|
|
23.06. 13:19 | Toni Lassila | ||
| En muistanutkaan että VR:n vihreä yritysilme ja tuo logo tulivat käyttöön jo vuoden 2008 puolella. Kalustossahan se alkoi näkyä vasta vuonna 2010. | ||||
|
|
23.06. 12:46 | Teppo Niemi | ||
| Antero Alkuhan oöi Hr1 1009 kunnostuksen yhteydessä englantilaisen porukan yhteyshenkinönä Suomessa. Hämelä vol onla muistissa jonkunlainen mielikuva silloin Pieksämäellä tarvituista työtunneista. Kyseinen henkilö on myös mainittu.Suomen.Enämysjunien yhteistyökumppanina ja toinii myös Höyryraide Oy:n toimitusjohtajana, eli kyllä nuo tiedot pitäisi olla saatavilla jollain tarkkuudella. | ||||
|
|
23.06. 12:34 | Rainer Silfverberg | ||
| Mitä Talvivaarasta oikein kuljetetan konteissa? Kuvittelisi että malmi tai pelletit eivät ole tyypillistä kappaletavaraa? | ||||
|
|
23.06. 12:19 | Teemu Saukkonen | ||
| Mussalosta Talvivaaraan, toiseen päin T5036: https://vaunut.org/kuva/168586 | ||||
|
|
23.06. 12:08 | Matias Mujunen | ||
| Kiitos. Vorg ei anna lisätä kuvia, vaan lisäyskohdassa lukee: Lisää kuva (ei oikeutta). Muuten olisinkin laittanut enemmän. | ||||
|
|
23.06. 12:04 | Rainer Silfverberg | ||
| Hienoa että tästä tapahtumasta saatu kuvia jo nyt tänne, laittakaa lisää tulemaan! | ||||
|
|
23.06. 12:01 | Rainer Silfverberg | ||
| Kuljettaako VR todellakin vielä kontteja? Mistä nämä ovat tulleet ja minne menossa? | ||||
|
|
23.06. 11:43 | Leevi Heino | ||
| Tuota kylttiä kirosin viime viikolla kun tuli suoraan kuva-alalle… | ||||
|
|
23.06. 10:11 | Kari Haapakangas | ||
| Vesitorni on vähän erikoisessa paikassa, mutta eihän sen toisaalta pakko ole olla radan varressa. | ||||
|
|
23.06. 09:30 | Mikael Westman | ||
| Rajoittuuko tuommoisessa pariajossa teho 12000kw kun SR2 6000kw ja Vectronissa on 6400kw? Ja vääntö rajoituuko max 600kN kun Vectronissa on 350kN ja SR2 300kN? Mietin vaan onko siitä haittaa jos johtoveturi vääntää tai antaa enempi tehoja kuin apuveturi, Lisäksi toimiiko esim tehorajoitus tuolla kokoonpanolla? | ||||
|
|
23.06. 09:19 | Teemu Saukkonen | ||
| Mitähän nuo tasaisin välimatkoin olevat vaaleat pölkyt lie? | ||||
|
|
23.06. 08:53 | Kari Haapakangas | ||
| Peilin kehys? | ||||
|
|
23.06. 08:47 | Veeti Pietilä | ||
| On sopivia pariajossa. | ||||
|
|
23.06. 08:34 | Mikael Westman | ||
| Onko SR2 ja SR3 ohjelmistot keskenään yhteensopivia, eli ohjataanko tuossa SR2 myös vectronista? | ||||
|
|
23.06. 07:32 | Jari Välimaa | ||
| Jos kahta 37 metristä vaunua ajettaisiin yhdessä tarvittaisiin 74 metriä pitkä laituri. joten 57 metrinen laituri on parempi ratkaisu varsinkin kun nyt 3 laituria ollaan pidennetämässä 47 metriseksi. | ||||
|
|
23.06. 06:42 | Jarno Piltti | ||
| Todella hieno kuva! Kuvaaja on ollut nopean tilanteen tasalla! | ||||
|
|
23.06. 06:41 | Jarno Piltti | ||
| Hyvän näköinen veturi veti junaa kummin päin vain! | ||||
|
|
23.06. 06:40 | Jarno Piltti | ||
| Voi vitsi! Vakuuttavaa! | ||||
|
|
23.06. 00:51 | Aarni Lilja | ||
| Upea kuva Niklas. | ||||
|
|
23.06. 00:09 | Hugo Leino | ||
| Hienot värit! | ||||
|
|
23.06. 00:07 | Hugo Leino | ||
| Hieno kuva! Olikohan se viime hetken päätös vaihtaa veturi "väärinpäin", että voisi mennä takaisin "oikeinpäin" paremmassa valossa. | ||||
|
|
23.06. 00:06 | Teppo Niemi | ||
| Veturin edellisestä.Valkeakosken käynnistä on ehtinyt kulumaan 52 vuotta. | ||||
|
|
22.06. 22:10 | Leevi Heino | ||
| On kyllä komea juna. Vetureina tässä on lähes aina 2 Sr3, sillä ne tulevat Hämeenlinnaan 5002:ssa. Vaunustona onkin sitten kaikenlaista teräksen yms. kuljetukseen sopivaa. | ||||
|
|
22.06. 22:01 | Leevi Heino | ||
| Ensi yönä on tiedossa kiskonjakoa, johon varmaan Käpylästä tullut Tka8 liittyy. | ||||
|
|
22.06. 22:00 | Leevi Heino | ||
| Linjakohtauskuviin tarvitaan aina paljon hyvää onnea. Tässäkin tapauksessa T3495 kulki lähes kaksi tuntia myöhässä, joten junat kohtaavat normaalisti jossain aivan muualla. | ||||
|
|
22.06. 21:56 | Hannu Peltola | ||
| Loistava kuva! | ||||
|
|
22.06. 20:54 | Rainer Silfverberg | ||
| Mister Bean jaksossa (1980-luvulta), joka kertoo hänen uuden vuoden vietostaan, kantavat hänen naapurinsa portaita ylös isoa laatikkoa jossa lukee "Lapin Kulta". | ||||
|
|
22.06. 20:49 | Into Tilander | ||
| Sanoisin itse, että sota-aikana on ollut varmaankin pulaa maaleista ja on käytetty puuöljyä ja lakkaa. Varmaankin ollut hieman halvempaakin. Nuo tummemmat kohdat näyttäisi mielestäni juuri joltain puuöljyltä. Vihreä on jo sitten varmasti levää. | ||||
|
Kuvasarja: Hr2 1901 |
22.06. 20:44 | Into Tilander | ||
| Ajattelin Roope sellaista että kukaan ei hihkaise että hytti löytyy tämän ja tämän polun varresta. Noissa vuoden 2007 Akin kuvissakin on samalla tavalla paikkatunnisteet, eikä juuri kukaan sottaaja ole sitä vielä löytänyt. Kuvasarjani toisessa kuvassa kuljettajan puoleisen pyöreän ikkunan vieressä on joku tuhru. Voi olla jotain jäkälääkin. | ||||
|
|
22.06. 20:07 | Rasmus Viirre | ||
| Sr3 33υ5 Näissä kuluu keulan numerot nopeasti. |
||||
|
|
22.06. 18:10 | Hannu Peltola | ||
| Ja Lahden sinistä saatiin, kun Lapin kulta oli kulkenut ruuansulatuselimistön läpi... | ||||
|
|
22.06. 17:47 | Toni Lassila | ||
| Sitäkin esiintyy toisinaan että näytöissä näkyy ihan väärän junan tiedot tai näyttö on aluksi näyttänyt ihan oikein mutta jäätynyt kokonaan jossain vaiheessa matkaa. | ||||
|
|
22.06. 17:28 | Kimmo Säteri | ||
| Käsittääkseni Lapin Kultaa lähti myös vientiin jonkin verran - siis Ruotsia ja Viroakin pitemmälle. Sikäli tuo Lapin Kullan pakkaaminen Lahdessa osui "reitin varrelle". Aika ajoin panimotkin vaihtavat ns. bulkkimerkkiään. Hartwallin tuotteista Karjala oli jossain vaiheessa panimonsa eniten markkinoima tuote. Nyt ehkä Aura on hivenen nostanut myyntimenekkiään alhovuosistaan. | ||||
|
|
22.06. 16:57 | Markus Selin | ||
| Varmaan ensin lyhennetään vuorovälejä kuuteen minuuttiin. Kynnys siirtyä 57-metrisiin on vielä suurempi, kun pitää pidentää kaikkia pysäkkejä eli vaunuja ei kai pidennettäisi vain, jotta voidaan siirtyä takaisin 7,5 minuutin vuoroväleihin vaan vasta, kun 6min kapasiteetti näyttää loppuvan. Siinä vaiheessa kannattaa miettiä onko yksi moduuli isompi mielekäs vai onko parempi siirtyä suoraan useamman vaunun moniajoon, mikä on maailmalla paljon yleisempää kuin yli 50-metriset vaunut. |
||||
|
|
22.06. 16:14 | Rasmus Viirre | ||
| Oliko nämä nyt sitten sen Skinest Finlandin omistuksessa? ArcticRail tuonut. | ||||
|
|
22.06. 16:10 | Rasmus Viirre | ||
| Yleisiä nämä pikselimössöt ovat. Välillä sitten on näytöt jätetty pois päältä koko Helsinki-Rovaniemi -välilläkin, jottei olisi niin noloa. | ||||
|
|
22.06. 14:44 | Riku Outinen | ||
| Niin, kaiketi sitä Etelässäkin juotiin. Hartwall omisti Lapin Kullan joka pantiin Torniossa 2010 saakka, sieltä sitä kuljetettiin Lahden Hartwallille jossa osa pakattiin. Jossain junalehdessä oli juttu tästä, täytyy kaivella. Onneksi on kuvia https://vaunut.org/kuva/6185 https://vaunut.org/kuva/3533 |
||||
|
|
22.06. 14:31 | Jimi Lappalainen | ||
| Tältä 195-merkiltä on 1400 metriä matkaa Kouvolan ja Kattilaharjun liikennepaikkojen välillä olevalle 196-merkille. | ||||
|
|
22.06. 13:38 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Riku, minua vaan hämmästyttää kovin se, että pohjois-Suomessa duunattua täpölaimeaa "ruumiinpesuvettä" piti kuskata satoja kilometrejä Torniosta Lahteen? Eikö Lahden "Blöö" (Lahdessa tislattu) enää mitään? Kilpailuasetelmako sitä käski tällaista komediaa pelaamaan? |
||||
|
|
22.06. 12:07 | Veeti Pietilä | ||
| "Kahvi ilman utan köer". | ||||
|
|
22.06. 12:01 | Petri Nummijoki | ||
| Aikaisemmin aiheesta oli jotain keskustelua täällä: https://vaunut.org/sarja/4786 | ||||
|
|
22.06. 11:53 | Kimmo T. Lumirae | ||
| Onko näistä maantieliikennekaluston laakerivaurioista luettavissa jostain tarkemmin? Olen kuullut vain pintapuolista juttua ja olisi kiva lukea lisää. | ||||
|
|
22.06. 11:37 | Riku Outinen | ||
| Nuo liittyi Hartwallin liikenteeseen ja olivat jotain erikoismittaisia kontteja. Katso esim https://vaunut.org/kuva/3878 Tässä vaiheessa Lapin Kullat matkusti Torniosta Helsinkiin mutta kun Hartwallin logistiikakeskus valmistui Lahteen 2003, kulki muutaman vuoden "kaljajuna" Tornio-Lahti. |
||||
|
|
22.06. 11:24 | Petri Sallinen | ||
| Paljonko tämän höyryveturin saattaminen ajokuntoiseksi maksaa? Oletettavasti kaupallisesti toimiva yritys ei tee sitä ilmaisena talkootyönä. | ||||
|
|
22.06. 10:55 | Robert Ramstedt | ||
| Eiköhän se ole ostettu ihan vaan sitä varten että se jätetään ruostumaan. Haapamäellä on onneksi runsaslukuisesti ajokuntoista kalustoa. | ||||
|
|
22.06. 10:25 | Jari Välimaa | ||
| Miksi sitten Härmälänrannan bussipysäkin 2524 nousija määrät ovat suurimmat koko Nysse alueella ? ja kaikki matkalla keskustaan. Joudutaan ajattamaan kahta telibussi-linjaa 5 min välein, ja asukkaita on tulossa vielä lisää. Pirkkalan ja Partolan kehitys on vasta alkanut kaupunkimaisemmaksi ja ratikat luultavasti täyttyvät jo Partolassa kun linjaa jatketaan Suuppaan saakka. Yhteisiä palveluita on suunniteltu esim. uimahallia kuntien rajalla. |
||||
|
|
22.06. 09:53 | Hannu Peltola | ||
| Näenkö oikein, että kuvassa sinisiä merikontteja on lastattu junan keskivaiheille kaksi päällekkäin? Double-Stack -juna Suomessa! | ||||
|
|
22.06. 09:43 | Riku Outinen | ||
| DSV:n trailereita näkyi näissä rekkajunissa mutta se oli sitä aikaa kun DSV teki Kaukokiidon eli näissä Pohjoisen junissa Ilmari Lehtonen Oy:n kanssa yhteistyötä. Nythän Kaukokiito ja DSV ovat suoria kilpailijoita toissa vuoden yrityskaupan myötä ellen ole nyt ihan väärin ymmärtänyt. | ||||
|
|
22.06. 08:35 | Simo Virtanen | ||
| Deutsche Bahnin omistama Schenker on sekin ehditty jo myydä tanskalaiselle DSV:lle. Sitä en tiedä onko DSV:llä rautatietoimintoja? Mikon havainto pyöreälamppuisesta F Volvosta on mielenkiintoinen sekin, kun kuvassa eletään jo 90-luvun loppua. Eli olivat jo silloin harvinaisia ja ilmeisesti yksi syy rekkajunien loppumiselle oli kalustovauriot. Kuljetusliikkeet sinällään fiksusti käyttivät loppuunajettuja autoja näissä junissa, kun autoihin ei kertynyt kilometrejä eikä luotettavuuskaan ollut niin tärkeä. Toisaalta ilmeisesti sillä oli osansa laakerivaurioiden syntyyn. |
||||
|
|
22.06. 08:27 | Erkki Nuutio | ||
| Jospa miettisit asumistiheyseroja Hämeen-ja Sammonkadun ja Teiskontien varrella verrattuna esimerkiksi Nuolialantiehen ja Pirkkalaan. Miksi Pirkkalan väki alinomaa ramppaisi Tampereen keskustaan, kun Pirkkalan liikkeet ovat suurempia ja edullisempia kuin ylihintaisessa Tampereen keskustassa (kiinteistökeinottelun vuoksi poskettomien vuokrakustannukseien vuoksi). Työpaikatkin ovat valtaosin muualla kuin Tampereen keskustan suunnassa. Pikemminkin Rantaperkiön-Härmälän väki menee polkupyörällä tai puolityhjällä ratikalla Pirkkalan Nuolialan kauppoihin Jokunen Tampereelta Pirkkalaan pysyvästi muuttava on joka ratikan kyydissö. Ero on vielä rajumpi, jos raitio pääsee joskus kulkemaan Ylöjärven suuntaan. |
||||
|
|
22.06. 07:42 | Linus Mansner | ||
| Leevi, tässä vuoden sisään näin joskus kun niitä tehtiin poikkeuksellisesti Dv12:lla mutta säännöllisesti niitä on viimeksi tehty sen väliaikasenblastausrampin aikaan. | ||||