|
|
22.06. 10:25 | Jari Välimaa | ||
| Miksi sitten Härmälänrannan bussipysäkin 2524 nousija määrät ovat suurimmat koko Nysse alueella ? ja kaikki matkalla keskustaan. Joudutaan ajattamaan kahta telibussi-linjaa 5 min välein, ja asukkaita on tulossa vielä lisää. Pirkkalan ja Partolan kehitys on vasta alkanut kaupunkimaisemmaksi ja ratikat luultavasti täyttyvät jo Partolassa kun linjaa jatketaan Suuppaan saakka. Yhteisiä palveluita on suunniteltu esim. uimahallia kuntien rajalla. |
||||
|
|
22.06. 09:53 | Hannu Peltola | ||
| Näenkö oikein, että kuvassa sinisiä merikontteja on lastattu junan keskivaiheille kaksi päällekkäin? Double-Stack -juna Suomessa! | ||||
|
|
22.06. 09:43 | Riku Outinen | ||
| DSV:n trailereita näkyi näissä rekkajunissa mutta se oli sitä aikaa kun DSV teki Kaukokiidon eli näissä Pohjoisen junissa Ilmari Lehtonen Oy:n kanssa yhteistyötä. Nythän Kaukokiito ja DSV ovat suoria kilpailijoita toissa vuoden yrityskaupan myötä ellen ole nyt ihan väärin ymmärtänyt. | ||||
|
|
22.06. 08:35 | Simo Virtanen | ||
| Deutsche Bahnin omistama Schenker on sekin ehditty jo myydä tanskalaiselle DSV:lle. Sitä en tiedä onko DSV:llä rautatietoimintoja? Mikon havainto pyöreälamppuisesta F Volvosta on mielenkiintoinen sekin, kun kuvassa eletään jo 90-luvun loppua. Eli olivat jo silloin harvinaisia ja ilmeisesti yksi syy rekkajunien loppumiselle oli kalustovauriot. Kuljetusliikkeet sinällään fiksusti käyttivät loppuunajettuja autoja näissä junissa, kun autoihin ei kertynyt kilometrejä eikä luotettavuuskaan ollut niin tärkeä. Toisaalta ilmeisesti sillä oli osansa laakerivaurioiden syntyyn. |
||||
|
|
22.06. 08:27 | Erkki Nuutio | ||
| Jospa miettisit asumistiheyseroja Hämeen-ja Sammonkadun ja Teiskontien varrella verrattuna esimerkiksi Nuolialantiehen ja Pirkkalaan. Miksi Pirkkalan väki alinomaa ramppaisi Tampereen keskustaan, kun Pirkkalan liikkeet ovat suurempia ja edullisempia kuin ylihintaisessa Tampereen keskustassa (kiinteistökeinottelun vuoksi poskettomien vuokrakustannukseien vuoksi). Työpaikatkin ovat valtaosin muualla kuin Tampereen keskustan suunnassa. Pikemminkin Rantaperkiön-Härmälän väki menee polkupyörällä tai puolityhjällä ratikalla Pirkkalan Nuolialan kauppoihin Jokunen Tampereelta Pirkkalaan pysyvästi muuttava on joka ratikan kyydissö. Ero on vielä rajumpi, jos raitio pääsee joskus kulkemaan Ylöjärven suuntaan. |
||||
|
|
22.06. 07:42 | Linus Mansner | ||
| Leevi, tässä vuoden sisään näin joskus kun niitä tehtiin poikkeuksellisesti Dv12:lla mutta säännöllisesti niitä on viimeksi tehty sen väliaikasenblastausrampin aikaan. | ||||
|
|
22.06. 07:07 | Jari Välimaa | ||
| Saa nähdä riittääkö tämäkään pidennys vaan joudutaanko miettimään 57 metrisiä vaunuja ja laitureita ? Kun Härmälänkin liikenne on tulossa 2028. | ||||
|
|
22.06. 04:39 | Teppo Niemi | ||
| Eikös Kotalastakin löydy yksi vaunu.... Olikos tuo Kotalan vaunu pelastettu aikoinaan Haapamäen Höyryveturipuistoon haminalaiselta romuliikkeestä, | ||||
|
|
22.06. 03:25 | Veeti Heino | ||
| Vastaava löytyy myös Suolahdesta. Turha välttämättä useampaa pelastaa kun yhdenkin pelastaminen voi osoittautua aika vaaralliseksi. | ||||
|
|
22.06. 03:24 | Veeti Heino | ||
| Ainakin aikaisempien minulle tulleiden tietojen mukaan tämä olisi merkitty romutetuksi. | ||||
|
|
22.06. 02:55 | Esa J. Rintamäki | ||
| Fo 22510 muutettiin sarjaan BG, numeroksi 040091 vuonna 1973. Hylätty vuonna 1990. | ||||
|
|
22.06. 00:43 | John Lindroth | ||
| Komea kuva nostalgisesta ajosta! | ||||
|
|
21.06. 22:34 | Veeti Pietilä | ||
| On tämä ihan hyvä laatu! | ||||
|
|
21.06. 22:17 | Ida Nevalainen | ||
| Kyllä tästä kuitenki selvän saapi. :) | ||||
|
|
21.06. 21:20 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tammipuuta? | ||||
|
|
21.06. 21:19 | Esa J. Rintamäki | ||
| Asiakirjasäilö - miksipä ei? Sopivan kokoinen vaikkapa kohtauslapuille...? | ||||
|
Kuvasarja: Hr2 1901 |
21.06. 17:55 | Roope Prusila | ||
| Jos haluat oikeasti suojella hyttiä ilkivallalta, niin ota vaan tuo karkeakin paikkatieto pois. Google mapsia kun yhdistää kuvissa näkyviin maisemiin niin aika helppo paikallistaa tuon sijainti. | ||||
|
|
21.06. 16:46 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kuva Aatos. | ||||
|
|
21.06. 12:12 | Oula Vattulainen | ||
| Onko noissa vielä maalia jäljellä vai näyttääkö se vain siltä? | ||||
|
|
21.06. 10:53 | Teemu Saukkonen | ||
| Mikä näiden tuulettimissa aiheutti äänen, josta lisänimi "ulinakone"? Taitaa olla kaikki pilattu, paitsi äskettäin Joensuussa toukokuun lopulla kuului tuo ääni. | ||||
|
|
21.06. 07:21 | Jari Välimaa | ||
| Turku aloittaa siis luultavasti 30 metrisellä ja varautuu pidentämään vaunuja 37 metriin joka myös pysäkkilaiturin pituus. Kuva on vain muuten niin Tampereen ratikasta lainattu että https://usercontent.one/wp/www.raitio.org/wp-content/uploads/2020/06/TRE-1024x129.png | ||||
|
|
21.06. 03:05 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| Mitä todennäköisimmin maalaus tehtiin D900-luokkakorjauksessa, jossa 2760 kävi 15.08.91–15.11.91. Veturin alakertakin näyttää siltä kuin sillä olisi ajettu kaksi ja puoli vuotta edellisen siistimisen jälkeen. Niinhän siinä sitten kävi, että 2760 joutui pärjäämään noilla samoilla maaleilla loppuun asti eli lähes 24 vuotta liikenteessä ja siihen päälle muutama vuosi hylättynä. Lähde: https://digihakemisto.net/item/837845910/12478563172/367 |
||||
|
|
21.06. 02:59 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| 2619 oli otettu sisään konepajalle D600-luokan kunnostuskorjaukseen 11.03.85 ja se valmistui sieltä 10.05.85. Tuon korjauksen yhteydessä veturi muutettiin yhdenmiehenajoon sopivaksi ja kolminajoon kykeneväksi. Lähde: https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924268/311 |
||||
|
|
21.06. 02:58 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| 2618 oli juuri ollut 29.02.88–23.03.88 D600-luokan kunnostuskorjauksessa Hyvinkään konepajalla. Korjauksen jälkeen havaittujen vikojen vuoksi se joutui kuitenkin käymään Hyvinkäällä uudestaan 03.–05.05.88. Lähteet: https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924205/290 https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924199/288 https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924202/289 |
||||
|
|
21.06. 02:52 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| Kolmessa kuukaudessa 2617:stä oli saatu kasattua taas käyvä peli. Se oli otettu sisään Hyvinkään konepajalle 13.01.87 eli reilut puolitoista kuukautta onnettomuuden jälkeen ja valmistunut korjauksesta 14.04.87. Lähde: https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924145/270 |
||||
|
|
21.06. 02:48 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| Kuvanottohetkellä 2615 oli vielä suht tuoreessa kuosissa, sillä se oli vain vajaata kuukautta aiemmin valmistunut Hyvinkään konepajalta D900-luokkakorjauksesta, jossa se vietti 02.03.92–08.05.92 välisen ajan. Lähde: https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924019/228 |
||||
|
|
21.06. 02:45 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| Hieman yli puolessa vuodessa 2614 saatiin paukutettua tuosta takaisin muotoonsa. Se pääsi Hyvinkään konepajalle sisään lähes kaksi kuukautta onnettomuuden jälkeen (02.06.77) ja palasi joulun alla liikenteeseen (20.12.77). Lähde: https://digihakemisto.net/item/837844330/12299924007/224 |
||||
|
|
21.06. 02:41 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| 2753 oli juuri samana päivänä päässyt Hyvinkään konepajalta. Harjavallassa oli sattunut jotain 25.04.84 ja sen seurauksena veturi oli otettu konepajalle sisään 10.05.84 D6-vauriokorjausta ja D400-luokkakorjausta varten. Lähde: https://digihakemisto.net/item/837845910/12478562192/103 |
||||
|
|
21.06. 02:27 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| Kuka tai mikä omistaa nykyään 237:n? Entä muuttuivatko omistussuhteet, kun sijoituspaikka vaihtui Lohjalta Hyvinkäälle? |
||||
|
|
21.06. 02:19 | Jussi-Pekka Halonen | ||
| Onko tätä koskaan virallisesti merkitty romutetuksi? Käsittääkseni tämä on vain poistettu kalustorekisteristä. Resiinan 4/2005 Tasoristeys-palstan paperisen version mukaan [Kalustomuutokset-osio puuttuu palstan sähköisestä versiosta] poisto tehtiin kesällä tai syksyllä 2005. Eikös sen ajan käytänteiden mukaan rekisteristä poistaminen tarkoittanut sitä, että kalustoyksikköä ei saanut käyttää liikenteessä (ennen uudelleenrekisteröintiä) ja sen todellinen fyysinen tila saattoi olla mitä tahansa täyden toimintakunnon ja metallimurskeen väliltä. Sittemmin käytänteet ovat muuttuneet jonkin verran, kuin myöskin rekisteristä vastaava virasto. Mutta eikös tämä aiottu romuttaa neljä vuotta sitten? |
||||
|
|
20.06. 22:58 | Timo Humalisto | ||
| Vertaa: Kuinka kuumaa on -25 astetta lämmintä? | ||||
|
|
20.06. 21:45 | Lenni Voutilainen | ||
| Eli saman pituinen kuin Tampereen raitiovaunut. | ||||
|
|
20.06. 18:28 | Veeti Heino | ||
| Tämä vaunu on romutettu parisen kymmentä vuotta sitten, siitä huolimatta on edelleen olemassa. | ||||
|
|
20.06. 12:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Alkuperäinen Chappen lennätin oli kahdella siivellä; - käytettiin viestittämiseen ja aluksi sotilastarkoituksiin. | ||||
|
|
20.06. 06:44 | Antti Rautiainen | ||
| Jos on VR huoltotie ja suljettu puomilla ei sinne ole millään moottorikäyttösellä asiaa,eikä muutenkaan toisen maalle saa mennä ajelemaan. Täälläpäin on kysytty saako yksi talous ajaa VR huoltotietä talolleen ja ei saa koska tie ei ole taloa varten tehty ja talolle tulee karttatie mutta siinä on heikko silta. Kävelyä,hiihtoa ym sellaista ei voi kieltää se tietty selvää. Eihän radallakaan saa kulkea,ei edes ylittää sitä,tästäkin kyllä kulkevat vanhan tasoristeyksen yli kävellen ja fillareilla ja jopa ratsastaenkin tai mopolla,mutta harvoin. Jokainen menee noihin paikkoihin omalla vastuulla jos tulee joku ongelma,maanomistajankaan on vaikea saada vaikkapa puunajoa varten noihin puomeihin avainta,poikkeustapauksia on vaikkapa se kun naapurin maille istuttivat taimia,hyvin tarkkaa oli mitä piti tehdä kun avain luovutettiin! |
||||
|
|
19.06. 23:06 | Jimi Lappalainen | ||
| Tämä alikulku on nykyään dehiivatisoitu. | ||||
|
|
19.06. 21:29 | Jarno Piltti | ||
| Erittäin tyylikäs dokumentaatiokuva ja myöhemmille polville käsittämätön nortti työpaikalla huulessa. | ||||
|
|
19.06. 21:21 | Jarno Piltti | ||
| Hieno historiallinen kuva. Yksityiskohdista ja taustatiedoista voi joku ehkä päätellä paljonkin? | ||||
|
|
19.06. 21:03 | Jarno Piltti | ||
| Siinäpä on sukupolvia! Hieno kuva! | ||||
|
|
19.06. 21:01 | Jarno Piltti | ||
| Ehdottoman hieno rinnastus, tuulivoimala ja semafori. Claude Chappe tutki optisen lennättimen erilaisia muotoja joskus 1700-luvulla ja päätyi viistoihin palikoihin parhaiten erottuvina, ja jossain vaiheessa joku rautateillä omaksui nämä viistot kuviot ja loppu on historiaa, ja nykypäivää. Sitä en tiedä mitä asetinlaitesukupolvea tämä kuva edustaa. KVG tekniikalla varmasti selvitettävissä. | ||||
|
|
19.06. 15:46 | Uwe Geuder | ||
| Moderni dieselveturi, moderni tuulivoimala ja yli 100 vuotta vanhaa opastintekniikkaa. | ||||
|
|
19.06. 13:37 | Jukka P. T. Ruuskanen | ||
| Oletpas löytänyt hyvän kuvakulman Linnanpellon kalliolta. | ||||
|
|
19.06. 12:04 | Jesper Vendelin | ||
| Hyvä huomio Leevi, mutta en itse nähnyt tätä koska aikatauluni oli tiukka joten ehdin ainoastaan ottaa veturista kuvan ja olettaa että asiat tehdään samalla tavalla kuin yleensä. | ||||
|
|
19.06. 10:56 | Jimi Lappalainen | ||
| Kappas, Ruskollahan tässä ollaan :) | ||||
|
|
19.06. 09:56 | Daniel Nironen | ||
| Kyllä, Raumalle, josta meriteitse Isoon-Britanniaan. | ||||
|
|
19.06. 08:47 | Simo Virtanen | ||
| Raumalleko nämä matkaavat? | ||||
|
|
19.06. 07:31 | Uwe Geuder | ||
| Hyvä kuva! | ||||
|
|
19.06. 07:06 | Pertti Miettinen | ||
| Esa : Käsittääkseni korkeampi osa on ollut tuolla oikeassa laidassa. | ||||
|
|
18.06. 23:47 | Jorma Kattelus | ||
| Jos tuota harmaata taloa jossa mustat ikkunat tarkoitat, niin ex seurakuntatalo (toimistot). Häviää maisemasta kohtapuolin ja rakentavat tilalle uusia asuinkerrostaloja. | ||||
|
|
18.06. 22:21 | Hannu Peltola | ||
| Hieno kuva! | ||||
|
|
18.06. 21:07 | Miitre Timonen | ||
| Tässähän nimenomaan tehtiin dieselillä ;D | ||||