. Silloin lisäkapasiteetti kohdistuisi kaikkein ruuhkaisimmille pysäkkiväleille. Hätätilassa lyhyelläkin pysäkillä olisi mahdollista saada poka pois tekemällä 2-vaiheinen pysähdys. | ||||
|
|
24.06. 22:34 | Simo Porkola | ||
| Tässä näkyy hyvin miten vasemmalla, kaksoisraiteen uudella osuudella, on nousut tehty loivemmiksi kuin vanhalla osuudella. | ||||
|
|
24.06. 22:27 | Leevi Heino | ||
| Mukava kesäkuva! Jännästi pikkukuvassa värit näyttävät oudoilta. | ||||