![]() |
22.01.2016 21:34 | Jukka Ahtiainen | ||
Samat olivat haaveet silloin. | ||||
![]() |
14.01.2016 13:48 | Jukka Ahtiainen | ||
Tuosta pääsisi hyvin junalla. | ||||
![]() |
13.01.2016 09:43 | Jukka Ahtiainen | ||
Kumipyöräliikenteen kustannuksia http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016011320952877_uu.shtml |
||||
![]() |
12.01.2016 14:02 | Jukka Ahtiainen | ||
Hieno | ||||
![]() |
10.01.2016 20:03 | Jukka Ahtiainen | ||
Numero lisätty. Enpä tiedä kuinka litterankin saa matkaan. | ||||
![]() |
10.01.2016 17:39 | Jukka Ahtiainen | ||
;) | ||||
![]() |
10.01.2016 11:17 | Jukka Ahtiainen | ||
Jokaisella liikennepaikalla missä henkilöjunat pysähtyvät Suomessa pitäisi olla huoltoasema, niin a) polttoaineet voisi tuoda rautatiekuljetuksena b) junan odottajan ei tarvitsisi kärsiä vilua, nälkää eikä pidätellä, vaan voisi käyttää huoltoaseman palveluita c) ken tulee pakkasella asemalle autolla, niin autoa ei tarvitse jättää tyhjäkäynnille Voisi sopia myös niiden junien matkustajille, joilla on yhden pysähdyksen taktiikka. |
||||
![]() |
05.01.2016 16:04 | Jukka Ahtiainen | ||
Juhanin esimerkki kuulostaa myös hyvältä. | ||||
![]() |
05.01.2016 09:52 | Jukka Ahtiainen | ||
Joo. Eilisen päästöille ei voida enää mitään, mutta tämän päivän ja huomisen päästöille voimme. Luonnollisesti raideliikenne on ympäristöystävällisin, mutta esim. Hamburg - New York, tai Utsjoki - Inari välillä se ei ole kätevä vaihtoehto. | ||||
![]() |
03.01.2016 11:45 | Jukka Ahtiainen | ||
Tuosta löytyy sivukuvaa https://vaunut.org/kuva/107750?u=2471&d=01.01.2016 |
||||
![]() |
01.01.2016 22:40 | Jukka Ahtiainen | ||
280 km/h on koeajoja varten. Hieman postivaunun näköisiä ovat. RailAventuresta löytyy vähän tuolta: https://m.facebook.com/RailAdventure/ |
||||
![]() |
31.12.2015 22:34 | Jukka Ahtiainen | ||
Kiitos Tapsalle, noinhan se tietysti on. | ||||
![]() |
29.12.2015 23:00 | Jukka Ahtiainen | ||
Mielestäni henkilöjunissa kuvauspaikan kohdalla 60-luvun alkupuolella oli Hv, Tr1, Dm4, Dm7. Tämä ei ole absoluuttinen totuus, vaan omiin muistikuviin perustuva. Isä on pelastanut aikoinaan tuossa hengen huomattuaan pikkulapsen putoavan Vuokseen ja huudettuaan vanhemmille uimataitoisille. |
||||
![]() |
29.12.2015 21:46 | Jukka Ahtiainen | ||
Kuva pysähdyttää ja tuo mieleen monet mukavat muistot 60-luvulta. | ||||
![]() |
22.12.2015 22:29 | Jukka Ahtiainen | ||
Eiköhän se ole kuvan tapauksessa kannattavaa. Vaunut eivät varmaankaan olisi muuten tuossa. Pitäisi aloittaa konkreettiset toimet ilmastosopimuksen täyttämiseksi, eli mm. asemille kuormausraiteet takaisin ja raiteet tehtaiden pihoihin. Asemakaavalla, yhdyskuntasuunnitelulla, liikennepolitiikalla yms. voidaan ohjata tarpeellisia muutoksia, joilla voidaan rakentaa kestävämpää kehitystä ja siinähän rautatieliikenteellä on suuria etuja muihin liikennemuotoihin verrattuna. | ||||
![]() |
17.12.2015 01:43 | Jukka Ahtiainen | ||
RailAdventuren 103 se on. | ||||
![]() |
14.12.2015 12:01 | Jukka Ahtiainen | ||
No, kun pysähdytään IC:llä Haukivuorelle, niin tehdään se sitten oikein Pohjanmaan kautta. Mitä turhia on jääty tuonne piiloon, olisi tultu keskelle asemaa, niin ohikulkijatkin olisi nähneet. | ||||
![]() |
14.12.2015 09:48 | Jukka Ahtiainen | ||
Lyhyen näköinen juna, ensimmäinen vaunu ei yletä ykkösraiteella edes aseman kohdalle. "Liikenneministeri Paula Risikko hyväksyy juna-yhtiö VR:n ja virkamiesten perusteet Haukivuoren juna-aseman lakkauttamiselle." Mikä ihmeen juna-asema? Tienvarressa on kilpi R A U T A T I E A S E M A. "Uutena liikenneministerinä Kokoomuksen Paula Risikko pyysi heinäkuussa VR:ltä perusteet Haukivuoren juna-aseman lakkauttamiselle. Risikko ei nähnyt syytä peruuttaa ministeriössä jo aiemmin tehtyä päätöstä. Kustannukset tulisivat liian kalliiksi. – Jos nämä velvoiteliikenteen vuorot olisi päätetty säilyttää, vaikka VR oli päättänyt lopettaa kaikki muut, olisivat aseman ylläpitokustannukset siirtyneet valtiolle, Risikko kertoo." (Lainaukset YLE:n uutisista) Entinen tai nykyinen liikenneministeri voisi kertoa tiedotusvälineille mitähän aseman ylläpitokustannuksia lankesi tälle pysähdykselle? |
||||
![]() |
13.12.2015 22:36 | Jukka Ahtiainen | ||
Joo, tuolla remmillä ikkuna pidetään ylhäällä. Siinä on muutama reikä, joilla voi asetella sopivalle korkeudelle. | ||||
![]() |
06.12.2015 13:19 | Jukka Ahtiainen | ||
Tuollaisellakin, mutta pidemmällä viikonlopun lisäpikajunilla oli suora yhteys 70-luvulla Haukivuori / raide 2 - Kerava / raide 1. 'Ylöspäin' mentäessä ko. junaan pääsi (niin kuin muihinkin) vaihtoyhteydellä paikallisjunalla Riihimäelle. Ko. juna ei ollut kyllä koskaan noin komeassa maalissa, mutta kyyti kelpasi. Enää ei pääse junaan Haukivuorelta, mutta Keravalla pääsee vielä pois junasta ;) | ||||
![]() |
06.12.2015 12:37 | Jukka Ahtiainen | ||
Oli tuulinen ja sateinen hetki IC:n ohittaessa aseman. Kaveri piti toisella kädellä tuulensuojaa ja toisella kädellä sateensuojaa kynttilöille, jotta ne voisivat palaa. | ||||
![]() |
17.11.2015 10:38 | Jukka Ahtiainen | ||
Vuosaari esimerkki on myös hyvä. Luulisi myös, että myös raakapuu kulkisi samalla tavalla 'rautakanavalla'. Yhdellä vetoautolla voisi vetää useampia kuormia läheltä metsästä suoraan junaan, ei tarvitsisi autonkuljettajan käyttää niin paljon aikaa kuorman siirtämiseen rautatievaunuun tai tehtaalle ajoon pienen kuorman kanssa. |
||||
![]() |
17.11.2015 01:55 | Jukka Ahtiainen | ||
Asiaa vaatii ohjausta. Esimerkki: Eikö Hanko - itäraja välillä ole aika vilkas liikenne (tai ainakin on ollut), joka on sidoksissa laivaliikenteen aikatauluihin? Liikenneministeriö tekee sellaiset paragraaffit (hiilidioksidipäästöjen, teiden kunnossapidon, ruuhkien ja liikenneturvallisuuden perusteella), että. ko välillä rekat kuljetetaan junissa. Junan kyydissähän menisi sellainenkin kalusto, joka ei täytä Suomen tieliikenteen määräyksiä. |
||||
![]() |
15.11.2015 22:59 | Jukka Ahtiainen | ||
Niin, sepä se. Lienee riittävän nopeaa, tehokasta ja edullista. Aika moni firma näyttää olevan kyydissä, vaikka tuossa ei näy kuin pätkä yhtä junaa ja takana seisoo pari samanlaista. Kumipyörillä kummassakin päässä Ovelta ovelle -tyyliin ja asemalta A asemalle B junassa. Ihmettelen myös, milloin Suomea aletaan rakentamaan pala palalta älykkäästi ja pitkäjänteisesti. Nykymenohan on käänteinen tuollaiselle ajatusmallille. | ||||
![]() |
09.11.2015 21:20 | Jukka Ahtiainen | ||
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=xf_mXAV0XVI | ||||
![]() |
09.11.2015 06:46 | Jukka Ahtiainen | ||
Asfaltin raaka-ainetta ja suolaakin tuodaan ulkomailta. Asfalttikin on uusittava n-kertaa useammin kuin kiskot. | ||||
![]() |
08.11.2015 17:48 | Jukka Ahtiainen | ||
Oheisena jotain tietoja menneisyydestä http://revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=24902&fahrzeugsuche=&art=1&such_start=11895 |
||||
Kuvasarja: Tavarajunia Rommakkojoen maisemissa kesällä 2015 |
08.11.2015 11:46 | Jukka Ahtiainen | ||
Kiehtovaa seutua. Kalliojärven pohjoispäässä on tulentekopaikka, jossa voi evästää junaa odotellessa. Tuo myös mieleen Painija-elokuvan, jossa Esko Hukkanen vetää F-vaunua. Liekkö kuvattu osittain tuolla suunnalla. | ||||
![]() |
07.11.2015 12:42 | Jukka Ahtiainen | ||
Tilasin kolme ;) | ||||
![]() |
07.11.2015 10:45 | Jukka Ahtiainen | ||
Veturista on myös H0-malli https://www.mallikauppa.fi/shoplib/product.php?pid=17242&style=&method=single&action=showc |
||||
![]() |
01.11.2015 20:22 | Jukka Ahtiainen | ||
Niinpä niin. Asiasta on useita havaintoja. Case Haukivuoren osalta esitän ensimmäistä kertaa eläessäni kritiikkiä VR:ää, LVM:ää, ympäristöministeriä ja omistajaohjausministeriä kohtaan. Mikään näistä tahoista ei ole vielä pystynyt esittämään perusteita, jotka kansakoulupohjalta hyväksyisin tässä tunaroinnissa. Itse ohjaisin & kasvattaisin virtausta niin, että se liikenne mikä mahdollista, siirtyisi/siirrettäisiin raiteille, koska raideliikenteellä on runsaasti etuja "korvaavaan liikenteeseen" nähden. Se on ok, että rautatieasemalta lähtee bussi niille kylille, missä rautatietä ei ole. |
||||
![]() |
24.10.2015 11:05 | Jukka Ahtiainen | ||
Normaalia DB:n liikennettä. http://www.moebahn.de/t17171f122-Umlaufplan-Fahrplan-Baureihe-Muenchen.html |
||||
![]() |
19.10.2015 19:32 | Jukka Ahtiainen | ||
Virkamiehen työpiste takavasemmalla 'Laituritoimisto'. | ||||
![]() |
17.10.2015 22:33 | Jukka Ahtiainen | ||
Olisikohan valmistettu Bochumissa Saksassa 1958. | ||||
![]() |
15.10.2015 22:11 | Jukka Ahtiainen | ||
Eräällä keväisellä koeajolla Kuopion asemalaiturilla oli kameran kanssa 'iäkkäämpi' henkilö, jota itse luonnehtisin herrasmieheksi. Myöhemmin näin tällä sivustolla Reijon tilanteesta ottaman kuvan. Kuva ja kuvateksti lämmittivät mieltäni. | ||||
![]() |
12.10.2015 20:38 | Jukka Ahtiainen | ||
Ministereiden autot voisi kuormata Gfot:lla tänne. Niissä taitaa ne hiilidioksidipäästötkin olla jotain muuta kuin on ilmoitettu. Junamatkat olisivat heille & meille terveellisimpiä. | ||||
![]() |
17.09.2015 18:31 | Jukka Ahtiainen | ||
Peter von Bagh - vuosi sitten kuollut suuri suomalainen Häneltä saamani posti, josta käy ilmi, mitä olisimme ilmeisesti saaneet, jos aikaa olisi ollut enemmän. Lähettäjä Peter von Bagh Vastaanottaja Jukka Ahtiainen Lähetetty 12.4.2012 12:27:57 Aihe kommentaaria Hei Tutustuin koosteeseen joka on loistava - oivaltavasti ymmärrettyä rautateiden ja junakulttuurin olemusta. Eli kirjoitan pyytämäsi takakannen mielelläni. Kuten taisin puhelimessa sanoa, mielessäni on ollut omakin junaelokuva - periaatteessa kokonaan vanhasta materiaalista koottu, eli Suomen historia samalla tapaa kuin esim. tekemäni Helsinki ikuisesti on. Mutta nähtyäni tämän materiaalin mielipiteeni heilahti - tällaista materiaalia olisi hienoa tuoda esille, koska se on niin olennaista. terv Peter v Bagh https://fi.wikipedia.org/wiki/Peter_von_Bagh |
||||
![]() |
16.09.2015 19:38 | Jukka Ahtiainen | ||
Pääjohtajana oli Herbert Römer. | ||||
![]() |
08.09.2015 18:50 | Jukka Ahtiainen | ||
Junarata rullattiin liiketaloudellisilla perusteilla, eli ministeriöillä ei ollut vaikutusvaltaa asiaan. Se lähti pohjanmaalaiselle kuljetusyrittäjälle, jolla on radalle hyvät suunnitelmat. |
||||
![]() |
27.08.2015 20:02 | Jukka Ahtiainen | ||
Kuvausvuotta korjattu +3 v. tarkkojen perusteluiden pohjalta. | ||||
![]() |
26.08.2015 21:12 | Jukka Ahtiainen | ||
E03 001 valmistajat Henschel ja Siemens 1965. | ||||
![]() |
13.08.2015 21:11 | Jukka Ahtiainen | ||
Reinolla on loputon aarrearkku mielenkiintoisia ja komeita kuvia. Joskus 60-luvun lopulla näin tuollaisen hinauksen Jokelassa sivulla, kun mentiin ohi. | ||||
![]() |
09.08.2015 19:20 | Jukka Ahtiainen | ||
Hieno kuva hienoista juhlista ja päivästä. | ||||
![]() |
01.08.2015 08:54 | Jukka Ahtiainen | ||
Oy Suomi Ab:lle olisi parempi tehdä kuljetukset rautateitse siellä missä se on mahdollista ja vedettäessä polttoaineetkin sähkövedolla, sitä riittäisi pidemmäksi aikaa polttomoottoreille. Silloin kun öljyn hinta nousee pilviin, soisi jokaiselta paikkakunnalta missä on rautatie, löytyvän kuormausraiteita. http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2008-12-19/%C3%96ljy-loppuu-vuonna-2050-3265327.html Valitettavasti grafiikka kertoo, että Oy Suomi Ab menee kannattavuuden suhteen väärään suuntaan kovaa vauhtia. http://www.findikaattori.fi/fi/44 |
||||
![]() |
27.07.2015 19:43 | Jukka Ahtiainen | ||
Asema on hyvin suosittu paikka edelleen, siinä käy porukkaa vähän väliä, tänään kävi taksikin. En ole kyllä ennen törmännyt vastaavaan kysynnän - tarjonnan epäsuhtaan. Yksi henkilö sanoi, että kun junat lopettivat pysähtymiset, niin hän osti auton. |
||||
![]() |
21.07.2015 14:02 | Jukka Ahtiainen | ||
Johnin mittavan kalustotuotannon näytteitä. Toinen erikoisuus tilanteessa on, että sekajuna kuljettaa sahatavaraa Loviisasta Lahden suuntaan. | ||||
![]() |
13.07.2015 22:55 | Jukka Ahtiainen | ||
"Liikenteen hiilidioksidipäästöistä valtaosa, noin 75 % tulee tieliikenteestä... ja vajaat 2 % rautatieliikenteestä. Liikenne- ja viestintäministeriöllä on käytössään tehokkaampia liikennepoliittisia keinoja. Esimerkiksi polttoaineen hinnan ja ajoneuvojen verotuksen säätely vaikuttavat liikkumistapoihin. Kestäviä liikennemuotoja voidaan myös tukea eri tavoin. Lisäksi tiedottamalla pystytään vaikuttamaan liikkujien valintoihin liikennemuotojen ja ajotapojen suhteen. Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistui vuonna 2009 hallinnonalan ilmastopoliittinen ohjelma (ILPO), jonka toimenpiteiden toteutus on käynnissä hallinnonalan eri virastoissa. Väylänpidon yhtenä haasteena on suunnitella ilmastonmuutoksen vaikutusten johdosta tarpeellisia väyläverkon sopeuttamistoimia. Kehittämistyö lähtee liikkeelle väyläverkon rakenteellisesta varautumisesta. Se edellyttää selvityksiä nykyisten rakenteiden toimivuusrajoista ja vaurioitumisriskistä." http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/ymparisto_turvallisuus/vaylanpito_ymparisto/ilmastonmuutos#.VaQPNHkw_Vg Tuossa on painavaa asiaa. Voisi konkretisoida käytännön toimenpiteiksi. Ei tainnut olla ILPO mukana päättämässä henkilöjunien pysähdysten lopettamisesta Haukivuorella. Rautatieasemalla käy päivittäin kymmeniä autoja pyörähtämässä, joku vetovoima sillä näyttää olevan. Omalta osaltani yksi rengasmatka Haukivuorelle kuluttaa renkaita nyt yli 600 km. |
||||
![]() |
07.07.2015 17:54 | Jukka Ahtiainen | ||
Olisi syytä siirtyä liikennepolitiikassa käytännön toimenpiteisiin liikenteen siirtämiseksi raiteille aloittaen siitä, missä se on jo nyt helposti toteutettavissa. Yksi rautatieliikenteen monista eduistahan on liikenneturvallisuus, joka tuo kustannussäästöjä myös valtiolle. http://yle.fi/uutiset/seitseman_loukkaantunut_autokolarissa_mikkelissa_viitostiella/8135274 |
||||
![]() |
24.06.2015 17:45 | Jukka Ahtiainen | ||
Huru oli komeaa katseltavaa sekä kuunneltavaa ja monta kertaa toi matkaajat tännekin, vaikka hyötyjarrutusta ei ollutkaan. Kuvaajan selän takana pauhaa liikenne nyt entistä enemmän rautatien rinnalla kulkevalla erinomaisella asfalttipäällysteellä, vaikka öljy on vähenemään päin - vai mitä etuja niitä rautatieliikenteellä olikaan... | ||||
![]() |
08.06.2015 22:06 | Jukka Ahtiainen | ||
Muutamien lähteiden mukaan veturilla on edelleen hyväksyntä 280 km/h nopeudelle. | ||||
![]() |
31.05.2015 11:00 | Jukka Ahtiainen | ||
Helsingin Sanomissa oli tuolloin juttu, jonka mukaan vaunusta voi ihailla vaikka kuutamoa. |