|
|
03.12.2005 19:19 | [Tunnus poistettu] | ||
| Eiku tarkotin että tarttis välillä kaataa noita hirvimiehiä. :p | ||||
|
|
03.12.2005 19:12 | Mikko Mäntymäki | ||
| Joo muutin kuvatekstiä siten että ilmoitin vaan T3130:n veturin tyypin ja numeron. | ||||
|
|
03.12.2005 19:09 | Janne Ridanpää | ||
| Onneksi eivät olleet karhunkaatajia. :) | ||||
|
|
03.12.2005 19:04 | Tapio Muurinen | ||
| Tuosta Petrin kommentista ei oikein selviä, ollaanko samaa vai eri mieltä, että suurimmat pyttyjunat ovat nykyisin reilusti yli 5000 t. | ||||
|
|
03.12.2005 19:04 | Olli Keski-Rahkonen | ||
| Tommi: yleensä vaunun kehyksen jommastakummasta sivupalkista löytyy valmistajalaatta tai -laattoja joihin on merkitty vaunun valmistamis- ja muutosvuodet, numerot ja litterat joilla vaunu on kulkenut. Vaunun alkuperäinen numero löytyy yleensä myöskin meistattuna puskinpalkin päästä. | ||||
|
|
03.12.2005 19:01 | Olli Keski-Rahkonen | ||
| Olen edelleen Teron kanssa samaa mieltä: miten 3023:n kokoonpano liittyy kuvaan jossa on junat 810 ja 3130? En ainakaan näe yhtään Sgm-vaunua kuvassa. | ||||
|
|
03.12.2005 18:55 | Mikko Mäntymäki | ||
| Ajattelin ilmoittaa kuvassa näkyvien junienkokoonpanot, Tuo VT/VK merkintä tarkoittaa että jos vaunu on tyhjä niin "KULA" merkintä on VT ja jos vaunu on kuormassa niin VK eli vaunuon kuormassa. Lempäälässä Klo.10-11 on varsinainen juna suma junat, IC168, T3130, IC 810, T3023, P 809, IC 91, T 3512 ja S 59. | ||||
|
|
03.12.2005 18:52 | Hannu Montonen | ||
| XOek 070101 v.1984 ex. Oe 71930 v.1970 ex. Eik 22342 v.1954 ex. Ei 22176 v.1938 | ||||
|
|
03.12.2005 18:49 | Sakari Kestinen | ||
| Kattelinkin että litterahirviö on tullut Gfotin tilalle. Onneks on kuvaa vielä tuosta alkuperäisellä paikallaan :) | ||||
|
|
03.12.2005 18:47 | Tapio Muurinen | ||
| Resiinassa 4/2001 oli hyvä kertomus "Kannonkoski vaikeni", tosin vähän myöhässä (sehän vaikeni jo 31.5.1985). | ||||
|
|
03.12.2005 18:44 | Mikko Mäntymäki | ||
| Tuohon itäisen raiteen puolelle voisi kuvitella Dr13:n pysähtyneenä sillalle ja siittä kuva. Ei voisi olla kauniinpaa näkyä. Muistan kuin pyöräilin tuota kävelytietä ja Dr13-vetoinen pikuri ylitti siltaa mukava jytinä sen jälkeen veturin päämoottorien kierrokset nousivat ja hetken kuluttua meni kentänheikennys päällä. Kaipaan sitä äänimaailmaa vielä pitkään... "Mutta Wanhat hyvät ajat eivät perkele enää koskaa palaa". | ||||
|
|
03.12.2005 18:39 | Tero Korkeakoski | ||
| Mites toi T3023:n kokoonpano liittyy tähän kuvaan? | ||||
|
|
03.12.2005 18:38 | Teemu Lokka | ||
| Kääk... nyt mun vakio kahvila on täällä ... Onneksi itse en ole kuvassa :D | ||||
|
|
03.12.2005 18:37 | Tapio Muurinen | ||
| Aivan oikein. Se väli lopetettiin viimeisenä. Edellinen karsinta oli -78, jolloin Saarijärven henkilöliikenne lakkasi. Tuo 1968 tarkoitti siis läpikulkua, eli Saarijärven - Haapajärven väliä. | ||||
|
|
03.12.2005 18:33 | Tero Korkeakoski | ||
| Hangon radalta | ||||
|
|
03.12.2005 18:30 | Sakari Kestinen | ||
| Sepä se. | ||||
|
|
03.12.2005 18:26 | Sakari Kestinen | ||
| Muistan lapsuuden junamatkan tätä siltaa pitkin. Aina merkki siitä että koti lähestyy. | ||||
|
|
03.12.2005 18:25 | Sakari Kestinen | ||
| Asjanmukainen ristikkopalkkimikäliesilta :) | ||||
|
|
03.12.2005 18:23 | [Tunnus poistettu] | ||
| Juu!!! Hirvimieheen kanssa kaatolupa. | ||||
|
|
03.12.2005 18:14 | Jaakko Hujanen | ||
| Onkos muuten uusissa Rovaniemi-Helsinki -reitille suunnitelluissa makuuvaunuissa invapalveluja? | ||||
|
|
03.12.2005 18:11 | Jaakko Hujanen | ||
| Kovasti on keskustelua yöjunista Hesarissa. Ei noita CEmt-vaunuja pitäisi romuttaa vaan etsiä joku ns. yksityinen liikenteenharjoittaja niille. nyyh... ikävä tulee. http://www.helsinginsanomat.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=11925&tstart=40 |
||||
|
|
03.12.2005 17:46 | Mikko Mäntymäki | ||
| Anteeksi, tuli pieni näppäily virhe. | ||||
|
|
03.12.2005 17:44 | Lari Åhman | ||
| Kyllä tuo enemmän 2562:elta näyttää. Senhän tunnistaa täysin jo valonheittimien sijainnista... :-) | ||||
|
|
03.12.2005 16:55 | Simo Toikkanen | ||
| Vaunun alkuperäinen littera oli Omu. VR valmisti näitä vaunuja kolme prototyyppiyksilöä vuonna 1969, kun se halusi päästä eroon omasta mielestään monimutkaisista Ome-malmivaunuista. Asiakkaat olivat kuitenkin eri mieltä. Ome-vaunuja liikkuu rataverkolla yhä, vaikka niiden konstruktio onkin vuodelta 1961. | ||||
|
|
03.12.2005 16:54 | Topi Lajunen | ||
| Jossainpäin Kouvolasta etelään. | ||||
|
|
03.12.2005 16:53 | Ari Palin | ||
| Jyväskylän ja Äänekosken välillä henkilöliikenne jatkui 1980-luvulle saakka. Olisiko ollut vuosi 1987, jolloin liikenne kyseisellä välillä päättyi? | ||||
|
|
03.12.2005 16:48 | Ari Palin | ||
| Vielä täsmällisempi selitys voisi olla "2-kerroksisen avoyläkertaisen autojenkuljetusvaunun 2-kerroksinen kuormausvaunu". :) | ||||
|
|
03.12.2005 16:44 | Tapio Muurinen | ||
| Kaikki eivät ehkä tiedä, missä on Aittojärvi. Sehän on Iisalmen - Haapajärven osuudella, noin 12 km Kiuruvedeltä Pyhäsalmen suuntaan. | ||||
|
|
03.12.2005 16:35 | Tapio Muurinen | ||
| Radan profiili on hyvin vaihteleva. Kun pohjoiseta tullaan etelään, niin rata nousee lähes 100 m. Korkeimmat paikat ovat Saarijärven pohjoispuolella, missä korkeus on yli 200 m mpy. Pisimmät 10 promillen nousut ovat 5 km pituisia. Läpiajettavaa liikennettä ei ole, mutta kumpaankin suuntaan se on tärkeä puunkuljetusreitti. | ||||
|
|
03.12.2005 16:31 | Tapio Muurinen | ||
| Tämä Suomen "vararata" Pohjanmaanradan ja Savonradan välissä rakennettiin vähitellen osuus kerrallaan. Läpiajettavaksi se valmistui vasta 1962. 1960-luvulla radalla oli 3 edestakaista Lättävuoroa Jy-Hpj, ja molemmissa päissä lyhyempiä vuoroja. Henkilöliikenne loppui jo 1968. | ||||
|
|
03.12.2005 16:22 | Ari Palin | ||
| Hieno tunnelma tässä kuvassa! | ||||
|
|
03.12.2005 16:22 | Jorma Rauhala | ||
| SAT-vaunulla 169 (vm. 1941) tehtiin toukokuussa 1977 tosiaankin ajelu mm. Pasilan asemalle. | ||||
|
|
03.12.2005 16:21 | Tapio Muurinen | ||
| Kun laitoin nämä kuvat näytille, ihastuin oikeastaan itsekin hieman aikaansaannoksestani ja tietynlaisen tunteen vallassa kirjoitin tuon ensimmäisen milipiteeni. Toivottavasti sitä ei kukaan halunnut ymmärtää politikoinniksi. Sikäli kyllä, että pidän rautateiden monimuotoisuudesta, sekä yritän katsella ja kuuntelen maailmaa avoimesti. Latasin tähän niitä muistoja, joita tuolla reissullani, erään toisen matkan kylkiäisenä, korpiradan varressa myöhäisenä elokuun iltana kuulin ja näin. | ||||
|
|
03.12.2005 16:19 | Jorma Rauhala | ||
| Liittymättä mihinkään. Pylväässä lukee Bingo! | ||||
|
|
03.12.2005 15:38 | Jonne Reitti | ||
| Veikkaampa että vangit vaihtaisivat oikeen mielellään itse junaa ;) | ||||
|
|
03.12.2005 15:28 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Tunnelmallinen kuvanelikko! Hienoja, surumielistä kaihoa herättäviä kuvia, mutta myös mukavia k/m-ielikuvia. | ||||
|
|
03.12.2005 15:14 | Lari Åhman | ||
| Paheksuminen täysin joo... :-) | ||||
|
|
03.12.2005 15:11 | Lari Åhman | ||
| Asijallista! Mutta luulisin junan numeron olevan H59x riippuen siitä, mistä on tulossa. Jos Ilmistä, se on 593. | ||||
|
|
03.12.2005 15:09 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Mahtava kuva! | ||||
|
|
03.12.2005 14:58 | Joni Kontio | ||
| Hienoa nähdä tutulta rataosalta kuvia 20 vuoden takaa... | ||||
|
|
03.12.2005 14:58 | Ari Palin | ||
| Vangit saavat tältä osin parempaa palvelua kuin muut matkustajat. Muista matkustajista poiketen heidänhän ei tarvitse vaihtaa junaa päästäkseen Iisalmesta eteenpäin! :-) | ||||
|
|
03.12.2005 14:52 | Ari Palin | ||
| Tämän kuvan ottamista edeltävänä kesänä kävin tämän paikan lähellä syntymässä. :D | ||||
|
|
03.12.2005 14:48 | Ari Palin | ||
| Olikos tälle uudisradalle vuotta myöhemmin SRS:n ajelu? Olen muistaakseni jossain nähnyt kuvan siitä. | ||||
|
|
03.12.2005 14:46 | Eija Mari | ||
| Eipä kiittämistä! | ||||
|
|
03.12.2005 14:45 | Ari Palin | ||
| Kiitokset näistä hienoista kuvista! Onko Dr13-vetoinen juna menossa Lahden suuntaan? Entä mikäs tuo kallio tuolla radan takana on? | ||||
|
|
03.12.2005 14:33 | Ari Palin | ||
| Kiitokset tiedosta. | ||||
|
|
03.12.2005 14:31 | Ari Palin | ||
| Täytyykin heti korjata itseäni. Nimessä "Tartu" t-kirjainhan nimenomaan EI ole kahden vokaalin välissä, mutta kahdentuu äännettäessä silti. :) | ||||
|
|
03.12.2005 14:30 | Ari Palin | ||
| Tuon itse asiassa jo tiesinkin. Tosin olen kuullut, että vain kahden vokaalin välissä oleva k, p tai t kahdentuisi äännettäessä, esim. Tartu (-> Tarttu), mutta tiedä sitten. Toinen juttu on sitten se, miksi kirjoitusasun pitää ulkomaan paikannimessä muuttua vastaamaan paikallista ääntämistä. Emmehän mekään kirjoita "Böörminghäm" (Birmingham) tai "Manhaim" (Mannheim). :) Toisaalta kirjoitamme kuitenkin "Rooma" eli aivan kuten se italiaksi äännetään. No, tämä menee kyllä nyt vähän ohi kuvan aiheesta... | ||||
|
|
03.12.2005 14:26 | Tapio Muurinen | ||
| Sanoisinko, sekä että. Asteikko on laaja, jos itseään voi arvostella. | ||||
|
|
03.12.2005 14:25 | Topi Lajunen | ||
| Muovisuppo. | ||||
|
|
03.12.2005 14:23 | Eija Mari | ||
| Taidatpa, Tapio, olla jonkin asteinen romantikko. Mun mielestä vaan plussaa ihmisessä ;) | ||||