![]() |
04.11.2013 10:25 | Leo Männistö | ||
voisiko esimerkiksi keskusteluun tehdä "matkakertomukset" osion, jonne voisi tarinoida laajemmin sekä lisätä kuvia myös rautateiden. ulkopuolelta, esimerkiksi niistä rommipulloista tai vaikkapa hyvistä majoitusliikkeistä ja ravintoloista? | ||||
![]() |
03.11.2013 19:34 | Leo Männistö | ||
Olen sentään, en tosin enää koulussa/töissä. Onneksi muuten joitain vanhoja hyviä asioita on vielä saatavilla eivätkä ne ole kokonaan kadonneet, vaikka uhanalaisia ovatkin, tavallaan. Mainittakoon esimerkkeinä mäyränkarvaiset partasudit (sekä hyvät partasaippuat), raakadenim-farkut (näppärää kun ei tarvihe pestä) sekä reunoskengät (näppärää kun saa uudet pohjat jos vanhat ei miellytä). | ||||
![]() |
03.11.2013 18:37 | Leo Männistö | ||
Ainakin V180:n protovetureissa muuten oli vaihteistot Voithilta ja moniajotekniikka Brown, Boveri & Cieltä. Siitä en ole tietoinen, että käytettiinkö Voithin vaihteistoja myös sarjavetureissa vai saatiinko työkalusaksassa siihen mennessä kopioitua Voithin vaihteisto. Tämä yksilö puolestaan on alkujaan VEB Chemische Werke Bunan tehdasveturi eikä käsittääkseni koskaan ole ollut Deutsche Reichsbahnin tai DBAG:n omistuksessa. | ||||
![]() |
01.11.2013 11:10 | Leo Männistö | ||
Uteliaisuuttani vilkaisin google mapsista. Voisiko olla tuossa: http://goo.gl/maps/Frx23 | ||||
Kuvasarja: Lahti-Loviisa radan liikennettä lokakuussa 2013 |
31.10.2013 23:05 | Leo Männistö | ||
Hieno kuvasarja! | ||||
![]() |
30.10.2013 17:45 | Leo Männistö | ||
Kiitos linkistä, sieltä löytyi myös NVR-numero tälle vekottimelle. Sinänsä hassua, että on saksalainen (80), mutta jos Schencker näillä operoi niin mikäs siinä. Pitäisikö myös ranskalainen NVR-numero laittaa varmuuden vuoksi tunnisteisiin vai aiheuttaako se sekaannusta? Ranskassa tämä näyttää olleen 92 87 0072 042. | ||||
![]() |
30.10.2013 00:28 | Leo Männistö | ||
Mitenkäs esimerkiksi kirjalilija Wladimir Kaminerin Berliinissä pari kertaa kuukaudessa järjestämä tapahtuma Russendisko, joka kääntyy muotoon Ryssändisko? Myös asiatekstissä. | ||||
![]() |
28.10.2013 21:51 | Leo Männistö | ||
http://gueterfahrplan.hacon.de - tällä voi ilmeisesti etsiä jotain yhteyksiä, jos haluaa lähettää tavaraa. | ||||
![]() |
28.10.2013 21:05 | Leo Männistö | ||
Jos oikein laskin, ohitti Priortin 14:04-16:52 välisenä aikana kahdeksan matkustajajunaa (2 linjaa 1 per tunti per suunta, kaikki BR442 Talent 2- moottorijunia), yhdeksän tavarajunaa, kaksi veturisiirtoa sekä yksi kunnossapitojuna (BR203 + tukemiskone + työkuntavaunu tms). Voi toki olla, että Priortista on vielä näiden lisäksi lähtenyt /saapunut pohjoisesta/pohjoiseen junia, joita en sijainnistani johtuen nähnyt. | ||||
Kuvasarja: Saksan ja Itävallan vetokalustoa |
28.10.2013 20:28 | Leo Männistö | ||
http://www.drehscheibe-online.de/ds_redaktion/anlagen/536-103ff-2013.pdf - tällainenkin osui silmään, eli myös Frankfurt (M): issa olisi 103 ajossa... | ||||
Kuvasarja: Saksan ja Itävallan vetokalustoa |
28.10.2013 20:11 | Leo Männistö | ||
Eikös tuo ole vakituisesti junissa IC2201 / 2206 ma-pe, lauantai 2301 ja sunnuntai 2206 välillä Nürnberg - München. | ||||
![]() |
26.10.2013 21:33 | Leo Männistö | ||
ihan hatusta vedettynä muistelen, että A321:n rengaskoko olisi 1270x455R22. eli ei ne nyt niin isot ole. erittäin sopivan kokoiset nojaamiseen kyllä, kyljen ja kulutuspinnan taite osuu juuri hyvin selän mutkaan: ) | ||||
![]() |
25.10.2013 19:01 | Leo Männistö | ||
Itse työskentelin aiemmin erään matkustaja-autolautan konehuoneessa konevahtimiehenä ja muistaakseni luovutuspöytäkirjoissa luki, että melu ahtimen kohdalla täydellä teholla ajettaessa oli luokkaa 120-130 dB. Loogisesti tuosta ympäristöstä siirryin parin mutkan kautta töihin eräälle saksalaiselle lentoasemalle ja vaikka moni asia on muuttunut, yksi on pysynyt: Peltorin järeähköt kuulosuojaimet. | ||||
![]() |
25.10.2013 10:10 | Leo Männistö | ||
Kiitos. Tämä nyt oli vain tällainen tarina, että aina ei tosiaan ole kortit jaettu parhaimmalla mahdollisella tavalla. Mutta yrittänyttä ei laiteta ja tämäkin epäonnistuneehko kokeilu johti muistikirjan täyttymisen monilla "entä jos" skenaarioilla joita kokeilla tulevaisuudessa. | ||||
![]() |
24.10.2013 20:33 | Leo Männistö | ||
Jep, näissä pienemmissä on tosiaan hyvin pieni ohivirtaussuhde. Itseasiassa nuo 737-200:n huilut on samaa JT8D- tuoteperhettä kuin MD-80:n moottoritkin. https://www.dropbox.com/s/k8avbg3ez2m1wwz/IMAG0322.jpg - tuossa tämän meillä usein vierailevan yksilön huilu lähikuvassa. Tuo Nquiet lienee joku vitsi, vaikka hushkitattu moottori onkin =). | ||||
![]() |
24.10.2013 17:38 | Leo Männistö | ||
Menee kyllä niin offtopikiksi, mutta... eipä voi kuin hämmästellä miten hiljaisia uudet suihkumoottorit ovat, esimerkiksi A380 on todella hiljainen. Etenkin kun vertailukohdaksi ottaa pari sukupolvea vanhemmat pienet koneet. Meillä töissä esimerkiksi lähes päivittäisiä vieraita ovat Fokker 70 ja MD-80 joista ääntä lähtee enemmän kuin riittävästi. Käypä Euroopan viimeinen 737-200kin nakkikannumoottoreineen säännöllisen epäsäännöllisesti vierailulla ja äänenvaimentimista (hushkit) huolimatta vihellys startissa on omassa luokassaan. | ||||
![]() |
24.10.2013 08:55 | Leo Männistö | ||
Tällä hetkellä tehokkain matkustajakoneen yksittäinen moottori taitaa olla Boeing 777:n GE90-115B, josta irtoaa työntövoimaa 514kN. | ||||
![]() |
24.10.2013 08:51 | Leo Männistö | ||
Näyttää kovasti M-B O305:ltä tai muulta vastaavalta Länsi-Saksalaiselta standardikaturilta (http://de.wikipedia.org/wiki/Standard-Bus#Erste_Generation:_V.C3.96V-Bus) | ||||
![]() |
23.10.2013 23:39 | Leo Männistö | ||
Markku, tarkoittanet Saalastin Lille-Björn...kyhäelmää. | ||||
![]() |
23.10.2013 23:08 | Leo Männistö | ||
kyllä, tuo V169:n turbiiniajo oli vain B-portaalla ja sekin jousikuormitteisena eli ilmeisesti turbiinia ei oltu tarkoitettu kovin jatkuvaan käyttöön. | ||||
![]() |
22.10.2013 14:10 | Leo Männistö | ||
151 039 havaittu Greifswalder Str asemalla @ nyt. EGP:n värit ja logot sekä SRI:n nettiosoite. Eli olisiko tämä jo peräti neljäs SRI:n 151? | ||||
![]() |
21.10.2013 18:39 | Leo Männistö | ||
Lugansk on toisaalta sikäli väärin, että tuohon maailmanaikaan kaupunki oli Voroshilovgrad, tietenkin. | ||||
![]() |
21.10.2013 13:08 | Leo Männistö | ||
On ja On. Luganskissa paiskittu kasaan ja tehoa löytyy välillä 2200-2900kW moottorista riippuen, Kolomnaa, MaKia tai Caterpillaria nykyään. Euroopan tehokkaimman yksimoottorisen dieselveturin valitkka oli Ludmillalla vuoteen 2006 asti. | ||||
![]() |
13.10.2013 04:15 | Leo Männistö | ||
Poikkeuksena toki esim. tästä veturista löytyvä MTU 16 V 4000 R40 :) | ||||
![]() |
12.10.2013 21:04 | Leo Männistö | ||
On yhä. Esimerkiksi tämän junan perässä ollut 413 on "vain" 12 sylinterisellä koneella. | ||||
![]() |
12.10.2013 19:19 | Leo Männistö | ||
Oho, kiitos linkistä! Mietinkin, että mistä löydän tiedon siitä, millä moottorilla mikäkin veturi on. Päällepäin kun erona on vain pakoputkien jatkeet (V16 moottoreissa peräkkäin, V12 moottoreissa vierekkäin) jotka puhaltavat pakokaasut ohi ajolangan. | ||||
![]() |
11.10.2013 19:01 | Leo Männistö | ||
Kas, mielenkiintoista tietoa. Toisaalta ihmetyttää V-moottorin käyttö apukoneena, en äkkiseltään muista sellaista nähneeni oikeastaan missään. Ja 1770kW on kyllä apumoottoritehoksi jo melkoinen. | ||||
![]() |
10.10.2013 08:20 | Leo Männistö | ||
Itseasiassa asiaa tarkemmin ajateltuna, tämähän on nimenomaan se kolmas, ensimmäiset kaksi ovat 124 ja 170. 124 ja tämä 033 ovat vuokrattuna EGP:lle sementtijunien vetoon ja ne ovat usein Greifswalder Straßella odottamassa töitä. 170 en ole onnistunut havaitsemaan. | ||||
![]() |
05.10.2013 21:52 | Leo Männistö | ||
Eeei kyllä, Berliinissä on taatusti katukuvassa oudompaakin katseltavaa kuin junia kuvaava harrastelija. Ja kuitenkin valokuvaaminen ja junakuvauskin on melkoisen suosittua harrasteena. Esimerkiksi tuolloin 30.9. kun kuvastin tätä junaa päärautatieasemalla, oli kuvaajia laiturilla minun lisäkseni hieman toistakymmentä. | ||||
![]() |
03.10.2013 00:02 | Leo Männistö | ||
Tuo Dr12:n Wärtsilä Vasa (pilkunviilaus: vain yksi a! :))12V22 taisi olla siis ihan perus laivamoottori ilman sen suurempia modifikaatioita pl. Apulaitteet (esim raskasöljyseparaattori yms), mutta oliko Dr16:n Vasa 8V22 vain ja ainoastaan veturikäyttöön valmistettu moottorityyppi? | ||||
![]() |
02.10.2013 00:44 | Leo Männistö | ||
Tämä nyt menee ihan puhtaaksi arvaukseksi, mutta voisiko tuon maatunnuksen ja kalustosarjan välinen numero, tässä siis 0, liittyä siihen, että vanha tarkistenumero saadaan stemmaamaan uuden systeemin kanssa. Ja jos nää nyt pitäisi olla kaikkialla samat, niin miksi Saksassa tuo on sitten NVR ja Suomessa EVN? Ja miksei tunnisteessa ole mahdollisuutta laittaa sitä maatunnus-haltija-rimpsua, maakoodi asianmukaisesti alleviivattuna tietenkin? (Kyllä, Saksassa on kahdella samanlaisella veturilla täsmälleen sama EVN/NVR numero.) Ja mitä näihin ulkomaan kuviin muuten tulee, en usko että näitä tällä sivustolla niin paljoa tulee koskaan esiintymään, etteikö pelkkä kalustosarjatunnus riittäisi tunnisteeksi, ehkä hakuja kohdistuu enemmän tiettyihin kalustosarjoihin kuin yksilöihin numeron tarkkuudella? Heitänpä vielä sellaisenkin idean, että miten olisi tunniste eri tuoteperheille (ja ettei lähtisi aivan täysin käsistä, nimenomaan tuoteperheille jonka sisään menisi eri virta yms variaatiot), esim TRAXX, Vectron, Taurus, Flirt jne? Olisi helppo hakea esim kaikki sivuston Flirt-kuvat ja saisi samalla haulla sekä Viron että Saksan Flirtit miettimättä/googlaamatta että minkähän numerokoodin alle kyseinen sarja missäkin maassa kuuluu. Toki ymmärrän, jos tällainen tuntuu ylimitoitetulta ulkomaisten kuvien määrään sekä "isojen" tuoteperheiden Suomessa esiintymisen vähyyteen nähden. tosin onhan Lok 2000, Pendolino ja Flirt jo hyvä alku :) | ||||
![]() |
01.10.2013 11:24 | Leo Männistö | ||
Voi hyvinkin olla. Berlin Hbf - Hannover Hbf taittuu aikaan 2:36, välipysähdykset B-Spandau, Stendal ja Wolfsburg. Matkaa on n. 240km. Taitaa olla ainoa "suora" yhteys Hannoverin ja Berliinin välillä, ICE:t kiertää Magdeburgin kautta ja käyttävät aikaa muutaman minuutin enemmän. Ilmeisesti tulvan runteleman suurnopeus-kiintoraiteen korjaaminen on erittäin vaikeaa ja aikaavievää puuhaa. | ||||
![]() |
30.09.2013 21:11 | Leo Männistö | ||
Mainittakoon muuten, että junan reittikilvet ovat hyvin haluttua matkamuistotavaraa. Junan tietojen lisäksi reunassa on kuva, jossa BR218 poseeraa IC-junan edessä. | ||||
![]() |
30.09.2013 10:25 | Leo Männistö | ||
Mutta mitäs noissa keltaisissa laituriteksteissä mahtoi sanantarkasti lukea? Oliko "Varokaa Junaa - Se upp för tåget"? | ||||
![]() |
30.09.2013 09:36 | Leo Männistö | ||
En tiedä olisiko tämä sitten 94 80 0 442 836-X. En uskalla laittaa kun en ole varma, kun en tiedä tuota tarkistusnumeroa enkä sitä onko tuo 80:n ja 442:n välissä oleva numero 1 vai 0. Ja ilmankos ei EVN-googlaus tuottanut tulosta, sillä EVN-numero on saksaksi NVR-Nummer. | ||||
![]() |
29.09.2013 18:17 | Leo Männistö | ||
http://www.gruen-berlin.de/uploads/tx_gruengal/SG_Gestaltung-9.jpg - tuosta löytyy kuva puiston viralliselta kotisivulta, ja tässä linkki lisätietoihin alueesta: http://www.gruen-berlin.de/parks-gaerten/natur-park-suedgelaende/ | ||||
![]() |
29.09.2013 18:11 | Leo Männistö | ||
Ei, kyllä tämä on ihan pyöreässä montussa oleva pöytä, hieman hankala hahmottaa puiden keskeltä. | ||||
![]() |
29.09.2013 11:08 | Leo Männistö | ||
Tuo ajonestoon tarraava vipu muuten näkyy molempien junien kuvasta katsoen vasemmassa etunurkassa, BR481:n vipu tuossa virtakiskon päällä ja BR480:ssä hieman heikommin, mutta tuossa virroittimen ja ohjaamon askelman yläpuolella. | ||||
![]() |
29.09.2013 09:55 | Leo Männistö | ||
Saa. Tältäkin sivustolta löytyy useita esimerkkejä, miten halvemman luokan kameroilla ja kakkuloilla tehdään upeita kuvia ja vastaavasti miten kuvat voi olla heikompia vaikka käytössä olisi ne parhaat ammattirungot ja PRO-objektiivit. | ||||
![]() |
27.09.2013 22:46 | Leo Männistö | ||
huikean nopeasti nuo teinien "klassikot" on väistyneet uudempien tieltä. Eipä enää näy B-Mantaa eikä B-Asconaa juuri missään. | ||||
![]() |
27.09.2013 20:19 | Leo Männistö | ||
Joo, MK1 Escort oli kova sana, samoin muuten tietynlaisen kulttimaineen ovat saavuttaneet ST-Celicat ja tuoreemmista ne takavetoiset GT-Corollat... voivoi... Vaikka itse tuoreempaa vuosikertaa olenkin ja ne teinivuodet oli 2000-luvun alussa niin silloin oli vielä jonkinlaista ...rallikulttuuria kaupungilla. | ||||
![]() |
27.09.2013 19:45 | Leo Männistö | ||
Kupla on sikäli kiitollinen harrastuskohde, että osia on niin helppo saada ja ne on tarvittaessa halpoja (etenkin Taiwan ja Kiina- pingpong repro-osat). Originaalit Brasilia- ja etenkin Saksa-osat ovat kyllä hinnoissaan, mutta niitäkin on saatavilla. Ostin omaan -65 kuplaani aikanaan uudet ikkunatiivisteet ja harjat yms silput ja valmistusleimat olivat jostain tienoilta -90 -91 ja Made in West-Germany. Suuri osa Suomen kuplista on kyllä pilattu joko jokkiksessa tai ns. Ähtäri-Look kustomoinneissa (se härmäläinen versio California-Lookerista) Mitä ameriikkalaisiin tulee niin Suomessa se "ainoa oikea" on ollut aina 2d Hardtop V8:lla ja automaatilla eikä kuutoskoneisia, rattikarahkalla varustettuja neliovisia (ne, joita suomeen on ylipäätään tuotu aikanaan) ole pidetty juuri minään. Muotiahan oli esim. perän korotus, slottivanteet ja valkotekstirenkaat. Ehkä vielä tätä kaksikkoa täydentäisin "teini-DX"-corollalla? Olihan sekin suosittu ja muodikas rakentelusuuntaus, ja kadonnut katukuvasta vissiin modernin tuningin tieltä? | ||||
![]() |
23.09.2013 20:15 | Leo Männistö | ||
Totta, joka asemalta löytyy yleensä se subway, mäkkäri tai burger king, pizza hut tai ditsch, le crobag jne. Samaa huttua ja tietää taatusti mitä saa. Toisaalta, harvoinpa sitä asemalle syömään tulee mentyä ja vaihtoehtosyömistä löytyy yleensä läheltä asemaa, jos ei joku sellainen pakkosyöttötilanne ole kysymyksessä. | ||||
![]() |
23.09.2013 16:39 | Leo Männistö | ||
Sinänsä masentavaa, että joka ostoskeskuksesta ja rautatieasemalta löytyy ne samat ketjut, ravintolat ja kahvilat. | ||||
![]() |
19.09.2013 23:45 | Leo Männistö | ||
Tuota muuten pohdiskelin, että onko tuo alunperin Johnstonin metrolle piirtämä "Roundel" kokenut pientä inflaatiota, kun TfL tunkee sitä joka paikkaan? Toki on hyvä asia, että ilme on yhtenäinen ja selkeästi tunnistaa mistä on kyse ja tietää, että liput kelpaa. Mutta pitääkö joka ikiselle härvelille keksiä sitten nimi ja värit ja tehdä siitä roundel. Esimerkiksi tuo Overgroundin roundel on väreiltään mielestäni hieman epäonnistunut (haalea oranssi - sininen) samoinkuin Crossrailin (violetti-sininen). Samoin kartoissa selkeys ehkä hieman kärsii kun noita rinkuloita on vaihtoasemilla pahimmillaan neljä rivissä. Minun £0,02. | ||||
![]() |
18.09.2013 20:23 | Leo Männistö | ||
Hmm, mutta eikös tässä ole vain 3rd rail eli 750V virtakiskosta? Pikainen wikipedian selaaminen tarjosi tietoa, että osa näistä Capitalstar- junista on kaksineuvoisia 25kV AC ilmajodhdosta / 750V virtakiskosta ja osa vain 750V virtakiskosta. Yhteisillä osuuksilla metron kanssa virtakiskon jännite on molemmille sopiva kompromissi 660V ja 4th rail- virtakiskoon ei syötetä -210V vaan neljäs kisko on yhdistetty "ajokiskoihin". | ||||
![]() |
18.09.2013 13:08 | Leo Männistö | ||
Tosin Tramlinkin rakentamisessa on käytetty hyväksi osin vanhoja olemassa olevia ratalinjoja, että ehkä tämä on sitten sellainen sekoitus uutta ja vanhaa? Tuo konservatiivisuus kyllä näkyy tietyllä tavalla: uudetkin junat ovat yhtä rumia kuin vanhat, taksit ovat edelleen niitä Austin FX4:lle kunniaa tekeviä vankkureita ja bussiliikenteessä Routemasterit korvattiin Borismastereilla (Lontoon pormestari Boris Johnsonin mukaan). | ||||
![]() |
12.07.2013 21:57 | Leo Männistö | ||
Telemax- TV-torni: http://de.wikipedia.org/wiki/Telemax . Hannoverissa on myös toinen, vanhempi TV-torni joka toimii nykyään VW hyötyajoneuvojen mainoksena (Hannoverissa valmistetaan mm. Volkswagen Transporter- ja Amarok- autoja) ja Telemax- tornin valmistumisen jälkeen se sai lempinimekseen Telemoritz (vrt. Max & Moritz). http://de.wikipedia.org/wiki/VW-Tower | ||||
![]() |
31.05.2013 16:22 | Leo Männistö | ||
Se Rahnsdorfin pää olisi upea kuvattava jonain sumuisena aamuna... To-do listalla ollut jo muutaman vuoden. | ||||
![]() |
30.05.2013 19:40 | Leo Männistö | ||
Veikattu sinänsä pieleen, että tämä ON Schöneichestä. Waldstraßelta hieman kohti Friedrichshagenia. | ||||
Kuvasarja: Kiskoauto DM 7 4074:n kunnostusprojekti |
30.05.2013 16:22 | Leo Männistö | ||
Valmetin 815D on toki ollut käytössä myös muualla kuin lättähatun voimanlähteenä, esimerkiksi laivojen propulsio- ja apukoneena. Rauman merikoulussa näitä oli opetuskappaleena muistaakseni neljä yksilöä. Merivoimien huutokaupoissakin näitä on näkynyt. |