|
|
05.02. 23:43 | John Lindroth | ||
| Komea kuva! | ||||
|
|
05.02. 23:08 | Hannu Peltola | ||
| Kerta kaikkiaan päheä! | ||||
|
|
05.02. 22:17 | Tapio Keränen | ||
| Yritin vältellä autoni joutumista kuviin, mutta BUJ-66 näkyy muutamissa otoksissani. | ||||
|
|
05.02. 21:59 | Tapio Keränen | ||
| Esalta arvokasta tietoa! | ||||
|
|
05.02. 21:01 | Juho Rintala | ||
| Hieno kuva! | ||||
|
|
05.02. 20:26 | Eemil Liukkonen | ||
| Nyt on karismaattinen kuva! | ||||
|
|
05.02. 20:26 | Aarni Lilja | ||
| Upea kuva. | ||||
|
|
05.02. 20:26 | Aarni Lilja | ||
| Erittäin upea kuva | ||||
|
|
05.02. 20:08 | Aarni Lilja | ||
| Upea kuva. Tekisitkö pienen korjauksen suden sarjanumero on 3002 eikä 3001. | ||||
|
|
05.02. 19:15 | Jimi Lappalainen | ||
| Kiitos lisätiedoista :) | ||||
|
|
05.02. 19:14 | Jimi Lappalainen | ||
| Jarkko tuskin vastaa kysymykseesi, koska hän on poistattanut käyttäjätilinsä. | ||||
|
|
05.02. 19:09 | Mikko Mäntymäki | ||
| Voinko käyttää tätä kuvaa Harvialan ratapihakaavion kansikuvana? Menee omaan käyttöön koska itsellä ei ole kuvia liikennepaikalta. Suurimmaksi osaksi käytän itse ottamiani kuvia kun olen piirtänyt kaaviot itse. | ||||
|
|
05.02. 18:37 | Veikko Hattunen | ||
| Joo kyllä oli | ||||
|
Kuvasarja: Helmikuun 2026 pakkaskuvia |
05.02. 18:30 | John Lindroth | ||
| Jukalta komeita talvisia kuvia! | ||||
|
|
05.02. 18:14 | Teemu Lokka | ||
| Kuten edellä todettu. Kesällä tulevat liikenteeseen. Eli vielä tekevät koeajoja. | ||||
|
|
05.02. 17:55 | Veeti Pietilä | ||
| Eikös tämä ole vaunujen kääntö kolmiossa? Saatan toki olla väärässä. | ||||
|
|
05.02. 16:49 | Rainer Silfverberg | ||
| Siltä se näyttää | ||||
|
|
05.02. 16:33 | Antti Tapani Häkkinen | ||
| Suunnitelmana on ollut ottaa junat kaupalliseen liikenteeseen tämän vuoden kesällä. | ||||
|
|
05.02. 16:00 | Niko Padatsu | ||
| Muodostuisikohan littera/litterat näinkin loogisesti: СМ-7Н Снегоуборочная Машина, тип 7 = Lumiaura, tyyppi 7 Несамоходная = Ei-itseliikkuva Ja vaunukohtaiset variaatiot sitten: Головная Машина = johtovaunu Полувагон, Промежуточный = gondolivaunu, väli Полувагон, Концевой = gondolivaunu, pääty Suomennokset ovat hyvin karkeita mutta ajavat toivottavasti asiansa. |
||||
|
|
05.02. 15:42 | Ilkka Hovi | ||
| Ja mie luulin kuvassa olleen pienoisrautatien. | ||||
|
|
05.02. 15:39 | Jari Välimaa | ||
| Ovat ajelleet vasta tyyppihyväksyn vaatimia koeajoja. | ||||
|
|
05.02. 15:29 | Ilkka Hovi | ||
| Sanottakaan tässä välillä, "Hienoa että on hienoa kun on näin paljon tietoa vaunuista (nyt sekä muissa kuvissa)". Kiitos että Rintamäki kirjoittaa näitä tietoja vorgiin. | ||||
|
|
05.02. 15:09 | Markku Naskali | ||
| No mikä mättää? Ovathan ne jo pitkään ajelleet. |
||||
|
|
05.02. 14:48 | Esa J. Rintamäki | ||
| Fo 22532 hylättiin vuonna 1984. 22539:lle hylkäys tuli 1987. Näitä m/1950 Fo - vaunuja laitettiin hyvin vähän virkatarvekäyttöön. Johtuu vissiinkin siitä, että näitä tosissaankin käytettiin (yö)junissa laajassa määrin. Esim.: Fo 22535 (hylätty 1983) varattiin BG - vaunuksi nro 040182, mutta se kuitenkin meni hylkyyn. 22549 (Kuurilan P 64:ssä ollut!) muutettiin vaunuksi BG 040135 vuonna 1981 ja hylättiin 1989. Sen museaalinen arvo olisikin ollut SUUNNATON, mutta...? Ja 22555 meni vaunuksi BG 040142. Muuten säilyneitä: 22531, höyryveturipuiston kautta "Paitapiiskaan" eikun Kurikkaan. 22537, hävettävän huonossa hapessa oleva museovaunu. 22540, pelkkä aluskehys, kun tuli tota snögee Haapikseeen! 22547, Topparoikalle, Luojan kiitos! Oli jopa Kirkkonummen tavaramakasiinina jossain vaiheessa. Niin ja Karjaan - Hyvinkään Ukko-Pekka-junissakin kultaisella 1980-luvulla. |
||||
|
|
05.02. 13:38 | Jari Välimaa | ||
| kun ne saavat tyyppihyväksynnän | ||||
|
|
05.02. 12:41 | Markku Naskali | ||
| Milloin noita voi nähdä normaaliliikenteessä? | ||||
|
|
05.02. 10:56 | Rainer Silfverberg | ||
| Suomenkin kielessä on sana "maanalainen" jota käytettiin tarkoittamaan muiden suurkaupunkien metroja ennenkuin Helsinkiin aletttiin rakentaa sellaista. Mutta se sana on käytännössä kuollut pois ja siihen törmää lähinnä vanhemmassa kirjallisuudessa. | ||||
|
|
05.02. 10:54 | Antero Airola | ||
| Tämähän on Sollerin - Puerto de Sollerin linjan raitiovaunu. | ||||
|
|
05.02. 10:51 | Antero Airola | ||
| Myöhäinen vastaus Tapiolle: Pajulassa EI käyty enää 1979. |
||||
|
|
05.02. 08:52 | Jimi Lappalainen | ||
| Lumensyöjäjunaan kuului myös kaksi vaunua, koko kokoonpano on: СМ-7НГМ 19305002 + СМ-7НПП 19315001 + СМ-7НПК 19325000. En tiedä, mitä НГМ (NGM), НПП (NPP) ja НПК (NPK) tarkoittavat. Sarjatunnukset näkyvät tällä videolla niin teksteistä, kuin junan kyljestäkin: https://www.youtube.com/watch?v=JeSRDoB3bZs | ||||
|
|
05.02. 08:29 | Jimi Lappalainen | ||
| 516+968 voisi olla hyvä sijainti, näin ollen kuvassa näkyisi kilometrimerkki 517, ollen 32 metrin päässä asemarakennuksen keskipisteestä. | ||||
|
|
05.02. 08:27 | Jimi Lappalainen | ||
| Rautatierakennusten piirustusarkiston mukaan Upy:n asemarakennus on vuodelta 1948. Piirustus n:o 2305. | ||||
|
|
05.02. 08:21 | Jari Välimaa | ||
| Tampereen ratikka toimii kuten metro eli pysähtyy vain pysäkeillä mutta sitä ei kutsuta metroksi. Kaksi kertaa olen kuullut ratikan matkustajien käyttävän sanontaa "olen junassa" | ||||
|
Kuvasarja: Ukko-Pekka Hr1 1009 ajossa pitkästä aikaa - muttei mennyt suunnitelmien mukaan |
05.02. 07:48 | Noah Nieminen | ||
| Totta toki, kunhan ehdin laittaa ne muutkin. Nyt on ollut niin paljon kaikkea muuta, että en ole ehtinyt. | ||||
|
|
04.02. 23:58 | Sampsa Saahkari | ||
| Takavuosina Laitilassa metroksi oli brändätty valokuituverkkokin. | ||||
|
|
04.02. 23:56 | Uwe Geuder | ||
| Tuossa video: https://youtu.be/OKA-zG7Qbp4 | ||||
|
|
04.02. 23:55 | Jorma Rauhala | ||
| Samaa mieltä kyllä Rainerin kanssa, näin henkilötasolla, mutta sanan käyttönäkemys on kyllä puhtaasti suomalainen, kuten on Kotuskin. Esimerkiksi muualla Pohjoismaissa metrosta käytetään usein nimitystä tunnelirata. | ||||
|
Kuvasarja: Fenniarail aloitti Ilomantsin liikenteen |
04.02. 21:19 | Niila Heikkilä | ||
| Saapa nähdä millaisia routarajoituksia tulee keväällä. Nyt se menee syvälle kun lunta ei ole, ja kova pakkaskausi on pitkä. | ||||
|
|
04.02. 21:11 | Rainer Silfverberg | ||
| Komppaan kyllä Jorma K:n määritelmää. Ne erikseen metroiksi brändätyt järjestelmät jotka eivät ole varsinaisia metroja pitää nähdä siinä kontekstissa mihin ne on rakennettu. Bussilla ajettavien "metrojen" tarkka määritelmä on Bus rapid transit ja raitiovaunuilla Light rapid transit. Helsingin metrokaan ei ole mikään poikkeus, monessa 1970-luvulla ja myöhemmin rakennetuissa metrossa suosittiin isoja ja leveitä metrovaunuja ja radat on keskustoissa rakennettu syvälle maan alle. |
||||
|
|
04.02. 20:26 | Kevin Glynn | ||
| Lauri Korpisen kadun tasoristeystä voi vielä ylittää kävellen mutta ei junalla (tällä hetkellä). Kuvasta on hieman vaikeaa hahmottaa risteystä. | ||||
|
|
04.02. 20:15 | Jorma Rauhala | ||
| "Metro" tarkoittaa maailmalla ihan mitä vain liikennevälinettä mikä on sille nimelle brändätty. Ei tarvitse olla maanalainen rautatie. Se voi olla vaikka raitiovaunu tai linja-autokin. Näitä on. Helsingissä oleva metro on ehkä jo hieman epätyypillinen metroksi, noin niin kuin maailmanlaajasti katsoen. Se on niin rotevasti rakennettu, että se on oikeastaan ihan vaan sähköistetty lähijunien rautatie, joka sattuu kulkemaan myös maanalla. Vaunut ovat H:gissä kuitenkin muihin sähköjuniin verrattuna heppoisempia rakenteeltaan, koska tällä muilta suljetulla rautatiellä ei ole raskaampia kulkijoita. |
||||
|
|
04.02. 20:06 | Tuukka Varjoranta | ||
| Erittäin hienosti valittu kuvauspaikka ja siten myös otos, Eemil! | ||||
|
|
04.02. 20:04 | Jorma Kattelus | ||
| Liikenneväline (Metro): Kielitoimiston sanakirja määrittelee metron maanalaisena rautatienä tai junana. Se on muusta liikenteestä täysin eristetty kaupunkiraideliikenteen muoto, joka kulkee usein tunnelissa. | ||||
|
|
04.02. 20:04 | Jorma Rauhala | ||
| Näyttäisi olevan silleen, että rautatien itäpuolen, Linjojen puolen, maat omistaa H:gin kaupunki. Sieltähän onkin yksityisten huvilat poistettu. Länsipuolen, Töölönlahden puolen, omistaa Suomen valtio eli Senaatti-kiinteistöt. Rautatien tontti ulottuu peräti puoliväliin Töölönlahtea. Ja tontti alkaa tietysti H:gin asemalta, eli sen rata-alueet, ja jatkuu sitten kohti Pasilaa. Linnunlaulussa radan länsipuolen tönöt ovat siis valtion rautatiealueella ja siten siis vuokratontteja. Junekset yms. eivät siis omista tontteja vaan ainoastaan hatarat tönönsä. | ||||
|
|
04.02. 19:49 | Eljas Pölhö | ||
| Uudenkaarlepyyn mittauspisteestä taitaa olla erilaisia käsityksiä: Rataa avattaessa sen pituudeksi avauspäätöksessä mainittiin 7950 metriä. Aseman nimeä, nimilyhennystä ja tariffietäisyyttä käsiteltäessä 28.3.1949 rataosan pituus oli 8030 metriä (tariffietäisyydeksi tuli 8 km). Ensimmäinen Km-luku on ollut 516+774 (etäisyys Kovjoelta 7850 metriä) Kun Kovjoki oli tuolloin 508+924, niin sen mukaan sijainti olisi voinut olla myös 516+874 tai 516+954 1960-luvun alussa sijainti oli entistä suurempi eli 516+968 (uskon, että Esa luki oikein enkä tarkistanut). "Radan varrella" -kirja antaa Kovjoki 508+925 ja Upy 516+875. Aikataulukirjan 137 (31.5.1970) rataosaselostus tyytyy pyöristettyyn lukuun 517.0 (vain 1 desimaali 0, se on eri asia kuin kolmen nollan tarkkuus). Näistä voi sitten valita aikakaudelle sopivan. 1960- ja 1970-lukujen liikennepaikkakortteihin ei ole kirjattu sijaintia. Mahtoiko asemarakennus olla valmis jo rataa avattaessa vai onko mittauksessa käytetty jotain muuta rakennusta. Alkujaan Upy oli asemamestarin hoitama pysäkki. Ehkä arkistosta pitäisi kaivaa ämän ratarakennuksen paperit, jos niistä selviäisi jotain lisää. |
||||
|
|
04.02. 19:14 | Heikki Jalonen | ||
| Vaunun DB-littera (kaupallinen luettelo) on Samms 710. Taara 30 (30,5...31) tonnia, suurin kuorma 89 tonnia = brutto 120 tonnia, jolloin akselipaino 20,0 tonnia. Hyvinkin kohtuullista ja huonommillekin radoille käypää. Vasemman laatikon 30000 kg on taara, sen alapuolella (haalistuneen punaisessa kehyksessä) on (maan tasosta käytettävän) ruuvijarrun jarrupaino. Nopeusmerkintä (litteran viimeinen kirjain) on "s" eli normaalisti se olisi kuormassa 100 km/h ja taarassa 120 km/h. Jarrupainotaulukon "**" merkintä kuitenkin kertoo, että vaunun rakenne (jarrujen ominaisuudet) on hyväksytty ennen TSI (YTE) WAG-määräyskautta (ennen 31.1.2007) ja sille sallitaan osakuormilla "ss"-kategoriaa vastaava nopeus 120 km/h. Lisätaulukko kertoo, että täyskuormalla suurin nopeus on alempi 100 km/h. Kyllä siinä kissavaununkin kanssa (noin 60 t) saisi ajella 120 km/h... Varsinaisesti vaunu on kyllä tarkoitettu teräksisen valuaihioiden ja vastaavien raskaiden teräksisten (väli-) tuotteiden kuljetukseen. Yleensä sellaiset ovat jatkuvavalukoneen tuottamia valssausaihiota, paksuudeltaan luokkaa 200...220 mm, leveyttä sellaiset 1800...2000 mm ja pituutta 8...10 m. Sellainen "pelti" painaa luokassa 25...30 tonnia, joten mukavasti kulkee jopa kolme sellaista. Vaunun päällä näkyvät esille käännetyt aluslistat kertovat, että juuri sellaisia valulappuja vaunulla on viimeksi varmaan ajettu. Myös teräspalkit ja vastaavat ovat tietysti mahdollista lastia, jos 15 m kuormatilan pituus on niille riittävä. Noita tavaravaunujen stardardisoituja (RIV, YTE = TSI) merkintöjä voi tarkemmin tutkiskella standardista SFS-EN 15877-1 (2024). Tuon vaunuyksilön merkinnät taitavat olla vielä UIC-standardien kaudelta, mutta ei niiissä kovin valtavia eroja ole. Lähinnä nuo nopeudet jarrupainotaulukoissa, jotka ovat numeroilla. Nykyinen YTEn mukainen merkintä olisi kirjaimilla. |
||||
|
|
04.02. 18:56 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Jimi, eräs tieto Uudenkaarlepyyn km-lukemasta: km 516 + 968. Aikataulusta nro 128, voimassa 28.5.1961 lukien. |
||||
|
|
04.02. 18:49 | Esa J. Rintamäki | ||
| Hyvin sanottu, Hannu-serkku. Onkohan "Seelöwe" myöskin kissa-peto? Heko heko! Kurr-nauu! | ||||
|
|
04.02. 17:51 | Hugo Leino | ||
| Hienosti menee noi valot | ||||
|
|
04.02. 16:54 | Joonas Kauppinen | ||
| Mielenkiintoinen väritys. | ||||
|
|
04.02. 16:43 | Jimi Lappalainen | ||
| EPö, onko sinulla tietoa, mikä oli Uudenkaarlepyyn kilometrilukema? Korjaisin samalla senkin. Tällä hetkellä sen on merkitty olevan 517+000, mutta se on kai vain arvio? | ||||