![]() |
22.03.2014 21:10 | Riku Outinen | ||
Kyllä, vaikka grafiikat on kiva apuväline, niin metsään menee ennen pitkää tavaraliikenteen kanssa jos niistä poimii lähimmän viivan ajattelematta asioita muuten. Tavarajunille kun tyypillistä kulkuajan heittelyt, ja lisäksi voi olla kokonaan ylimääräisiä junia joita ei meidän saatavilla olevissa grafiikoissa näy ollenkaan. On oikeasti tärkeää että kun niitä aikataulujakin niin katsoo myös kokoonpanojakin (kuten Jani sanoi), tällöin on ainakin hieman paremmat mahdollisuudet saada numerokin kohdalleen. Tämä kommentti täysin rakentavasti! =) | ||||
![]() |
22.03.2014 20:53 | Riku Outinen | ||
Kuten Jani sanoi, tämä juna ei ole 3825, se nyt vaan ei ole mahdollista. Rauman juna, mutta ei missään nimessä 3825. | ||||
![]() |
22.03.2014 16:23 | Riku Outinen | ||
http://www.greencargo.com/sv/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden-/Stora-Enso-tecknar-3-arigt-avtal-med-Green-Cargo/ Green Cargo on kuljettanut jo 2000-luvun alusta Ruotsissa SECU (Stora Enso Cargo Unit)-konteissa paperia Göteborgiin. Kuljetukset lähtevät neljältä tehtaalta. (Borlänge, Fors, Skoghall Ja Hyltebru) Suomessa SECUt lastataan satamissa. Oulun ja Kemin osalta ko. kaupunkien satamissa, ja Itä-Suomen tehtaiden osalta Kotkassa. Rataverkon osalta ehdoton vaatimus olisi 25 tonnin akselipaino. Kontit ovat varsin massiivisia, kuten vaikka tästä kuvasta näkyy: http://www.tellerup.se/jarnvag/bild/A035.jpg |
||||
![]() |
22.03.2014 03:07 | Riku Outinen | ||
Eivätkös nuo ole Stora Enson SECU-kontteja. (löytyy wikipediasta) Samoja joita Suomessakin olisi haluttu kuljettaa kiskoitse. | ||||
![]() |
20.03.2014 22:08 | Riku Outinen | ||
Ruukin "sisäisissä" kuljetuksissa niitä kulkenee. Järvenpään romu ehkä-listalla. Vähiin käy... | ||||
![]() |
20.03.2014 21:44 | Riku Outinen | ||
Joo, ennen menivät 4053lla, mutta tämähän on sen "korvaaja". Esim. Kouvolassa Ouluun menevät vaunut siirtyivät tähän junaan. | ||||
![]() |
20.03.2014 21:21 | Riku Outinen | ||
Niin, romuvaunut ovat käyneet valitettavan harvinaisiksi, jos vertaa tilannetta vaikka ihan lähimenneisyyteen. Nämä vaunut taitavat olla matkalla Airakselasta todnäk Röyttään. Komea kuva! | ||||
![]() |
20.03.2014 21:17 | Riku Outinen | ||
Ja nythän alkaa taas tähän liittyen kulkea kahdesti viikkoon 4046 (Sij-Tku jatko 3553 Ukp)/ 3527 Ukp-Sij. | ||||
![]() |
20.03.2014 21:08 | Riku Outinen | ||
Taitaa olla apatiittiliikenne sen verran vilkasta vs. happo sen verran pitkä, että näitä Tadeja pitää ajaa omana junana. Reijo onkin tainnut kuvata tämän paluujunan useampaan otteseen. | ||||
![]() |
16.03.2014 22:21 | Riku Outinen | ||
Jukka laittaa kyllä hienoja kuvia kotiseudulta. Vuoden 2008 keväällä on viimeksi ollut sellainen tilanne, että Upm:lle tuli sellaisella tahdilla puita, että niitä oli useassa välivarastossa. | ||||
![]() |
16.03.2014 16:11 | Riku Outinen | ||
Sama tuli mieleeni, sekä vetovoima, että junan kokoonpano ovat enemmän tuon Ismo esittämän vaihtoehdon kannalla. | ||||
![]() |
16.03.2014 01:58 | Riku Outinen | ||
Tämä veturiyksilö mainlinediesel.net-sivustolla. http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000677&lang=en&id=68351&action=portrait Ollut ennen CargoNetillä hommissa Norjassa. Koko sarja veturi veturilta samaisella sivustolla: http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000115&lang=en |
||||
![]() |
15.03.2014 22:51 | Riku Outinen | ||
Ristiinan liikenteellä menee aika lujaa. Muutamasti olen nähnyt 2273:n viime aikoina, ja aina ollut n. 40 vaunuinen tuotevaunuista koostuva juna, enkä edes muista koska olisin nähnyt Ristiinalaisen yhdellä koneella, 2 Dv12 on nykyisin vakio. Toki muistettava, että "silloin joskus" Ristiinan juna kulki vielä 5 päivää/viikko verrattuna nykyiseen 3 päivää/viikko. |
||||
![]() |
15.03.2014 22:46 | Riku Outinen | ||
Vaihtuikohan 2224:ssä kuski? Tuo oikeanpuoleinen voisi olla vaikka joku ylimääräinen Riihimäki-Kouvola-juna. Tavara näyttää aika tavalla Ristiinaan menevältä, toki muitakin vaihtoehtoja on. | ||||
![]() |
14.03.2014 19:20 | Riku Outinen | ||
Ja kuten arvata saattaa monta selvää ei taida olla junassa olla. N. 99 % prosentilla laitureille nousseista oli jonkinlainen pullo, purnukka, tahi vastaava alkoholijuomaa sisältävä juttu. | ||||
![]() |
14.03.2014 11:54 | Riku Outinen | ||
Koskas se "uusi" 3003 muuten tuli liikenteeseen? Mulla on kuva siitä 1992 kesältä, lienee ollut silloin aika tuore. Pitäis joskus skannata se kuva, | ||||
![]() |
13.03.2014 19:37 | Riku Outinen | ||
Olettaen toki ettei Kimmolla ole tietoa että Hl-Rit olisi ollut peruttu. | ||||
![]() |
13.03.2014 19:36 | Riku Outinen | ||
Jep kyllä, Rit tässä tapauksessa. Pääteasema vaihtelee päivittäin Ma,Ke,La Rit Ti, Pe Hl Kuten mainitsin 5002 (Raahe-Riihimäki) lopetti kulkunsa, ja nyt entiset kaksi junaa 5018/5002 kulkee yhtenä junana 5018. Aivan kuten ennen, eli ennen vuotta 2005. Silloin tosin pääteasema ei ollut Riksu, vaan vaunut hoidettiin sinne ilmeisesti Tampereen kautta. |
||||
![]() |
13.03.2014 14:49 | Riku Outinen | ||
Sanoisin kuitenkin Zans-v https://vaunut.org/kuva/82104?tag0=11%7CZans-v%7C Taitaa olla kokiksen kysyntä laskenut... =)) |
||||
![]() |
12.03.2014 23:43 | Riku Outinen | ||
5018:llä nykyään katkaisuhoitoa Tampereella kun 5002 lopetti kulkunsa. | ||||
![]() |
11.03.2014 14:56 | Riku Outinen | ||
Nyt ovat ilmeisesti jälleen ajaneet 4075:ssä Fakkseilla haketta Pohjoiseen. Siitä ei ole tietoa mistä lähtevät (Uim/Lis/Nrm?) ja minne menevät(Kem)? Lisätietoa? | ||||
![]() |
11.03.2014 14:53 | Riku Outinen | ||
Käytännössä kaikkia mahdollisia kuituja eli kuusi, mänty ja koivukuitua, valtava raakapuun käyttäjä. Haapakuidun käytöstä Storalla ei minulla ole tähän hätään tarkempaa tietoa, keittäisivätkö kenties koivun seassa hiukan kuten UPM. Metsä Board käyttää kemihierteen teossa enemmänkin haapakuitua, joskus ovat ajaneet Kaskisiin kokonaisia haapakuitujunia Itä-Suomesta. |
||||
![]() |
11.03.2014 11:41 | Riku Outinen | ||
Sitä lienee aika vaikea tietää ilman virallista informaatiota. Ainakin yhdessä vaiheessa ajoivat Kiteeltä paljon Upm:n puuta Kaukaalle, ja myös Kuusaalle. Toki Imatran Storakin varteenotettava vaihtoehto. | ||||
![]() |
11.03.2014 10:02 | Riku Outinen | ||
Eikös ne lähtökohtaisesti ole noin Sr2-parissa? | ||||
![]() |
08.03.2014 23:58 | Riku Outinen | ||
Jos olisi vähän tarkempi kuva niin näkis YK-numeron... Rauman kauttahan on mennyt näillä säiliökonteilla esim. styreeniä. | ||||
![]() |
07.03.2014 18:49 | Riku Outinen | ||
Ei ainakaan tähän mennessä Ruotsulantie ole radan vieressä ole mennyt, ehkä sitten aiemmin | ||||
![]() |
06.03.2014 16:40 | Riku Outinen | ||
Äh, piti sanomani hiilidioksidi-vaunut. Elikkäs nämä https://vaunut.org/kuva/8159?tag0=11|Sag| Jäi jotenkin Hva kuvista Argon pyörimään päähäni, sori jätkät. 0) | ||||
![]() |
06.03.2014 08:29 | Riku Outinen | ||
Vaikka en nyt niin hirveän aktiivisesti (verrattuna entiseen) ole liikennettä 2-3 vuoteen seuraillutkaan, niin tuntuu että Vok-vaunut ovat lähes kadonneet raakapuuliikenteestä kun siihen tarkoitettua vaunukalustoa on ollut enemmän kuin hyvin saatavilla. Niissä Kuusaan junissa mitä olen nähnyt, on vaunusto ollut pelkästään Vop/Vocp-vaunuja. Mainittakoon että 2000-luvun alussa suhde tuntui olevan melko 50/50, ja 90-luvulla saattoi mennä pelkästään Vok-vaunuista koostuvia pitkiä rapujunia. Niin asiat kehittyy, ja hyvä niin sillä on sen verran v-mäisiä Vokit rapuhommissa. |
||||
![]() |
05.03.2014 21:00 | Riku Outinen | ||
Nythän tuonne umpivaunujen vasemmalle puolelle on noussut uusi Cargo Handlingin halli jonne tulee menemään raideyhteys. Kävin pitkästä pari päivää tsekkaamassa Kouvolan terminaalikohteita, ja hyvältähän se vaikutti. Vaunuja oli kuin pipoa joka paikassa, kuvan konttikentän raiteella (aidan sisäpuolella vasen reuna) oli toistakymmentä Vofa-vaunua vetyperoksidikonteilla. | ||||
![]() |
05.03.2014 20:26 | Riku Outinen | ||
Kulkiko merikontteja Harjavallasta paljon Mäntyluodon suuntaan? Menivätkö tyhjien rikastejunien mukana? | ||||
![]() |
05.03.2014 19:20 | Riku Outinen | ||
Littera on Vop. Vocp-vaunut ovat hieman pidempiä. | ||||
![]() |
05.03.2014 19:05 | Riku Outinen | ||
Kuva on laadultaan surkea, mutta näin vajaan 8 vuoden jälkeen kokoonpano on melko mielenkiintoinen. Poissa ovat Lahden Lämpövoiman Vgobo, Be Group suom.kelavaunut, Loviisan argon-vaunut ja Heinolan kontit. | ||||
![]() |
05.03.2014 18:59 | Riku Outinen | ||
Kulahtanut?? Tuossahan tuo oli maalipinnaltaan priimakunnossa, likaisuus on eri asia se lähtee pesemällä... =) | ||||
![]() |
04.03.2014 23:12 | Riku Outinen | ||
Ok, kiitoksia päivityksestä! Ainakin osan konteissa kulkuväli olikin sen verran erikoinen, etten yhtään ihmettele ettei juna ole kilpailukykyinen. (luonnollisesti sikälimikäli niitä nyt kulkee ollenkaan kumipyörilläkään) | ||||
![]() |
04.03.2014 22:58 | Riku Outinen | ||
Teippausta. | ||||
![]() |
04.03.2014 22:55 | Riku Outinen | ||
Vieläköhän Harjavallasta lähtee lannoitteita konteissa, joita onkin kuvan junassa todella paljon. On kyllä hemmetin hieno näköinen 3812... | ||||
![]() |
04.03.2014 20:47 | Riku Outinen | ||
Ei pelkkää kurjuutta, Koskisen Oy on alkanut taas saamaan Venäläistä puuta Järvelään rautateitse. Välissähän puita on purettu Lahdessa, ja liikenne on ollut takavuosiin verrattuna lähinnä heikko haamu. Ennen kaikkea tämä lienee seurausta puutullien laskemisesta, joka on lisännyt jälleen puun tuontia. |
||||
![]() |
04.03.2014 20:41 | Riku Outinen | ||
Soek- ja Zaes-w-vaunut melko helposti erotettavissa erilaisista kaiteista, ja ennen kaikkea siitä että vaunujen alustat on täysin erilaiset. Soek-vaunuissa on itsekantava runko, kun Zaes-w-vaunuissa on perinteisempi runko. | ||||
Kuvasarja: Sarankulman junaturma |
03.03.2014 21:29 | Riku Outinen | ||
Olisiko Dr13 kuitenkin ollut vain Tpe-Hki-välin vetäjä? | ||||
![]() |
03.03.2014 21:08 | Riku Outinen | ||
Ei varastointi ole ongelma, kaksi kentällistä hiiltä on tilattu ja ne sinne myös mahtuvat. Ongelma kun on siinä, että tulee ruuhkaa kun rajan yli tulee monta hiilijunaa päivässä, vaikka purkukapasiteetti ei ole lähelläkään sitä, näkee sen kuvastakin että siinä on yksi pullonkaula. Näin ei oltu toki suunniteltu, vaan Venäläiset päättivät omatoimisesti laittaa vähän enemmän hiiltä rajan yli kun ilmeisesti olivat vähän myöhässä toimitusten kanssa. |
||||
![]() |
02.03.2014 18:29 | Riku Outinen | ||
Tuo 16.30 aikaan kulkenut Jsk-Rma juna (3434) on poistunut listoilta 2005 syksyllä. =) Tuosta lähtien Jämsän suunnan taulut (Rauman liikenteen osalta) ovat pysyneet lyhytaikaisia muutoksia lukuunottamatta suunnilleen samanlaisina. Junien määrä kolmesta neljään lisääntyi 2006 jolloin tuli toinen iltajuna kulkuun. |
||||
![]() |
01.03.2014 17:16 | Riku Outinen | ||
Tä? =) Kaskisiin on viety miljoonia tonneja raakapuuta historian aikana. (sellutehdas ja kemihierretehdas) Sellutehtaan sulkeminen vaikutti kaiketi varsin paljon raakapuuliikenteeseen, mutta jäljellä oleva kemihierretehdas ahmii käsittääkseni edelleen rautateitse tuotavaa raakapuuta. Tuskinpa ihan huvikseen Kaskisista tulisi tyhjiä puujunia, kuten viimeksi toissapäivänä (ks. havaintoja pohjanmaalta) Vuonna 2010 Kaskisiin ajettiin 80 000 tonnia raakapuuta rautateitse kemihierretehtaalle http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/ls_2011-02_seinajoki-kaskinen-radan_perusparannuksen_web.pdf Kaskisiin on ajettu raakapuuta myös Venäjältä Vop-vaunuilla. |
||||
![]() |
28.02.2014 15:38 | Riku Outinen | ||
Vaskiluotokaan ei ole vaihtoehto. Jos oikein näen niin vaunut ovat lastissa, eli siitä voi päätellä suunnilleen jotain. =) Korostan etten tiedä täsmällistä vaihtoehtoa, mutta esimerkiksi Kaskinen voisi olla vaihtoehto, tai Kokkola (siitä Pietarsaareen) | ||||
![]() |
28.02.2014 08:18 | Riku Outinen | ||
Kuvassa näkyvät vaunut eivät ainakaan ole Härmään menossa. =) | ||||
Kuvasarja: Tavaraliikennettä välillä Raisio - Mynämäki. |
25.02.2014 09:04 | Riku Outinen | ||
Ottaen huomioon että nykyinen Forcitin tarve rikkihapolle on n. 70 vaunua vuodessa, niin en taida uskoa että Karjaan ja Turun välille tulisi minkäänlaista kulkijaa tämän tiimoilta ellei ajeta paria kokojunaa(tm) vuodessa. =) Silloin kun Dynamiittivaihteelle tuli Turusta junalauttavaunuja, niin nekin kiersivät Tampereen kautta vaikka liikenne oli huomattavasti vilkkaampaa. Enemmän veikkaisin, että Dynamiittivaihteen nykyinen liikenne tullee ennen pitkää (nykyisen sopimuksen päättyessä) kuolemaan pois. Ei kuulu Vr Transpointin nykystrategiaan vaihtamassa yhtä-kahta vaunua, valitettavasti. |
||||
![]() |
24.02.2014 13:16 | Riku Outinen | ||
Hieno kuva! Onko kenelläkään tietoa/parempia muistikuvia ajettiinko Kuusaalle puuvaunuilla jotain matkustajajunia ajankohtana ehkä jotain väliltä 89-92 karkeasti arvioiden? Hyvin epämääräisen muistikuvan mukaan vetovoimana olisi ehkä ollut jokin Dv-sarjan dieseli? |
||||
Kuvasarja: Tavaraliikennettä välillä Raisio - Mynämäki. |
24.02.2014 05:06 | Riku Outinen | ||
Ei tule tapahtumaan, se nyt on täysin selvä asia. Jos Vr Cargo halusi jo 2000-luvun alussa Vihtavuoren kuljetuksista eroon, niin tuskinpa nyky-Transpoint on millään tasolla halukkaampi kuljetuksiin, ottaen huomioon että ovat karsineet paljon isompiakin kuljetuksia maanteille viime vuosina. | ||||
![]() |
20.02.2014 09:54 | Riku Outinen | ||
Olisiko kirjoitusvirhe, muuta en keksi. =) Eli oikeasti vaunu on Sim-u. |
||||
![]() |
19.02.2014 12:09 | Riku Outinen | ||
Onko täysin typerä ehdotus että erilaisilla tilausjunilla voisi olla jopa jonkinlainen tunnisteensa? Eli tällä hetkellä sinne Vr:n liikenteestä voisi laittaa 500- ja 600-sarjalaisia. Tunniste ei tietenkään korvaisi junatyyppi+numero tunnistetta, vaan olisi lisätieto. | ||||
![]() |
18.02.2014 20:31 | Riku Outinen | ||
Ville: ei ole veturitietoja | ||||
![]() |
18.02.2014 20:31 | Riku Outinen | ||
Eli menojuna on ollut lähes aikataulussaan, vain n. 20 mn etuajassa. (lähtöaika 14.43 Pm) Eipä juuri muita vaihtoehtoja ole kuin Hankasalmi, sen verran vähissä on hakkeen lastauspaikat Suomessa. |