![]() |
18.02.2014 11:25 | Topi Lajunen | ||
Kolmas kieli on Japania. | ||||
![]() |
17.02.2014 23:23 | Topi Lajunen | ||
Mikon harmiksi radion ulostuloa ei voi ohjata muualle kuin ohjaamon kattokaiuttimiin. | ||||
![]() |
17.02.2014 22:16 | Topi Lajunen | ||
Vähän pyöristystä, niin menisi nykymuotoilusta aivan täysin. | ||||
![]() |
17.02.2014 22:13 | Topi Lajunen | ||
Vasemmalla vinopaneelissa GSM-R-luuri (myös matkustamokuulutus), sen vieressä GSM-R-puhelin. Puhelimen alla muun muassa ajosuunnan valinta sekä pääkatkaisijan, virroittimen ja 1500 V painikkeet. Keskellä normaalit nopeusmittari ja JKV-/rekisteröintilaitehärpäkkeet. Lisäksi merkkilamppuja ja painikkeita, mm. veturin seisontajarrujen ohjaus. Seuraavassa paneelissa diagnostiikkajärjestelmän kosketusnäyttö, johon saa halutessaan myös sivupeilikameran kuvan. Oikealla radio-cd-soittimen kanssa lisää merkkilamppuja ja painikkeita, sekä mm. jarrulajin valinta. Myös "valomoodia", pyyhkimiä ja ohjaamon ilmastointia säädetään noista kiertokytkimistä. Pöytätasolla vasemmalla on junan sivuovien ohjauspainikkeet ja peilikameran pikavalintakiertokytkin. Vasemmanpuoleinen kahva on nopeusasettelu, oikeanpuoleinen on teho-/sähköjarrukahva, kuvassa nolla-asennossa. Oikealla pöytätasolla on junajarrukahva, jonka päällä oleva painike irrottaa veturista itsetoimijarrutuksen. Sen oikealla puolella punainen hätäjarrutatti, sekä pieni vipu veturin suoratoimijarrun ohjaukseen. Painikkeista löytyy mm. "pitkien" ajovalojen kytkin, hiekoitus sekä viheltimet. |
||||
![]() |
16.02.2014 23:32 | Topi Lajunen | ||
Joni, näin sanoo wikipedia, joten niin minäkin sanon. :P | ||||
![]() |
16.02.2014 23:29 | Topi Lajunen | ||
Joten laitoit ne takaisin? :) Kyllä sille poistolle on varmasti ollut perusteensa. "Merkki"-tunniste on tarkoitettu radan merkeille, ja "muu ajoneuvo" taas rautateihin liittyville ajoneuvoille. Tai näin asian tulkitsen, ja ilmeisesti ylläpito on tulkinnut samoin korjatessaan tunnisteita. Täytyy muistaa, että tunnisteet on olemassa hakuja helpottamaan. Ei kukaan hae tältä sivustolta tieliikennemerkkejä tai satunnaisia rautateihin liittymättömiä ajoneuvoja. |
||||
![]() |
16.02.2014 23:14 | Topi Lajunen | ||
Tänään yksi Edo:kin lipui Helsinkiin valonheitin, puskinvalot ja punavalot päällä. Kyseessä ei kuitenkaan ollut toimintahäiriö, vaan kaikesta päätellen väärään asentoon unohtunut kytkin "konnarin kaapissa". | ||||
![]() |
16.02.2014 10:11 | Topi Lajunen | ||
Joni, alun perin ei kuitenkaan aivan Mexikói útille asti. | ||||
![]() |
15.02.2014 22:16 | Topi Lajunen | ||
Näillekin voi kuitenkin EVN-numeron johtaa. Jos tällä etualan veturilla sellainen olisi, niin se olisi 91 10 3000 092-6. (Mikäli löysin oikein laskevan tarkistusmerkkilaskurin netistä.) | ||||
![]() |
15.02.2014 22:05 | Topi Lajunen | ||
Kyseinen linja, "Földalatti", on maailman toiseksi vanhin metrolinja. Vain Lontossa yksi linja on vanhempi. | ||||
![]() |
15.02.2014 22:00 | Topi Lajunen | ||
No, toisesta puuttuu vakiovärikin. | ||||
![]() |
14.02.2014 23:28 | Topi Lajunen | ||
Mä en ihmettelylläni hakenut rajauksen seurauksena syntyviä kuvasuhteita, vaan sitä, että näyttäisi, että kuvaa (ja muutamaa muuta) on pienennetty pystysuunnassa enemmän kuin vaakasuunnassa. Itse kuvan kohde siis näyttää litistyneeltä. Dm12 näyttää matalammalta kuin se todellisuudessa mielestäni on. Eli vielä alleviivaten: jos kuvassa olisi pallo, se näyttäisi soikiolta. Kaikesta tästä huolimatta pidän täysin mahdollisena, että meikäläisen näkö tässä vain tekee temppujaan. :) |
||||
![]() |
13.02.2014 20:48 | Topi Lajunen | ||
Rappioromantikot varmasti tykkäävät. Ja taiteellisena asetelmana toimii kyllä. Aina tällaista katsoo mieluummin, kuin kahtakymmentä tyyliltään lähes identtistä saman viikon sisällä julkaistua teknisesti heikkolaatuista kuvaa arkisista savolaisista vakiojunista. | ||||
![]() |
13.02.2014 20:45 | Topi Lajunen | ||
Timo, useassa kuvassasi näyttäisi olevan "aspect ratiota" muutettu. Eli kuva on litistynyt. Varovaisena kysymyksenä: onko tämä ehkä vahinko, vai tarkoituksellinen efekti? | ||||
![]() |
11.02.2014 16:35 | Topi Lajunen | ||
Suojastusopastimen vihreä ja keltainen olivat siis diagonaalisesti, olettaen että valoaukot olivat nykyisessä järjestyksessä. Jännää. :) | ||||
![]() |
10.02.2014 22:48 | Topi Lajunen | ||
Tuossa kun tasaisin väliajoin päivitellään sitä, miten maailmalla on ollut "rahtimoottorivaunuja", kuten vaikkapa tällainen: http://en.wikipedia.org/wiki/CargoSprinter , niin harvoinpa tulee mieleen, että Suomessa on ollut periaatteessa aivan vastaavaa. | ||||
![]() |
10.02.2014 22:18 | Topi Lajunen | ||
Olikos tuo vuoden 1957 Jt:n suojaustusopastin minkämuotoinen? | ||||
![]() |
10.02.2014 21:47 | Topi Lajunen | ||
Kimmo, kas. En ollutkaan tietoinen, että nuo väärin päin vilkkuvat ehtivät piipahtaa Suomenkin puolella. | ||||
![]() |
10.02.2014 21:45 | Topi Lajunen | ||
Pendolino on tosiaan Sm-juna, mutta ehkä tässä kuitenkin haettiin lähiliikennekaluston pysähdyspaikkoja. :) | ||||
![]() |
10.02.2014 21:39 | Topi Lajunen | ||
Kolmosraidetta pitkin, otaksun. | ||||
![]() |
10.02.2014 21:24 | Topi Lajunen | ||
Lappila? Siuntio myös tavallaan, tosin siellä on tainnut laituri tarkoituksettomasti painua kohti origoa. | ||||
![]() |
10.02.2014 21:16 | Topi Lajunen | ||
Ruotsissa pääopastimen "keltainen" on myöskin yhä vihreä. Muutos keltaiseksi tehtiin Suomessa siipiopastinten aikana. Tietääkö joku äkkiseltään milloin? | ||||
![]() |
10.02.2014 21:12 | Topi Lajunen | ||
Pakkotaustamusiikkia... Ei näin. | ||||
![]() |
10.02.2014 21:06 | Topi Lajunen | ||
Ja: keskiviivan sijoituskorkeus. | ||||
![]() |
10.02.2014 21:03 | Topi Lajunen | ||
Tai asian voisi muotoilla myös v.org-hegemonian vastaisesti siten, että siellä on lähtenyt tuo kilpailu lapasesta. :P | ||||
![]() |
08.02.2014 04:20 | Topi Lajunen | ||
Äkkisilmäyksellä ei ole yhteensopiva kotimaisten painetiiviiden ylikulkujen kanssa. | ||||
![]() |
07.02.2014 15:26 | Topi Lajunen | ||
Kirjataan tähän muistiin vielä se olennaisin juttu tässä kuvassa, joka ei ehkä isolle osalle avautunut. Tässä kuvassa on ensimmäinen vihertynyt Eil-vaunu, ja kyseessä on ensimmäinen kuva kyseisestä vaunusta vihertyneenä tällä sivustolla. :) | ||||
![]() |
07.02.2014 15:16 | Topi Lajunen | ||
Keravalla jäi pyöräilevä tyttölapsi Sköldvikin radalla tasoristeyksessä pönttöjunan alle, koska tasoristeys oli kytkettynä pois toiminnasta. Ks. esim. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288335394174.html | ||||
![]() |
07.02.2014 15:03 | Topi Lajunen | ||
Tasoristeykset voisivat kuitenkin olla kytkettynä JKV:hen, mikäli näin haluttaisiin. Vuosaaren satamaradalla Keravalta lähdettäessä on ensin kuumakäynti-ilmaisin, ja reilun junamitan päässä nopeusrajoitusbaliisit. Mikäli kuumakäynti-ilmaisin reagoi, asettuu nopeusrajoitusbaliiseihin sn 0 rajoitus tunnelin suuaukolle. Vastaavasti tunnelin eteläpäässä on molempiin suuntiin ensin sn 10 nopeusrajoitusbaliisit, jonka jälkeen on rajoituksen kumoamisbaliisit, jotka aktivoituvat mikäli tunnelin eteläpään ovet ovat valvotusti avoinna. Jokin vastaava systeemi onnistuisi varmasti myös tasoristeysten kanssa. |
||||
![]() |
07.02.2014 14:31 | Topi Lajunen | ||
Rainer, riittäneekö tuo? Nopeustason nostoon tarvittanee muutakin, kuten parempi tukikerros, kaarteiden loivennuksia, yms. | ||||
![]() |
06.02.2014 23:41 | Topi Lajunen | ||
Ei ole kytköksissä suoraan JKV:hen. Saattavat olla kytköksissä asetinlaitteeseen, jolloin edelliseen pääopastimeen ei saa ajonsallivaa, mikäli tasoristeys on vikatilassa. Tällöin JKV rajoittaa nopeuden punaisen ohituksen jälkeen 50 km/h:iin. Mahdollinen sn 35 tulee liikenteenohjauksen ilmoituksena, ja sitä kuljettaja noudattaa vain aistinvaraisesti. Iso osa tasoristeyksistä ei kuitenkaan ole kulkutie-ehtoina, vaan toimivat muusta turvalaitetekniikasta riippumatta. Vikailmaisut tulevat liikenteenohjaukselle kuitenkin molemmissa tapauksissa. Puomin irtiajaminen liittyy edellämainittuun siten, että mikäli tasoristeys tunnistaa tapahtuneen, se saattaa mennä vikatilaan (en tiedä onko niissä moista toimintoa, mutta luulisi). Vikatila saattaa yllä mainitusti välittyä suoraan asetinlaitteelle, joka pudottaa opastimen punaiseksi. Tämä aiheuttaa normaalit JKV-tekniset toiminnot junan lähestyessä (tai ohittaessa) opastinta, eli mahdollisesti hätäjarrutuksen, mikäli opastimen punaiseksi putoaminen tapahtuu "nenän edessä". Mikäli juna on jo ohittanut opastimen, mitään tietoa ei enää saa välitettyä JKV-veturilaitteelle. Kuljettajat seuraavat varoituslaitoksia (eivät erityisesti, vaan osana yleistä tähystystä), ja mikäli niiden toiminnassa esiintyy havaittavaa poikkeavuutta, niistä ilmoitetaan liikenteenohjaukselle. Nopeudesta ja näkemästä riippuen saatetaan jopa jarruttaa, ja ilman muuta vihellellään etenkin mikäli tasoristeyksen tuntumassa näkyy liikennettä. |
||||
![]() |
06.02.2014 19:42 | Topi Lajunen | ||
Kyllä, vauhtinousulla tarkoitetaan juuri tätä asiaa. | ||||
![]() |
06.02.2014 19:42 | Topi Lajunen | ||
Turun käännön nopeuttamiseen ei oikeastaan ole olennaista se, mitä tapahtuu Salon itäpuolella. Koska junat kohtaavat joka tapauksessa Salossa, täytyisi nopeutus hoitaa Salon ja Turun välillä. Valitettavasti tämä pätkä on nykyiselläänkin jo varsin kireä. | ||||
![]() |
05.02.2014 17:44 | Topi Lajunen | ||
Ainakin veturinkuljettajien ammattiosastoista löytyy edelleen shakkikerhoja. | ||||
![]() |
05.02.2014 17:41 | Topi Lajunen | ||
Veikkaan, että virheelliset isot kirjaimet eri paikoissa johtuvat ihan vain siitä, ettei kyseisen litteran kirjoittaja ole tiennyt, että kirjainkoolla on merkitystä. Sama koskee vetokaluston sarjamerkkejäkin, ne kirjoitetaan nykyään ihan virallisluonteisissa asiakirjoissakin aivan miten sattuu. | ||||
![]() |
04.02.2014 08:53 | Topi Lajunen | ||
Koodekkipaketin tapaus lienee kuitenkin ainakin jossain määrin "backronyymi". | ||||
![]() |
03.02.2014 19:10 | Topi Lajunen | ||
60 minuuttia, kuten Ziggy yllä ja Topi sen yllä mainitsevat. | ||||
![]() |
03.02.2014 12:55 | Topi Lajunen | ||
Tunti. | ||||
![]() |
02.02.2014 15:19 | Topi Lajunen | ||
Oikeastaan steampunk-harrastus on steampunk-kirjallisuuden elävöittämistä. Steampunk-kirjallisuutta on muistaakseni jo 1800-luvulta asti. Ideana tässä tieteiskirjallisuuden genressä on siis se, että höyrytekniikka (ja kellokoneistotekniikka) on lopullinen koneiden ja laitteiden käyttötekniikka kauas tulevaisuuteen. Myöhemmässä kirjallisuudessa sitten jatkettiin samaa ideaa, vaikka tosielämässä alkoivat sähkölaitteet valtaamaan alaa. Kuviteltiin, millaisilla höyry- ja kellokoneilla olisi toteutettu nykyiset sähkövoimaiset laitteet. Ja kyllä, myös dieselpunkia on olemassa. :) |
||||
![]() |
01.02.2014 14:19 | Topi Lajunen | ||
Kyllä kolmonen saapuu Olympialaiturin pysäkille... Tulee Eiran suunnasta ja vaihtaa numeronsa kakkoseksi. Ajantasainen reittikaavio löytyy täältä (ei ne linjat nyt kovin paljoa ole muuttuneet...): https://www.hsl.fi/reitit-ja-aikataulut/metron-ja-raitiovaunujen-reittikartat Ovat muuten suunnttelemassa täyttä linjastouudistusta. Se pistäisi suurimman osan linjoista täysin uusiksi. Ihmisten liikkumistarpeet muuttuvat, joten linjaston pitää muuttua mukana. |
||||
![]() |
01.02.2014 14:13 | Topi Lajunen | ||
Uskallan melkoisella varmuudella väittää, että siivoojilla on välineet lukittuun vaunustoon pääsemiseen. | ||||
Kuvasarja: Huomio! Teippauksia. |
30.01.2014 20:28 | Topi Lajunen | ||
Mahdollisesti on ollut ja varmaankin vieläkin, mutta varmasti se on koskenut vain tieliikenteen ajoneuvoja. | ||||
![]() |
30.01.2014 19:45 | Topi Lajunen | ||
Tuo rengaslinja menee muistaakseni melko syvällä. On tullut testattua aikoinaan, kun V oli vielä NL. Kyyti maksoi 20 kopeekkaa. | ||||
![]() |
30.01.2014 19:43 | Topi Lajunen | ||
Tuohon aikaan eivät kuitenkaan olleet vielä loppuneet. Mutta oletettavasti jäähyllä silti. | ||||
![]() |
30.01.2014 19:42 | Topi Lajunen | ||
Eli kavereiden kesken "hot van". | ||||
![]() |
30.01.2014 19:35 | Topi Lajunen | ||
Kuvasta näkyy hyvin se, että koska Mg ei ole failsafe, se ei vaikuta jarrupainoon. Kuvasta näkyy myös se, miten perhanan hyvät jarrut vehkeessä on ylipäätään. | ||||
![]() |
29.01.2014 00:55 | Topi Lajunen | ||
Juu, raitiovaunupysäkit on suunnassa "Opastinsilta ULOS Itä-Pasila". | ||||
![]() |
28.01.2014 22:14 | Topi Lajunen | ||
Hmm, itse asiassa on hyvinkin digi. :) | ||||
![]() |
28.01.2014 14:50 | Topi Lajunen | ||
Kimmon tarkoittama vaunu lienee Rbkt. |
||||
![]() |
28.01.2014 07:07 | Topi Lajunen | ||
http://www.sv-luebeck.de/de/component/docman/doc_download/7-liniennetz.html | ||||
![]() |
25.01.2014 20:18 | Topi Lajunen | ||
Po. "TPS–Jokerit-ottelua". Huomaa viivojen eri pituudet. |