07.10.2010 21:37 | Markku Blomgren | |||
Nyt mennään jo nippelitietoihin, mutta kun tietäjät ovat 'paikalla': oliko puuvaunuissa kiertovesipumppuja vai jaksoiko vesi kiertää pelkästään lämpöenergian voimin? Mihin tuo lämmönvaihdin oli sijoitettuna, runkoon lattian alle vaiko johonkin kaappiin eteisissä kattilan tapaan? Ja lopuksi, mihin kondesaatit johdettiin, valutettiin penkalle vai pääsikö höyry niin voimallisesti kondensoitumaan noissa vastavirtakojeissa? | ||||
07.10.2010 21:30 | Markku Blomgren | |||
Onko kuvan vasemassa reunassa oleva savukattoinen vaunu varhainen Nom vai Pot? Ovisyvennys kai sopisi molempiin? Vai onkohan se vain avoinainen ovi... :) | ||||
06.10.2010 21:02 | Markku Blomgren | |||
Tuota, oliko alkupään sinisissä höyrylämmitysmahdollisuus? Ymmärsin, että alusta oma öljylämmitin sekä sähkövastukset samassa 'pannussa'? Puuvaunuissahan oli/on kaiketi suora höyrylämmitys, eli höyry kulkee suoraan pattereissa vai oliko niissäkin lämmönvaihtimet? | ||||
01.10.2010 20:12 | Markku Blomgren | |||
Eipä sille radalla paljoa käyttöä taida enään olla. Kulkisiko sieltä joskus kiskoja ja pölkkyjä Metrovarikolle? Tiedä sitten mistä M300-juna tulevat, jotenkin tosin epäilisin euroopasta laivalla joten ei ainakaan tarvitse pitkälle maantietä kuskata (ei ollenkaan?) | ||||
30.09.2010 19:20 | Markku Blomgren | |||
Akselipainoakin vaatimattomat 33½t... Amerikassa kaikki on suurta. Olikos suomessa suurin sallittu akselipaino (tiedän kyllä, akselimassahan se oikeasti on) 25t? | ||||
29.09.2010 20:31 | Markku Blomgren | |||
Turusta tullut lähes täysi(?) plooturoikka mutta lähtevään junaan on 'eksynyt' vain yksi plootu. Kuinkas usein Turkulaissa oli Fo, vai onko tuo Po ja kyseessä siis postijuna? | ||||
28.09.2010 19:30 | Markku Blomgren | |||
Siinähän ne tulikin, eli kaksi junaparia oikoradalla, toinen Lahti - Helsinki Z-junana ja toinen Kouvola - Helsinki (ajetaanko sekin Z-junana?). Ensinnämainitun runko yöpyy ilmalassa, toisen Kouvolassa. Lisäksi neljä junaa Riihimäelle joista kaiketi yksi ajetaan Sm-kalustolla (ns. tunnuksettomat junat)? Vaan mitenkäs olikaan Eilien sn, 160? Itse muistelin, että 120 tai 140... | ||||
25.09.2010 18:11 | Markku Blomgren | |||
Puuvaunun perässä näyttäisi olevan EFit tai vastaava, Fot:ksi liikaa ikkunoita, ainakin miun silmiini. | ||||
24.09.2010 01:54 | Markku Blomgren | |||
Mukavia kuvia. Murtomäen asema lienee edelleen kaupattavien listalla, ainakin jos levyt eessä ikkunoiden joitain kertoo? | ||||
22.09.2010 23:53 | Markku Blomgren | |||
Mihinkäs aikaan tää lähtikään Turusta, 21.xx? Tai siis Turun Satamasta? Ajettiinkos tämän edellä Rovaniemen makuuvanut omassa junassaan vai kulkivatko ne tämän Joensuulaisen mukana? | ||||
22.09.2010 20:33 | Markku Blomgren | |||
Oli varmasti hieno idea aikanaan noi irtosäiliövaunut mutta niin vaan nekin katosivat raiteilta...ellei itse vaunut ole jossain virkatarvekäytössä? Mitähän noissa säiliöissä kuljetettiin, siis yleensäkin, olivatko jossain tietyn tavaran kuljetuksessa vai kulkiko niissä kaikenlaisia nesteitä? | ||||
18.09.2010 17:13 | Markku Blomgren | |||
Löytyiköhän jostain sopivat Kotka-kyltit vaunuihin vai sopiiko plootuihin samien kyltit? Kouvola-kyltit nyt taitavat olla mukana vakiona noissa rungoissa? | ||||
15.09.2010 22:09 | Markku Blomgren | |||
Laivoissa on tosin myös tilaa kääntää tuo ketterä peli ympäri jolloin vaunut ja siirtolavetit (vai mikä lie oikea nimi joilla esim. paperirullia ainakin joissain kuvissa siirrellään) voidaan vetää laivaan sisään. Suomessa ei taideta trukilla (konttitrukilla siis) nostella perävaunuja kyytiin? Tekniikka lienee käytössä ainakin Amerikassa? | ||||
10.09.2010 03:35 | Markku Blomgren | |||
Ovatko taustalla matkustajavaunujen huoltoraiteiston luona olevat veturit sitten Rc6:sia? =) | ||||
09.09.2010 21:04 | Markku Blomgren | |||
Olikos muuten tuolla pätkällä jokin 'älytön' nopeusrajoitus tyyliin 20km/h? Muistelisin vain näin kun siellä joskus vuonna yksi tai kaksi käytiin Dm10:llä (MRY:n syysretki siis). | ||||
04.09.2010 23:11 | Markku Blomgren | |||
Tjaa, tämän yksilön ikkunanreunuksiin on sutaistu hieman mustaa väriä kuten hieman toivottiin 'proto'-maalatun yksilön kohdalla, kokonaan toinen juttu tullaanko sen maalausta korjaamaan jossain vaiheessa? | ||||
04.09.2010 22:57 | Markku Blomgren | |||
Maalattaisiinko noinkin hyvässä maalissa oleva kone uudestaan vai odotetaanko että se hieman 'kauhtuu' kuten muutamat Sr1:set joista pystyy välillä päättelemään mitkä yksilöt ovat pian menossa vihertymään. Mitenkäs muuten maalaus tapahtuisi tässä tapauksessa: uusi maali päälle vai vanhan maalin poisto kemikaaleilla/'hiekka'-puhalluksella? ('hiekka' voinee tarkoittaa myös muitakin puhallusmateriaaleja) | ||||
04.09.2010 22:53 | Markku Blomgren | |||
Kaikenlaisia vaunuja kuvassa. Mitä olivatkaan nuo pressuvaunut ja mitä niillä pääsääntöisesti kultetettiin, lasihiekkaa? Onko veturin vieressä vasemmalla näkyvä vaunu varustettu jollain kallistuslaitteella vai mitä varten tuo tanko siinä on, pressun 'harjaksi'? | ||||
04.09.2010 22:38 | Markku Blomgren | |||
Juu, kyllä siellä näyttäisi puuvaunu perässä keikkuvan, kenties EFi? Ekan vaunun mainos näyttäisi samalta kuin toisessakin kuvassa, joka ei toki kerro vielä mitään. | ||||
02.09.2010 23:17 | Markku Blomgren | |||
No onkos sitten 482-482 välillä kulkuyhteyttä kun ovat normaalisti yhdessä? Ei kaiketi samanlaista kuin 481-482 välissä? | ||||
02.09.2010 20:58 | Markku Blomgren | |||
Riittävästi tuuletusritiöitä sekä pistotulppia keulassa. Lienevätkö sitten moninajoa varten? | ||||
02.09.2010 20:53 | Markku Blomgren | |||
Jahas, nyt olen taas ymmälläni. Muodustuuko tuo 481-sarjan juna siis kahdesta vaunusta joista vain toisessa on ohjaamo? Toinen pää näyttäisi tasaiselta kun seuraava vaunupari on kiinni ohjaamopäästään. Vai onko toisessa parissa kaksi ohjaamollista vaunua VAI ajoiko tämä yksikkö ympyräbaanaa jolloin kulkusuunta ei päässyt vaihtumaan? | ||||
22.08.2010 21:22 | Markku Blomgren | |||
Ihan totta. Eli tässä tapauksessa kuski odotteli siinä vieressä istuvalta konduktöörilta sitä 'valmis lähtöön' lupaa, sillä tolpassa oli muistaakseni riittävästi vihreää väriä. | ||||
19.08.2010 19:06 | Markku Blomgren | |||
Onkohan vaihtokuski tullut nimenomaan demarilla Mikkeliin? Lienee ollut 'nopein' tapa saada uusi kuski 78:iin jonka alle lienee siis joku jäänyt ja sen kuski päästetty sairaslomalle? Millähän tunnuksella demari sitten liikkunut, Vet? | ||||
14.08.2010 02:12 | Markku Blomgren | |||
Jos meinaatte sitä vanhaa grilliä joka oli tuossa parkkaipaikalla heti vaunujen takana niin se purettiin kaiketi viime vuonna jos oikein muistan. | ||||
10.08.2010 20:52 | Markku Blomgren | |||
Kuinka kaukana Hr11:t kävivät? Itsellä oli joku harhakäsitys, että ne jämähtivät rantaradalle lähes koko aktiiviajakseen, voinee johtua siitä, ettei ole juurikaan linjakuvia moisesta yhdistelmästä nähty, siis rantarataa lukuunottamatta. | ||||
09.08.2010 20:20 | Markku Blomgren | |||
Hienoja aikatauluja vaikken alkuperäisasukas seudulla olekkaan. Valtavasti pysähdyksiä monilla junilla, ainoana poikkeuksena tuo moottoripikajuna 705. Ajettiin kaiketi Dm4 + kiitojunarunko? Yllättävää, ettei yöjunallakaan ollut kuin 6h matka-aika Helsingistä Lappeenrantaan, ja siinäkin 30min pysähdys Kouvolassa. Vetovoima kaiketi vielä höyry tuohon aikaan? | ||||
08.08.2010 23:52 | Markku Blomgren | |||
Mitenkäs kytkentä suoritettiin, löytyikö jostain vielä vemppuun sopiva välikytkin vai jouduttiinko turvautumaan johonkin 'omaan' viritelmään? | ||||
08.08.2010 04:42 | Markku Blomgren | |||
Ööh, siis kyllähän kyseessä on nimenomaan teräspendeli Raahe - Hämeenlinna ja (Rauta)Ruukin terästä kyydissä matkalla pinnoitukseen. Yrityksen nimi siis nykyään Ruukki Oyj. Kulkeekohan Outokummun teräksiä ollenkaan junalla vai lähteekö kaikki laivalla Torniosta/Kemistä? | ||||
05.08.2010 02:37 | Markku Blomgren | |||
Mukava, että tästäkin linjavaihteesta tuli kuva. Googlen kartoista jossain välissä katselin, että tuollainenkin näyttäisi olevan. Mitähän liikennettä tuonne teollisuusalueelle sitten mahtaa olla, terästä kenties? | ||||
31.07.2010 18:05 | Markku Blomgren | |||
Tiedätkö, siirrettiinkö matkustajat linja-autoihin tuolla Imatra-T:llä vai asemalla? | ||||
30.07.2010 23:04 | Markku Blomgren | |||
Vai tuollainen 'korvaus', jotenkin ajattelin, että S1 olisi käännetty takaisin noita kahta korvaamaan mutta se ei tainnut keritä joten korvasi sitten IC 6:ta. IC 3:sen runko korvasi sitten S8:aa ollen jo kohtuu täynnä Lappeenrannassa (vrt. 2x Sm3). Kuulutuksissa puhuttiin koko ajan pendoliinosta ja junan omissa infonäytöissä oli IC 3:n tiedot. Ihmekkös matkustavaiset olivat hieman hämillään. | ||||
22.07.2010 01:21 | Markku Blomgren | |||
6-tielle tehtävään 'oikaisuun' (pituus muutama sata metriä) tulee kohtuullisen kokoinen silta jonka alle ei tule tietä... Eli se on siis eläimille tarkoittu...ja varmaan myös ihmisellekin. Radan kohdalla onkin jo olemassa jonkinlainen alikulku, joskin huomattavasti pienempi kuin mitä tielle tulee. | ||||
22.07.2010 01:07 | Markku Blomgren | |||
Hauska tuo bussipysäkkikatos. Tuohon telineeseen voisi askarrella kilvet bussipysäkkien tapaan. Kolari ja Helsinki :) | ||||
20.07.2010 22:24 | Markku Blomgren | |||
En miekään alkuasukas ole, mutta kyllä siinä tasoristeyskin on jossain vaiheessa ollut, sillä nykyinen silta jossa Jänhiälän tie alittaa radan on kuitenkin uudempi kuin itse rata. Muutamissa paikoissa on kuitenkin vielä alkuperäisiä siltoja, esim. Joutsenon keskustan läheisyydessä kaksikin kappaletta. Joku paremmin muistava kertonee milloinkas tuo ratayhteys valmistuikaan, siis Lauritsasla - Joutseno - Imatra? Valmistuiko ennen sotaa vai vasta sodan jälkeen? | ||||
20.07.2010 00:42 | Markku Blomgren | |||
Eiköhän tässä aikanaan ollut myös tasoristeys jonka takia siis tuo liittymä. Itse asema lienee hävinnyt jo ennen nykyisen 6-tien rakentamista? Jossain välissä hävinnee myös tasoristeyksen korvaajaksi tehty silta kun uusi Jänhiälän eritasoliittymä otetaan käyttöön vuoden 2011 puolella. Tosin itse silta hävinnee vasta siinä vaiheessa jos aletaan rakentaa toiseta raidetta Luumäen ja Imatran välille. | ||||
16.07.2010 19:11 | Markku Blomgren | |||
Imatralla tämä oli jokusen minuutin myöhässä...joten se jäi näkemättä. Harmi, ettei JuKu näyttänyt ko. junan tietoja vaikka ihan 'normaali' pikajuna olikin, varsinkin kun Imatralla kuulutus tuli tyyliin 'Pikajuna Joensuuhun...' | ||||
12.07.2010 23:09 | Markku Blomgren | |||
Onkos noissa nelosissa suorat laatikot vai oliko jo jonkinlainen synkronointi käytössä? (Siis mekaaninen synkronointi, ei se kuljettajan korvien välissä tapahtuva variaatio...) | ||||
12.07.2010 23:06 | Markku Blomgren | |||
Olikohan tuo sitä aikaa kun ainakin laivapikajuna vedettiin deevereillä kun pelättiin alstikoiden tulipaloja, varsinkin tunneleissa? | ||||
05.07.2010 22:15 | Markku Blomgren | |||
Hieman tuohon Timon päättelyyn Tornion aseman ruotsalaisraiteen kuntoon; eikös Torniossa ole ihan 'ruotsalainen' ratapihakin jonne juna olisi kai ajettu JOS se olisi sallittu? | ||||
05.07.2010 02:51 | Markku Blomgren | |||
Miten JR11 osoitti korvaamattomuutensa, tarjosiko se junaan jarrut? Kaikissa avovaunuissa ei taida olla jarruja, taitaa olla vain muutamassa avovaunussa itseasiassa jarrut, mutta muistini on erittäin hatara. | ||||
02.07.2010 00:16 | Markku Blomgren | |||
Jahas, kokovihreät ovet. Ovat kyllä siistin näköiset, olisivat teipanneet/maalanneet myös vaunujen ovet kokovihreiksi. Mitenkäs ne olikaan siinä vihreässä pendossa... | ||||
28.06.2010 22:00 | Markku Blomgren | |||
Juu, eikös tuo ole sitäpaitsi F112:nen, ratti ja kojetaulu hieman vihjaisi siihen suuntaan. Konekopasta löytynee lyhyt 5(+1)- tai 10(+2)-vaihteinen vaihdekeppi joka ei ihan näy kuvassa. Scanian viimeisiä hetkualustoja euroopan (lue: pohjoismaiden) markkinoille. | ||||
28.06.2010 01:32 | Markku Blomgren | |||
Nopsa juna, Tampereelta Helsinkiin vaatimattomat 3,5 tuntia johon sisältyy tosin puoli tuntia seisontaa Toijalassa, päästää jokusen junan ohitseen? | ||||
28.06.2010 01:29 | Markku Blomgren | |||
Onkohan ensimmäinen kerta kun autojenkuljetusvaunussa kuljetetaan linja-auto? Tosin jotain museolinja-autoja on kai kuljetettu, mutta tavarajunassa. Ainakin joku Paunun vanhus taisi kulkea näin Tampereelta Turkuun jokunen vuosi sitten. | ||||
23.06.2010 22:13 | Markku Blomgren | |||
Kappas, Suomessakin harrastettu 'Top'n'tailed'-metodiikkaa joka tuolla Englannissa on ihan jokapäiväistä, toisinaan jopa normaalissa liikenteessä. Onhan tuo helpompi vaihtaa vain konetta kuin lähteä kiertämään veturilla junaa, varsinkin jos sopivaa ympäriajopaikkaa ei ihan läheltä löydy. Hieman erikoista tuosta tekee sen, että sepelijuna vedettiin 'oikeilla' vetureilla eikä ratakuorma-autoilla. | ||||
14.06.2010 01:28 | Markku Blomgren | |||
Pieni kertaus paikallaan: Sibeliuksessa kulkee mukana suomalainen konduktööri koko matkan, mutta Repin ja Tolstoi saatetaan Vainikkalaan? Repinin 'saattaja' tulee kai Sibeliuksessa matkustajana takaisin, mutta mitenkäs Tolstoin? Vai jääkö tämä sitten jo Kouvolaan? | ||||
20.05.2010 21:27 | Markku Blomgren | |||
Toi kierrosluku kuullostaa alhaiselta kun kuuntelee ko. koneita youtubessa niin ulisevat komeasti, varsinkin liikkeellelähdössä riittävän kuorman kanssa. Huruthan olivat aika 'hiljaisia' koneita... | ||||
19.05.2010 20:39 | Markku Blomgren | |||
Nouseehan tiekin samalle korkeudelle koska uudet maantiesillat olivat suunnittelupiirrustusten mukaan suorakantisia, eli eivät kaarevia kuten esim. vt6:n Saimaan kanavan ylittävät uudet sillat. Jos penkka tuntuisi korkealta, niin olisihan sen voinut rakentaa pitkänä, nuosevilla rampeilla varustetulla sillalla mutta sekin olisi kaiketi ollut kallis vaihtoehto. Eipä tuolla taida IC:n tai Pendolinon nopeus liikaa nousta Kuopiosta lähdön jälkeen joten sillalle hidastaminen ei tuota montaa sekunttia hidastusta aikatauluun. 12 metriseen kerrostaloon menisi kaiketi 5 kerrosta 2,2m kerroskorkeuden ja välipohjien kanssa, vai olisiko 4 kerrosta lähempänä? | ||||
19.05.2010 02:07 | Markku Blomgren | |||
Mikäs se maantiesiltojen alituskorkeaus olikaan, 12 metriä... Onhan siellä harjuja mistä ottaa... :) | ||||
19.05.2010 02:04 | Markku Blomgren | |||
Mukava video. Mikä lienee sotilaskuljeutksen sn, 100? |