![]() |
16.08. 12:39 | Mikko Herpman | ||
Jenkkilässä jos heilauttaa ajotielle (vaikka vaan pienelle kadulle) kuvaamaan siellä on ikään kuin henkensä kaupalla. Ajetaan aika kovaa ja kuskien tasot ovat aika vaihtelevia, ajokit seilaa kaistalla usein laidasta toiseen kun syödään, juodaan, laitetaan hiuksia tai jutellaan puhelimeen... Heko heko.. | ||||
![]() |
14.08. 17:02 | Mikko Herpman | ||
Onpas siisti pytty, ei edes ole valumia isosta luukusta.. Onkohan ajateltu jarrumiehen oloa ettei täytetä liian täyteen, ei kai.. vaan sattumaa.. | ||||
![]() |
12.08. 18:35 | Mikko Herpman | ||
Ilmeisesti rahat on olemassa ja kilpailutus rakentajasta on käynnissä: https://vayla.fi/syrjasalmen-ratasillan-rakentaminen 2027 pitäisi olla valmista. |
||||
![]() |
11.08. 15:21 | Mikko Herpman | ||
Pätkät tuolla ulkokaarella ovat yliajon turvat. Jos ajetaan veturia tallista kääntöpöydälle ja jos lipsahtaa hiukan yli niin on vähän varaa, ei putoa heti maahan. | ||||
![]() |
09.08. 16:25 | Mikko Herpman | ||
Onkohan tuolla kahden kiinteä jänteen jälkeen kääntösilta, koppi voisi vaikuttaa sillan ohjaamolta... Iso vesi kun on iso silta jos vielä on laivaväylä alla. | ||||
![]() |
08.08. 20:18 | Mikko Herpman | ||
Parissa Saarijärven kuvassa on vain yksi Dm7. Mutta mahtoikohan olla Äänekosken lättäjuna aina kahdella vetovaunulla. Ainakin näin oli aika pitkään kun oli öljytahrat pölkyissä ja selvästi oli kahden Valmetin jäljet... Kun oli Dm7 menossa Saarijärvelle mahtoiko olla Äänekosken vaunut yhdessä äkiin asti? | ||||
![]() |
08.08. 14:41 | Mikko Herpman | ||
Ai että miten hieno kuva, pikkukuvasta katsoin että on pienoisrautatie.. mutta aitoa materiaa! | ||||
![]() |
07.08. 21:17 | Mikko Herpman | ||
Ei valoja, ei linjardioa mutta jo ajetaan B-ohjaamaosta. Mutta joka vaunusta löytyy reittikilvet molemmin puolin, puinen välilaituri ja suorittajan kolmipyöräresiinakin sekä matkatavarakärryt joissa on myös matkalaukku kyydissä, hyvää palvelua. | ||||
Kuvasarja: Dr16 2806:n palovaurioita Sieppijärvellä |
06.08. 18:56 | Mikko Herpman | ||
Teemu, oli 30.3.2020, ja muisti teki tepposet, iso 2000t rapujuna ja yksi dr16 2813 veti. Siinä oli polttoaine vuoto, jäi Uimaharjun ja tuli hinaamalla pois. Vuoto oli kenties paluulinjassa, kun kone ei menettänyt tehoja lainkaan painavan junan edessä. | ||||
Kuvasarja: Dr16 2806:n palovaurioita Sieppijärvellä |
05.08. 20:53 | Mikko Herpman | ||
Aikaisemmissa paloissa on ainakin ollut yhtenä syynä polttoaine vuodot. Kerran Dr16 pari oli menossa Joensuusta Uimaharjuun, olin kuvaamassa ja oli vahva kaasuöljyn haju perässä. Laitoin tutulle kuljettajalle viestiä ja tarkasti joko kontiolahdella tai enossa tilanteen. Jälkimmäisestä veturista oli joko ruiskutusputki tai joku muu paineellinen polttoaineputki murtunut/hajonnut ja naftaa roiskui suojaluukkuihin ja niistä valui vandringille ja maahan. Onneksi sai sitten pysäytettyä koneen ettei tullut silläkertaa tulipaloa. Ja ehkä tässä tilanteessa polttoaine ei osunut kuumalle pakosarjalle. | ||||
![]() |
05.08. 10:55 | Mikko Herpman | ||
Moottorien päivitysten yhteydessä ei ole kuitenkaan tehty ilmastointia ohjaamoihin.. kaikki ovet ja ikkunat auki ja t-paita varjostaa auringolta. | ||||
![]() |
02.08. 10:50 | Mikko Herpman | ||
Mahtoiko derkkulan juna olla itseriittoinen (sähkö, vesi, ruoka yms.), eli ei jouduttu ottaa mitään lännen hapatusta kyytiin? | ||||
![]() |
26.07. 22:17 | Mikko Herpman | ||
Miloin on rakennettu rataa Kommilaan ja samalla myös tehty "kolmioraide" ainakin 1963 vuoden ilmakuvassa näkyy olevan tuo kekustan läpi kulkeva raide. Eli jos kolmio on ollut jo aikaisemmin olisi toki saanut käännettyä Trumpan siellä. Joo eli ilmeisesti tuumailin tuota hurusrataa, tehty vasta -80 luvulla.. Eli kolmioraidekin tullut vasta silloin. | ||||
![]() |
27.06. 22:37 | Mikko Herpman | ||
Komea kuva VR:n lippulaivasta, ja vähän ajan päästä vauhtia 196km/h, eli lähes lujaa! | ||||
![]() |
27.06. 21:36 | Mikko Herpman | ||
Kertakaikkiaan hienoja kuvia, tämä happopendeli on paininut mieleen aina Sr1 vedolla, eli tässä "outoa" modernia vetovoimaa. | ||||
![]() |
20.06. 13:06 | Mikko Herpman | ||
Joo elikkäs satunnaista kesäkelin vaihtelua... Ei todellista jatkuvaa vaihtotarvetta varmaankaan näkyvissä. | ||||
![]() |
20.06. 12:45 | Mikko Herpman | ||
Hienosti erottuu miten uudet vaunut hyödyntävät Suomalaisen kuormaulottuman täysin! Aika kivasti tulee lisäkuutioita käyttöön rahdille! | ||||
![]() |
20.06. 12:43 | Mikko Herpman | ||
Mahtaisiko olla raide 1 tuolla normaaliraiteen puolella, eli on otettu vähän lisänumeroita tähän leveäraiteelle. Jos vaikka kuulutetaan junaa lähteväksi raiteelta se ja se. Ei voi olla kahta ykköstä... | ||||
![]() |
20.06. 12:40 | Mikko Herpman | ||
Jännä että on ihan avoimella kentällä, ei hallissa. Näillä leveyksillä kun talvella mahdollinen telinvaihto saattaa mennä haastavaksi ulkona.. | ||||
![]() |
07.06. 19:40 | Mikko Herpman | ||
Nämä kaiketi seisoivat kylmänä ja kosteana Ilmalassa aika pitkään.. Joten syytäkin ajaa reilusti koeajoja että paljastuu mahdolliset seisonnan ajan haitat.. Ja tokihan voi olla kortin ajojakin samalla. | ||||
![]() |
29.05. 19:13 | Mikko Herpman | ||
Kietämättä maalaiselle ei kirurgi sano yhtään mitään mutta Ullanlinna jo kolahtaa tyyriineen taloineen ja mukavana ympäristönä. | ||||
![]() |
14.05. 13:56 | Mikko Herpman | ||
Mainio esimerkki viimeisen mailin ajosta. Onnistuu hybridiveturilla hienosti. Muuten tarvittaisiin joko diesel koko matkalle taikka joku pieni järjestelydieselveturi tähän lähelle. | ||||
![]() |
11.03. 12:07 | Mikko Herpman | ||
Hieno kuva ja voi hyvin todeta miksi vaihdettiin aikanaan moottorin ilmanotto katolle. Tässäkin jos olisi vanha imuritilä saisi moottori viimeisessä vaunussa lunta sisuksiin. | ||||
![]() |
10.03. 16:43 | Mikko Herpman | ||
Sinällään Olympiaterminaali ei kerro mitään näin maalaiselle... Länsisatama, Katajanokka yms. Avautuu. Mutta tämä heittää ihan mustaan aukkoon. Olympia... Stadion.. Terminaali.. mitä ihmettä. Heko, heko... | ||||
![]() |
20.02. 19:58 | Mikko Herpman | ||
Hienoja lättäkuvia on nyt ilmestynyt tänne! Haapameäen ja Jyväskylän seudut on hyvin muistissa mutta miten ajettiin Kuopion seudulla tähän aikaan lätällä? | ||||
![]() |
24.01. 18:30 | Mikko Herpman | ||
Ei varmaankaan jää myöhään jos vaan pääsee lähtemään ajaessaan. Taitanee kiihtyä vähintään yhtä hyvin kuin Dm12. | ||||
![]() |
23.01. 21:32 | Mikko Herpman | ||
Tyylikästä taajamajunailua! Mikähän on vaikkapa energiankulutus tämä yhdistelmä verrattuna vaikka Sm2 tai Sm4 kalustoon.. | ||||
![]() |
19.01. 13:45 | Mikko Herpman | ||
Arimmat paikat taisi olla ne vesiletkut mitkä tulee tenderistä veturiin. Olen kuullut että imurit sai jotenkin "nakuttamaan" tai kuitenkin toimimaan niin että kuumaa höyryä menee takaperin tenderiin. Eli näin pysyy letkut sulana ja toki vähän lämmittää vettäkin. Toki jos tenderi on aika täysi ei se vesimäärä kovin nopeasti jäähdy ja jäädy. Tämä on arvailukommentti, parempia odotellessa. |
||||
![]() |
18.01. 12:55 | Mikko Herpman | ||
Ravintolavaunun eväät ovat kyllä aika hyviä. Tämä klassikko mutta myös pastat ja lohikeitto ovat ainakin omaan makuun oikeinkin hyviä. Siihen nähden että on vain lämmitettyä ja tuunattua. Ei pitkästä tavarasta tehtyä paikan päällä. | ||||
![]() |
16.01. 16:13 | Mikko Herpman | ||
Oliko jänöjussin jalka mureaa? Tuli syötyä jänispastaa italiassa ja oli oikein hyvää. | ||||
![]() |
15.01. 15:24 | Mikko Herpman | ||
Hmm, B-ohjaamo, Hiljainenpää, Kylmäpää. Näitä olen kuullut, akkupää toki totta mutta en ole koskaan kuullut tuota puheessa. | ||||
Kuvasarja: Ruokaa junassa |
15.01. 11:13 | Mikko Herpman | ||
Mielenkiintoinen kuvasarja, kivasti tuo näkyviin eri maiden eroja ja tyylejä. Hienoa sisältöä sivustolle! | ||||
![]() |
15.01. 11:00 | Mikko Herpman | ||
Tuli mieleen myös linjaradioiden asennukset. Meillä 4135 tai 4117 vaunuissa oli linjaradion käyttömahdollisuus vain b-ohjaamossa. Suurimmassa osassa oli kyllä käyttölaite molemmissa päissä. Mutta jos joissain oli laitettu vain toiseen päähän niin sieltä kaiketi ajettiin sitten. Mitä tulee vaihtamiseen moottorin ääntä kuuntelemalla, lienee osa totuutta.. Mutta ihan Valmetin kirjassa opastetaan miten vaihtaminen käy ajopaineita ja "perstuntumaa" käyttämällä. | ||||
![]() |
14.01. 20:04 | Mikko Herpman | ||
Kyllä, ohjaamon lämpötilan takia ajettiin myös talvella konepäästä. Kunnes myöhemmin asennettiin b-ohjaamoihin eli hiljaiseen päähän webastot. https://vaunut.org/kuva/172831 | ||||
![]() |
14.01. 20:03 | Mikko Herpman | ||
Tässä ajetaankin jo "hiljaisesta päästä". Olikohan jo asennettu näihin myös ne B-ohjaamon webastot eli kuljettaja pysyi paremmin lämpöisenä. | ||||
![]() |
13.01. 15:56 | Mikko Herpman | ||
Hieno kuva, taitaa olla ulkoliitännässä, ihan kuin ulkoliitännän valo kiiltää tuossa. Webastot päällä ja pitää koneet käynnistyskunnossa ja myös matkustamon lämpimänä. | ||||
![]() |
12.01. 18:42 | Mikko Herpman | ||
Mahtoiko olla 28.5.1988, kun viimeiset lättävuorot lopetettiin. Eiköhän Haapamäki-Seinäjoki ollut yksi viimeisestä lättävuoroista. Eipäs ollutkaan, haulla löytyi kuva https://vaunut.org/kuva/6672 ja tieto että viimeinen paikallisjunavuoro oli 3.6.1984 | ||||
![]() |
03.01. 19:05 | Mikko Herpman | ||
Erinomaista että Haapamäen lätät pääsivät lämpimään talliin talven ajaksi. Säästää koreja kivasti kun ei lumi ja jää paina peltiä. Kovasta kosteudesta puhumattakaan. | ||||
Kuvasarja: Pikkujoulujuna Helsingistä Heinolan joulun avajaisiin ja takaisin |
25.11.2024 12:15 | Mikko Herpman | ||
Hienoja talvikuvia Dm7 junasta. Aika vähän näillä museokalustoilla ajellaan talvella. | ||||
![]() |
10.10.2024 10:31 | Mikko Herpman | ||
Katos vaan, lienee ainoa laatuaan! Tuolla alla ikään kuin roikkuu letku jossa suulake, lieneekö varustusta juuri tunnelien reunojen ja ojien sulatukseen. Lienee ollut mielenkiintoista sulatella tunnelia, näkyvyys lienee ollut aika nollassa kun puhistellaan kunnolla. |
||||
![]() |
08.10.2024 21:38 | Mikko Herpman | ||
Sinällään Esalle uutena tietona että nelipyöräohjaus on tullut takaisin joihinkin autoihin. Kuten Teslan Cyber Truck. Ja taitaa olla jokunen muukin iso sähköauto mistä löytyy tuo varuste. | ||||
![]() |
30.09.2024 22:54 | Mikko Herpman | ||
Ja dieseleiden kanssa ei ole öljyhuolia kun on paljon vaihtoehtoa. Rypsiä, rapsia, mäntyöljyä tms. Bioainetta ja käy kutakuinkin sellaisenaan etenkin vanhaan kalustoon. Toki bioaineiden kanssa on omat huolenaiheet mutta raaka-ainetta on saatavilla vaikka maaöljystä tulisi pulaa. Scanian D's ja Valmetin d815 varmasti raksuttaa bioaineella pois tiekseen. | ||||
![]() |
29.09.2024 16:07 | Mikko Herpman | ||
Joo, jos ei ole mahdollisuutta ladata sähkäriä kotona ei sellaista hankkia. Erikseen laturille lähtemiset syö miehen ja naisen aika äkkiä. Mistä lämpötolpat puuttuu; jossain vanhoissa taloyhtiöissä ja toki sellaisissa missä ei edes ole parkkipaikkoja, eli autot seisoo kadulla. Nämä ovat hankalia. |
||||
![]() |
29.09.2024 10:50 | Mikko Herpman | ||
No, kuka vaihtaa arkiautoon kotipihalla Volvo 240, tai ylipäätään minkään auton moottorin ja/tai vaihdelaatikon. Tai edes kytkinlevyä. Toki jollakulla on ponni/nosturi tai muuten haluaa värkätä mutta aika moni vie auton johonkin pajalle. Taas autoharrastajat ja harrasteautot ihan erikseen! Nyt jo on nähtävissä sähköautojen korjauspalveluita saatavilla (tosin aika rajoitetusti vielä), akku voidaan korjata samaten korjataan tai vaihdetaan muita sähkökomponentteja, moottorit ehkä yleisempiä. Tehoelektroniikka on aika luotettavaa. Mitä tulee ajoavustimiin, nykyään monet niistä toimivat erinomaisesti. Kuten hätäjarrutus ja kuolleen kulman anturit. Omalla kohdalla ko. järjestelmät ovat pelastaneet peltikorjaamolta. Ja kyseessä on ollut normaaliajotilanne, toisessa oli kova vesisade ja sumu mutta auton sensorit näkivät tuon läpi ja alkoi varoittamaan ja aloitti jarrutuksen. Samaan aikaa oli jalka jarrulla myös mutta veikkaan että automaatti oli juuri sen verran nopeampi että peräänajo vältettiin. Toisen kerran oli tilanne taajamassa kovassa vastavalossa, todennäköisesti olisi osunut edelle ajavan kuorma-autonperään mutta taas sensorit näkivät vastavalon läpi ja tuli varoitus ja aloitti jarrutuksen. Molemmissa tapauksissa vauhtia oli alle rajoituksen ja vauriot olisivat olleet pieniä. Mutta oikein toimiva tekniikka toimii ja pelastaa. Valvova automaattisilmä kun ei väsy tai silmä ei räpsähdä. |
||||
![]() |
27.09.2024 14:33 | Mikko Herpman | ||
Uskallan väittää että kun pääsee kokeilemaan sähköpeliä niin voi monen mieli muuttua. Ennakkoluulot ja vääränlaiset uutisoinnit istuu kovassa... Sähköllä ajaminen on mukavaa, taloudellista ja hiljaista. Aivan erinomaista arkiliikkumiseen. Harrastusajopelit sitten toki erikseen. Ja sitten se tiukka juttu, pitää päästä pysähtymättä Helsingistä Ivaloon (kerran talvessa)..... Mikään sähköauto ei siihen kykene ja siksi ne ovat kelvottomia. Heko heko.. |
||||
![]() |
25.09.2024 13:28 | Mikko Herpman | ||
Mitäs tuolla raiteella on jossa on seislevy? | ||||
![]() |
25.09.2024 13:26 | Mikko Herpman | ||
Toki nämä sisämaan taajamajunien ajomatkat ovat aika pitkiä. Joten akut pitäisi olla varsin suuria, no sinällään jos lattian alla ei ole dieseleitä ja vaihteistoja tilaa varmaan olisi ja painokaan ei ole rautatiekalustossa varmaankaan ongelma. Ja toki lämmitys on iso kuluttaja, todennäköisesti bioöljy tai muu erillinen lämmitin ja vaikkapa ilmalämpöpumppu voisi toimia. Sähköbussin kulutuksesta kaiketi saisi verrokin, miten olisi raiteilla kulkeva versio, ehkä kuluttaa vähemmän, johtuen pienemmästä vierintävastuksesta. |
||||
![]() |
25.09.2024 10:47 | Mikko Herpman | ||
Sinällään nythän alkaa pikkuhijaa olla markkinoilla myös perusjärkeviä sähköautoja. Sen ei tarvitse kiihtyä 0-100 2 sekunnissa, vähän maltillisempikin riittää. Sen sijaan panostetaan käytettävyyteen, kunnollinen, riittävä ja taloudellinen lämmitys/tuuletus, mahdollisuus vetokoukkuun ja sopiva käyttömatka. Tuli taloon tuollainen käytetty lataushybridi, pellin alla myös pieni bensakone. Sähköinen voimalinja on niin paljon mukavampi kuin polttis, että sitä käyttää vain kerran viikossa jotta öljypinnat säilyy ja kosteus haihtuu. Joten kun pitää tuo toinen Diesel päivittää se päivittyy todennäköisesti täyssähköön. Pitää sanoa että aika helppoa ja mukavaa kun voi tankata auton kotipihassa. 1000 kilometrin ajot sähköllä kustannukset noin 16€, jos vertaa samaa ajomäärää tuolla pihillä dieselillä niin polttoainekulu olisi noin 80€ nykyisellä kaasuöljynhinnalla. |
||||
![]() |
25.09.2024 10:34 | Mikko Herpman | ||
Maisemat tässä Snoqualmien ympäristössä on aivan "postikorttityylisiä". Twin Peaks sarjan kuvauksia on tehty seudulla, Snoqualmien vesiputos on sarjan aloituspätkässä. Toki kalliovuoret ylipäätään tarjoavat henkeäsalpaavia maisemia näin Suomalaiselle tasaisen maan tallaajalle. | ||||
Kuvasarja: Northwest Railway Museum - mielenkiintoinen rautatiemuseo Snoqualmiessa |
25.09.2024 10:11 | Mikko Herpman | ||
Onpas hienoa että pääsit käymään täällä kun oli toimintaa. Itse vierailin aikaisin keväällä 2021 ja vain asemalla oli pieni toimisto auki. Kertakaikkiaan hieno miljöö ja pikkunäppärää. Jos muistan niin täältä ei taida olla yhteyttä muuhun rataverkkoon. Jonkun verran on rataa Snoqualmin ja North Bendin välillä, ehkä noin 3 mailia.. |
||||
![]() |
22.09.2024 14:04 | Mikko Herpman | ||
Virroitin on tuolla "kattotarkkailuhuoneen" takana. Sen reunasanka pistää näkyviin kopin takaa. |