18.10. 01:12 | Lasse Holopainen | |||
Linja-autojen tyylekkyys! | ||||
18.10. 01:08 | Lasse Holopainen | |||
Asianmukaisuus | ||||
18.10. 01:02 | Lasse Holopainen | |||
Ai että kun diesel/polttoöljykömy on asjallinen asia kylymässä kelissä. Jalkaanmenevyys! | ||||
18.10. 00:58 | Lasse Holopainen | |||
Jalkaanmenevyys. Kyllä kun kuorma-auton käynnistää kylmällä, niin siinä on jotain. | ||||
18.10. 00:43 | Lasse Holopainen | |||
Luovuus. Taiteellisuus! On hienosti hiffattu ja julkaistu. Asjanmukaisuus! | ||||
17.10. 18:14 | Lasse Holopainen | |||
Joo, ihan jees. Toki itse pidän enemmän porsaan fileestä. | ||||
17.10. 03:28 | Lasse Holopainen | |||
Tuo A2-vaunu on n e ä m m ä aika merkillinen sekoitus. Samoin myös kokoonpano. | ||||
17.10. 00:54 | Lasse Holopainen | |||
Los patitos, ankanpoikaset. | ||||
17.10. 00:52 | Lasse Holopainen | |||
Ai että Lamminmäki? Tuli taas mieleen se kun olin soittamassa Lamminmäen johtamassa Suurorkesterissa. Kaikki ei mennyt esityksessä ihan putkeen, kun olin nukkunut pommiin harjoituksista. | ||||
16.10. 23:17 | Lasse Holopainen | |||
Joo, aikaisissa kesäaamuissa on jotain. Pariin kertaan tein itse kesällä niin, että ajoin ennen kello seitsemää mönkijällä kuvaamaan aamun Eil-junaa. Sitten menin kotiin ja nukkumaan. | ||||
16.10. 23:02 | Lasse Holopainen | |||
Tai sitten: katsotaan aikataulua -> ei n e ä junaa -> junattomuus (koska: "ei sieltä ole ennenkään mitään tullut") -> mutta sitten ajetaankin sisään -> etiketin mukainen jälkilausahdus: hupsis. | ||||
16.10. 22:59 | Lasse Holopainen | |||
On muuten tyylekkäästi korjattu. Mutta kyllä tuollaiseen törmääminen onnistuu. Tarvitsee olla valvonut edellisen yön, sitten kolisee. Toisaalta, tällaista varten VR:n ei pitäisi maastovärittää kalustoaan. Mutta voin hyvin kuvitella seuraavanlaisen laskutoimituksen: valvottu yö + ammattiautoilija + "ei sieltä ole ennenkään mitään tullut" + pitkällinen kurkotus autossa jossain päin olleeseen kahviin tai energiajuomaan + "reilu" tilannenopeus = kuvan tilanne. Näin se välillä menee meillä ammattilaisilla. | ||||
16.10. 22:39 | Lasse Holopainen | |||
N e ä m m ä Karosan tekemä bussi kuuluu sielläpäin mualimaa asjaan. Vai tunnistinko oekein? | ||||
16.10. 22:37 | Lasse Holopainen | |||
Öö, Eil-vaunuja ei n e ä m m ä olekaan tässä kokoonpanossa. | ||||
16.10. 19:54 | Lasse Holopainen | |||
Asjallista | ||||
16.10. 19:53 | Lasse Holopainen | |||
Varmaan sitten se kiskojenhiontakone kai. | ||||
16.10. 15:30 | Lasse Holopainen | |||
Ok. Speno on itselle vieras asia. | ||||
16.10. 14:17 | Lasse Holopainen | |||
Siis mikä "Speno"? Ja "piikkiö"? | ||||
16.10. 14:13 | Lasse Holopainen | |||
Kyllä jokunen Eifet taitaa edelleenkin jossain olla. Siitä saadaan virtaa. Ehkä Sr3 dieselmoottorilla saattaisi toimia Eilien kanssa, en tiedä. De-vaunuja on, toki ne on Lapissa. Mutta joo, junaharrastajan kannalta harmi ettei niitä ajeta ihan huvikseen. Toki periaatteessa joitain sinisiä vaunuja voisi edelleen käyttää. Siitä häviäisi alligaattoriongelma. Mutta nykyäänhän ne ajaa Sm4:llä, joskus Samilla ja sanoo että liikenne on Keravan ja Järjenpään välillä korvattu busseilla. | ||||
16.10. 03:30 | Lasse Holopainen | |||
Tuossa Tapion kommentin asiassa on kyllä oikeaa tekemisen meininkiä. Pitää taas sanoa: sillon ennen... | ||||
16.10. 02:30 | Lasse Holopainen | |||
Tässä on sellainen tietynlainen tunnelma. Vaikea pukea sanoiksi, mutta tällaisella yksinkertaisella kuvalla voi välittää paljon sisältöä. Onnistunut otos. | ||||
16.10. 01:20 | Lasse Holopainen | |||
Saattaa Sr1:t välillä olla tuplana myös Kolarin pikajunissa. Jos Dv12 haluaa nähdä Stadissa, niin Ilmalassa sellainen päivystää ja pyörii. Mutta ei tosiaan muuten pahemmin niitä siellä näy. Saisivat nykyäänkin kyllä ajaa pakettikatkojunia. | ||||
15.10. 20:13 | Lasse Holopainen | |||
Asianmukaisuus isolla A:lla! Toi on hyvä mesta, ja sitten vielä Eil-juna. Kyllä jalakaan menee. | ||||
15.10. 17:54 | Lasse Holopainen | |||
Hyvä, näin arvelinkin. Siitä jouduin vähän pihalle kun muut alkoivatkin puhua pienoisrautateistä. | ||||
15.10. 17:00 | Lasse Holopainen | |||
Niin mutta kai tämä on kuitenkin ulkona otettu? | ||||
15.10. 16:59 | Lasse Holopainen | |||
Ok, selvä homma. Eikös Fo, Pot tai Fots (edellyttäen että niitä saa) tai joku vastaava olisi parempi tähän hommaan? | ||||
15.10. 16:56 | Lasse Holopainen | |||
Jos otamme syyvyyspsykologiset aspektit huomioon, tuo se lisäymmärrystä. | ||||
15.10. 15:11 | Lasse Holopainen | |||
https://yle.fi/a/3-11677164 | ||||
15.10. 14:50 | Lasse Holopainen | |||
Jepulis, täältä pesee: https://junat.shoutwiki.com/wiki/Eil_ja_Eilf Tämä linkki ei ollut läheskään ainoa lähteeni, muistan lukeneeni myös Ylen uutisen aiheesta, ja muutakin tekstiä. Niitä en nyt vain ihan nopeasti löydä. Mutta siis, ei Ex-vaunujen romutus ole ainoa syy kalustopulaan. Siihen kuuluu myös 80-luvun varsinkin sn160km/h sinisten vaunujen poisto ja Eilien romutukset. Mutta reilut 20 vuotta käytetyn lähes uuden veroisen kaluston romuttaminen on silmiinpistävimmällä tavalla niin kipeätä touhua, että nostin sen tuossa ykkösesimerkiksi. Voin lähettää lisää linkkejä, kunhan se vain digitumpeluudeltani onnistuu. |
||||
15.10. 14:33 | Lasse Holopainen | |||
No siis jos nämä eivät olisi vaarassa muuttua uhanalaisiksi, niin mikäs tässä, mutta kun ei näitä niin paljoa ole kuin vaikka Ed-vaunuja, niin arvostaisin kyllä klassisen vaunun sisäosien menneen suunnittelukulttuurin säilyttämistä kaikin mahdollisin keinoin. | ||||
15.10. 14:30 | Lasse Holopainen | |||
Häh? Siis nyt olen vähän pihalla... | ||||
15.10. 02:38 | Lasse Holopainen | |||
Menivät sitten pilaamaan sen. | ||||
15.10. 02:37 | Lasse Holopainen | |||
Tyylekkyys! Kyllä saisi edelleenkin tällaiset olla käytössä. Paljon parempi, kuin kerrostalovaunujen kirurginkliininen sisustus, jonne kaikki mahdollinen pitää survoa mahtumaan samaan vaunuun. | ||||
15.10. 02:35 | Lasse Holopainen | |||
Näissä on sitä jotain. Teräksisyyttä ainakin. | ||||
15.10. 02:34 | Lasse Holopainen | |||
Asjallista | ||||
15.10. 02:33 | Lasse Holopainen | |||
Hieno kuva. Ettei vaan Susi tule Kuopiossa vastaan ja nappaa vaunuja...? | ||||
15.10. 02:31 | Lasse Holopainen | |||
Pitää jatkaa. Nythän mulla onkin enemmän aikaa musiikkihommille, joita tein tänäänkin aika paljon, kun on loma. Tästä sitten myös yksi Vectron-projekti mukaan. | ||||
14.10. 22:16 | Lasse Holopainen | |||
Näin arvelinkin, meinaan Polamolta tuon sanonnan lainasin. Se löytyy tosiaan ihan profiilitekstistä, mutta siis oikeastaan se on aika hyvin sanottu. | ||||
14.10. 20:53 | Lasse Holopainen | |||
Niin mahtuu. Se onkin hyvä homma, kun ihan joka arkiasiaa ei tarvitse ottaa kuormittavasti. | ||||
14.10. 20:46 | Lasse Holopainen | |||
Ai mikä/kuka? | ||||
14.10. 20:45 | Lasse Holopainen | |||
Ja nythän mä sen sain muokattua. Konsti se on tämäkin täyttää kommenttikentää ;) | ||||
14.10. 20:42 | Lasse Holopainen | |||
Jaahas, kommenttini lähti puolikkaana, eikä suostu muokkaantumaan. Näin sitä käy kun alkaa sepitellä biisejä Vectronista liian innokkaasti. Rajansa kullakin, mullakin. | ||||
14.10. 20:39 | Lasse Holopainen | |||
Pienen pieni Vectroni, aamulla kerran, vetelipä Vocp-roikkaa, pitkin märkää junarataa. Kilinkolin kilinkolin ajetaan. (Lovipyörä kai?) | ||||
14.10. 20:32 | Lasse Holopainen | |||
Mukiinmenevää | ||||
14.10. 20:28 | Lasse Holopainen | |||
Miten olisi mahdollisuus sinisten vaunujen, Ex-vaunujen tai Sm6:n käyttöön taajamajunina? | ||||
14.10. 20:27 | Lasse Holopainen | |||
Kiitoksia Ari-Pekka. Kyllä se näin on, huumorilla pistän aika usein menemään, joskus toki saattaa mennä vähän ylikin. Mutta rajansa kullakin, mullakin. (Kuten eräs vorgilainen sanoi jo ennen minun tänne tuloa) | ||||
14.10. 18:21 | Lasse Holopainen | |||
Tyylekkyys! | ||||
14.10. 18:21 | Lasse Holopainen | |||
Asianmukaisuus! Itsekkin olin tänä kesänä vastaavassa tilanteessa, oli mahtava meininki kun MGO:t pauhasivat jalkaanmenevässä miljöössä. Ei-vaunujen matkustusmukavuus on kyllä omaa tasoansa, varsinkin vetureiden takana. Siihen tunnelmaan ei kyllä oikeen muulla kalustolla piäse. | ||||
14.10. 14:54 | Lasse Holopainen | |||
Kari, jos ymmärsin tuon oikein, niin eihän se jalankulkijoiden jaloille ajaminen tietenkään asiaan kuulu. Mutta jos hyvällä autolla ajaa miljoonaa ja pitää hauskaa (ei tehdä sitä liikenteessä), niin jos ymmärrämme sanan "jalkaanmenevä" etymologian sillä tavalla, miten se täällä vorgissa selitettiin ainakin silloin joskus, niin se on jalkaanmenevää. Samoin jos ei "jalkaanmeneviä" autoja olisi, niin kumipyörätouhut olisivat tylsempiä. | ||||
14.10. 14:41 | Lasse Holopainen | |||
Tommi, siis mitä, milloin, häh? Mäki haluun tietää tarkemmin. | ||||
14.10. 14:39 | Lasse Holopainen | |||
Niin, toki kalustopulaakaan ei olisi, jos ne ei olisi mennyt romuttamaan uusia ykskerrosvaunuja. Joitakin Ex-sarjan vaunuja oli käytetty reilut 20 vuotta ja sitten pistettiin romuksi. Vähän huvitti myös se, kun olin kesällä Porvoon isossa tapahtumassa, niin vanha höyryveturi veti m u s e o j u n a s s a sn160km/h sinisiä vaunuja, joista ainakin toinen oli vuodelta 1983. Että olisi ne olleet VR:n käyttöön aivan hyviä, mutta kun ei niin ei. Pääsivät sitten paremmalle omistajalle. Mutta Sinisten vaunujen ystäviltä hyvää touhua, että korjasivat ne talteen ja ajavat niillä. |