|
|
10.11.2024 18:00 | Kari Haapakangas | ||
| Nuo kivetykset ovat äärimmäisen hyödyllisiä heikkonäköisille, etenkin valkoista keppiä käyttäville. | ||||
|
|
08.11.2024 09:01 | Kari Haapakangas | ||
| Sitten tyhmä kysymys: miksi sokeritehtaalla edes oli kaperaiderautatie? Jotain hyötyähån siitä täytyi olla, kun tavara kuitenkin pääosin kulki (vaivalloisest) lavettivaunuilla. Eihän tuo rataosuus ole edes erityisen pitkä tai vaikeassa maastossa. |
||||
|
|
07.11.2024 13:54 | Kari Haapakangas | ||
| Onhan sitä, toki jonkin verran, mutta Töölönlahden etelä- ja pohjoispääty eivät enää 1932 olleet mitenkään neitseellisiä. Itäranta on ehken parhaiten säilyttänyt muotonsa rautatien kainalossa. | ||||
|
|
07.11.2024 09:50 | Kari Haapakangas | ||
| Jos raiteet olisi tehty kuparista ei niitä löytyisi näin hyljättyinä pisin mettiä. | ||||
|
|
07.11.2024 08:54 | Kari Haapakangas | ||
| Helsinginniemellä ei juuri ole jäljellä alkuperäistä 1700-luvun rantaviivaa. Piskuinen vaikutus on maankohoamisella, jopa Helsingissä, mutta pääsyynä toki erilaiset maantäytöt. Eipä silti, alkuperäisestä maantasostakin on jäljellä vain jokunen rakentamiselta säästynyt kallio. | ||||
|
|
07.11.2024 08:50 | Kari Haapakangas | ||
| Makasiineja ja muita varastorakennuksia, paitsi tuo keskimmäinen, joka on voinut olla kahdenkin perheen asuintalo. | ||||
|
|
06.11.2024 09:34 | Kari Haapakangas | ||
| Ajoneuvojen tunnistuskuva. Traktorin ja "johtajan auton" tunnistus pitäisi olla helppoa, eikä säiliörekkojen vetäjienkään tunnistus liian vaikeaa liene. Varjoisalla seinustalla lienee jo enemmän haastetta. | ||||
|
|
05.11.2024 07:58 | Kari Haapakangas | ||
| Hissukseen pitäisi ajella. Liekö missään ollut vielä alhaisempaa nopeusrajoitusta? | ||||
|
|
05.11.2024 07:52 | Kari Haapakangas | ||
| Tuohon maailmanaikaan noiden muurien sisällä tuotettiin arvo- ja pulatavaraa. Liekö vartiointi ollut tiukkaa... | ||||
|
|
05.11.2024 07:49 | Kari Haapakangas | ||
| Ikään kuin olympiastadion olisi ottanut mittaa sokeritehtaan piipusta, mutta hävinnyt pikkuisen. | ||||
|
|
31.10.2024 09:07 | Kari Haapakangas | ||
| Jouni, Taitaa olla autossa samanlainen lisälaite kuin eräissä kaivureissa/traktoreissa, eli pystyy tarvittaessa liikkumaan kiskoillakin, ja kiskoilta pois. Olisikohan syseemistä tullut liian korkea mikäli tuo kamera olisi kuukkeliauton normaalityyliin tuupattu katolle? |
||||
|
|
27.10.2024 20:49 | Kari Haapakangas | ||
| Yllättävää kyllä, Kekkonen tuntuu yhä kiinnostavan. Tässä viime päivien museokaplakassa itseni on yllättänyt se, että Tamminiemi on kohteena tuottavampi kuin nyt hyllytettävät neljä kohdetta. Eipä silti, olen itsekin vieraillut Tamminiemessä, ihan kiinnostava kohde sinänsä. |
||||
|
|
24.10.2024 12:06 | Kari Haapakangas | ||
| Yleisesti ottaenhan se on niin, että poliisiajoneuvo kulkee saattueen kärjessä :) | ||||
|
|
24.10.2024 10:24 | Kari Haapakangas | ||
| Onhan myös se tarina suomalaisdiplomaatista, joka kyllästyttyään saksalaisten v*ttuiluun suomettumisesta totesi, että "parempi olla suomettunut kuin saksattunut", viitaten Saksan asemaan jaettuna maana, jo(i)ssa oli melkoisesti vieraan valtion joukkoja. Diplomaattista tai ei, oli tuo vastaus saanut saksalaiset kihisemään kiukusta. |
||||
|
|
22.10.2024 08:37 | Kari Haapakangas | ||
| "ettekö tiedä kuka minä olen?" | ||||
|
|
22.10.2024 08:28 | Kari Haapakangas | ||
| Suomelle ja Urkille parhaaksi olisi ollut, että UKK olisi eläköitynyt viimeistään 1978. Siinä vaiheessa valitettavasti niin siipeilijät, Neuvostoliitto kuin kai vähän Urkki itsekin piti miestä korvaamattomana, vaikka sellaisia miehiä ja naisia löytyy lähinnä hautausmailta. |
||||
|
|
14.10.2024 10:38 | Kari Haapakangas | ||
| Tuota käymälää ei saa käyttää edes junan kissa. | ||||
|
|
14.10.2024 08:39 | Kari Haapakangas | ||
| (Auto)värit ovat meille miesoletetuille hiukka konstikkaita. Ostin itselleni käytetyn auton, mielestäni harmaan. Rekisteriotteen mukaan se on kuitenkin ruskea. Ja kyllä, kun sitä oikein tarkasti katsoo, niin onhan siinä harmaassa metallivärissä ehdottomasti hienoinen ruskea vivahde, jonka naisoletetut tunnistavat välittömästi! En muuten ole oikein varma kannattaako autosta puhua jalkaanmenevänä. Auton ideana kun on kuitenkin se, että ei nimenomaan ole jalanmenevä. |
||||
|
|
13.10.2024 14:14 | Kari Haapakangas | ||
| Tuo tuskaisen kasvatin toivotushan löytyy jo tuntemattomasta sotilaasta, vaikka myöntää täytyy, että ensimmäisellä lukukerralla varhaisteininä se jäikin ymmärtämättä. Haavoittunut sotilas tiuskaisee lääkintämiehelle:"me..." Ja lääkintämies vastaa: "Elä, elä, 20 vuotta sitten tulin pois ja takaisin en mene" |
||||
|
|
13.10.2024 05:46 | Kari Haapakangas | ||
| Nomen est omen | ||||
|
|
12.10.2024 10:23 | Kari Haapakangas | ||
| Lisätietoa Korsimon mutkasta: https://teilla.blogspot.com/search?q=korsimo |
||||
|
|
10.10.2024 10:33 | Kari Haapakangas | ||
| Ei varmaankaan, mutta tavaravaunun kuormankantokyky on kyllä erinomainen. | ||||
|
|
10.10.2024 04:55 | Kari Haapakangas | ||
| Sen enempi historiaa tuntematta väittäisin rakennuksen olevan 60-luvulta. 70-lukukin olisi. Mahdollinen, mutta silloin olisi tehty tasakatto. | ||||
|
|
09.10.2024 20:54 | Kari Haapakangas | ||
| Ehkäpä vetoyksikkö on edustanut nk black poweria | ||||
|
|
09.10.2024 12:01 | Kari Haapakangas | ||
| Hmm, onko tuon oikealla näkyvän veturitallin taakse suunnitteilla traverssi? | ||||
|
|
09.10.2024 11:57 | Kari Haapakangas | ||
| Mitähän tässä on käytetty vetolaitteena? Aisasta päätellen ei pelkästään lihasvoimalla. | ||||
|
|
09.10.2024 10:41 | Kari Haapakangas | ||
| Puskittomuus | ||||
|
|
09.10.2024 07:43 | Kari Haapakangas | ||
| Suomea ei oikeastaan mainittu, joten ei tässä vielä kannata torille vääntäytyä :lol: | ||||
|
|
07.10.2024 07:45 | Kari Haapakangas | ||
| Olemattomat räystäät, seinät kastuvat. Onneksi kuitenkin kohteessa ei ole aikakaudelle tyypillistä valesokkelia ;) | ||||
|
|
01.10.2024 07:54 | Kari Haapakangas | ||
| Kuinkas palion mahtuu pieneen Hiaceen myyntiviinoja Pöytäliinoja |
||||
|
|
30.09.2024 12:00 | Kari Haapakangas | ||
| Vanhojen jo lakkautettujen liikennepaikkojen nimiä kierrätetään mielellään uusien niminä. Miksi moinen? Onhan tämä sentään melkoisen matkan päässä Hyrkkään kylästä. | ||||
|
|
20.09.2024 19:34 | Kari Haapakangas | ||
| Mielenkiintoista että vielä -64 suurimmat käyttäjät olivat vesivoimayhtiöitä. Olihan Oulujoen voimalaitokset tuossa vaiheessa kaikki valmistuneet. | ||||
|
|
20.09.2024 11:07 | Kari Haapakangas | ||
| Pitipä ihan tarkistaa vanhoista kartoista mitä "asemarakennuksen eteläpuolella" tässä tapauksessa tarkoitti. Aika täsmällinen kuvaus itse asiassa. Karttojen perusteella ko. raiteen läpiajettavuus poistui joskus 1970-luvulla, mutta itse raide sinnitteli pitempään kuin pidempi kohtausraide. | ||||
|
|
18.09.2024 09:04 | Kari Haapakangas | ||
| Liminkaa ei taideta kovin usein käyttää kohtauspaikkana, päätellen siitä miten ruosteinen tuo kakkosraidekin on. | ||||
|
|
11.09.2024 10:05 | Kari Haapakangas | ||
| Minusta pahempaa on suhtautuminen näihin vandaaleihin. Vastikään järjettömyyttä oltiin harrastettu Porvoon jalkapallokentällä, ja siinäkin joku arveli, että jollakulla on ollut "paha olo", jota on sitten purettu naisten jalkapallojoukkueen kioskin sisällön tuhoamiseen. | ||||
|
|
09.09.2024 14:27 | Kari Haapakangas | ||
| Eli susiparka on pitänyt tapahtuneen jälkeen taluttaa asentopaikalleen. | ||||
|
|
09.09.2024 13:53 | Kari Haapakangas | ||
| Kuinkas se onnistui? Sähköttömiähän nämä ovat. | ||||
|
|
04.09.2024 12:04 | Kari Haapakangas | ||
| Yllättävä ratkaisu tuo keskipilari. Ei kaksikaistaisen tien ylitykseen yleensä välitukea tarvita. Lisäksi alikulku on tainnut alkuaan olla matalampi. | ||||
|
|
03.09.2024 11:33 | Kari Haapakangas | ||
| Jauhosavikka on hyvin yleinen ensimmäisen vuoden kasvi näissä viherrakennuskohteissa. Harvemmin sitä kuitenkaan enää seuraavina vuosina näkee. | ||||
|
|
03.09.2024 10:55 | Kari Haapakangas | ||
| jauhosavikkaa? | ||||
|
|
01.09.2024 08:06 | Kari Haapakangas | ||
| Vaan kulkeeko siinä junia? Vaikka tasoristeys muutoin onkin hutoi russkij, voisi tuosta kannesta ottaa moni suomalainen tieinsinööri oppia. |
||||
|
|
28.08.2024 08:15 | Kari Haapakangas | ||
| Karkaa vähän rautatieaiheesta, mutta Loviisa on surullinen esimerkki ruotsalaisesta saamattomuudesta ja rahapulasta valtakunnan itäosissa 1700-luvulla. Loviisaan ruvettiin suurin suunnitelmin ja puhein rakentamaan maa- ja merilinnoitusta. No, se merilinnoitus saatiin kutakuinkin valmiiksi, mutta... Ja maallakin saatiin jotain aikaiseksi, pari etuvarustuksen bastionia jopa valmiiksi. Puutteellinen suunnittelu ja maastontutkimus kostautui jo melko varhaisessa vaiheessa, kun Loviisajoen tienoo osoittautui sellaiseksi rutakoksi, ettei se bastionia kestäisi ilman melko suurisuuntaisia pohjustustöitä. Niinpä se bastioni jäi sitten odottamaan aikaa parempaa. Parempaa hetkeä ei ikinä tullut innon ja rahojen loppuessa, joten Loviisan linnoituksesta ei ikinä tullut varsinaisesti valmista. Vähemmän yllättäen "linnoituksessa" ei sitten taisteltukaan kevättalvella 1808. |
||||
|
|
04.08.2024 17:18 | Kari Haapakangas | ||
| Armeijassa määrätään ja ohjeistetaan kaikki, melkein. Sattuipa omalla kohdalla syksyllä iskemään väijynakki varuskunnan kakkosportille. Sinänsä hyvä vuoro lauantai-illasta sunnuntai-iltaan, joten ei tarvinnut olla ottamassa lomaltapalaavia autoilijoita vastaan. Siinä päävartioon marssiessamme muistin, että seuraavana yönähän siirrytään normaaliaikaan, joten nakki onkin pituudeltaan 25 tuntia. Seuranneet puheenvuorot eivät olleet millään muotoa painokelpoisia... Kumma kyllä, PU eikä hänen apulaisensa eivät halunneet puuttua asiaan, joten sovimme kolmeen pekkaann (samoin kyllä ykkösportin väijytkin), että kukin on yön vuorolla portilla ylimääräiset 20 minuuttia. Ne olivat todella pitkät 20 minuuttia! |
||||
|
|
01.08.2024 15:42 | Kari Haapakangas | ||
| Rakennustekninen kysymys. Siltaan vaikuttavia voimia on helpompi hallita noin kuin tehdä maatukiin nähden vino silta. Nykyään nämä laskelmat hallitaan paremmin, mutta näitä "kummia" siltoja on aikoinaan rakennettu jonkin verran. | ||||
|
|
27.07.2024 13:19 | Kari Haapakangas | ||
| Iken kunniaksi on sanottava, että presidenttinä hän oli ihan kohtuullinen, esimerkiksi Amerikan valtatieverkosto on hänen ansiotaan. Yleensä kenraaleista EI tule erityisen hyviä presidenttejä, tästä surullisena esimerkkinä Grant. Aavikkomyrskyn kenraalilla oli niin paljon järkeä että tajusi tämän itsekin eikä pyrkinyt ehdolle. Potin korjasi sitten muuan sikarileikkejä harrastava miekkonen... | ||||
|
|
26.07.2024 05:15 | Kari Haapakangas | ||
| Tuosta kopioinnista on hyvä esimerkki toisen maailmansodan ajalta. Jokunen jenkkipommittaja joutui Japaninkeikan jälkeen laskeutumaan Neuvostoliittoon. Koneet takavarkoitiin ja tutkittiin tarkasti. Aikaa myöten Neukkula alkoi tuottaa koneesta omaa versiotaan, kuitenkin sillä erotuksella, että ruuvit ja mutterit toteutettiin metrijärjestelmän mukaisina. Näinpä neukkukopion osat eivät olleet vaihtokelpoisia alkuperäisen amerikkalaisen kanssa. | ||||
|
|
21.07.2024 11:54 | Kari Haapakangas | ||
| Esa, näin lakeuden kasvattina on pakko kysyä mikä tuossa on erikoista saatika ongelma? Tuollainen teitä (ja rautateita) umpeen tuiskuttava tuuli on vanha tuttu. | ||||
|
|
18.07.2024 17:57 | Kari Haapakangas | ||
| Mierontieltä? | ||||
|
|
18.07.2024 17:54 | Kari Haapakangas | ||
| Vuosi takaperin Raaheen ajettiin malmirikastetta junilla, joka taisi jatkaa matkaa Lapaluodon kautta. Vieläköhän se jatkuu? | ||||
|
|
17.07.2024 07:53 | Kari Haapakangas | ||
| Lapaluodon sataman käyttö on vilkastunut kovasti (mm. tuulivoimakuljetukset), mutta rautatieliikenne sinne/sieltä taitaa edelleen olla hiljaista. Johan siihen viittaa radan sähköistämättömyys. Rautaruukin satama heti siinä lahden toisella puolen on aina ollut se vilkkaampi satama. |
||||
|
|
16.07.2024 07:36 | Kari Haapakangas | ||
| Virpiperällä oli sahan lastauslaituri ja Lapaluodossa ratapiha, sinnehän nuo oikeanpuoleiset raiteet menevät. Edelleen ne löytyvät maastosta. Ja tosiaankin raiteet yhtyvät juuri ennen Helmilaiturintien tasoristeystä. | ||||