Kuvasarja: Kiskoauto DM 7 4074:n kunnostusprojekti |
30.05.2013 16:22 | Leo Männistö | ||
Valmetin 815D on toki ollut käytössä myös muualla kuin lättähatun voimanlähteenä, esimerkiksi laivojen propulsio- ja apukoneena. Rauman merikoulussa näitä oli opetuskappaleena muistaakseni neljä yksilöä. Merivoimien huutokaupoissakin näitä on näkynyt. | ||||
![]() |
30.05.2013 15:55 | Leo Männistö | ||
Olisikohan vastausta mahdollista tarkentaa hieman. | ||||
![]() |
22.05.2013 20:44 | Leo Männistö | ||
Ihan aavistuksen olisi toivonut omaperäisyyttä vaunun ulkomuodon suhteen, tuohan on aivan 1:1 kopio Bombardierin Flexity Berlinistä. Tyylikäs vaunu toki, en minä sillä, mutta mitään kovin vahvaa Helsinki-identiteettiä tässä on vaikea nähdä. | ||||
![]() |
18.05.2013 01:56 | Leo Männistö | ||
Mutta entäpä tuo valkoinen auto tuossa sillalla, onko tuo Ford Cortina MkI eli ns. tähtiperä-Cortina? Veikkaan, että neliovisena melkoisen harvinainen (Volvo Amazonia muuten ei niitäkään ole loppuenlopuksi hirveän montaa tullut vastaan neliovisena, vaikka molemmat perheautoja ovatkin). | ||||
![]() |
18.05.2013 01:51 | Leo Männistö | ||
Paljon on muuttunut, mutta paljon on myös pysynyt. Karttaa katsoessa ymmärtää myös hyvin miksi Berliinin kehärataa kutsutaan "Hundekopfbahniksi" eli koiranpääradaksi. | ||||
![]() |
07.05.2013 10:07 | Leo Männistö | ||
Oho, enpä ole oikeastaan huomannutkaan, että tuo keulan keltainen väri on kuin liekkikeula-samista. Loistavaa. | ||||
![]() |
03.05.2013 23:56 | Leo Männistö | ||
Kappas, niinpäs onkin. Luulin, että näitä on vain kolme- ja nelivaunuisia, mutta olin taas tapani mukaan väärässä. Korjaillaanpa kuvatekstiin. | ||||
![]() |
14.04.2013 21:06 | Leo Männistö | ||
Nythän siellä muuten ne vähät töissäolevat rakennusmiehet varastelevat esim. hanoja vessoista omiin projekteihinsa. | ||||
![]() |
16.03.2013 17:39 | Leo Männistö | ||
Täällä Berliinissä (varmaan muuallakin) myydään graffitivarustekaupoissa sellaisia lehtiöitä, joihin on painettu metrojunan ääriviivat. Voi rauhassa luonnostella. Näitä vihkoja on saatavilla Berliinin, NYC:n ja Tukholman metrojunista, ehkä tässä syy töhrintäalttiudelle :) | ||||
![]() |
14.03.2013 22:04 | Leo Männistö | ||
Minusta ne näytti ihan siltä, kuin olisi yhtenäinen peitelevy ollut koko tuon valonheitinpahkan päällä, vähän samaan tyyliin kuin 2M62- vetureissa. Enkä tietenkään ottanut kuvaa... | ||||
![]() |
14.03.2013 21:21 | Leo Männistö | ||
Mitähän muuten mahtoivat olla 1044:t joiden "silmät olivat muurattu umpeen"? Eli ajovalot olivat peitetty. Näitä seisoi pari yksilöä Villachin hbf:llä. | ||||
![]() |
14.03.2013 21:05 | Leo Männistö | ||
Ja entäpä sitten ulkomaalainen kalusto? Mä olen laittanut vetureista tunnisteisiin "Baureihen" eli esimerkiksi saksalaisissa kolme ensimmäistä numeroa. En oikein jaksa uskoa, että orgissa olisi ikinä vastaavaa määrää kuvia esim DB:n BR101- vetureista kuin vaikkapa Dv12- vetureista ja yksilöerot/kalustokierrot tuskin kiinnostavat ns. ketään. Toki omat ongelmat tässäkin on, sillä esimerkiksi RegioShuttle-moottorivaunuissa taitaa olla päällekkäisiä numeroita DB:llä ja yksityisillä operaattoreilla tyyliin DB BR 650 001 vs VT650.01 riippuen liikennöitsijän tavasta numeroida vaununsa. | ||||
![]() |
14.03.2013 15:43 | Leo Männistö | ||
Mutta nämäkin olivat sisältä ihan viimeisen päälle siistejä. Slovenia oli kyllä todella outo kokemus, autot uudempia kuin Saksassa, talot, asemat ja kadut puts plankissa, koirat poikkeuksetta rotukoiria ja joka paikassa seutubusseja myöten WLAN ja ilmaiseksi. | ||||
![]() |
14.03.2013 14:53 | Leo Männistö | ||
Tuli eilen matkustettua Klagenfurt-München-Berliini junalla ja Itävallan puolella näitä taidejunia näkyi lähinnä Kärntenissä, mutta ei muualla matkan varrella. Ja Kärntenissäkin vain nimenomaan Schliereneissä ja Talenteissa. Slovenian puolella graffitit ovat olleet vaunuissa kauan, sillä vuosiluvut kertoivat osan olevan esim. vuosilta 2009 ja 2010. Mutta kaikissa maalatuissakin vaunuissa oli rautatieyhtiön logo ja evn-numero kaivettu esiin, useimmissa myös matkustamon ikkunat olivat puhtaat. | ||||
![]() |
14.03.2013 13:17 | Leo Männistö | ||
Ottaen huomioon miten siistiä ja modernia infra noin muutoin Sloveniassa on, oli tämä vähän hassuakin. Liikenteessä ei yksinkertaisesti ollut lähijunia ilman graffiteja. Taurus- veturit sen sijaan olivat kaikki vailla töhryn töhryä. Sama muuten Itävallassa. Lähiliikennejunissa ja etenkin Schlieren-vaunuissa oli taidetta, Tauruksissa ja railjeteissä ei. | ||||
![]() |
07.03.2013 16:54 | Leo Männistö | ||
Kyllä. Toinen vaihtoehto on täydellinen väliinpitämättömyys. Mir egal. | ||||
![]() |
07.03.2013 09:50 | Leo Männistö | ||
Mun silmään tää näyttäis Stadlerin GTW:ltä tai Dieselflirtiltä. | ||||
![]() |
06.03.2013 12:13 | Leo Männistö | ||
Em. linjojen lisäksi M10 tekee länsipäässä pienen koukkauksen lännen puolelle. Rataa ollaan jatkamassa päärautatieasemalle, jolloin muodostuu kolmas linja länsi-Berskaan. | ||||
![]() |
06.03.2013 10:00 | Leo Männistö | ||
Joo, mä taidan olla muutaman sentin vajaa Jounin parista metristä, mutta pää kyllä kolisee etenkin jyrkkäkattoisessa ikkunaan. KISS- junissa taitaa yläkerran lattia olla aavistuksen alempana (tai penkinjalat matalammat) sillä niissä pääntilaa on aavistus enemmän. Ja onhan se toisaalta hauskaa kun näkee suoraan ylöspäin. | ||||
![]() |
05.03.2013 22:10 | Leo Männistö | ||
Mielenkiintoinen kysymys sinänsä. Veikkaan sähköjarrua, sillä parin kilometrin päässä on Gesundbrunnenin pysähdys, rata viettää tässä alamäkeen ja nopeusrajoituskin taitaa laskea 150km/h:sta 80:een. Veturihan sinänsä edustaa parasta itä-saksalaista veturisuunnittelua ja -tekniikkaa jossa muunmuassa energiatehokkuutta on pyritty ottamaan huomioon. Varmatoiminen ja ilmeisen pätevä kaluste siis nykyäänkin. Ajalleen ja valmistusmaalleen täysin ennenkuulumatonta luksusta on esimerkiksi ilmastointi. Jälkikäteenhän näihin on rakenneltu vaikka mitä herkkuja, kuten EP-jarrua, hätäjarrutuksen ohitusta, elektroniset aikataulut, kuulutusmikrofonit ja niin edelleen. Detailina mainittakoon, että jälleenyhdistymisen jälkeen koko sarjasta porattiin valmistajanlaatat irti. | ||||
![]() |
05.03.2013 20:10 | Leo Männistö | ||
https://vaunut.org/kuva/72969 - tuolloin elokuussa ei ollut mahdollisuutta ajaa radan yli, sillä puomit olivat pysyvästi alhaalla. Nyt käydessäni näytti pääsevän. Muistaakseni tietä pitkin vain ei pääse oikein mihinkään. Tämä Schönfließ sijaitsee kyllä paikallisellakin tasolla keskellä ei yhtään mitään, mutta ilmeisesti liityntäpysäköinti ja työmatkaliikenne riittää pitämään seisakkeen hengissä. Vuoroväli on 04-24 välisenä aikana 20 minuuttia. | ||||
![]() |
05.03.2013 11:36 | Leo Männistö | ||
Vai oliko niin, että vaunuja suunniteltiin tilattavaksi Talbotilta, mutta tilaus päätyi loppuenlopuksi Görlitziin? | ||||
![]() |
05.03.2013 00:38 | Leo Männistö | ||
Ei ollut ei. Eräänlainen vientituote - liikennevalojen vihreän nuolen ohella - "väärään" suuntaan siis. Vaunustojen ohella itä-saksalaisia BR 143-pohjaisia sähkövetureita muunnoksineen (112 ja 114) on siirtynyt niinsanotuista uusista osavaltioista vanhoihin. | ||||
![]() |
04.03.2013 20:36 | Leo Männistö | ||
Näin minäkin olen tuon käsittänyt, että kulmikas olisi derkkuperäistä ja nykyään pariin kertaan saneerattua. Ohjausvaunuissa muuten on suoranokkaista pyöreällä profiililla ja pyöreänokkaista kulmikasta koria. Näistä vaunuista on varmaankin kymmeniä eri variaatioita, että eihän niissä kyllä perässä pysy. Eri korimuodot, laiturikorkeudet -> ovien sijainti joko alhaalla tai telin päällä, ykkösluokkaa, palveluvaunua, ohjausvaunua ja kaikkia vielä ilmastoinnilla tai ilman ja niin edelleen. | ||||
![]() |
01.03.2013 13:34 | Leo Männistö | ||
Kyllä, toin vaan oman, ehkä osaltaan paheksuttavan näkökantani esiin (mihin voin luovuttaa lisenssini?). Miksi ei saisi pitää graffiteista vaikka se on "ristiriidassa" rautatieharrastuksen kanssa? En toki halua kannustaa ketään ryhtymään laittomuuksiin tai ottamaan tarpeettomia riskejä terveytensä suhteen. Suomessahan junien maalaus on sinänsä kuollut sukupuuttoon VR:n nollatoleranssin myötä. Jos vaihtoehtoina on junavuoron peruminen, koska maalattu juna ei saa olla liikenteessä, esimerkiksi H-junassa ylimääräisen pakkasessa vietetyn odotustunnin sijaan matkustaisin mielelläni maalatullakin junalla. | ||||
![]() |
01.03.2013 13:04 | Leo Männistö | ||
Onpa sitäkin nähty, että graffitia tehdään liikkuvaan junaan (esimerkiksi dokumentissa Unlike U - trainwriting in Berlin, traileri löytyy youtubesta, suosittelen). En myöskään allekirjoita sitä, että kaikki maalarit olisivat alle kaksikymppisiä, sillä joukossa kuitenkin on vanhempaakin väkeä. (offtopic: Alexanderplatzille oli pystytetty muutama päivä sitten graffitinäyttely ja ehkä osittain graffititaiteeksi luokiteltavaa Berliinin muuriin maalattua ulkoilmagalleriaa East-Side-Galleryä ollaan juuri tällä hetkellä repimässä maan tasalle) | ||||
![]() |
01.03.2013 01:18 | Leo Männistö | ||
Sepä se, Berliini on aina ollut kaikenlaisen moraalisen turmeltumisen tyyssija, ettei pahoinvointi varmasti ole ainoa laatuaan. Täällähän riittää paheksuttavaa joka lähtöön: graffitit, laillisehkot huumeet, prostituutio kaduilla, lentoaseman rakennustyöt, homoseksuaalisten henkilöiden kaupunginosa, kasinot, Ei rajoituksia alkoholin saatavuudessa, fetissit ja niin edelleen. Mutta, jokaiseen alaan kajahtaneelle löytyy oma lehti ja yhdistys. Ja madventuresia lainatakseni: tähän on äärettömän helppo flipata messiin. Konservatiivisen tien kulkijoille suosittelisin baijeria ja baden-württenbergiä.ordnung muss sein! | ||||
![]() |
28.02.2013 23:03 | Leo Männistö | ||
Heh, oli kyllä odotettavissa, että olen aika yksin mielipiteeni kanssa, mutta eri maa, eri tavat olen huomannut. Kuten sanoin, täällä graffitit ovat osa kaupunkikulttuuria ja minusta oikein piristävä lisä. Ja Berliini on taatusti maailman rumimpien kaupunkien top-10 listalla melko korkealla, ilman graffitien tuomaa väriä täällä olisi vielä ankeampaa. Olenpa muuten nähnyt seuraavankinlaisen tapahtuman: Olimme puistossa viettämässä kesäiltaa ja läheisyydessä omaa piknikkiään vietti nuori perhe. Äiti ja pieni lapsi grillailivat eväitä ja isä maalasi läheiseen seinään graffitia. Kolmen poliisin partio osui paikalle, pysähtyivät katsomaan muodostuvaa taideteosta, nyökkäsivät hyväksyvästi päätään ja jatkoivat matkaa. | ||||
![]() |
28.02.2013 19:52 | Leo Männistö | ||
Tottakai sopii. Elävöittää muuten tylsää kaupunkikuvaa. Ja olisi todella vaikeaa kuvitella miten paljon ankeammaksi esimerkiksi Berliini muuttuisi, jos graffiteja ei olisi - tavallaan jo osa kaupungin identiteettiäkin, Euroopan New York. Graffititaide muuten on juuri otettu Berliinin peruskoulujen kuvaamataidon oppimäärään yhdeksi aihealueeksi, eli mistään aivan alakulttuuri-ilmiöstä ei ole kyse. | ||||
![]() |
13.02.2013 11:50 | Leo Männistö | ||
Etummainen auto taitaa olla Toyota Tercel. | ||||
![]() |
09.02.2013 21:43 | Leo Männistö | ||
Pomppasipa satunnaiskuvista tällainen esiin ja kiinnittyi heti huomio noihin isolla kirjoitettuihin lyhenteisiin... Meillä töissä nimittäin TLV tarkoittaa Tel Avivin ja HVA Analalavan lentoasemia. :P (Raideyhteyttä ei em. pisteiden välillä toistaiseksi ole.) | ||||
![]() |
09.02.2013 19:25 | Leo Männistö | ||
Kappas, nuo Railcolor-linkit eivät näköjään toimikaan. Sattumalta törmäsin tuollaiseen saittiin, jossa on melko kattavasti noita uusien sähkövetureiden tietoja kerättynä. Esimerkiksi näillä molemmilla vetureilla on useampia käyttäjiä sekä numeroita elinkaarensa aikana. Kannattaa ehdottomasti kurkata www.railcolor.net, valtava määrä tietoa näistä moderneista liikennekentän pelinappuloista. | ||||
![]() |
09.02.2013 17:34 | Leo Männistö | ||
Apropoo Pilsen. Mielenkiintoinen kaupunki ja ehdottomasti käymisen arvoinen rautatieharrastusmielessäkin. Asemahan on melko mahtipontinen (mutta rähjäinen) saariasema, Pilsner Urquellin panimon pihalta löytyy höyryveturi siististi katoksen alta. Lisäksi Skodan tehdasalueella on Heurekan tapainen pienehkö tiedekeskus, jossa on näytteillä ainakin Laminatka-sähköveturi ja muutakin raidekulkuneuvoa sekä raitiovaunujen pienoismalleja yms. Lisäksi kaupungissa on raitiovaunu- ja johdinautoliikennettä. Junalippu Prahasta Pilseniin maksoi vuosi sitten n. 10 euroa (ja Pilsen-Berliini n. 40e). | ||||
![]() |
08.02.2013 22:57 | Leo Männistö | ||
Jep, mallivuoteen -68, -67 oli sellainen välimalli eli makaavalamppuinen, mutta kuitenkin lyhyellä moottoritilan luukulla ja 4x130 pulttijaolla, 12V sähköt yms. | ||||
![]() |
08.02.2013 22:18 | Leo Männistö | ||
Hmm, taustan kuplavolkkarista tuli mieleen, että mikähän tuohon maailmanaikaan on ollut ajoneuvokaluston keski-ikä Suomessa. Tuo kuplahan on korkeintaan 9 vuotta vanha kuvan ottohetkellä. | ||||
![]() |
08.02.2013 21:00 | Leo Männistö | ||
Niin, tosiaan tarkoitin tässä kuva-alalla ylempänä olevaa raidetta, en Gleisdreieckin asemalla tvärssissä risteävää raiteistoa =) | ||||
![]() |
08.02.2013 13:46 | Leo Männistö | ||
Ei kai siihen nyt määräänsä enempää mahdu junia yhdelle raiteelle? Jos en väärin muista niin U2 oli poikki Gleisdreieckistä länteen (kiskot olivat tilassa a b w e s e n d) ja U1:n sijaan ajoi U12 Warschauer Straße - Ruhleben. | ||||
![]() |
07.02.2013 13:48 | Leo Männistö | ||
https://vaunut.org/kuva/63811 - toisinaan voi myös olla jänniä häiriötiedotteita. | ||||
![]() |
06.02.2013 22:48 | Leo Männistö | ||
Berliinissä on ainakin päärautatieasemalla hommaa jalostettu niin pitkälle, että tällaisia näyttöjä on kaksi päällekkäin. Jaettavan ICE-junan etummainen runko on ylemmässä näytössä ja taaempi runko alemmassa näytössä. Ja vastaavasti nuo pysähtymissektorit vastaavat runkojen pysähtymiskohtia. Käytäntö on usein toistuva, sillä Berliinistä länteen lähtee useita junavuoroja päivässä, jotka jakaantuvat Hammissa toisen rungon jatkaessa Düsseldorfiin ja toisen Kölniin eri reittejä. | ||||
![]() |
05.02.2013 12:00 | Leo Männistö | ||
Mallorca | ||||
![]() |
05.02.2013 00:52 | Leo Männistö | ||
Eli jos joka osavaltiossa on oma fanfaarinsa, tulisi niitä olla yhteensä 17. | ||||
![]() |
05.02.2013 00:51 | Leo Männistö | ||
Tuo on siis Brandenburgin osavaltion alueella käytettävä fanfaari, Mecklenburg-Vorpommernissa se kuulostaa vastaavasti tältä: http://www.youtube.com/watch?v=Qn5Ko8DLNfo . Berliiniläinen on sitten taasen erilainen jne. | ||||
![]() |
04.02.2013 10:34 | Leo Männistö | ||
M-Tafel muuten on vastaavasti Zs12 =) | ||||
![]() |
04.02.2013 02:32 | Leo Männistö | ||
no tavallaan, jos kuvittelee, että teikäläinen suojastusopastin olisi ainoa rataverkolla esiintyvä opastintyyppi ja siihen lisäksi vielä lisättäisiin muutama käsite lisää. http://de.wikipedia.org/wiki/Ks-Signalsystem - tuosta luettavaa aiheesta. | ||||
![]() |
03.02.2013 04:19 | Leo Männistö | ||
Mielestäni kirjoitin sen tuohon kuvatekstiin? M-tafel kertoo, että opastimen saa ohittaa liikenteenohjauksen suullisella tai "kaukosuullisella" luvalla, jos opastin näyttää seis-opastetta tai on vikaantunut. | ||||
![]() |
25.01.2013 10:49 | Leo Männistö | ||
Monet tuntuvat muistelevan kaihoisasti DDR-aikaa. Silloin olivat vaihteet puhtaat ja junat aikataulussa. Mutta ei enää nykyään, kun on yksityistetty jne. S-Bahn Berlin GmbH:lle maksettavaa liikennöintikorvausta muuten alennettiin 12 miljoonaa euroa, koska junia ei ole liikenteessä vaadittua määrää eikä liikennöinti muutenkaan suju. | ||||
![]() |
25.01.2013 00:06 | Leo Männistö | ||
Jimin linkki oli kyllä valaiseva. Itse en näitä ICE-junia kovin korkealle kyllä arvota, onhan ne nopeita ja varmasti teknisesti melko eteviä, mutta kuitenkin niin mauttomia ja värittömiä. Langweilig sanoisi saksalainen. | ||||
![]() |
24.01.2013 21:24 | Leo Männistö | ||
Mun on pakko tunnustaa, että en erota jääteetä ja ICE 3:a toisistaan. Sen verran sain originaalista tihrustettua, että junan nimi olisi Pirna ja siihen liittyvä googlettelu tuotti vastaukseksi Pirna-nimisen-junan olevan BR411. Eli vastaus: On. | ||||
![]() |
05.01.2013 00:40 | Leo Männistö | ||
Höpsistä. Se Tegelin currymakkarakioski on toki S-Bahn-vaunusta tehty. Saman konseptin kiskoja muuten löytyy Stuttgartin ja Schönefeldinkin lentoasemilta. | ||||
![]() |
31.12.2012 14:54 | Leo Männistö | ||
Onnettomuudessahan kiskoilta suistuu Dv12, mutta seuraavana aamuna raivaustöiden kohteena on Dv15. Pieniä klaffivirheitä, mutta eipä vielä taida elokuvaa ilman (tahallisia/tahattomia) klaffeja olla. | ||||
![]() |
23.12.2012 22:33 | Leo Männistö | ||
Ja tämä juna saapui Kieliin melkolailla tarkkaan kuvan lisäyshetkellä. |