![]() |
07.02.2009 22:55 | Tauno Hermola | ||
Unohdettu Kotalatokin on sitten päässyt kirjoihin ja kansiin, mutta hiukan epäilen joidenkin "Rantarata" ja "Radan Varrella" kirjojen tietojen todenperäisyyttä. Kotalato on muutettu seisakkeeksi 1953 ja kummankin kirjan tiedon mukaan liikennepaikkarakennus purettiin pian tämän jälkeen - 'pian' tai 'varsin pian' on tietenkin suhteellinen käsite, mutta kuten edellä jo kirjoitinkin, kyläläisten mukaan rakennus olisi purettu vasta 1970/1980-lukujen vaihteessa. Omat ensimmäiset muistikuvat rakennuksesta ovat 60-luvun alusta, sen katoaminen ei ole jäänyt mieleen. Samoin molemmissa kirjoissa kerrotaan jäljelle jääneiden rakennusten, siis ilmeisesti vahtitupa piharakennuksineen, siirtyneen yksityisomistukseen 2006 - kuitenkin tässäkin puhutaan edellisestä omistajasta, joka on ainakin asunut vahtituvassa jo 60-luvulta asti. Toivottavasti jostain vielä löytyy kuva Kotaladon Platformskjulista, siitä selviäisi sekin, oliko rakennusta todella laajennettu ja sen keskiosa rakennettu umpeen, itse vähän epäilen tätäkin. | ||||
![]() |
31.01.2009 22:47 | Tauno Hermola | ||
Hienoja nämä kuvat asemista silloin, kun ne vielä olivat käytössä ja hoidettuja. Tämäkin https://vaunut.org/kuva/3301 , vaikka onkin hyvässä kunnossa, on verkkoaidan ja pusikon takana kovin toisenlainen ja jotenkin surullinen näky. | ||||
![]() |
28.01.2009 20:47 | Tauno Hermola | ||
Hmm, mitähän tuokin tarkoitti, https://vaunut.org/kuva/7474 , https://vaunut.org/kuva/7465 ;) Eikös tämäkin Kivimäki ole? | ||||
![]() |
27.01.2009 15:23 | Tauno Hermola | ||
https://vaunut.org/kuva/17496 | ||||
![]() |
27.01.2009 14:50 | Tauno Hermola | ||
Valmetit: http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hklnr1/hklnr1.htm http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hklnr2/hklnr2.htm |
||||
![]() |
27.01.2009 13:39 | Tauno Hermola | ||
πάλι? | ||||
![]() |
25.01.2009 16:10 | Tauno Hermola | ||
Paljon voi tietysti tehdä, jos kuvankäsittelyohjelma sallii minkä tahansa korjauksen, esim. väritasapainon säätö, maskin 'läpi'. Maskin taas voi tehdä kuvan ominaisuuksien perusteella ja edelleen muokata maskia kuten mitä tahansa kuvaa, joten aika paljon pystyy tekemään turvautumatta edes varsinaiseen 'käsityöhön'. Hyviä ohjeita löytyy esim. http://www.normankoren.com/PWP_contrast_masking.html . Olavin selostuksesta ei ihan selvinnyt, miten etuala ja vihertävät alueet oli valittu korjattavaksi, maskillako, ja jos, miten teit sen maskin? | ||||
![]() |
23.01.2009 17:18 | Tauno Hermola | ||
Tosin tuo Aj1 ei taida oikeastaan olla korin tyyppi, vaan pelkästään SLHS:n käyttämä koodi korityypille, ks. http://www.slhs.fi/kuvasto.pdf | ||||
![]() |
22.01.2009 17:47 | Tauno Hermola | ||
On myös aika helppoa saada liput kahdelle hengelle yhden sijasta. Kun lipunmyyjälle englanniksi sanoo vaikkapa "to Bir Bouregba", hän ymmärtää sen tarkoittavan "two Bir Bouregba" ja siinä sitten konnari tai rahastaja vieraalla kielellä yrittää kysellä, missä toinen matkustaja on ;) Kävi kerran bussissa noin. | ||||
![]() |
22.01.2009 16:49 | Tauno Hermola | ||
Tässä kuvassa voisi kyllä harjoitella tynnyrivääristymän korjaamista, tulisi aiheeltan hienosta kuvasta paljon mukavamman näköinen. Löytynee useimmista kuvankäsittelyohjelmista, ainakin Picture Window Pro'ssa http://dl-c.com/ | ||||
![]() |
21.01.2009 17:01 | Tauno Hermola | ||
Vähän samanlainen tarina kuin Jounilla http://www.normankoren.com/Guests/Stonehenge_mystery.html , mutta 'hiukan' monisanaisemmin kerrottuna : ) Valokuvauksellinen pointti löytyy aivan jutun lopusta! | ||||
![]() |
18.01.2009 22:54 | Tauno Hermola | ||
Uteliaisuus herää! Millaisia yhteyksiä tuohon aikaan on mahtanut olla Pietarista Eurooppaan, esim. Berliini - Pietari, olisikohan kellään aikatauluja? Jaahas, nyt Jorma osittain vastasi jo ennen kuin ehdin kysyä, nokkelaa, mutta entä Pietarista eteepäin? | ||||
![]() |
18.01.2009 15:37 | Tauno Hermola | ||
Junalla halki suuren venäjänmaan sujuvasti tänne suurruhtinaskuntaan? :) | ||||
![]() |
18.01.2009 15:03 | Tauno Hermola | ||
JR tuossa kyllä kertoo myös lähtöleiman olleen "Basel 14 - Fil.S.B.Bhof 7.XI.07"... | ||||
![]() |
17.01.2009 21:03 | Tauno Hermola | ||
Hannu Niskasen "Munktellista Valtraan" kirjassa mainitaan "... Valmetin ensimmäistä omaa tuotekehitystä edustanut suora kahdeksikko 815", mitähän Scania-fani siihen sanoo? ;-) | ||||
![]() |
17.01.2009 20:37 | Tauno Hermola | ||
Kah, kuvarvonta 'löysi' tuonkin https://vaunut.org/kuva/27598 , vaikkei tämä nykyinen haku sitä löydä ;-) | ||||
![]() |
11.01.2009 16:00 | Tauno Hermola | ||
Voi puuttomuus johtua sodan tuhoistakin, mutta kyllä vanhoissa kuvissa suomalaiset kaupunkimaisematkin usein on aika ankean puuttomia, tiedä sitten toverien kiinnostuksesta puutarhanhoitoon ;) Markku: Jatkosodan asemasotavaihe http://fi.wikipedia.org/wiki/Jatkosota#Asemasota kesti yli kaksi vuotta. | ||||
![]() |
10.01.2009 23:25 | Tauno Hermola | ||
Mietin tuota samaa, montako 'alkuperäistä' näistä mahtaa olla, kun itse aikanaan lisäsin pari isän sotakuvaa. Samoja kuvia saattaa hyvinkin löytyä myös esim. jostain kirjasta. | ||||
![]() |
08.01.2009 19:02 | Tauno Hermola | ||
Olisihan sen voinut antaa mennä vähän mustaksi, ja sitten korjannut fotoshopissa, vaikka "contrast mask":lla! Ja ottanut RAW:lla, jos dynamiikka ei muuten kerta kaikkiaan riitä. Tai ottanut taivaasta toisen, niukemmin valotetun kuvan ja yhdistänyt kuvat :) | ||||
![]() |
05.01.2009 16:46 | Tauno Hermola | ||
Tuo on kyllä vaikea kuvattava, harmaa katto harmaata taivasta vasten ;) | ||||
![]() |
29.12.2008 11:05 | Tauno Hermola | ||
Ei se 17M minusta nyt mahdottoman harvinainen ollut Suomessakaan. Aika jenkkivaikutteinen tuo P2:n muotoilu oli. Mutta P3 oli todella tyylikäs ja muotoilultaan onnistunut, vähän niinkuin Sierra tai vaikkapa Cargo myöhemmin :) | ||||
![]() |
28.12.2008 22:19 | Tauno Hermola | ||
'Cargo' on ehkä vähän kaukaa haettu, miten olisi 'godsvagn'? :) | ||||
![]() |
27.12.2008 22:55 | Tauno Hermola | ||
Olikos muuten tämä Raimon ehdottama tyyppi myös Bredan valmistama? | ||||
![]() |
27.12.2008 22:45 | Tauno Hermola | ||
Toki Nallea valmistettiin 60-luvun loppupuolelle, omakin on ensirekisteröity -69 joulukuussa ;-), mutta niiden hytti suurine ikkunoineen oli aivan toisenlainen. | ||||
![]() |
27.12.2008 22:22 | Tauno Hermola | ||
Nalle-Sisulta tuo näyttää, mutta millä perusteella 60-luvun alun malli? Nalle-Sisun valmistushan alkoi jo 1955 http://www.sisuauto.com/portal/fi/yritysinfo/sisu_historia , mikä tuosta tekee 60-luvun mallin? Tuo henkilöauto voisi ehkä olla Taunus 17m eli 'barokki-taunus', siis 50-luvun lopun malli. (Käyttäjä muokannut 27.12.2008 22:27) (Käyttäjä muokannut 27.12.2008 22:28) | ||||
![]() |
26.12.2008 18:57 | Tauno Hermola | ||
Mitään ei kuitenkaan näyttäisi olevan rikottu tai töhritty, voiko idioottien osuus väestöstä olla Belgiassa niin paljon pienempi! (Käyttäjä muokannut 26.12.2008 18:57) | ||||
![]() |
25.12.2008 15:39 | Tauno Hermola | ||
Kyllä, tämä on Di sarjan 115 (OSE'n numero 7115), joka on nyt 'varastoitu' Pyrgoksessa. Paikka on siis sama, kuin tässä https://vaunut.org/kuvasivu.php/44840 kuvassa, aivan tuon ALCo'n takana. Veturin keulasta näyttäisi kyllä puuttuvan jotain, mutta sopiva osa saattaisi löytyä tuolta hytin ikkunasta? ;) | ||||
![]() |
25.12.2008 00:48 | Tauno Hermola | ||
Maa ei ole Abessinia (eli Etiopia), 1948 osuu kyllä melko lähelle valmistusvuotta. Valmistaja voisi toki olla sama, en tunne tuota mainittua tyyppiä enkä sen valmistajaa, Etiopiassa tätä ei kuitenkaan ole tehty! | ||||
![]() |
24.12.2008 23:04 | Tauno Hermola | ||
Kysytään siis veturin tyyppiä ja numeroa. | ||||
![]() |
23.12.2008 17:26 | Tauno Hermola | ||
Ja toinenkin kyltti https://vaunut.org/kuvasivu.php/534 on jo varastettu, vai olisiko sittenkin viety talteen. | ||||
![]() |
13.12.2008 00:22 | Tauno Hermola | ||
Eikös sillä sillalla ole ollut työt käynnissä https://vaunut.org/kuvasivu.php/52311 , åboriginaalit voinevat valistaa meitä sanoin ja kuvin, millainen se silta nyt on ;) | ||||
![]() |
10.12.2008 21:44 | Tauno Hermola | ||
Nätit värit ainakin näissä kahdessa, ja varjoissakin mukavasti sävyjä. Ilmeisesti jotain votoshoppailua on kuitenkin tehty, kun EXIF ei näy! ;) | ||||
![]() |
07.12.2008 02:32 | Tauno Hermola | ||
Estäs tässä https://vaunut.org/kuvasivu.php/53514 sitten, 320 km/h? ;) | ||||
![]() |
03.12.2008 22:35 | Tauno Hermola | ||
Tuollahan http://jpl.yi.org/taulut/index.php noille on ihan oma sivustokin. | ||||
![]() |
02.12.2008 11:07 | Tauno Hermola | ||
Onneksi on ihmistenkin kuvaajia https://vaunut.org/kuvasivu.php/27182 https://vaunut.org/kuvasivu.php/27184 https://vaunut.org/kuvasivu.php/24095 https://vaunut.org/kuvasivu.php/26601 https://vaunut.org/kuvasivu.php/26586 :) | ||||
![]() |
30.11.2008 00:35 | Tauno Hermola | ||
Kun virolaisilta kysyy "missä on sejase", ne kattoo kelloa, mistähän sekin johtuu? ;) | ||||
![]() |
25.11.2008 16:27 | Tauno Hermola | ||
Jorma: Taitaa olla tuo bussi Töysän Linjan auto, eikös tuolla http://www.nbl.fi/~nbl138/joukkoliikennefriikki/SLHSn_kesaretki_2003/ensimmainen_paiva/SLHSn_kesaretki_2003_1.html ole kuva saman auton takapäästä? | ||||
![]() |
25.11.2008 12:49 | Tauno Hermola | ||
Eikö kuitenkin vain Valkeajärvi kuulu infrastruktuuriin, muu on sitten enempi 'rolling stock' ;) | ||||
![]() |
23.11.2008 20:20 | Tauno Hermola | ||
Rautatiemuseon Dm4 säilyi sitten peräti vuoteen 1978 https://vaunut.org/kuvasivu.php/33019 saakka :( | ||||
![]() |
23.11.2008 15:43 | Tauno Hermola | ||
Nii'in, miksi sivusto ei käytä Unicodea (utf-8)? Menkää ja kattokaa, kuinka hienosti kaikki pelaa (esim. englanninkielisessä) Wikipediassa! Ei kai täältä puutu kuin joku content="charset=utf-8" sivun alusta? Edut ovat minusta ilmeiset, vertaa vaikka tämän artikkelin http://en.wikipedia.org/wiki/Elektrichka johdantokappaletta tähän: "Elektrichka (Russian: электри́чка, Ukrainian: електри́чка, elektrychka) is an informal word for elektropoyezd (Russian: электропо́езд), a Soviet or post-Soviet regional (mostly suburban) electrical multiple unit passenger train" ;-) | ||||
![]() |
21.11.2008 21:20 | Tauno Hermola | ||
Kyllä, sivuston pitäisi ehdottomasti tukea UTF-8 koodausta, jotta arvon kirjoittajat voisivat paremmin ilmaista ajatuksensa! ;) | ||||
![]() |
21.11.2008 12:21 | Tauno Hermola | ||
Juu, asiahan on aivan päivänselvä, nimipäiväkalenterissa Joona on miehen nimi ja sellaisen nimen voi nykyään antaa vain miehelle :) Ennen oli toisin, monia nimiä (esim. Lahja ja Vieno) käytettiin yleisesti sekä miehille että naisille. | ||||
![]() |
18.11.2008 21:36 | Tauno Hermola | ||
Millä kameralla tälläistä jälkeä saa? ;) | ||||
![]() |
16.11.2008 18:17 | Tauno Hermola | ||
Voe, voe, mitä niistä lapsista tuleekaan, kun opettajatkin on tommoottii ;) | ||||
![]() |
15.11.2008 13:45 | Tauno Hermola | ||
Kas, onkin jäänyt vallan huomaamatta, että Moskvit¨ Eliteä on joskus myyty pelkällä Elite nimellä. Ettei vaan virallisissa papereissa, kuten tyyppitodistuksessa ja rekisteriotteessa, olisi kuitenkin lukenut Moskvit¨ Elite? | ||||
![]() |
15.11.2008 00:04 | Tauno Hermola | ||
Melko vaikuttavia ovat myös yli 200 km/h nopeuteen yltäneet viime vuosisadan alun saksalaiset EMU:t, esim. tämä http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Siemens_Drehstromtriebwagen01.jpg?uselang=en Siemens vuodelta 1903 ;) | ||||
![]() |
14.11.2008 22:37 | Tauno Hermola | ||
Jokos tuo Nummelinin kirja on ihan kirjakaupoista saatavana? Näytti ainakin Alfamerilla olevan vasta "TULOSSA". Itseltä oli jäänytkin vallan huomaamatta koko kirja! | ||||
![]() |
13.11.2008 19:59 | Tauno Hermola | ||
Tässähän http://en.wikipedia.org/wiki/Image:LILO_Stadler_GTW.jpg se on valmiina, kai FLIRT:istäkin nyt saisi tämän perisaksalaisen laatikkomallin ;) | ||||
![]() |
13.11.2008 14:28 | Tauno Hermola | ||
Mielenkiintoinen kysymys, mutta monopodilla tuokin voisi onnistua :) | ||||
![]() |
13.11.2008 11:59 | Tauno Hermola | ||
Vielä edellistä kommenttia jatkaakseni: Tilinpäätöksen mukaan VR konsernin osuus Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:stä on 35%, mutta emoyhtiön (siis VR-Yhtymä Oy:n) 0%, joten taitaa sittenkin olla juuri VR Osakeyhtiö eli se "Valtion Rautatiet", joka Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n osakkeista tuon 35% omistaa ;) | ||||
![]() |
13.11.2008 11:16 | Tauno Hermola | ||
Joo, onhan se 32 cm toki merkittävä ero, mutta on tässä nyt selvästi panostettu matkustusmukavuuteen ihan eri lailla, istumajärjestys, käsinojatkin vielä http://www.stadlerrail.com/images/content/datenblaetter/06_flirt/cantus_e.pdf . Voihan sitä haaveilla, että esim. Kehäradalle tulisi jotain tälläistä :) |