![]() |
14.08.2008 18:03 | Tauno Hermola | ||
Well, after closer look I must say I'm not sure of the barrel distortion, it's apparent only in the big pole, maybe the pole is indeed bowed! ;) | ||||
![]() |
13.08.2008 16:46 | Tauno Hermola | ||
Nice shot! The vertical lines are admirably vertical (slight barrel distortion is visible), wondering whether some perspective correction has been made or has the photographer just managed to resist temptation to tilt the camera up or down! ;) | ||||
![]() |
12.08.2008 20:12 | Tauno Hermola | ||
Tai ihan "kyllä tosta vielä ehtii" asenteella, eikä sitten ehtinytkään... | ||||
![]() |
12.08.2008 16:36 | Tauno Hermola | ||
Missähän on sijainnut matkatavaratoimisto, löytyykö sen paikka jostain kuvasta? | ||||
![]() |
20.07.2008 22:18 | Tauno Hermola | ||
Varmasti toinen henkilö, jolla on selvä vastuu turvallisuudesta, ohjaamossa auttaa paljon. Näinhän lentoliikenteessäkin toimitaan, PNF (eli 'monitoroiva' pilotti) ei tosiaan ole 'kahvinkeittäjä'. Silti, vaikea JKV-pakkoa on vastustaakaan. Jyväskylän ja Jokelan muistaen! | ||||
![]() |
20.07.2008 22:11 | Tauno Hermola | ||
Sanoisinpa, että luotettavammin kuin kuvaamataidon opit, ohjaamon ikkunassa näkyvät kuljettajan kasvot kertovat, että juna on saapumassa! ;) | ||||
![]() |
20.07.2008 16:26 | Tauno Hermola | ||
Jaa se menee tuolla lailla, kiitos Topi. Kotona nikkaroitua JKV:tä ei kyllä hyväksytä edes vitsiksi! :( | ||||
![]() |
20.07.2008 01:11 | Tauno Hermola | ||
Onko tosiaan niin, ettei JKV puutu lainkaan koneen tehonsäätöön? Silloinhan ei pitäisi olla mitään suurempaa ongelmaa edes höyryjen kanssa. Kunhan se aparaatti vaan saa jostain tarpeeksi hyvää sähköä toimiakseen! | ||||
![]() |
19.07.2008 14:29 | Tauno Hermola | ||
No ota nyt ennen sitä edes muutama kunnon kuva siitä vaunusta! ;) | ||||
![]() |
19.07.2008 14:28 | Tauno Hermola | ||
Miten helppoa mahtaisi käytännössä olla yhden JKV-laitteen käyttö useissa erityyppisissä vetureissa ja moottorivaunuissa? Eri aikaan, tietenkin! ;) Luulisi tuon olevan mahdollista, jo pelkästään laitteiden huollon takiakin. Jotainhan siellä tietenkin pitää olla 'kiinteästi pultattuna' jokaiseen veturiin tai moottorivaunuun, miten suuri osa koko laitteistosta se mahtaa olla? | ||||
![]() |
18.07.2008 23:20 | Tauno Hermola | ||
Jotenkin hauska kuva III lk:n matkustajista: pikkutakit, valkoiset paidat, kravatit kaulassa. Kaulusköyhälistöä? ;) | ||||
![]() |
18.07.2008 14:10 | Tauno Hermola | ||
Onhan Haapamäellä se KCik 2071 https://vaunut.org/kuvasivu.php/17239, https://vaunut.org/kuvasivu.php/17241 . Taitaa olla turha haaveilla korjaamisesta, kun kukaan ei ole vaivautunut edes kuvaamaan sitä lähes 20 vuoteen! :( | ||||
![]() |
18.07.2008 00:03 | Tauno Hermola | ||
Näköalapääty: https://vaunut.org/kuvasivu.php/11415, https://vaunut.org/kuvasivu.php/11416, https://vaunut.org/kuvasivu.php/11417 :) | ||||
![]() |
17.07.2008 01:39 | Tauno Hermola | ||
Ehkä Santeri kertoo, mistä sellaisen JKV laitteen voi ostaa? | ||||
![]() |
12.07.2008 23:27 | Tauno Hermola | ||
Ööh, kenenkäs logo noissa on? | ||||
![]() |
11.07.2008 16:22 | Tauno Hermola | ||
Aina sama juttu, kun kysyy näiden eroista tai yhtäläisyyksistä ensimmäisen maailmansodan aikana toimitettuihin "Russian Decapod" vetureihin! Syvä hiljaisuus tai jotain epämääräistä mutinaa teknisestä kehityksestä 30 vuoden aikana ;) Netistä http://www.nber.org/booksbyyear/1961-1962.online.html löytyi kuitenkin kirja "Freight Transportation in the Soviet Union, Including Comparisons with the United States" Williams, Jr., Ernest W., Published in 1962 by UMI, joka luvussa 2 "Soviet Railroad Traffic" sisältää pari mielenkiintoista kohtaa. Pitkä lause, jossa kuvataan toisen maailmansodan aikana Neuvostoliittoon toimitettua rautatiemateriaalia päättyy ".., and some 1,800 standard steam locomotives (largely of the Decapod 2-10-0 type similar in capacity and general features to the locomotives built for Imperial Russia during the first war, but equipped with certain modern specialties and generally more satisfactory from a maintenance point of view), plus a few electric and diesel units." Vähän myöhemmin samoista vetureista mainitaan "The locomotives supplied under Lend-Lease were undoubtedly important in maintaining an ample supply. They were basically similar to the light Decapods which had been extensively used in Russian heavy freight service for a number of years." Eli 1910-luvun tekniikka näyttäisi Trumppa olevan! :) | ||||
![]() |
03.07.2008 14:37 | Tauno Hermola | ||
Mikähän Valmetin kone se on, 15-sarjaako, montako sylinteriä? | ||||
![]() |
29.06.2008 23:02 | Tauno Hermola | ||
"Toinen veturi", tuntuu jotenkin huvittavalta tuo rinnastus :) Tuossa on tietoa siitä http://www.yhdistykset.toijala.fi/veturimuseo/move1.html | ||||
![]() |
28.06.2008 22:28 | Tauno Hermola | ||
Eikös ne kasvot ole jo ennestään tutut https://vaunut.org/kuvasivu.php/46022 , jos nyt kuvatekstin oikein ymmärsin ;) | ||||
![]() |
27.06.2008 22:09 | Tauno Hermola | ||
Väittäisin kyllä, että tuohon aikaan ei P135:sta edes ollut olemassa, vaan tuossa olevat junat ovat (jos Turkuun ovat menossa) P123, P129 ja P133. Näin ainakin 1985 lopussa ja vielä 1987 puolivälissä. Mikäs noista sitten on Porkkana olevinaan, tuskin ainakaan tuo 21:12 lähtenyt (joka myöhemmin oli P135), kun siinä näkyy olevan kiitotavaravaunujakin! :) | ||||
![]() |
27.06.2008 18:42 | Tauno Hermola | ||
Onkohan missään ollut samoilla, tai edes lähes samoilla, piirustuksilla tehtyä asemaa? Mikään Rantaradan asemista ei ainakaan taida olla samanlainen. Tuosta toisesta kuvasta https://vaunut.org/kuvasivu/10074 näkyy paremmin, millainen tämä radan puoli on ollut. | ||||
![]() |
27.06.2008 17:42 | Tauno Hermola | ||
Toivottavasti RSJ:n nopea kasvu ei vaaranna yhtiön vakavaraisuutta! ;) | ||||
![]() |
27.06.2008 14:06 | Tauno Hermola | ||
Tuossahan https://vaunut.org/kuvasivu.php/49491 on parempikuntoinen, ei näyttäisi olevan ihan lähellä rataa, savupiippukin valmiina ja korkiampikin vielä ;), tuskin sekään enää RHK:lle on tarpeellinen. Öh, linkki unohtui :( (Käyttäjä muokannut 27.06.2008 14:07) | ||||
![]() |
26.06.2008 19:58 | Tauno Hermola | ||
Mitähän lipun hinta tuolle Kööpenhamina-Berliini välille mahtaa olla, edes osapuilleen, www.bahn.de sanoo vain "Unknown tariff abroad". Tyrkkää muuten senverran pop-up ilmoituksia toi bahn.de, että piti katsoa toisenkin kerran, onko ollenkaan edes oikealla sivustolla! :( | ||||
![]() |
22.06.2008 16:09 | Tauno Hermola | ||
Ei hassumpi, ehkä pikkasen liikaa täysmustaa! ;) | ||||
![]() |
22.06.2008 00:28 | Tauno Hermola | ||
... mutta onneksi kuvatekstit on helppo korjata 'kuvien hallinta' sivulla :) | ||||
![]() |
20.06.2008 20:12 | Tauno Hermola | ||
Juu kiitos! Nuoko menee sitten Puttgardenin kautta? "Itä-Saksaan", Sassniziin ei taida enää mennä mitään? (Käyttäjä muokannut 20.06.2008 20:13) | ||||
![]() |
19.06.2008 23:00 | Tauno Hermola | ||
... ja vain kolmen vuoden päästä romutettiin 'museovaunut' https://vaunut.org/kuvasivu.php/33019 :( | ||||
![]() |
19.06.2008 21:30 | Tauno Hermola | ||
No olis'han toinen tapa ollut ottaa useampi kuva ja yhdistää ne vaikka Panorama Tools'in avulla! : ) | ||||
![]() |
17.06.2008 12:19 | Tauno Hermola | ||
No sitten varmaan osaatkin kertoa, miten Köpiksestä pääsee junalla parhaiten Berliiniin! :) Meneekö jotain suoraan (lautalla) Rostockin kautta? (Käyttäjä muokannut 17.06.2008 12:19) | ||||
![]() |
16.06.2008 22:02 | Tauno Hermola | ||
Mikäs tuo valkea, tai aavistuksen harmaa, läpyskä on? | ||||
![]() |
16.06.2008 13:40 | Tauno Hermola | ||
Biologi päässy yhdistämään työn ja harrastuksen : ) | ||||
![]() |
15.06.2008 23:35 | Tauno Hermola | ||
Stadler:in GTW 2/6:sen tekniikka on siinä keskellä olevassa 'power moduuli:ssa'. Nämä ovat diesel-sähköisiä http://www.stadlerrail.com/file/pdf/OSE_en.pdf mutta EMU-versioita on myös olemassa, duo:sta en tiedä. Oliskohan tämmönen kapistus ('articulated railcar') sitten suomeksi 'nivelkiskobussi'? | ||||
![]() |
15.06.2008 15:57 | Tauno Hermola | ||
Loutrakissa on ollut vähän vastaava http://www.railfaneurope.net/pix/gr/narrow_gauge/6520/OSE_6529_Loutraki.jpg (toivottavasti suora kuvalinkki toimii, jos ei, kuvia löytyy Kreikan narrow gauge class 6520 alta), tosin tällä hetkellä aikataulunmukaista liikennettä ei ole ja radan muutos normaaliraideleveyteen vienee pääteaseman pois keskustasta. Youtubessa oli joku videokin, jossa GTW 2/6 kiihdyttää ulos kaupungista. Typo korjattu! (Käyttäjä muokannut 15.06.2008 16:06) | ||||
![]() |
11.06.2008 20:49 | Tauno Hermola | ||
'Hytti' sisältä https://vaunut.org/kuvasivu.php/440.html | ||||
![]() |
09.06.2008 18:51 | Tauno Hermola | ||
Värien kirkkaus ja puhtaus näinkin vanhassa kuvassa tosiaan pisti silmään, oikein 'karkkivärit'! | ||||
![]() |
06.06.2008 15:55 | Tauno Hermola | ||
Missäs tämä nykyisin oleilee? | ||||
![]() |
04.06.2008 18:28 | Tauno Hermola | ||
On se hieno kuva. Ilman ohjaamon valaistusta kuva olisi paljon tylsempi. | ||||
![]() |
02.06.2008 21:26 | Tauno Hermola | ||
Näyttäisi, että 'etualan puusommitelma' on mennyt jo läpi hakettimesta! ;) | ||||
![]() |
21.05.2008 16:59 | Tauno Hermola | ||
Ilmeisesti on myös suunnitelma rakentaa keskustaan uusi asema, joka sijoittuisi vanhan Peloponnesoksen aseman ja Larissan aseman väliin. Melko lähekkäinhän asemat ovat. | ||||
![]() |
21.05.2008 13:54 | Tauno Hermola | ||
maskinbiträde? :) | ||||
![]() |
20.05.2008 11:52 | Tauno Hermola | ||
Mikähän tämän toisen miehen titteli on på svenska, saatikka englannin tai saksan kielessä? | ||||
![]() |
17.05.2008 22:33 | Tauno Hermola | ||
Siitähän on hyvinkin erinäköisiä versioita, tämä 'muna' on varmaan yleisin, mutta ei ainoa. Wikin artikkelissa http://en.wikipedia.org/wiki/Stadler_GTW on kuva parista varsin toisennäköisestä GTW 2/6:sta, Stadler:in referenssilistalta (valitsemalla "Articulated railcal") taitaa löytyä kuvat kaikista toimitetuista versioista, tuosta UBB:n DMU:sta näkyi olevan esitekin http://www.stadlerrail.ch/file/pdf/UBB_en.pdf . Onpa muuten ainakin esitekuvan mukaan ankean näköinen sisustus tuossa UBB:n junassa, OSE:n oli paljon kodikkaampi https://vaunut.org/kuvasivu.php/42553 :) (Käyttäjä muokannut 17.05.2008 22:35) | ||||
![]() |
15.05.2008 23:03 | Tauno Hermola | ||
Vaikea sanoa, tästähän on OSE:lla myös normaaliraideleveyden versio, Bombardier näyttäisi olleen mukana molempien toimittajana http://www.stadlerrail.ch/file/pdf/OSE_en.pdf | ||||
![]() |
15.05.2008 22:31 | Tauno Hermola | ||
Mitä? Minäkin olen inhottava! :) | ||||
![]() |
15.05.2008 22:30 | Tauno Hermola | ||
Taitaa tuossa kuitenkin olla Stadlerin ja Bombardierin valmistajalaatat rinnakkain, näkyy melko selvästi ainakin joissain Railfaneuropen kuvissa. | ||||
![]() |
15.05.2008 19:09 | Tauno Hermola | ||
Hmm, ei ehkä aivan täysin, onhan Kyparissia vain 6 km päässä oleva pääteasema. | ||||
![]() |
15.05.2008 18:58 | Tauno Hermola | ||
Niin, onhan Flirt http://www.stadlerrail.ch/default.asp?ms=6&h=1&id=199&n=185&s=2 ja GTW http://www.stadlerrail.ch/default.asp?ms=6&h=1&id=63&n=136&s=2 konseptiltaan aika erilaisia, vaikka ulkonäössä samaa onkin. Bombardierin osuutta minäkin olen ihmetelly. Jos oikein muistan, tuo moottoriosan alareunassa näkyvä valmistajalaatta on Bombardierin. | ||||
![]() |
15.05.2008 14:59 | Tauno Hermola | ||
... mutta onhan tässä joskus ongelmia mestareillakin https://vaunut.org/kuvasivu.php/34807 ;) | ||||
![]() |
15.05.2008 13:56 | Tauno Hermola | ||
Miksi alkuperäinen pikselimäärä sitten oli noin pieni? Toisaallahan kerroit kameran olevan 3.2 megapikselin kamera, siis jotain 1500x2000 pikselin luokkaa. Oletko valinnut kamerassa jonkun pienemmän resoluution ja sitten vielä suurentanut kuvaa, vai ensin pienentänyt ja sitten suurentanut, eihän kummassakaan ole mitään järkeä! Ota kamerassa täysi resoluutio käyttöön ja sitten pienennä kuva vaikka puoleen alkuperäisestä, jolloin koko olisi suunnilleen sama, kuin tässä nyt on, mutta laatu varmasti parempi. | ||||
![]() |
15.05.2008 11:59 | Tauno Hermola | ||
Niin, Ateenassahan tosiaan Metro linja 3 ja OSE:n Proastiakos-esikaupunkijunat kulkee osin samolla radoilla (näissä metrovaunuissa on duaalijännite-käyttö), taitaisi olla aika vääntäminen, ennenkuin Helsingin metrovaunut pääsee RHK:n radalle! Voisihan joku Kauklahti-Vuosaari metrolinja olla ihan hyvä ajatus ;) |