|
|
23.06. 00:51 | Aarni Lilja | ||
| Upea kuva Niklas. | ||||
|
|
23.06. 00:09 | Hugo Leino | ||
| Hienot värit! | ||||
|
|
23.06. 00:07 | Hugo Leino | ||
| Hieno kuva! Olikohan se viime hetken päätös vaihtaa veturi "väärinpäin", että voisi mennä takaisin "oikeinpäin" paremmassa valossa. | ||||
|
|
23.06. 00:06 | Teppo Niemi | ||
| Veturin edellisestä.Valkeakosken käynnistä on ehtinyt kulumaan 52 vuotta. | ||||
|
|
22.06. 22:10 | Leevi Heino | ||
| On kyllä komea juna. Vetureina tässä on lähes aina 2 Sr3, sillä ne tulevat Hämeenlinnaan 5002:ssa. Vaunustona onkin sitten kaikenlaista teräksen yms. kuljetukseen sopivaa. | ||||
|
|
22.06. 22:01 | Leevi Heino | ||
| Ensi yönä on tiedossa kiskonjakoa, johon varmaan Käpylästä tullut Tka8 liittyy. | ||||
|
|
22.06. 22:00 | Leevi Heino | ||
| Linjakohtauskuviin tarvitaan aina paljon hyvää onnea. Tässäkin tapauksessa T3495 kulki lähes kaksi tuntia myöhässä, joten junat kohtaavat normaalisti jossain aivan muualla. | ||||
|
|
22.06. 21:56 | Hannu Peltola | ||
| Loistava kuva! | ||||
|
|
22.06. 20:54 | Rainer Silfverberg | ||
| Mister Bean jaksossa (1980-luvulta), joka kertoo hänen uuden vuoden vietostaan, kantavat hänen naapurinsa portaita ylös isoa laatikkoa jossa lukee "Lapin Kulta". | ||||
|
|
22.06. 20:49 | Into Tilander | ||
| Sanoisin itse, että sota-aikana on ollut varmaankin pulaa maaleista ja on käytetty puuöljyä ja lakkaa. Varmaankin ollut hieman halvempaakin. Nuo tummemmat kohdat näyttäisi mielestäni juuri joltain puuöljyltä. Vihreä on jo sitten varmasti levää. | ||||
|
Kuvasarja: Hr2 1901 |
22.06. 20:44 | Into Tilander | ||
| Ajattelin Roope sellaista että kukaan ei hihkaise että hytti löytyy tämän ja tämän polun varresta. Noissa vuoden 2007 Akin kuvissakin on samalla tavalla paikkatunnisteet, eikä juuri kukaan sottaaja ole sitä vielä löytänyt. Kuvasarjani toisessa kuvassa kuljettajan puoleisen pyöreän ikkunan vieressä on joku tuhru. Voi olla jotain jäkälääkin. | ||||
|
|
22.06. 20:07 | Rasmus Viirre | ||
| Sr3 33υ5 Näissä kuluu keulan numerot nopeasti. |
||||
|
|
22.06. 18:10 | Hannu Peltola | ||
| Ja Lahden sinistä saatiin, kun Lapin kulta oli kulkenut ruuansulatuselimistön läpi... | ||||
|
|
22.06. 17:47 | Toni Lassila | ||
| Sitäkin esiintyy toisinaan että näytöissä näkyy ihan väärän junan tiedot tai näyttö on aluksi näyttänyt ihan oikein mutta jäätynyt kokonaan jossain vaiheessa matkaa. | ||||
|
|
22.06. 17:28 | Kimmo Säteri | ||
| Käsittääkseni Lapin Kultaa lähti myös vientiin jonkin verran - siis Ruotsia ja Viroakin pitemmälle. Sikäli tuo Lapin Kullan pakkaaminen Lahdessa osui "reitin varrelle". Aika ajoin panimotkin vaihtavat ns. bulkkimerkkiään. Hartwallin tuotteista Karjala oli jossain vaiheessa panimonsa eniten markkinoima tuote. Nyt ehkä Aura on hivenen nostanut myyntimenekkiään alhovuosistaan. | ||||
|
|
22.06. 16:57 | Markus Selin | ||
| Varmaan ensin lyhennetään vuorovälejä kuuteen minuuttiin. Kynnys siirtyä 57-metrisiin on vielä suurempi, kun pitää pidentää kaikkia pysäkkejä eli vaunuja ei kai pidennettäisi vain, jotta voidaan siirtyä takaisin 7,5 minuutin vuoroväleihin vaan vasta, kun 6min kapasiteetti näyttää loppuvan. Siinä vaiheessa kannattaa miettiä onko yksi moduuli isompi mielekäs vai onko parempi siirtyä suoraan useamman vaunun moniajoon, mikä on maailmalla paljon yleisempää kuin yli 50-metriset vaunut. |
||||
|
|
22.06. 16:14 | Rasmus Viirre | ||
| Oliko nämä nyt sitten sen Skinest Finlandin omistuksessa? ArcticRail tuonut. | ||||
|
|
22.06. 16:10 | Rasmus Viirre | ||
| Yleisiä nämä pikselimössöt ovat. Välillä sitten on näytöt jätetty pois päältä koko Helsinki-Rovaniemi -välilläkin, jottei olisi niin noloa. | ||||
|
|
22.06. 14:44 | Riku Outinen | ||
| Niin, kaiketi sitä Etelässäkin juotiin. Hartwall omisti Lapin Kullan joka pantiin Torniossa 2010 saakka, sieltä sitä kuljetettiin Lahden Hartwallille jossa osa pakattiin. Jossain junalehdessä oli juttu tästä, täytyy kaivella. Onneksi on kuvia https://vaunut.org/kuva/6185 https://vaunut.org/kuva/3533 |
||||
|
|
22.06. 14:31 | Jimi Lappalainen | ||
| Tältä 195-merkiltä on 1400 metriä matkaa Kouvolan ja Kattilaharjun liikennepaikkojen välillä olevalle 196-merkille. | ||||
|
|
22.06. 13:38 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Riku, minua vaan hämmästyttää kovin se, että pohjois-Suomessa duunattua täpölaimeaa "ruumiinpesuvettä" piti kuskata satoja kilometrejä Torniosta Lahteen? Eikö Lahden "Blöö" (Lahdessa tislattu) enää mitään? Kilpailuasetelmako sitä käski tällaista komediaa pelaamaan? |
||||
|
|
22.06. 12:07 | Veeti Pietilä | ||
| "Kahvi ilman utan köer". | ||||
|
|
22.06. 12:01 | Petri Nummijoki | ||
| Aikaisemmin aiheesta oli jotain keskustelua täällä: https://vaunut.org/sarja/4786 | ||||
|
|
22.06. 11:53 | Kimmo T. Lumirae | ||
| Onko näistä maantieliikennekaluston laakerivaurioista luettavissa jostain tarkemmin? Olen kuullut vain pintapuolista juttua ja olisi kiva lukea lisää. | ||||
|
|
22.06. 11:37 | Riku Outinen | ||
| Nuo liittyi Hartwallin liikenteeseen ja olivat jotain erikoismittaisia kontteja. Katso esim https://vaunut.org/kuva/3878 Tässä vaiheessa Lapin Kullat matkusti Torniosta Helsinkiin mutta kun Hartwallin logistiikakeskus valmistui Lahteen 2003, kulki muutaman vuoden "kaljajuna" Tornio-Lahti. |
||||
|
|
22.06. 11:24 | Petri Sallinen | ||
| Paljonko tämän höyryveturin saattaminen ajokuntoiseksi maksaa? Oletettavasti kaupallisesti toimiva yritys ei tee sitä ilmaisena talkootyönä. | ||||
|
|
22.06. 10:55 | Robert Ramstedt | ||
| Eiköhän se ole ostettu ihan vaan sitä varten että se jätetään ruostumaan. Haapamäellä on onneksi runsaslukuisesti ajokuntoista kalustoa. | ||||
|
|
22.06. 10:25 | Jari Välimaa | ||
| Miksi sitten Härmälänrannan bussipysäkin 2524 nousija määrät ovat suurimmat koko Nysse alueella ? ja kaikki matkalla keskustaan. Joudutaan ajattamaan kahta telibussi-linjaa 5 min välein, ja asukkaita on tulossa vielä lisää. Pirkkalan ja Partolan kehitys on vasta alkanut kaupunkimaisemmaksi ja ratikat luultavasti täyttyvät jo Partolassa kun linjaa jatketaan Suuppaan saakka. Yhteisiä palveluita on suunniteltu esim. uimahallia kuntien rajalla. |
||||
|
|
22.06. 09:53 | Hannu Peltola | ||
| Näenkö oikein, että kuvassa sinisiä merikontteja on lastattu junan keskivaiheille kaksi päällekkäin? Double-Stack -juna Suomessa! | ||||
|
|
22.06. 09:43 | Riku Outinen | ||
| DSV:n trailereita näkyi näissä rekkajunissa mutta se oli sitä aikaa kun DSV teki Kaukokiidon eli näissä Pohjoisen junissa Ilmari Lehtonen Oy:n kanssa yhteistyötä. Nythän Kaukokiito ja DSV ovat suoria kilpailijoita toissa vuoden yrityskaupan myötä ellen ole nyt ihan väärin ymmärtänyt. | ||||
|
|
22.06. 08:35 | Simo Virtanen | ||
| Deutsche Bahnin omistama Schenker on sekin ehditty jo myydä tanskalaiselle DSV:lle. Sitä en tiedä onko DSV:llä rautatietoimintoja? Mikon havainto pyöreälamppuisesta F Volvosta on mielenkiintoinen sekin, kun kuvassa eletään jo 90-luvun loppua. Eli olivat jo silloin harvinaisia ja ilmeisesti yksi syy rekkajunien loppumiselle oli kalustovauriot. Kuljetusliikkeet sinällään fiksusti käyttivät loppuunajettuja autoja näissä junissa, kun autoihin ei kertynyt kilometrejä eikä luotettavuuskaan ollut niin tärkeä. Toisaalta ilmeisesti sillä oli osansa laakerivaurioiden syntyyn. |
||||
|
|
22.06. 08:27 | Erkki Nuutio | ||
| Jospa miettisit asumistiheyseroja Hämeen-ja Sammonkadun ja Teiskontien varrella verrattuna esimerkiksi Nuolialantiehen ja Pirkkalaan. Miksi Pirkkalan väki alinomaa ramppaisi Tampereen keskustaan, kun Pirkkalan liikkeet ovat suurempia ja edullisempia kuin ylihintaisessa Tampereen keskustassa (kiinteistökeinottelun vuoksi poskettomien vuokrakustannukseien vuoksi). Työpaikatkin ovat valtaosin muualla kuin Tampereen keskustan suunnassa. Pikemminkin Rantaperkiön-Härmälän väki menee polkupyörällä tai puolityhjällä ratikalla Pirkkalan Nuolialan kauppoihin Jokunen Tampereelta Pirkkalaan pysyvästi muuttava on joka ratikan kyydissö. Ero on vielä rajumpi, jos raitio pääsee joskus kulkemaan Ylöjärven suuntaan. |
||||
|
|
22.06. 07:42 | Linus Mansner | ||
| Leevi, tässä vuoden sisään näin joskus kun niitä tehtiin poikkeuksellisesti Dv12:lla mutta säännöllisesti niitä on viimeksi tehty sen väliaikasenblastausrampin aikaan. | ||||
|
|
22.06. 07:07 | Jari Välimaa | ||
| Saa nähdä riittääkö tämäkään pidennys vaan joudutaanko miettimään 57 metrisiä vaunuja ja laitureita ? Kun Härmälänkin liikenne on tulossa 2028. | ||||
|
|
22.06. 04:39 | Teppo Niemi | ||
| Eikös Kotalastakin löydy yksi vaunu.... Olikos tuo Kotalan vaunu pelastettu aikoinaan Haapamäen Höyryveturipuistoon haminalaiselta romuliikkeestä, | ||||
|
|
22.06. 03:25 | Veeti Heino | ||
| Vastaava löytyy myös Suolahdesta. Turha välttämättä useampaa pelastaa kun yhdenkin pelastaminen voi osoittautua aika vaaralliseksi. | ||||
|
|
22.06. 03:24 | Veeti Heino | ||
| Ainakin aikaisempien minulle tulleiden tietojen mukaan tämä olisi merkitty romutetuksi. | ||||
|
|
22.06. 02:55 | Esa J. Rintamäki | ||
| Fo 22510 muutettiin sarjaan BG, numeroksi 040091 vuonna 1973. Hylätty vuonna 1990. | ||||
|
|
22.06. 00:43 | John Lindroth | ||
| Komea kuva nostalgisesta ajosta! | ||||
|
|
21.06. 22:34 | Veeti Pietilä | ||
| On tämä ihan hyvä laatu! | ||||
|
|
21.06. 22:17 | Ida Nevalainen | ||
| Kyllä tästä kuitenki selvän saapi. :) | ||||
|
|
21.06. 21:20 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tammipuuta? | ||||
|
|
21.06. 21:19 | Esa J. Rintamäki | ||
| Asiakirjasäilö - miksipä ei? Sopivan kokoinen vaikkapa kohtauslapuille...? | ||||
|
Kuvasarja: Hr2 1901 |
21.06. 17:55 | Roope Prusila | ||
| Jos haluat oikeasti suojella hyttiä ilkivallalta, niin ota vaan tuo karkeakin paikkatieto pois. Google mapsia kun yhdistää kuvissa näkyviin maisemiin niin aika helppo paikallistaa tuon sijainti. | ||||
|
|
21.06. 16:46 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kuva Aatos. | ||||
|
|
21.06. 12:12 | Oula Vattulainen | ||
| Onko noissa vielä maalia jäljellä vai näyttääkö se vain siltä? | ||||
|
|
21.06. 10:53 | Teemu Saukkonen | ||
| Mikä näiden tuulettimissa aiheutti äänen, josta lisänimi "ulinakone"? Taitaa olla kaikki pilattu, paitsi äskettäin Joensuussa toukokuun lopulla kuului tuo ääni. | ||||
|
|
21.06. 07:21 | Jari Välimaa | ||
| Turku aloittaa siis luultavasti 30 metrisellä ja varautuu pidentämään vaunuja 37 metriin joka myös pysäkkilaiturin pituus. Kuva on vain muuten niin Tampereen ratikasta lainattu että https://usercontent.one/wp/www.raitio.org/wp-content/uploads/2020/06/TRE-1024x129.png | ||||
|
|
21.06. 03:05 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| Mitä todennäköisimmin maalaus tehtiin D900-luokkakorjauksessa, jossa 2760 kävi 15.08.91–15.11.91. Veturin alakertakin näyttää siltä kuin sillä olisi ajettu kaksi ja puoli vuotta edellisen siistimisen jälkeen. Niinhän siinä sitten kävi, että 2760 joutui pärjäämään noilla samoilla maaleilla loppuun asti eli lähes 24 vuotta liikenteessä ja siihen päälle muutama vuosi hylättynä. Lähde: https://digihakemisto.net/item/837845910/12478563172/367 |
||||
|
|
21.06. 02:59 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| 2619 oli otettu sisään konepajalle D600-luokan kunnostuskorjaukseen 11.03.85 ja se valmistui sieltä 10.05.85. Tuon korjauksen yhteydessä veturi muutettiin yhdenmiehenajoon sopivaksi ja kolminajoon kykeneväksi. Lähde: https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924268/311 |
||||
|
|
21.06. 02:58 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| 2618 oli juuri ollut 29.02.88–23.03.88 D600-luokan kunnostuskorjauksessa Hyvinkään konepajalla. Korjauksen jälkeen havaittujen vikojen vuoksi se joutui kuitenkin käymään Hyvinkäällä uudestaan 03.–05.05.88. Lähteet: https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924205/290 https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924199/288 https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924202/289 |
||||