26.10.2012 14:29 | Toni Lassila | |||
Olikohan tuo poikkeus, vai vetivätkö Sudet 2000- luvun alkupuolella Turku-Helsinki IC2-junia? Nykyään rantaradalla on kalusto melko yksitoikkoista, Sr2:ta ja Eedeetä joka tunti. :} |
||||
26.10.2012 14:18 | Toni Lassila | |||
Niin, yksikerroksisella IC:llä. :P Kokoonpano vaikka näin: 2x Dv12+Eifet+2xEx+Rx+Expt+2xEx. Vai menikö överiksi? Ja DeeVeet tietenkin 27 - sarjaa. :DD | ||||
26.10.2012 08:28 | Toni Lassila | |||
Hyi, kuinka muovimaisen näköinen. Tämä väritys paranee likaantuessaan. Kohta nuo tuuletusaukot ovat jo mustat, sillä tuuletin imee kaikenlaista moskaa niiden läpi. Piti mennä tuo valmistajanlaattakin sotkemaan, kuten aiemmissakin viherryksissä. -.- Onko myös keulan muotoiluun tehty jotain, sillä tuo keula näyttää tässä olevan suoraan kantattu, punaisissa pyöreämpi. :/ |
||||
26.10.2012 08:18 | Toni Lassila | |||
Neljäs on Rt. Näkee ikkunajaosta selvästi. Ja viimeisenä keikkuu Cht. | ||||
25.10.2012 20:28 | Toni Lassila | |||
Vaikka maalaus on VR:n, se on mallia Neuvostoliitto. Värejä myöten. Voisi melkein kuvitella punatähden VR-logon tilalle, sekä keulaan "вл40":n, sekä perineuvostolaisen rautatiemaiseman. Sori vaan. Nykyisessä punaisessa tai vihreässä värityksessä olevaa Sutta ei voisi kuvitella Venäjälle. :) |
||||
25.10.2012 19:42 | Toni Lassila | |||
Pitäisi joskus tuonnekkin lähteä kuvaamaan. Sähköistyksen tullessa vaan väheni asjallisuus, kun Valakon murina vaihtui Marsun huminaan. Vartiuksessa onneksi näkee asjallisia, venäläisiä dieseleitä. :) *M62 on lähes yhtä asjaa kuin Dr12. :) Taitavat ne Venäjän dieselitkin joutua aika koville pitkissä mäissä rajan tuolla puolen. :) |
||||
25.10.2012 18:15 | Toni Lassila | |||
Shut up! "Sedap!" >;( | ||||
25.10.2012 17:42 | Toni Lassila | |||
Tuukka, eipä näy yli viidenkään vuoden päästä muuta, kuin kellonaika ja nopeus, jos niitäkään! :D Yleensä ei kumpaakaan. Miksihän VR ei voi näyttää noissa elokuvia tai kuvaa junan keulasta? Elokuvien kuuntelu ei vaan onnistuisi nykyään kuulokkeiden kautta, sillä IC-vaunuista on poistettu käsinojaradiot. Siitä olisi ollut kätevää antaa yksi kanava elokuvalle, muut radiokanaville. Nämä näytöt ovat nykyään täysin turhakkeita. ;) Ilmeisesti IC2- ja Pendolino-vuorojen alkuaikoina monitoreissa on näytetty esittelyvideoita, vai onko? |
||||
25.10.2012 07:44 | Toni Lassila | |||
Mielestäni Dr12 on (oli) paljon hienompi veturi kuin tämä. Ihan yliarvostettu laite, mielestäni. ;) Sen toisenkin dieselveturisarjan olisi voinut tilata Valmetilta (myös suomalaisella suunnittelulla). Olihan Hr/Dr13 voimakas, mutta varmasti todella epäluotettava. Ei hyvä. |
||||
24.10.2012 21:45 | Toni Lassila | |||
Jotenkin surullisena luimistelee tuo Suden saaliina oleva MoVe90. No, eipä sitä voi olla iloinen, jos joutuu suden saalistamaksi. :D | ||||
24.10.2012 20:09 | Toni Lassila | |||
Kaalihäkki ulisi paikallaan? Aika outoa. Sr1 vs. 4x Dv12:n äänet. Talvi-illassa taitaa kuulua Sr1:n haikea u-molli aika kauas. :) | ||||
24.10.2012 15:51 | Toni Lassila | |||
Eikös tälle tehty koeajoja kotimaassaan samaan tapaan, kuin Sr1:lle Neuvostoliitossa? ;) Ja pistää silmään tuo keulan "VR:n liikemerkki" :DD |
||||
23.10.2012 18:54 | Toni Lassila | |||
Ei kannata aloittaa jankkausta. Minun puolestani tämä ja se toinenkin kuva saa olla täällä. Tuskin ne töhrijät vierailevat tällä sivustolla. :) Graffitit ovat kyllä todella ikävä juttu, mutta ei siitä pidä aloittaa joutavaa löpinää joka kuvaan. |
||||
23.10.2012 18:24 | Toni Lassila | |||
Onko Pendolino tehty keskieurooppalaiseen kuormaulottumaan, vai miksi se näyttää niin kapealta tuohon novotserkassklaiseen Sr1:teen verrattuna? Eikö Susi ole 3,2m leveä? | ||||
22.10.2012 16:40 | Toni Lassila | |||
Kyllä sen tiedän, että Wikissä ei aina ole täyttä asiaa. Ison Vaaleen tapauksessa kaikki oli totta. Dr16:n huono soveltuvuus vaihtotöihin johtuu nimenomaan portaista ja oven sijoiuksesta. Olen tämän omin silminkin havainnut. Vanhemmalla Valmetin/Lokomon "perushytilla" varustetuissa koneissa, eli Dv12, Dv15-16 ja Dr14 on helppo käynti hytistä käyntisillalle. |
||||
22.10.2012 14:05 | Toni Lassila | |||
"Alkuvuodesta 2007 Kouvolassa vaihtotyössä olleet veturit todettiin vaihtotyöhön sopimattomiksi ja ne palautettiin Ouluun. Suurimpana ongelmana ja vaaratekijänä vaihtotyömiehistön kannalta pidettiin huonoja portaita ja sisäänkäyntiä ohjaamon sivusta.": Näin kertoo wikipedia. | ||||
22.10.2012 13:20 | Toni Lassila | |||
Keulien muotojen yhteneväisyys. :) | ||||
21.10.2012 21:41 | Toni Lassila | |||
Ovatkos Deeverit kuinka "leluja" Seeproihin verrattuna vaihtotöissä? :) Dr16 taitaa oviensa ja kaiteidensa takia soveltua vaihtotöihin vielä huonommin, tosin voimaahan niissä piisaa hyvin. Vempu taisi olla aika avuton raskaan junan edessä, vai oliko? Dv15:n 750hv ei ole paljoa veturimittakaavassa. Vetovoimahan vaikuttaa tehoa enemmän vaihtotyökoneissa. Vaihtotyöveturi voi olla painava ja melko tehoton, mutta silti se jaksaa liikutella raskaita runkoja. |
||||
21.10.2012 19:55 | Toni Lassila | |||
Ei ole, kuuraa se on vain. Viime viikon keskiviikkona satoi jo ensilumi, mutta suli pois to-pe-yönä. No, tämän viikon keskiviikolle on ennustettu kunnon lumipyryä Lappiin. :)) |
||||
21.10.2012 19:20 | Toni Lassila | |||
http://vaunut.org/kuva/75988?ratakm=1000 Arvasin oikein! Napapiirin seutuviltahan se löytyy. Kolarin radalla tuo 1000 löytyy Pellosta. | ||||
21.10.2012 19:16 | Toni Lassila | |||
Tuo Miitren mainitsema 1000 löytyy jostakin Misin eteläpuolelta. En nyt tarkalleen tiedä mistä, mutta sieltä seudulta. Kuitenkin Napapiirin pohjoispuolelta tai rajamailta. | ||||
21.10.2012 16:43 | Toni Lassila | |||
Tietenkin ne ovat uusia. Samanlaiset/-tyyliset ovat myös muilla sähköistetyillä ratapihoilla. Portaaleja ei ole vielä ratapihalle asennettu. Minkähänlainen tuo ramppisysteemi mahtaa olla? Ilmeisesti joku ylös/alas liikkuva ramppi, sillä Hccmqqr on matalalattiainen myös päädystä. :) |
||||
21.10.2012 11:44 | Toni Lassila | |||
Tähänkin kuvaan tuo häirikkö tuli spämmäämään. -.- Itse ei ollut lisännyt yhtään kuvaa, kirjoitusten perusteella kännykkäkameratyyppi. Minusta tämä taas on ihan mukava kuva. | ||||
21.10.2012 11:41 | Toni Lassila | |||
Mikäs se tämmöinen häirikkö on/oli? Näkeehän tuossa ihan selvästi, että kyseessä on raakapuujuna. :O Tuommoinen provosointi/häiriköinti ei kuulu Vorggiin. Paitsi jos on oikeasti täysin tietämätön. Nykyään näitä häiriköitä ei enää onneksi ole. Kuva on silti hieno. En anna tuon spämmin häiritä. |
||||
21.10.2012 11:31 | Toni Lassila | |||
http://vaunut.org/kuva/59097?tt=24&i1=VEm : Tästä kuvasta huomaa, että Venäjälläkin käytetään nykyään vaunuissa muovia tms. seinäpaneeleissa. Tämä taitaa olla joku vanha DDR-vaunu, eikä silloin ollut paloturvallisuusnormeja tms. | ||||
21.10.2012 11:27 | Toni Lassila | |||
Eikös se ole Fibrocomia? Jostakin kuvasta täällä oli linkki Fibrocomin sivuille ja siellä kerrottiin, että yritys valmistaa IC-vaunujen päätyjä, akustokoteloita, sekä sisustuspaneeleita. Yrityksen tuotantoon kiskokalustopuolella kuuluvat myös Pendolinojen luukut ja saneerattujen 25- sarjalaisten Dv12-vetureiden ovi. Yritys valmistaa myös kuorma-autojen komposiittipäälirakenteita. Ja Tupperwaren minäkin tiedän, on kotona sen valmistamia eväslaatikoita. |
||||
21.10.2012 11:23 | Toni Lassila | |||
http://vaunut.org/kuva/69968?tag0=11%7CTaimn-t%7C Tässä näkee kuinka ne ovat ruskettuneet käytössä, nämä ovat lähes puhtaita. Tamn-tw-vaunut ovat vielä niin uusia vm. 2009. | ||||
21.10.2012 10:29 | Toni Lassila | |||
Taimn-t-vaunut ovat ruskeita, nämä sinisiä. Siinä paras tuntomerkki. Ja lisäyksenä Rikun tekstiin: Näitä käytetään vain ja ainoastaan Talvivaarassa. Ehkä muutaman kerran Kolarissa. ;/ | ||||
21.10.2012 09:14 | Toni Lassila | |||
Milloinhan tästä kiskot on viety? Ilmeisesti muutama vuosi sitten. :/ Tässähän taidettiin vielä Sellun aikana säilyttää Hai*-vaunuja. | ||||
20.10.2012 19:58 | Toni Lassila | |||
Tämähän on vähän kuin Suomen "porsastaksi"! :D | ||||
20.10.2012 18:56 | Toni Lassila | |||
Tässä näkyy tosiaan myös sähköistyksen etenemistä: Ratapihalla ei vielä ole portaaleja paikallaan, vain pylväitä radan varrella. Mahtaakohan pohjoiseenkin tulla uusia vihreitä kilometrikylttejä? :) | ||||
20.10.2012 16:17 | Toni Lassila | |||
Vanha kommentti ja kuva, mutta mitä tarkoittaa "vaalea tupperware"? Mistä voit tietää, että he pitävät Tupperwaresta? | ||||
20.10.2012 15:39 | Toni Lassila | |||
Mitä varten junassa oli myös EFit-vaunu? Henkilöstökö siinä matkusti? | ||||
20.10.2012 13:03 | Toni Lassila | |||
Kolmioraiteita ei enää nykyään kovin paljoa ole, tai niissä ei käännetä vetureita. Samoin kääntöpöydilläkään ei koneita paljoakaan pyöritellä. Näin 2619:n Kemijärvellä, se oli juuri noin päin. 2605, 2615, 2617, 2628, 2633 ja 2648 ovat olleet "oikein" päin, kun olen viimeksi niitä nähnyt. |
||||
20.10.2012 11:57 | Toni Lassila | |||
Kyllä tuo muuten taitaa olla 2619. :) Nimittäin se on ainoa(?) vihertynyt Deeveri pitkä pää pohjoiseen. Yleensä Deeverit ja Valakot ovat pitkä pää eli ykköspää etelään. Tum-tumit(Seeprat)ovat ilmeisesti miten sattuu. :/ |
||||
20.10.2012 09:09 | Toni Lassila | |||
..Ja kuva on otettu Viherdeeveristä 2619? | ||||
20.10.2012 08:09 | Toni Lassila | |||
Aika komea veturi tuo Rc2! SJ:n värityksessä komeampi kuin tässä TÅGAB:in värityksessä, mielestäni. :) Olisiko tuo ollut se veturityyppi, jota Suomi olisi voinut aikanaan hankkia ensimmäiseksi sähköveturisarjaksi? |
||||
20.10.2012 08:02 | Toni Lassila | |||
Ii? | ||||
19.10.2012 22:07 | Toni Lassila | |||
Niin, jos se Sokli tulee. Toivottavasti ei tulisi, sillä Talvivaaran kaivoskin on pilannut lähialueet. :( Ainutlaatusta Tuntsan kairaa ei kannattaisi mielestäni pilata. Pidän toki rautatieliikenteestä, mutta myös luonto on lähellä sydäntäni. Mikseivät venäläiset eivät voi rakentaa kaivosta Venäjän puolelle? :0 Pilaisi se toki myös Suomen luontoa yhtälailla, jos siinä rajan takana olisi. |
||||
19.10.2012 14:20 | Toni Lassila | |||
Vähän nirso tämä Turun Prinsessa. Onko vastaavia hiiliongelmia ollut nykyaikana? :) Tämä Hv1 on linjakas ja siro höyryveturi. Ei mikään liian massiivinen, kuitenkin uskottava. Suorastaan sopusuhtainen! :) |
||||
19.10.2012 14:04 | Toni Lassila | |||
Komea kone tämä TEP(po)60! :DD Aika iso myös. Onkohan tämä Huruakin korkeampi? Öö....eikös tämä ole Jantar-juna? |
||||
19.10.2012 11:17 | Toni Lassila | |||
Olisiko samaa tavaraa kuin Rk-vaunujen paneelit? http://vaunut.org/kuva/61142?liikp1=1559 Siinä Rk:n sisustaa. Myös Edm-vaunujen sisustassa on ehkä käytetty tuota paneelia.(?) :/ |
||||
19.10.2012 09:55 | Toni Lassila | |||
Ihan kiva toteutus tuo puun näköinen muovi(?) tuossa seinässä. Onhan Pendossakin vaaleaa paneelia ravintolavaunun seinässä, mutta useimmat eteiset ovat harmaan pimeitä. Valaistuskin on ihan tyylikäs. :) | ||||
19.10.2012 07:43 | Toni Lassila | |||
Siinä ne sudet ylvästelevät kuonot pystyssä! :D Itse asiassa VL82M on vielä Sr1:täkin ylväämpi. Tunnistaa kyllä saman tehtaan tuotteiksi. Pieniä eroja löytyy keulasta mm. ikkunoiden muoto, valot, ei puskimia, turvaraidat ja punatähti. :D Susien ulvontaa Vainikkalassa. |
||||
18.10.2012 22:25 | Toni Lassila | |||
Siellä ne peltosauniotkin vielä kasvavat. Tänne tuli eilen ensilumet. :) | ||||
18.10.2012 21:22 | Toni Lassila | |||
Ulkonäöltään nämä ovat kuin Georgian sähköveturitehtaan valmistamia. :) http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Electric_locomotive_VL40-002.jpg Ihan komeita koneita. Miltähän näyttäisi VR:n puna- tai vihervärityksessä? Ehkä hieman Sr1:mäiseltä. :/ |
||||
18.10.2012 19:11 | Toni Lassila | |||
http://vaunut.org/kuva/9894?t=puhallin :Siinä kuvassa keskustelua Suden puhaltimista. Katsoin ekana pikkukuvasta Lätäksi. :DD |
||||
18.10.2012 18:07 | Toni Lassila | |||
VL86F oli nimenomaan koeveturi Strömbergin sähköillä. Ilmeisesti neukut eivät halunneet kalliita(?) Strömbergin sähkösysteemejä. :/ Tämä VL40 oli ilmeisesti liian heikko neuvostoliittolaisille. VL60 on(oli) heikoin sähköveturi Venäjällä. VL10 vahvin. |
||||
18.10.2012 13:55 | Toni Lassila | |||
Mielenkiintoinen veturi! Rakennettiinko vain tuo yksi puolisko VL86-sarjaa? Miksi VL86F ei päässyt sarjatuotantoon? Ilmeisesti neukut pitivät Strömbergiä liian kalliina. :/ Tuo oli aika hurja peli! Ilmeisesti tehtiin vetämään Siperian raskaita malmijunia, mutta ei päätynyt sarjatuotantoon. Saman näköisiä VL85-vetureitahan käytetään Siperiassa. Ja tasavirtaversio-VL15:takin. Huomion arvoista on virroittimien ja keulan yhdennäköisyys. :) Minulla ei valitettavasti toimi tuo "Venäjän V.org" eli Parovoz-sivusto. :( |
||||
18.10.2012 13:49 | Toni Lassila | |||
En kyllä n e ä yhtään teippirullaa. Teräskelojahan nuo ovat. :DD (Huumoria!) | ||||
18.10.2012 13:40 | Toni Lassila | |||
Mistä johtuu nimitys "teippijuna"? En ole ikinä kuullutkaan. ;D |