![]() |
25.06.2010 16:05 | Leo Männistö | ||
Paljonko durianin syömisestä rapsahtaa penaltia? Raippatuomio? Durian on muuten sangen maukas (ja eritoten kallis) herkku. | ||||
![]() |
10.06.2010 11:38 | Leo Männistö | ||
Ohhoh! Pieni tasonnousu havaittavissa. Kyllähän nämä yksityisten moottorivaunut (esim. PEG, ODEG, NEB) hakkaavat nuo vanhat (ja uudemmatkin) DB:n regio-junat mennen tullen. Penkit ovat pehmeämmät, vaunut ovat hiljaisia, ainakin NEB:n junissa on lisäksi mahdollisuus kuunnella musiikkia kuulokkeilla suomalaisten IC2 vaunujen tapaan ja ilmastointi pitää kesäkuumalla huolen sopivasta lämpötilasta. Kuriositeettina mainittakoon, että Görlitzistä löytyy Saksan halvimmat asunnot, keskihinta vuokra-asunnoissa on 2,5 euroa neliöltä. | ||||
![]() |
09.06.2010 14:51 | Leo Männistö | ||
Hmm, mielestäni näin vain vaunuja, joiden määränpääkilvissä oli Berlin-Moskau, Paris-Moskau sekä Berlin - Minsk. | ||||
![]() |
07.06.2010 22:18 | Leo Männistö | ||
Rehellisesti sanottuna eipä kyllä kiinnostanut. Kiinnostukseni tämän junan osalta rajoittui siihen, että sain sen valokuvattua mielestäni kohtuullisin tuloksin. | ||||
![]() |
07.06.2010 12:12 | Leo Männistö | ||
Kyllähän tuo käännettiin sikäli, että paluumatkalle lähdettiin myös diesel keulassa ja höyry perässä. Sitä miksi näin tehtiin en tiedä. Arvauksiahan voi heittää esimerkiksi luotettavuuden lisäämikseksi, punaisen dieselveturin parempi erottuvuus esimerkiksi tasoristeyksissä, radan liikennöintikäytännöt määrää? | ||||
![]() |
07.06.2010 12:00 | Leo Männistö | ||
Mitä parhain väritys! Punainen tulee mukavasti lähemmäksi sinistä taustaa vasten. | ||||
![]() |
07.06.2010 00:17 | Leo Männistö | ||
Valitettavasti tuo VT95-porsastaksi liitevaunuineen oli sekä sijainniltaan että valaistuksen osalta harvinaisen hankalassa paikassa. Mutta, hätä ei ole tämän näköinen: VT95:lle on suunniteltu kahden päivän pendeliliikennettä kesälle, joten tilaisuus kuvata tämä hieman väljemmässä ympäristössä varmasti avautuu tuolloin. VT95:hän muuten on sama moottorivaunu, josta oli tarkoitus tulla suomalainen Dm5. | ||||
![]() |
27.05.2010 13:29 | Leo Männistö | ||
Mitä sitä anteeksi pyytelemään. Monissa maailman kaupungeissa graffitit kuuluvat urbaaniin maisemaan siinä missä junat tai katuvalopylväät. Ja kun niihin tottuu, näyttää betonipinnat ilman kuvia todella rumilta ja alastomilta. | ||||
![]() |
09.05.2010 17:07 | Leo Männistö | ||
Ja vielä pitää lisätä, että nimenomaan BVG:n kalustosta. Yksityisiä raitioteitä Berliinissä on kolme kappaletta, linjat 87, 88 ja 89. | ||||
![]() |
09.05.2010 16:46 | Leo Männistö | ||
Näin se taitaa olla. Tämä katsaushan on sikäli hyvin pintapuolinen, että tässä on vain yksi edustaja kustakin käytössä olevasta pääsarjasta. Eri variaatioita taitaa olla em. 6000 ja 7000- sarjalaiset Tatrat, GT6 löytyy yhteen ja kahteen suuntaan ajettavana, flexityjä taitaa olla ainakin kahta, ellei jopa neljää eri versiota? | ||||
![]() |
09.05.2010 13:37 | Leo Männistö | ||
Aivan totta, kuten seuraavista kuvista ilmenee. MetroTrameissa ajetaan siis kahden vaunun junilla, mutta "tavallisia ratkioita" myös yhdellä vaunulla. | ||||
![]() |
06.04.2010 19:37 | Leo Männistö | ||
Paljonko täällä muuten on hylättyjä ratapihoja? Neukölln -Tempelhof on melkein koko matkalta enemmän tai vähemmän hylätty, Pankow purettu, Frankfurter Allee, Humboldthain...Jatkakaa listaa. Ringin varrella noita varmasti eniten on ja tuntuu välillä, että kyseisen linjan maisemassa ei muuta vilistäkään kuin hylättyä ratapiha-aluetta. | ||||
![]() |
06.04.2010 09:36 | Leo Männistö | ||
Aivan totta. Näissä Gesundbrunnenilta pohjoiseen suuntautuvissa junissa näkee pääasiassa nimenomaan 114-sarjalaisia (isot ajovalot) 143:n sijaan. Ulkoisesti erot toki ovat hyvin pieniä. | ||||
![]() |
24.03.2010 00:29 | Leo Männistö | ||
Olisiko tunnisteeseen lipsahtanut pienenpieni virhe, tämä lie kuitenkin Move21, ei suinkaan 4. Sangen tasapainoinen yhdistelmä, joskin ehkä se veturinvihreä kuitenkin on tälle se kauniimpi väritys. Tapahtuiko muuten näille Moveille jokin vakavampi tasoristeysonnettomuus, vai miksi tähän oranssiin väriin vaihdettiin? | ||||
![]() |
23.03.2010 20:29 | Leo Männistö | ||
4x BR 481-junaa. tarkalleenottaen 12x BR481 ja vastaavasti 12x BR482 _vaunua_, sillä kaikki kuvassa näkyvät rungot ovat kolmeneljäsosajunia. Kokojunia ei taideta tällä hetkellä edes ajaa, sillä BR485-sarjan liikenteestä pois olo aiheuttaa sekin omat ongelmansa, vaikka näitä 481-junia onkin saatu takaisin liikenteeseen. | ||||
![]() |
19.03.2010 18:41 | Leo Männistö | ||
Ja tuosta kartasta ei ole vaikea päätellä, miksi Berliinin kiertävää Ringbahnia kutsutaan välillä Hundekopfbahniksi, eli koiranpääradaksi. | ||||
![]() |
17.03.2010 21:29 | Leo Männistö | ||
Jep, 423 oli kyllä sangen outo näky Berliinissä. Potsdamer Platzin Thaliassa tai Hugendubelissa, en nyt muista mikä sen kirjakaupan nimi oli, oli esillä Berliinin päärautatieasemaa käsittelevä teos, täytynee käydä lunttaamassa siitä. | ||||
![]() |
17.03.2010 20:04 | Leo Männistö | ||
Tuosta virtakiskohässäkästä tuli mieleen Hauptbahnhofin ja/tai tuon kaupungin läpi menevän raiteen uudistustoimet ennen Hbf:n valmistumista. Silloinhan S-Bahnit ajoivat kaukoliikenneraiteita, eli ne raiteet oletettavasti on virtakiskotettu, mutta entäpä ajojohtimet, ei kai niitä sentään pois purettu? | ||||
![]() |
16.03.2010 23:33 | Leo Männistö | ||
Ilmeisesti tämä Ringin käyttämä osuus on jo täysin uudella linjauksella? Ennen laiturit taisivat olla hieman nykyistä pohjoisempana? Rostkreuz sumuisena ja tihkusateisena syysiltana on (tai oli) melko surrealistinen kokemus. Mikäli tämä noudattelee valmistuttuaan Südkreuzin ja Hauptbahnhofin tyylisuuntaa niin... No, makuasioita. OT: Voisiko Gesundbrunnenin nimetä Nordkreuziksi, kun sellainen jostain syystä kartalta puuttuu? | ||||
![]() |
02.02.2010 11:21 | Leo Männistö | ||
Radan entisesta etelapaasta loytyi jonkun hoyryveturin jaanteet, lisaan kuvan, kun vain ehdin. Entinen ratalinja on muuten melko huonoa pyorailyyn eika tropiikin aurinko armahda polkijaa. Mikali talle suunnalle eksytte ja haluatte suorittaa kenttarata-arkeologiaa, vuokratkaa joko kunnon maastopyora tai skootteri. | ||||
![]() |
31.01.2010 14:55 | Leo Männistö | ||
Huhu kertoo, etta Don Khonin etelakarjessa olisi joku japanilainen hylatty veturi myos. Jos lahipaivina saisi vaikkapa polkupyoran vuokrattua ja poljettua kyseiseen paikkaan, voisi katsoa mika harveli on kyseessa. Kiskoja nakyy siella taalla ja vanha ratapenkka on kaytossa (ainakin don detilla ainoana) autotiena. Kiskot ovat hitsattu kiinni teraksisiin ratapolkkyihin ja siella taalla niita nakyy aitoina. Ratapenkalla on myos nahtavissa jotain siltarumpuja ja Don Detilla ranskalaisten lastauslaituri. | ||||
![]() |
15.01.2010 09:52 | Leo Männistö | ||
Kyllä se ihan "luomua" on. =) Myönnän itsekin monesti suhtautuneeni varauksella eräisiin täällä nähtyihin kuviin värimaailman suhteen, mutta siihen aikaan tuli istuttua päivän parhaat hetket sisällä kompuutterin äärellä tai muutenvaan pois ulkotiloista. | ||||
![]() |
14.01.2010 00:10 | Leo Männistö | ||
Sommittelultaan erittäin mielenkiintoinen kuva. Jäin katsomaan useammaksi minuutiksi. | ||||
![]() |
01.04.2009 13:53 | Leo Männistö | ||
Timo: Valotusaika tässä oli noin kolme minuuttia, aukkona f:11. Olisi kiva tehdä tämä jollekin hienorakeiselle hitaalle filmille, esim Adoxin ISO25, ja kehittää jollain vähän hienommalla kehitteellä. Tri-X + Rodinal, varsinkin tässä käytetyllä 1+200 /2h kehityksellä, tuottaa melko rakeista jälkeä. Heikki: Kyllä, 'Flex on kamerana aivan ylivertainen, nopea ja helppo käyttää, suljin on lähes äänetön,tarkennus sujuu silmänräpäyksessä, kuiluetsimen kuva-ala on 6x6cm eli saman kokoinen kuin filmiruutu (vrt vajaa 2cm DSLR tunneleihin). Ja kun on vielä todellista muotoilua, sangen kaunis vekotin. Herättää muuten mukavasti kiinnostusta ihmisissä, kun harrastelee kyseisellä linnunpöntöllä katukuvausta. | ||||
![]() |
29.03.2009 00:00 | Leo Männistö | ||
Mä tykkään, tää o miellyttävä. Toimis varmaa aika kivasti ilman junaakin, jos vaan jollain sais valoa noihin graffiteihin ja tunneliin. | ||||
![]() |
25.03.2009 14:27 | Leo Männistö | ||
Jukka, juuri tuota tarkoitin. Mennyt kokolailla ohi tuo palamisilmiö | ||||
![]() |
25.03.2009 14:15 | Leo Männistö | ||
Nice capture!! Quite refreshing compared to bulk-telephoto-Dv12-pics. | ||||
![]() |
24.03.2009 20:53 | Leo Männistö | ||
Ja vieläkö Rauhalahden "IVO":lla on Move51- veturi omasta takaa? | ||||
![]() |
23.03.2009 16:30 | Leo Männistö | ||
Ei, ei ole HDR. Vähän se halottaa juu, lähinnä pyyhekumin huolimattoman käytön takia. Lähinnä Channel Mixerillä tässä on pelattu, hieman myös taustatason kopiointi->desaturate->invert->gaussian blur ja sekoitustilaksi overlay. | ||||
![]() |
21.03.2009 06:58 | Leo Männistö | ||
Pertillä menee taas pieleen nää arvaukset (viittaan erääseen aikaisempaan kuvaan), kyllä se taivas ihan tämän kuvan oikea taivas on. Pakko se on tyytyä siihen mitä saa, kun ei osaa vototsoppaa ollenkaan, en minä osaisi taivaita ruveta vaihtamaan. | ||||
![]() |
18.03.2009 20:47 | Leo Männistö | ||
Alkuperäinen penkki on tosiaan pyöreä puinen, penkin jalka on päistään 90 asteen kulmaan taivutettu lattarauta, taivutettuihin pätkiin on hitsattu tapit, jotka tulevat kiinni lattiaan ja penkkiin. Edit: tuo jalka näyttää suunnilleen siltä kuin pitää, istuimeksi vain puinen niin avot | ||||
![]() |
12.03.2009 14:20 | Leo Männistö | ||
Perinteinen filmi, Ilford HP5+ @ISO 400, Rodinal 1+200 2h semistand ja huono skanneri. Objektiivi kirpputorilta löytynyt Jupiter-9 85mm, made in USSR. | ||||
![]() |
17.01.2009 23:35 | Leo Männistö | ||
Kyllä. Lausutaan jotakuinkin "Gwovni". | ||||
![]() |
06.01.2009 13:47 | Leo Männistö | ||
Taustalla mitä ilmeisemmin jokin Transfennican Trafexpress-luokan hinkaloista (Timca, Genca, Kraftca ja mitänoitanyton) | ||||
![]() |
06.01.2009 10:03 | Leo Männistö | ||
Turku- Toijalan alkuiltapäivässä tapahtuu kyllä mukavasti, 13:05 lähtee Turusta pikajuna 917, kohtaa ensin Karviaisissa T3512:n ja Kyrössä P916:n. T3512 siirtyy Karviaisista Maariaan, jossa P916 ohittaa sen. 916:n saavuttua Turkuun starttaa T3507 elikkäs tämä ja kohtaa edellämainitun 3512:n Maariassa. T3507 odottaa Kyrössä, kunnes 15:05 lähtevä P921 on ohittanut sen. | ||||
![]() |
26.12.2008 11:25 | Leo Männistö | ||
Tälle kuvalle SE-maininta. hienoja kaikki, mutta tää o paras. | ||||
![]() |
22.12.2008 22:08 | Leo Männistö | ||
Nii, lie mittanauha sit tuntematon käsite? Ainaki meilpäi laitetaa mittanauhan kans kohillee jos tarvii B:n tarvii olla tietyn etäisyyden päässä A:sta. Miten sit VR:l, entii. | ||||
![]() |
22.12.2008 20:46 | Leo Männistö | ||
Noh liekö tuo ylempi nyt niin hiivatillinen...Toimii, muttei herätä mitään intohimoja toisin kuin vaikkapa Rosella.(Kieltämättä oli haikea olo kiinnittää vanha kunnon roskalaatikko nokalle viimeistä kertaa). Peruslaiva peruskansalle, vähän kuin Dv12, perusveturi perusjunille. | ||||
![]() |
22.12.2008 00:30 | Leo Männistö | ||
Ne kuulutukset tuohon aikaan oli aika litanioita "Pendolino S kaksisataakaksikymmentä sataneljäkymmentäkolme lähtee raiteelta yksitoista"... (Käyttäjä muokannut 22.12.2008 00:31) | ||||
![]() |
21.12.2008 15:25 | Leo Männistö | ||
Eiköhän tuo VW:n kone mahda olla. Jäähtyy ilmalla (tietenkin, miksi ihmeessä vedellä, se kun voi jäätyä, kiehua, loppua kesken ja ruostuttaakin vielä), 4 sylinteriä, boxer, koko taitaa olla jossain litran tietämillä näissä teollisuusmoottoreissa. Periaatteessa tilalle käynee mikä vain VW ilmajäähy 1191-2332ccm väliltä pienehköin muutoksin. Yleensä VW-teollisuusmoottoreissa on käytetty magneettojakajaa, mutta miten lie tämän laita? | ||||
![]() |
19.12.2008 18:19 | Leo Männistö | ||
Mukavan erilainen kymmenien "myötävalossa etuviistosta"- otosten sekaan. Tämä on hieno kuva. | ||||
![]() |
19.12.2008 13:10 | Leo Männistö | ||
Itse kuvasin viime yönä tällaisen: http://www.bulbbi.com/diary/wp-content/photos/orig_R081207E.jpg - vaikka R-kioskit ovatkin levinneet joka niemeen ja notkelmaan niin vielä löytyi lähes samankaltaisin tekstein varustettu kioski. | ||||
![]() |
18.12.2008 17:49 | Leo Männistö | ||
Vaunukalusto kehittyy aina tarpeiden mukaan, esimerkiksi paperivaunujen kehityskaaressa näkyy paperirullien koon kasvu -> paperia rahtaavat trukit on raskaampia -> paperivaunujen lattian pitäisi kestää sekä rullien paino että niitä työntelevien trukkien paino. Vaunu ei saisi painaakaan mitään älyttömiä määriä jne jne jne. Kuvissa näkyvät vaunut ovat tyyppejä Gbln-t ja Gbln. | ||||
![]() |
18.12.2008 12:57 | Leo Männistö | ||
Onko tuolla pukilla pistooli ohimolla ja sormi liipasimella? | ||||
![]() |
18.12.2008 00:36 | Leo Männistö | ||
Osaanpas laskea hyvin, viisi toki. | ||||
![]() |
18.12.2008 00:23 | Leo Männistö | ||
Linjoja on neljä kappaletta, 1: Hauptbahnhof - Kreiskrankenhaus 6,1km , 2: Hauptbahnhof - Ostbahnhof 3km, 3: Waltershäuser Straße - Ostbahnhof 4km (tätä ajetaan viikonloppuisin kaksi vuoroa suuntaansa, toinen aamulla toinen illalla, liittynee kaluston siirtoajoihin?), 4: Gotha - Tabarz 22,7km (!) sekä linja 6 Waltershausen - Gleisdreieck 2,4km. Ajaa keskeltä linjan 4 reittiä syöttöliikennettä DB:n asemalle (johon voi vaihtaa myös kahdelta muulta pysäkiltä linjan 4 varrella (!) . Vaunuja 22kpl, joista suurin osa Tatroja sekä muutama GT6 ER. Gothassakin muuten on Erfurtin vanhoja Tatroja. Kaikkineen aivan hämmästyttävän järjettömän ja mielenkiintoisen oloinen raideliikenneverkostojärjestelmä tuossa Gothan ympärillä. | ||||
![]() |
17.12.2008 00:20 | Leo Männistö | ||
Olisiko siinä neljä penkkiä ollut, niitä sellaisia yhden istuttavia ritiläpenkkejä. Nyt ei voi sanoa edes, että "optiikka vääristää" sillä kuva on otettu laajakulmalla =) | ||||
![]() |
16.12.2008 22:03 | Leo Männistö | ||
Joo, otin siitä matkaevästä kiiruhtaessani sarjan 612 "dieselpandolinoon" matkallani Oberweißbacher Berg- und Schwarzatalbahnille. Oli kyllä varsin maukasta. Paras on kuitenkin Berliinin Friedrichstraßen asemalla oleva Pergamon Bistro. Sieltä voi tilata Dönerin jopa suomeksi! Ei sovi myöskään väheksyä Alexanderplatzin päädyssä olevaa kioskia, josta erittäin maukasta kepaasia myöskin saa. | ||||
![]() |
15.12.2008 23:45 | Leo Männistö | ||
Nuo kulmakarvat luovat tälle kyllä häijyn ilmeen. Nykymalli ei ole yhtä tyylikäs. | ||||
![]() |
13.12.2008 14:06 | Leo Männistö | ||
(ihan muuten teknisenä sivuseikkana, millä sä skannaat nää kuvat?, mulla ei taivu skanneri kinofilmille millään. 120 negoista alkaa saamaan jo jotain irti, mutta kinot on ihan yhtä tyhjän kanssa. Tässä ilmeisesti originaali satakakskymppistä?) (Käyttäjä muokannut 13.12.2008 14:09) | ||||
![]() |
13.12.2008 14:02 | Leo Männistö | ||
Tätä juuri hain. Kuvaajalla tulisi olla rohkeutta ja ylpeyttä seisoa ottamansa kuvan edessä, takana tai vaikka päällä. Hyvä kuvaaja tekee huonollakin kameralla hyvää jälkeä, mutta me keskinkertaiset tarvitsemme viimeisen päälle vekottimet ja tekniset kikottimet saadaksemme keskinkertaisia kuvia. Tai ainakin luulemme niin. |