![]() |
20.04.2017 12:02 | Mikko Herpman | ||
Joo, tuo mainitsemani mäkeen jäänti oli myös monen yhteensattuman summa. Mentiin kohti Äänekoskelta kohti Kutemaista sn60. Todella hankala keli, voi olla ettei huomattu ottaa yhtään santsia Sapran mäkeen. Normaaliliikenteen aikana sn95 olisi todennäköisesti tuonut tarvittavan liike-energian ja tuota ei olisi käynyt. Lisäksi lättä oli tuona päivänä ainoa juna rataosuudella, eli joutui tekemään oman latunsa. Kerran oltiin lähdössä myös Suolahdesta keikalle, jäätynyt ratapiha kevätaurinko oli sulattanut vedet kiskonharjalle ja yöpakkanen jäädytti. Mentiin onneksi todella varovasti, ja huomattiin että nyt ollaan "jäällä". Laippojen varassa, ei kun vaan hiekkaa vetäville pyörille ja varovasti pois samoja jälkiä. Onnistui, sitten naputeltiinkin teräsjäätä tovi että saatiin kiskon pinta näkyviin. |
||||
![]() |
19.04.2017 11:15 | Mikko Herpman | ||
Dm7 ison auran ongelmana oli moottorin vajaa jäähdytys kesällä, viilentävä ilma ei päässyt öljypohjan rivastoon. Mitä tulee auraamiseen, teho ei suoranaisesti ole liian vajaa vaan akselipaino liian pieni. Eli alkaa sutimaan, kokemuksena viiden vaunun junalla lumi-/räntäsateessa. Kiskon pinnassa oli ehkä sentti märkää sohjoa, etummainen akseli litisti tämän jääksi ja loput pyörät olivatkin sitten märän jääpatjan päällä. Niin jäätiin ylämäkeen kiinni, ei kun vaan pakkia ja uusi yritys, jo päästiin mäen päälle ja sieltä alaskin. Miten lie ruotsin lättien aurausominaisuudet, siellähän vetoteli on läpivetävä, meillä vetää telien sisemmät akselit. Olisiko vetoteli edellä ajettaessa parempi, murskaa jäätä paremmin? Jaa'a menee arvailuksi. |
||||
![]() |
18.04.2017 11:21 | Mikko Herpman | ||
Terminaalia katsellessa tuli mieleen dokkari TWA:n JFK:n terminaalista. Ja hieman saman tyylistä kaarta näyttäisi olevan. https://en.wikipedia.org/wiki/TWA_Flight_Center | ||||
![]() |
17.04.2017 18:00 | Mikko Herpman | ||
On laho tai ei, sopivalla tuulella/tilanteessa kaatuu kumminkin. Eli nurin vaan puut niin pitkältä ettei ylety rautatie alueelle. | ||||
![]() |
17.04.2017 13:24 | Mikko Herpman | ||
Onpas tosiaan hieno terminaali, pitää aivan hattua nostaa suunnittelijoille ja päättäjille. On uskallettu tehdä muutakin kuin parokkilaatikoita.. | ||||
![]() |
15.04.2017 01:30 | Mikko Herpman | ||
Ei tainnut olla nikkeli cadmium tässä, vaan perinteinen lyijyakku, tosin trukkimallinen. | ||||
![]() |
15.04.2017 01:27 | Mikko Herpman | ||
Tuossa voisi olla vielä huollon paikka, nuo kovettuneet kumiletkut saattavat alkaa pullahdella metalliputkista. Eli silikoniset tilalle, niin ei tarvitse ihmetellä puuttuvaa vaihdetta. | ||||
![]() |
15.04.2017 01:25 | Mikko Herpman | ||
Kuljettajan istuimen kääntyvä jalkakin ilmeisesti voideltu.. Voi sitten sujuvasti kääntyä rahastamaan.. | ||||
![]() |
15.04.2017 01:23 | Mikko Herpman | ||
Löytyykö konepajan takahuoneesta pitävää pumppua? | ||||
![]() |
15.04.2017 01:20 | Mikko Herpman | ||
No toimiihan nuokin.. Mutta ei kovin muistuta alkuperäistä. Taitavat olla nykyaikaisia kertakäyttöakkuja kun ei voi vettä lisätä noihin... | ||||
![]() |
14.04.2017 20:46 | Mikko Herpman | ||
Porkkanat ilmeisesti ovat kuitenkin latauksessa ja seisontalämmityksessä. Öljypolttimen pakoputken ympäristö sula ja myös jäähdyttimien päällä ei ole lumikasan. Olikohan näissä vedet kierrossa, vai pakkasneste jo heti alusta? | ||||
![]() |
13.04.2017 15:16 | Mikko Herpman | ||
Lieneeköhän tämä kokeilua miten vaikuttaa, kuvien mukaan ainakaan 101 koneessa ei näyttäisi näitä suojia olevan. Mikähän komponentti on tuolla alla mitä suojataan, tuskin kovin kriittistä kun ei ole heti kaikkiin koneisiin tuota laitettu. |
||||
![]() |
12.04.2017 15:32 | Mikko Herpman | ||
Onko tuossa joku suoritus satamaradalle? Eli avataan portit ja annetaan luvat? Sekä toki veivataan pyörätien/tien puomit alas. | ||||
![]() |
12.04.2017 15:22 | Mikko Herpman | ||
Mitä on meillä rassattu vanhoja sähköjä/johtoja. Useimmat ovat erittäin laadukasta tavaraa. Eli jopa eristeet vielä kutakuinkin notkeaa ja kohtuullinen käsittely on täysin mahdollista. Toki rautaiset putket saattavat ruostua ja sehän voi toki lähteä liikkeelle, eli saattaisi olla jonkinsorttinen ongelma. Puhaltamalla toki enimmät ehkä lähtisi liikkeelle, loput hiput jäisi suodattimiin myöhemmin. Kupariset lämmitysputket ehkei mene juuri miksikään, huuhtelulla varmaan käyttökelpoisia.. |
||||
![]() |
12.04.2017 13:54 | Mikko Herpman | ||
Tässähän olisi mainio vihreä porkkana kuljettajille. Mitä enemmän tuotat saat vähän lisää liksaa.. Toki kiireisillä ja kevyillä matkustajajunilla ei varmaan pysty paljoa pihistelemään. Mutta raskailla tavarajunilla Sr2/Sr3 vetopeleillä onnistuisi. | ||||
![]() |
12.04.2017 12:57 | Mikko Herpman | ||
Korin osalta varmasti hyvä aihio. Miten lie, oliko sisällä säilynyt tekniikkaa lainkaan, johdotuksia, paineilma-/vesiletkuja/-putkia? Jos kaikki nämä pitää värkkäillä/rakennella uusiksi/siirtää puretusta ttv:stä, on melkoisen iso homma. Ja toki alustaan kaikki tekniikka.. Toki Porhalaiset ovat tehneet isoja hommia ja korjauksia, kuten 4204:n palovaurion korjaus, mutta tämä painii vielä eri kokoluokassa. Mielenkiintoista olisi toki saada pientä väliaikainfoa, miten on projekti edennyt. |
||||
![]() |
11.04.2017 12:22 | Mikko Herpman | ||
Mitä VR tekee noissa pilttuissa, onko siellä ihan varikkotoimintaa? | ||||
![]() |
11.04.2017 12:21 | Mikko Herpman | ||
Jos nuo puut laitettaisiin kuorma-autoihin.. niihin vanhoihin venäläisiin, muualta tuotuihin.. mikähän mahtaisi olla kuormitus.. Vaikkei tuossa pölläyttävät kolomnan dieselit olekaan Euro-6 niin miten lie hiukkaset/päästöt per kuormatonni.. | ||||
![]() |
11.04.2017 11:34 | Mikko Herpman | ||
Millaista toimintaa on Kotkan tallissa nykyään, tässä kuvassa vaikuttaisi olevan jo kaikki olleen lakkautettu: https://vaunut.org/kuva/104588 Fenniaraililla lienee ainakin pari pilttuuta, onko VR:llä myös jotain oikeaa tallitoimintaa täällä? |
||||
![]() |
10.04.2017 13:40 | Mikko Herpman | ||
Oliko letka niin pitkä, että piti tuoda kahdessa pätkässä asemalle? | ||||
![]() |
10.04.2017 13:38 | Mikko Herpman | ||
Vaunun päätytolpat ovat kyllä kuin nenä päähän miljööseen! | ||||
![]() |
09.04.2017 12:49 | Mikko Herpman | ||
Mites 1033 kulkeutui Hyvinkään talliin. Kun kattila-aika loppui, oliko jo tuolloin Hyvinkäällä vai hinattiinko myöhemmin tuonne. Mutta kaiketi on ollut koko ajan sisällä säilytyksessä ajokuntoon kunnostuksen jälkeen. Kunnon osalta lienee teknisesti ok, toki kattila vaatisi katsastuksen jos haluttaisiin ajoon.. | ||||
![]() |
07.04.2017 15:34 | Mikko Herpman | ||
Ok, ei vaan ole tullut tavattua moista meillä kalustossa. Nuo muuten lienee aika vanhat, kun ei ole siniset Chloriden korkit. Tosin oikein hoidettuna erittäinkin pitkäikäiset. |
||||
![]() |
07.04.2017 13:16 | Mikko Herpman | ||
Onpas tosiaan vähän kiehutettu.. lieneekö ollut akkukytkin kiinni kun on ollut pitkiä aikoja ulkoliitännässä.. Onneksi uusi vastaava akusto ei ole kovin tyyris.. |
||||
![]() |
07.04.2017 12:22 | Mikko Herpman | ||
Joo, hyvää hommaa. Nesteet/öljyt vaihtoon. Kumiletkut silikonisiin yms. Akut uusiksi, huomattavan mukavaa kun tietää nappia painaessaan että aina on riittävästi najua. | ||||
![]() |
06.04.2017 20:59 | Mikko Herpman | ||
Raili se on kumminkin nimeltään, eikös vaan. Vaikka itse laite onkin Virve, tetra-puhelin.. | ||||
![]() |
06.04.2017 18:38 | Mikko Herpman | ||
Resiina tiesikin kertoa että tämä laitellaan ajokuntoon. Mitään vikaahan tässä ei liene, eli onko lähinnä tarkastus/voitelu/öljynvaihto askareina. Taitaa tuo moottorinilmanottotorvi olla vähän könöllään, tuskin sentään peltihommiin aletaan. Olisihan melkoinen jos tulee JKV-laitteisto.. No varmaankin ainakin Railivarustus, antenni/virransyöttö. Vieläkö on konepajalla Dm7 matskuja tallella? |
||||
![]() |
06.04.2017 18:25 | Mikko Herpman | ||
Hienoa että Nom kulkee edelleen! | ||||
![]() |
05.04.2017 11:20 | Mikko Herpman | ||
Ihan oikea rakennus. Tuleeko tuonne muuta kuin vain laitetila? Asentinlaitteen paikalliskäyttö-/suoritusmahdollisuus? Eikös tämän tyylisiä oli viime vuosina laitettu vaan kontteihin? Tokihan tämä on kivempi veturitallin vieressä kuin se sininen kontti. | ||||
![]() |
04.04.2017 13:26 | Mikko Herpman | ||
Miten muuten oli tuo hinaukseen laittaminen koneen käydessä, "Suunta keskelle"? Ei tarvitse keskittää generaattoria, tai huolehtia vesien pois laskusta. Saattajana oleva valvoi koneen käyntiä, mittareista/konehuoneesta ja tarpeen mukaan teki korjauksia tai hälytyksen? Oliko tämä koneapulainen tai joku veturin tunteva henkilö? |
||||
![]() |
03.04.2017 19:38 | Mikko Herpman | ||
Ka, niinpä onkin isot koneet toisistaan erillään ei kännykän näytöltä tuota huomannut.. Joo jokin pienempi kone taitaa taustalla kömytellä, ei taida noin sininen savu ollakaan Hurun tuottamaa yleisestikään. Alsti taisi olla sinisen savun pölläyttäjää noihin aikoihin, taisi olla MGO:n hienoinen ominaispiirre viileänä. | ||||
![]() |
03.04.2017 16:59 | Mikko Herpman | ||
Ei näyttäisi olevan kaksinajon kaapeleita/käyntisiltaa laskettuna. Onkohan toinen kone vain hinauksessa? Vaiko on kahdella miehistöllä varustettuna, 2218 ei näyttäisi kömyttävän juurikaan eli mahtaako olla sammuksissa. | ||||
![]() |
02.04.2017 23:53 | Mikko Herpman | ||
Yhdessä veturissa erilainen turvamaalaus, oliko näitä monia versioita mistä valittiin tuotantoon paras? | ||||
![]() |
29.03.2017 11:03 | Mikko Herpman | ||
Hakevaunut näyttävät olevan kuormattuna kukkurakuormaan. Onkohan varissut laitojen tasalle matkan aikana, vai onko märkä hake sen verran painavaa ettei heti pöllähdä ilmaan. | ||||
![]() |
24.03.2017 12:10 | Mikko Herpman | ||
Mites satamarata, menikö se tästä kuvaajan jalkojen alta vaiko enemmän oikealta? | ||||
![]() |
23.03.2017 23:36 | Mikko Herpman | ||
Läpiajettavat on varmaan purettu jo hyvä aika sitten. Oma muistikuva on 80-luvun lopusta, kun näillä seisoi pitkä letka hylättyjä huruja, tässä jo lyhyempi letka: https://vaunut.org/kuva/65497. Jo tuolloin raiteet päättyivät puskimiin. | ||||
![]() |
22.03.2017 09:46 | Mikko Herpman | ||
On tainnu kuva kääntyä yön pimeinä tunteina.. Ihan kuin olisi resiina toisin päin mukavassa nyt ja tynnyrit toisessa reunassa. Mahtoiko Reino tehdä pienen käytännön testin että huomaako kukaan ;) | ||||
![]() |
21.03.2017 14:53 | Mikko Herpman | ||
Mitäs siinä on, Ritmo, BX, Sergei, Fiat?, Zastava?, Masta 626, Opel Kadett, joku, syöksysämpylä 96, joku, joku, ja Farkku Volvo 144? | ||||
![]() |
19.03.2017 00:35 | Mikko Herpman | ||
Yksi syy voi olla ilmanvaihdon puuttuminen ilman sähköä. Eli jos vaunut seisovat vaihtelevissa säissä tuppaavat homehtumaan. Tämän kaltainen Kontti muistuttaa ehkä enemmän taloa missä on painovoimainen ilmanvaihto.. | ||||
![]() |
18.03.2017 21:00 | Mikko Herpman | ||
Pisti silmään ratapölkkyjen välit. Ihan kuin silmään näyttäisivät välit isommilta mitä nykypäivänä. Mahtaako olla vaan optista harhaa, vai onkohan ollut joskus eri välistyksiä pölyillä? | ||||
![]() |
17.03.2017 19:42 | Mikko Herpman | ||
Onko Toijalaa, tuo "ryssänkirkko" viittais Tampereeseen.. | ||||
![]() |
17.03.2017 19:41 | Mikko Herpman | ||
Tai sitten on usvadiesel tuolla ryskyn takana... ;) | ||||
![]() |
17.03.2017 15:25 | Mikko Herpman | ||
Vieläkö Tk3 1148 ja puuvaunut majailevat tuolla veturitallissa? Lienee täysin kylmillään? | ||||
![]() |
16.03.2017 12:40 | Mikko Herpman | ||
Sinällään, Otson käyttöohjekirja sanoo veturin sopivan myös kevyeen linja-ajoon kohtuullisen suuren huippunopeutensa(30km/h) vuoksi.. Joten mikäs siinä, kallet perässä Kouvolaan kevyttä linja-ajoa. Paljonkohan on Kallen hinausnopeus, ketjut irrotettuna. Noin ajatusleikkinä, olisikohan viikonloppuyöinä rakoa mennä Turku-Karjaa-Hyvinkää-Riihimäki-Kouvola. Ja että saisikohan tuon oloinen yhdistelmä poikkeusluvan liikennöidä. |
||||
![]() |
16.03.2017 09:35 | Mikko Herpman | ||
Siinähän on juna valmiina. Eli ei muuta kuin kohti Kouvolaa... ;) Miten lie, onko aikanaan Kalleja kuljetettu miten. Nosturilla kaiketi avovaunuun? Otsothan ovat kulkeneet ketjut irrotettuna junassa. Tai ajamalla jos matka oli sopiva, kuten Jy-Äki. |
||||
![]() |
14.03.2017 22:22 | Mikko Herpman | ||
Kyllähän tästä löytyy rengaspaineidensäätöjärjestelmä. Mitenkähän oli tuon V8:n laita, oli jotain huhuja että olisi jenkkikopsu, ja ettei voisi syyttää kopioinnista, olisi käännetty pyörimään väärin päin, vai oliko aatteesta johtuvaa.. Joten mahdollisesti jotain meni operaatiossa pieleen ja polttoaineen kulutus nousi mutta teho ja käytettävyys laski. Mahtoiko tässä myös olla tehostettu ohjaus vasemmalle löysä, oikealle vähän nihkeä, johtuen paineentasausventtiilin puuttumisesta, vahingossa tai aatteen takia ;) |
||||
![]() |
11.03.2017 23:00 | Mikko Herpman | ||
Vanhemmilla Dieseleillä tuo käynnistys tupsaus tulee. Ruiskutus on sen verta päällä että ensimmäisillä puristuksilla alkaa painetta muodostumaan. Tokihan palaminen on vielä vajaata kun ei ilmaa ole samassa suhteessa palotilassa. | ||||
![]() |
08.03.2017 00:29 | Mikko Herpman | ||
Ilmeisesti lattiamaton uusintaa tehdään. Maalataanko kanaalit uudelleen vasaralakalla? Homma on kyllä työläs mutta kiva katsella sen jälkeen vaunua kun on laitettu. | ||||
![]() |
06.03.2017 19:28 | Mikko Herpman | ||
Ei näy yhtään ulkoliitäntäkaappia tai kaapeleita Alsthomien liepeillä.. Eli onkohan koneet vielä tässä akkujen/webastojen käytössä? Eli ei latausta tai sähkölämmitystä, vai sattuuko kaapelit/kaapit vetureiden toiselle puolelle näkymättömiin. | ||||
![]() |
06.03.2017 17:32 | Mikko Herpman | ||
Oliko tuon kierrosten nostaminen tarpeen jos laatikot olivat huonossa kunnossa/kylmiä.. Eli nostetaan KT korotetuille kierroksille, vapautetaan T ja kun kierrokset laskee käännetään suunta. Toisin sanoen moottorin aiheuttama "lepovääntö" tuolloin katoaa laatikkoon ja suunta kääntyy helpommin. Satasarvisen toisen moottorivaunun suuntalaatikossa taisi olla aikalailla kulumaa tai vikaa kun se jäi usein keskelle. Tällöin kone pitänee pysäyttää ja kytkeä suunta käsin päälle. Jos tämä oli näin, samaahan tehtiin myös monen lätän pitkässä letkassa varmistamaan suunnan kääntymistä. Toimii myös mikäli esim. paineilmaa on liian vähän suunnan kääntämiseen kun laatikkoon kohdistuu "lepovääntöä". Normaalisti suunta kääntyy ilman kikkailua kun paineilmaa on vähintään se 4 bar. Mutta myös esim. 2 bar onnistuu näin menettelemällä. |
||||
![]() |
05.03.2017 17:29 | Mikko Herpman | ||
Vielä taitaa olla käytetty lumiaura harvinaisempi.. Tuossakaan ei ole tainnut terä lumeen koskea vielä näillä lumilla. |