|
|
19.10.2005 18:54 | Lari Nylund | ||
| Yksi opastin on ensimmäisen nousun jälkeen pohjoisessa kaarteessa ennen ensimmäistä laskua, toinen on muistaakseni tunnelissa ennen pääteasemalle saapumista. JKV ei ole käytössä;) | ||||
|
|
19.10.2005 18:52 | Lari Nylund | ||
| Erittäin asiallinen kuva. Pieni nippelitieto, että Linnanmäen vuoristoradan jarrumiehillä on tarkka arvojärjestys työvuosien mukaan. Jarrumies järjestysnumero 2 eli toiseksi kokenein, Ville, on ammatiltaan konduktööri. | ||||
|
|
19.10.2005 18:50 | Antero Nieminen | ||
| Konnari Kaarikivi kuvassa,Vaikka valpas hauskasti rintapielessä lukeekin... | ||||
|
|
19.10.2005 18:47 | Lari Nylund | ||
| "Junilla on kiire, mulla ei..." | ||||
|
|
19.10.2005 18:46 | Lari Nylund | ||
| Saisiko olla salmiakkia? Jännitys tiivistyy, että milloin nuo poistuvat tolpista? | ||||
|
|
19.10.2005 18:45 | Lari Nylund | ||
| Ysihän tämä on. | ||||
|
|
19.10.2005 18:42 | Lari Nylund | ||
| Jos oikein muistan makuupaikkoja 38 henkilölle. | ||||
|
|
19.10.2005 18:41 | Lari Nylund | ||
| Kaima, mikäs tuossa rungossa on väärin? | ||||
|
|
19.10.2005 18:34 | Lari Nylund | ||
| Loistavaa toimintaa jälleen Iisalmen kirjeenvaihtajalta, kiitos kuvista. Näin se homma toimii. Vaunut.org - aikaansa edellä. | ||||
|
|
19.10.2005 18:24 | Arto Papunen | ||
| Kuinkas paljon tässä oli makuupaikkoja verrattuna CEmt:eihin? | ||||
|
|
19.10.2005 18:05 | Lasse Härkönen | ||
| Matkustajapaikkojen määrä on makuuvaunussa päivävaunua pienempi. Lisäksi matkustajien vaihtuvuus väliasemilla on vähäistä. Näin ollen yhdenkin oviparin pitäisi riittää. Nykyisinkin es. Tolstoi-junassa käytetään Suomen puolella vain toista oviparia ja hyvinhän nuo matkustajat näyttävät Tolstoihinkin pääsevän. | ||||
|
|
19.10.2005 17:18 | Pompo Stenberg | ||
| Larin seuraavasta kuvasta voi todeta, että vaunun toinen puoli on kuin tämä kääntäen: yläkerrassa pienet (hyttien) ja ala/välikerrassa isot (käytävän) ikkunat. | ||||
|
|
19.10.2005 17:03 | Tommi K Hakala | ||
| Muistelisin täällä sivustolla olleen kerran kuvia jostain ruohottuneesta satamaraiteista->niillä oli Om-vaunuja muistini mukaan... | ||||
|
|
19.10.2005 16:54 | Tunnus poistettu | ||
| Pieksämäki. | ||||
|
|
19.10.2005 16:51 | Lari Åhman | ||
| Kiittoos... :) | ||||
|
|
19.10.2005 16:36 | Jussi Kortman | ||
| Kyseessä on kyllä Museojuna ja virroitin ei taida olla ylhäällä. Kyseisenä päivänä sattui olemaan tuuria kun ajoivat tämän ulos hallista joitakin kuvauksia varten. | ||||
|
|
19.10.2005 16:17 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Alaratapiha. | ||||
|
|
19.10.2005 16:02 | Lari Åhman | ||
| Tämän kuvan https://vaunut.org/kuvasivu.php/16084.html kommenteista sen sain tietää, ja eräältä suorittajalta kysyin, mihin aikaan se on tulossa :) | ||||
|
|
19.10.2005 15:50 | Ville Saarelainen | ||
| Tämä on kai sitä nykyaikaa, kun vaunun kyljessä ei voi selvästi lukea "MAKUUVAUNU" kuten sinisissä. | ||||
|
|
19.10.2005 15:44 | Arto Papunen | ||
| Tiesitkö Lari tämän Edm ilmestymisestä vai ihan sattumalta bongasit? | ||||
|
|
19.10.2005 15:12 | Jukka-Pekka Manninen | ||
| Jos nyt noita pikku täpliä oikein tulkitsen, niin näyttäisi joka hytissä olevan oma hätäpoistumistie. Edellyttäen tietysti, että hädänalaiset matkustajat ymmärtävät niitä käyttää, ikkunan takana on avointa tilaa (eikä esim. ratapenkkaa) eivätkä edelliset matkustajat ole vieneet vasaraa matkamuistoksi. | ||||
|
|
19.10.2005 14:51 | Lari Åhman | ||
| Siitä on alussa pölkkyjä ja kiskoakin jäljellä, mutta suurin osa siitä on taydellisesti hävitetty. Esimerkiksi tuolla satamassa siitä on tuskin mitään jäljellä. | ||||
|
|
19.10.2005 14:49 | Tapio Muurinen | ||
| Jos löydätte Resiinan 1/2004, niin näette samasta kohdasta otetun kuva, jossa "Motti" saapuu Haminaan kevättalvella 1968. | ||||
|
|
19.10.2005 14:42 | Tapio Muurinen | ||
| Ompa maisema muuttunut. Se on Klemola, joka siirrettiin Metsäkylän oikaisun yhteydessä tähän v.-62. Oikaisu liittyi näillä paikkeilla vanhaan rataan. Metsäkylän oikaisut sepelöitiin. Ajatella, tästä on jyrännyt raskas satamaliikenne v:een 1984 ja henkilöjunat v:een 1968 saakka. Vieläköhän tuossa on vanha betonisilta eteläpuolella. | ||||
|
|
19.10.2005 14:38 | Juha Kutvonen | ||
| Minäkin olen käynyt vain kerran - heinäkuussa 1985, siis ennen kuin se perustettiin :D | ||||
|
|
19.10.2005 14:31 | Juha Kutvonen | ||
| Dm10:ssä kuljettajarahastus toimi. Tässä sitä ei voi ajatellakaan. | ||||
|
|
19.10.2005 14:28 | Juha Kutvonen | ||
| On se ruma! Vinoraidan olisi voinut laittaa toiseen päätyyn jotta ovi erottuisi paremmin. Reittinäyttöä ei ole lupauksista huolimatta saatu suuremmaksi kuin Ed/Sm3/Sm4-kalustossa ja se on omituisen korkealla. Ovien vähäisyys aiheuttaa ruuhkaa eteisiin ja hidastaa junan kulkua ja mahdollisessa hätäpoistumistilanteessa tulee ainokaisille oville tungosta. | ||||
|
|
19.10.2005 14:13 | Otto Vesterinen | ||
| On saatu enemmän hyttejä, kun on jätetty toinen eteinen pois, mutta kyllä tuon toisen vinoraidan olisi silti voinut maalata. Vai onko tässä nyt taustalla sellainen ajatus, että makuuvaunun tunnistaa jo kauempaa? | ||||
|
|
19.10.2005 14:03 | Pauli Kyllönen | ||
| tuo näyttää aika alastomalta ilman toista oviparia ja vinoraitaa seo mun mielipide :( | ||||
|
|
19.10.2005 13:44 | Arto Niiranen | ||
| Onko tuosta satamaradasta muuten enää pölkkyäkään jäljellä? Viimeksi kun kävin vuosia sitten Iisalmessa oli ainakin aseman lähellä joku pusikoitunut pätkä jäljellä. | ||||
|
|
19.10.2005 13:35 | Olli Keski-Rahkonen | ||
| Yksi Om kökötti Lahdessa muistakseni Mukkulan radan sivuraiteella vielä ainakin pari vuotta sitten. Vaunussahan on hieman perus K14:aa alkukantaisemmat telit (K13?) ja tosiaan vain kolme kuuppaa. Yritän löytää kuvan illemmalla. | ||||
|
|
19.10.2005 13:16 | Joona Kärkkäinen | ||
| Nyt se on sitten tämäkin kuvana, Hieno on muttei voita CEmt:ejä. | ||||
|
|
19.10.2005 13:12 | Petri Liedes | ||
| Makuuvauinuille tyypillisesti toinen puoli on varmaan aika eri näköinen, eli haastetaampa porukka vielä kuvaamaan sekin mitä pikimmiten. =) | ||||
|
|
19.10.2005 12:54 | Arto Papunen | ||
| Jos nyt kuljettajarahastusta olisi paremmin mietitty niin olis ne ovet voineet sijoittaa päihin kuten Dm11:ssä | ||||
|
|
19.10.2005 12:33 | Jouni Hytönen | ||
| Heh, enpä ole minäkään. Tunnustus #423. :) | ||||
|
|
19.10.2005 12:27 | Jouni Hytönen | ||
| Prkl, täytyy laittaa tehtaalle takaisin. Arska hei, kerkeetkö rälläköidä tohon vaunuun toisen oviaukon, kun unohdettiin se laittaa. Laita siihen sitten joku muovi päälle, kun ei ole niitä ovia yhtään varastossa. Kai se nyt sen aikaa menee, että saadaan niitä ovia. :D | ||||
|
|
19.10.2005 12:23 | Petri Liedes | ||
| Jees, kiitokset Larille tästä kuvasta. Nyt on sitte tämäki nähty. On n e ä mmä toinen ovi ja vinoraita unohtunu tuosta vaunusta kokonaan. ;) Ja ensimmäinenki ovi on vähä hassusti maalattu. No, ompahan edes hieman vaihtelua vaunujen maalauksissa. | ||||
|
|
19.10.2005 11:56 | Marko Anttila | ||
| Ai jai Perttu, et ole siis käynyt Veturimuseossa! Kipinkapin ensi kesänä pistäytymään. | ||||
|
|
19.10.2005 11:55 | Tero Korkeakoski | ||
| Onkos siitä Om -vaunusta kuvaa jossain? | ||||
|
|
19.10.2005 11:50 | Perttu Karttunen | ||
| Jotenki tuo ruotsennpos vaunun kyljessä on hupaisa, vaikkakin se on oikein kirjoitettu | ||||
|
|
19.10.2005 11:50 | Perttu Karttunen | ||
| Vaikkei taitoa ole malleja rakentaa niin on nämä siltikin silmää miellyttäviä kuvia. Kannattaa muuten oikeasti hommata Keräsen kirja Rautatien arkea :)) Siinä vallan mahtavia kuvia kanssa. | ||||
|
|
19.10.2005 11:47 | Topi Lajunen | ||
| Ainakin muutama vuosi sitten opastimet oli käytössä. | ||||
|
|
19.10.2005 11:46 | Perttu Karttunen | ||
| Kiitosa Jormalle taas kerran, näistä oli jonkunmoinen haju etä tällaisia olisi olemassa mutta nyt ne on nähtykin. Outokummun kaivosmuseolla oli aikanaan Pedershaab - veturi, mutta sieltä on rautatiekalustoa kadonnut tuhoton määrä, joskus vetureita oli yli 30, nyt ei ole enää kuin 7, joista yksi ajokunnossa, ja toinen lähtee kunnostukseen talvella... | ||||
|
|
19.10.2005 11:45 | Topi Lajunen | ||
| Virroitin ylhäällä vai alhaalla? :) | ||||
|
|
19.10.2005 11:34 | Marko Anttila | ||
| Mutta ei Valtionrautateillä liikennepaikan nimenä. | ||||
|
|
19.10.2005 10:25 | Simo Toikkanen | ||
| Marsu-nimitys Sr2-sarjan sähköveturille on tullut yksinkertaisesti siitä, että veturin muoto muistuttaa marsua. Muistaakseni eräässä Resiinassa on Tasoristeys-palstalla vertailukuvakin :) | ||||
|
|
19.10.2005 08:38 | Jorma Rauhala | ||
| Museojuna? | ||||
|
|
19.10.2005 08:36 | Jorma Rauhala | ||
| Kuvausajankohtana radalla liikennöitiin näköhavaintoon perustuen, mutta alunperin radalla on ollut suojastus. Jokaisella ylätasanteella oli opastinvalot. Junanhan saa aina pysähtymään ylätasanteelle ja sieltä pysäyksestä kulkemaan alas ja nousemaan seuraavalle alemmalla olevalle tasanteelle. Nykyopastintilanteesta ei minulla ole varmuutta. | ||||
|
|
19.10.2005 08:28 | Jukka-Pekka Manninen | ||
| Niin samannäköiset, mutta kuitenkin aivan erinäköiset... Silmiä hämäävä pari. | ||||
|
|
19.10.2005 08:22 | Juha Vuorinen | ||
| Vankan ja ratikan kuljettajarahastukset ovat käytännön tasolla aivan erilaiset. Vankassa pitää asiakkaiden tulla keskeltä sisään ja ahtautua pieneen etuosastoon jonottamaan. Siellä sitten istuu joka penkillä väkeä ja käytävässä on tilaa vain yhteen suuntaan. Ahdasta tulee. Sitten kun vaunuja laitetaan kaksi tai kolme samaan junaan niin ei taida Hilda 72v osata nousta oikeaan vaunuun lippua ostamaan. Entä kuka istuu niissä kahdessa peräpään vaunussa, kun junan reiti toisessa päätepisteessä on lipunmyynti ja kaikki välin 4-6 asemaa ovat "kylmiä". Jokaisen täytyy ahtautua sinne 1. vaunuun. Muuttuu jäniksenä matkustaminen erittäin helpoksi. Ei niitä RHK:n tarkastajia joka junaan riitä -varsinkaan sinne kiskobussiperiferiaan. | ||||
|
|
19.10.2005 07:46 | Jussi Kortman | ||
| Joo oishan sitä voinnu vähän fiksata tota kuvaa. | ||||