![]() |
10.08.2022 08:40 | Hannu Peltola | ||
Hmm, näköjään hatariksi alkavat käydä muistijäljet lähes 40 vuoden takaisista äänikokemuksista! Jäin miettimään Porkkanoiden äänimaailmaa, ääni oli selvästi poikkeava muusta kalustosta ja mm. vaihteiden kytkeytymisen kuuli. Mitenkään erityisen hiljaisena Porkkanat eivät jääneet mieleen, mutta tietysti ne olivat Rantaradalla kulkeneita Deevereitä ja Alsthomeja hiljaisempia. | ||||
![]() |
10.08.2022 02:41 | Timo Salo | ||
"Hieman" näyttää olevan aika miedosti sanottu... ! :-) Kiitos "informatiivisesta" vastakuvasta. Kuva ei valehtele ja HAH!!! | ||||
![]() |
10.08.2022 00:47 | John Lindroth | ||
Hieno Porkkana joulukuva,Juuri niinkuin tekstissäkin sanotaan nuo dieseleiden murahdukset kuuluivat ohiajossa.Mutta tehoja käytettäessä mm Pasilan mäessä kyllä kuului enemmänkin ääntä.Siitä taitaa itselläni olla yksi tallennettu ääni-superkasi otos. | ||||
![]() |
10.08.2022 00:35 | John Lindroth | ||
Hyvä että näitä entisen radan maisemia bongaillaan! | ||||
![]() |
09.08.2022 23:39 | Jyrki Längman | ||
https://vaunut.org/kuva/148718 AP:n työpöytä toiselta asemalta. T.v Minkiö ap |
||||
![]() |
09.08.2022 23:31 | Jorma Toivonen | ||
Hauska nähdä, kuinka kiihkeästi tähän kuvaan reagoidaan? Ei raiteita, ei junaa, kuka on Aapee? Ehkä asiaton kommentti, mutta nykyiseen keskusteluun ehkä liittyvä - - tukkeutunut ilmalämpöpumppu/Mustang. Ent. ammattilaisena tuonkin kuvan sanoman ehkä (?) ymmärrän ja hyväksyn. |
||||
![]() |
09.08.2022 23:27 | Hannu Peltola | ||
Hauska idea Ari-Pekalla vastakuvassa! | ||||
![]() |
09.08.2022 22:47 | Ari-Pekka Lanne | ||
Hessu on asianmukainen heebo. Ja pitkällä putkella luotu perspektiivi hämää tosiaan »hieman»: https://vaunut.org/kuva/156966. | ||||
Kuvasarja: Metro 40 vuotta |
09.08.2022 21:34 | Oula Ahlholm | ||
Luultavasti kolmen vaunuparin juna? | ||||
Kuvasarja: Metro 40 vuotta |
09.08.2022 21:32 | Simo Virtanen | ||
Näin maalaisena ihmettelen, että mikä tässä junassa oli erikoista? Tarra tuulilasissa? | ||||
Kuvasarja: Karkkilan radan nykytilaa |
09.08.2022 21:02 | Tapio Arvola | ||
Mukava kuvasarja. Tässä päästään myös Kytäjän kartanoalueelle. En ole sinne uskaltautunut, mutta nykyinen pyöräilyreitti antaa mahdollisuuden käydä sielläkin. Pyöräilyreittiä perustettaessa moni radanvarren maanomistaja oli hyvin vastahankainen. Sen vuoksi reitti tekee mutkia sivuille, vaikka rata olisi autolla-ajokelpoinen. | ||||
![]() |
09.08.2022 20:44 | Tapio Arvola | ||
Tässä rata ei mennytkään kuvassa näkyvän paikallistien kohdalla, vaan leikkasi nykyisen Hautahuhdantien vähän kuvaajan selän takaa. Tässä näkyvä tie on Hautahuhdantien edeltäjä. Ratapenkka on melko koskematon ja maastoon sukeltaessa se löytyy hyvin. Itsekin tein tässä oivalluksen aikoinaan. Vanhatkartat.fi sivuston linkistä https://vanhatkartat.fi/#15/60.61702/24.39953 päässee tutkimaan asiaa valitsemalla pohjalle vuoden 1957 kartan. | ||||
![]() |
09.08.2022 20:27 | Miro Hagelberg | ||
Mussen keulan hevoslogon päälle myrkynvihreä teippi :D 10 vuotta muuttaa yllättävän paljon, kun esim. tässä ajassa on siirrytty aikakauteen jolloin uusia Mustangeja saa vain sähköisillä voimanlähteillä varustettuna. Tässä sentään perinteinen nestemäisellä polttoaineella toimiva kasi. | ||||
![]() |
09.08.2022 20:20 | Miro Hagelberg | ||
Ilmanlämpöpumput ovat selkeästi keskustelua herättävä aihe. Joku "ilmanlämpöpumpputietäjä" voisi vielä kertoa tuon ilmanlämpöpumpun merkin ja mallin sekä kuvassa näkyvän suodattimen vaihtovälin :D | ||||
![]() |
09.08.2022 20:17 | Miitre Timonen | ||
Jotenkin on jäänyt sellainen muistikuva, että joskus olisi ollut Sr3 + Dv12 siirrossa. | ||||
![]() |
09.08.2022 20:14 | Miitre Timonen | ||
Nyt kun Salon rapukuljetukset eivät enää onnistu Turun kautta, niin alkavatkohan Muhkurin puut kulkea 3515:ssä? Saattaa niistä kyllä erillisen junankin saada, kun ilmeisen aktiivista kuormausta ollut siellä viime aikoina. | ||||
![]() |
09.08.2022 20:13 | Sauli Vähäkoski | ||
Kuvatekstin sanat "ensimmäisiä tai jopa ensimmäinen kerta" sisältää mahdollisuuden, että on ehkä voinut olla muutaman kerran jo aiemminkin. Tai sitten voi olla ensimmäisen kerta. Jos jollain on varmaa tietoa niin kiva jos vastaa. | ||||
Kuvasarja: Karkkilan radan nykytilaa |
09.08.2022 20:10 | Hannu Peltola | ||
Tuo karttalinkki on huisin hyödyllinen! | ||||
![]() |
09.08.2022 20:02 | Hannu Peltola | ||
Tämä kuva taitaa jo olla Vorgin eniten kommentoitu kuva ilmalämpöpumpusta? | ||||
![]() |
09.08.2022 20:01 | Topi Lajunen | ||
"Taidan kommentoida seuraavan kerran taas muutamien vuosien kuluttua". No, menihän siihen melkein 50 minuuttia. :D |
||||
![]() |
09.08.2022 20:01 | Hannu Peltola | ||
Ehkä keulaan pitäisi sommitella ällövihreä tarra??? :-) | ||||
![]() |
09.08.2022 19:59 | Miitre Timonen | ||
Hannun autossa ei ole edes turvateippejä, jotka pilaisivat viikon kuvan :) Tosin eipä ollut 2012 vielä vetureissakaan... | ||||
![]() |
09.08.2022 19:53 | Johannes Tervo | ||
Joo, mua ei ainakaan sun sutos kiinnosta. En vaan ole niistä mitään kitissyt. Tulipahan vasn mieleen kun täällä rutkutettiin yhestä ilmalämpöpumpun kuvasta | ||||
![]() |
09.08.2022 19:52 | Miitre Timonen | ||
Olen muistaakseni nähnyt jonkun kerran aiemmin, mutta ei ole täysin varma tieto. | ||||
![]() |
09.08.2022 19:45 | Jarno Piltti | ||
Mielenkiintoinen tieto tuo porkkanan äänettömyys. | ||||
![]() |
09.08.2022 19:29 | Hannu Peltola | ||
Hyvä Miro, että nostit kuvan esille! Olisin itse tehnyt sen viimeaikaisen keskustelun pohjalta 12.8.2022, kun kuvan ottamisesta tulee kuluneeksi kymmenen vuotta. Rautateiden 150-vuotisjuhlat olivat todella upeat ja tuntuu hassulta, että tästä on tosiaan jo kymmenen vuotta! Musti voi edelleen hyvin, tuossa se pihalla loikoilee kavioitaan ojennellen. Voi tosin olla, että tämä ajokausi jää viimeiseksi minun omistuksessa. | ||||
![]() |
09.08.2022 19:25 | Hannu Peltola | ||
Joo, tein itsekin pientä tilastoa. Olen julkaissut sivustolla 71 kuvaa, jotka eivät suoraan liity rautateihin. Näistä valtaosa on ollut esimerkiksi laajempien kuvasarjojen aloituskuvia tuomaan paikallistunnelmaa. Julkaismistani 3611 kuvasta siis 1,97% on ollut rautatieaiheeseen suoraan liittymättömiä. Ja kyllä, mukana on myös kolme kuvaa Mustangista, pikkuisen alle promille kaikista julkaisemistani kuvista, mutta kuitenkin kuvattuna erilaisilla junakuvaussafareilla. Huomasithan, että olen julkaissut kuvia myös muista vuosien saatossa omistamistani autoista? | ||||
![]() |
09.08.2022 19:05 | Johannes Tervo | ||
Hannu laskee sataan innokkaasti. Mäkin räknäsin tässä nyt että sä olet esitellyt "sun mustangin" kolme kertaa. Onhan se mustangi tietenkin kova juttu kun pn prseensuristimena jotenkin enempi kovempi kuin ilmalämpöpumppu tahi laiva. Muutenhan mua ei asia olis sen enempää kiinnostanut, mutta kun täällä nyt ruvettiin täriseen yhen ilmalämpöpumpun kuvasta. Mutta loppuviimeeks ihan se ja sama. Taidan kommentoida seuraavan kerran taas muutamien vuosien kuluttua | ||||
![]() |
09.08.2022 19:04 | Jimi Lappalainen | ||
Tässä kuvassa näkyy lyhyt, kolmivaunuinen Crotram: https://www.reddit.com/r/Trams/comments/wk45ad/trams_in_zagreb/ | ||||
![]() |
09.08.2022 18:46 | Miro Hagelberg | ||
Viimeaikaisen keskustelun pohjalta ehdotan tätä viikon kuvaksi ;) | ||||
![]() |
09.08.2022 18:39 | John Lindroth | ||
Kuva lieneen Brittiharrastajan ottama ryhmä vieraili Suomessa 5/60. | ||||
![]() |
09.08.2022 18:23 | Juhani Katajisto | ||
Joskus kauan sitten oli ruotsalaisten kanssa keskustelua, kumpi on vahvempi heittin tämä R vai meidan Tr2. Jotkut ruotsalaiset taisivat olla vieraskoreita, kun pitivät Tr2:ta vahvempana. No paperilla laskettuna, kun molemmat maat käyttää vetovoiman laskennassa matalaa 65 %:ia näyttää vetovoima Tr2 17 780 kg ja R 18 800 kg. - Mutta miten lie käytännössä tosipaikan tullen?. Trumppa ainakin näytti monet kerrat kyntensä, kun jäi mäkeen raskaan junan kanssa. "Tanssi" siinä hetken ja jatkoi matkaa. - Ainakin Tr2:t 1317 ja 1318, kun laskivat Sitikkalan mäessä vuonna 1964 1200 tonnin junan kanssa sepeliä, niillä ei ollut vaikeuksia siirtää junaa pikkuhiljaa tarpeen mukaan tässä kuulussa eteläsuomalaisessa rautatiemäessä. |
||||
![]() |
09.08.2022 18:20 | Hannu Peltola | ||
Johannes: Totesin jo aikaisemmin tämän kuvan yhteydessä, että sadasta viimeksi julkaistusta kuvasta kaksi ei suoraan liittynyt rautateihin ja minua ei haittaa ollenkaan, että julkaistujen kuvien joukossa on sopivissa määrin muitakin kuin junakuvia. Täällä on julkaistu mm. luonto-, villieläin-, auto-, helikopteri-, viinatehdas-, laiva- ja koirakuvia osana kuvasarjoja tai osana radan varrella vastaan tulleita mielenkiintoisia asioita. Vähän suhteettomalta tuntuu, että otat silmätikuksi yksittäisen minun julkaiseman Mustang-kuvan. Oletko sattunut huomaamaan, että olen viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaissut myös junakuvia? Juniin liittymättömien kuvien määrä on Vorgissa ollut hyvin maltillinen ja tarvittaessa ylläpito on puuttunut kuviin, jotka eivät enää millään lailla liity rautateihin. | ||||
![]() |
09.08.2022 18:17 | Aku Lehtola | ||
Niin, mutta eri paikasta. | ||||
![]() |
09.08.2022 18:09 | Johannes Tervo | ||
Hra Peltola. Tympii vaan vaan niin tuollanen joutava rutkutus kuvasta jossa on aihettakin kuten nyt tässäkin kehittyvästä konmmentoinnista nähdään. Tämän kuvan rutkutuksesta tuli vaan mieleen nämä sun "mun mustang" kuvat joille en kyllä löytänyt mtn perustetta olla täällä vorkissa. Paitsi yhdelle jossa oli jopa juna mukana kuvassa. | ||||
![]() |
09.08.2022 18:03 | Jimi Lappalainen | ||
Samalta reissulta kuin kuva https://vaunut.org/kuva/156429 | ||||
![]() |
09.08.2022 17:55 | Hannu Peltola | ||
Tässä on linkki valtionhallinnon käyttämään tietoturvallisuuden luokitteluun: https://www.defmin.fi/files/1870/KATAKRI_versio_II.pdf KATAKRI asettaa kriteerit mm. laitetilojen fyysiselle turvallisuudelle ja yhteyksille. Lukumääräisesti suurin osa erilaisista laitetiloista on korkeintaan suojaustaso IV mukaisia ja ne tilat, joissa suojaustaso on esim. I, eivät ole julkisia edes sijainniltaan. | ||||
![]() |
09.08.2022 17:46 | Hannu Peltola | ||
Datamössö syntyy erilaisista antureista, palvelimien lähettämästä datasta ja erilaisesta valvonta/monitorointitiedosta. Esimerkkinä radan varressa oleva "koppi" välittänee tietoa lähialueen opastimista, opastimien mahdollisista virhetilanteista, valvontakamerakuvaa, tietoa akselinlukulaitteista, laakerien kuumakäynti-ilmaisimien dataa sekä tietoa "kopin" itsensä tilasta: lämpötila, kosteus, murtohälyttimet yms. Yhteys sinällään voi olla yksittäinen kuituyhteys tai varmennettu. Ei ole mitään syytä, miksi varmentava yhteys ei toimisi. Senhän takia yhteys varmennetaan, että se toimii! Kaikkia kohteita ei ole mieltä varmentaa, kellään ei riitä rahapussi kaiken varmentamiseen. Jotkin kohteet eivät ole niin kriittisiä, että ne pitäisi varmentaa. Jotkin kohteet taas saattavat olla niin kriittisiä, että ne sijoitetaan maanalle ydinsodan kestävään kalliosuojaan ja yhteydet ovat useampaan kertaan varmennettuja. | ||||
![]() |
09.08.2022 17:37 | Timo Salo | ||
Hannu: Olisi vaan mukava ymmärtää kuinka tuo "datamössö" siirtyy. Ja kiva olisi myös ymmärtää miksi mitään "varmentavaa" yhteyttä ei ole saatu (?) toimimaan. Ei ole kovin vakuuttavaa, että yhden(?) valokaapelin puukottaminen aiheuttaa tuollaisen hässäkän! Turhan "hieno" järjestelmä? | ||||
![]() |
09.08.2022 17:17 | Visa Pöntinen | ||
Näköjään joo | ||||
![]() |
09.08.2022 17:11 | Jimi Lappalainen | ||
Juu, ja niinkuin tuossa vanhassa kuvassa näkyykin, aseman portaat olivat poikittain rataan nähden ja myös pidemmät. | ||||
![]() |
09.08.2022 17:09 | Visa Pöntinen | ||
Okei, tuolla paikalla olevassa Pikkupässi-reitin kyltissä luki että olisivat aseman portaat mutta kyltti on sitten väärässä. | ||||
![]() |
09.08.2022 17:06 | Jimi Lappalainen | ||
...ikuttanut vaunut.orgissa aiemminkin! | ||||
![]() |
09.08.2022 17:06 | Jimi Lappalainen | ||
Hannu; en ole varma oletko tietoinen, mutta Tervohan on va | ||||
![]() |
09.08.2022 17:04 | Jimi Lappalainen | ||
Jos tarkoitat kuvassa https://vaunut.org/kuva/139107 näkyviä ratalinjan suuntaisesti olevia portaita, ne ovat lastauslaiturin portaat, eivät aseman. Ks. https://vaunut.org/kuva/83867 | ||||
![]() |
09.08.2022 16:58 | Teemu Saukkonen | ||
Odottakaapas vain 30 vuotta, niin muuttuukin kuvausreissuun käytetyn auton kuvakin kiinnostavaksi. Nyt 1992 ja sitä ennen otetuissa näkyy kiinnostavia autoja, koska niitä ei enää ole "livenä". | ||||
![]() |
09.08.2022 16:53 | Hannu Peltola | ||
Ei voi kuin ihmetellä maailman menoa... Johannes näkyy tehneen tunnukset Vorgiin 2018 ja ensimmäisen kommentin aiheutti tämä kuva ilmalämpöpumpusta ja kommentissa kritiikki kohdistui tosiaan melkein päivälleen 10 vuotta vanhaan kuvaan. Uudempiakin kuvia riittää kommentoitavaksi ja vuoden 2018 jälkeen Vorgissa on julkaistu aikamoinen määrä myös junakuvia. Timo: yksityiskohtia ratainfran tietoliikenneyhteyksistä toivottavasti kukaan ei julkaise, mutta on aivan selvää, että yhteydet toteutetaan tänäpäivänä ensisijassa kuituyhteyksillä. Jos kohde on kriittinen, varmentavana yhteytenä voi olla esim. radiolinkki tai 4G/5G-modeemi. |
||||
![]() |
09.08.2022 16:35 | Timo Salo | ||
Minä kans, sano pikkusonni: Kuvan pömpeli on laitesuojan ilmastointiin liittyvä lämmönsäätelylaite. Sisällä rakennuksessa on ymmärtääkseni koottu kaikki Siuron elektroninen rautatieinfra ja tämän rakennuksen kautta se liittyy valtakunnanverkkoon? Sen verran olen joskus nähnyt tuonne sisään, että isot akustot on varavoimana ja myös generaattoriliitäntä löytyy. Tuolta se sitten itselleni tuntemattomalla systeemillä (puhelinlinja/radioteitse? Antennit ainakin löytyy kaikista vastaavista rakennuksista) liittyy valtakunnan ohjausverkkoon. Ne "neropattivarkaat" siellä Lempäälässä luulivat varastavansa kuparilinjaa, mutta löysivätkin valokuitua! Huonot markkinahinnat kuiduille? Joku joka oikeasti tuntee tuon reitityksen voisi ehkä kertoa enemmän ja varmasti paikkaansa pitävää tietoa...? Tuli hiukan epälooginen lausekulku, mutta uskon, että ne jotka haluavat ymmärtää, niin.... |
||||
![]() |
09.08.2022 16:32 | Johannes Tervo | ||
Kaikkihan alkoi siittä kun joku rupes rutkuttaan kuvasta aseman paskasta ilmalämpöpumpusta. Enempi siinä on vorkkia kuin jossain hlvtin leikkiautos. Olis ees ollu joku hyötyajoneuvo. Ja Timon laivakuvakin oli mielenkiintoosempi kuin joku "mun mustang" kuva. Ja en ole katteellinen perseensuristimesta ;) | ||||
![]() |
09.08.2022 16:29 | Jimi Lappalainen | ||
Millä mallilla Nihdin silmukkatyömaa on? | ||||
![]() |
09.08.2022 16:27 | Hannu Peltola | ||
Täällä jo syödään poppareita! |