![]() |
19.03.2005 10:41 | Juho Haapala | ||
Joo koululle on tuli viime syksynä Actros 2632 koukkuauto.Läpivetävä teli ja se prkleen luistonesto on joillaki jättäny mäkeen mutta muuten ihan kelvollinen ajaa.Nii ja Telligent ampuu saksalaista sarjatulta. | ||||
![]() |
19.03.2005 10:39 | Sami Hovi | ||
Ei, vaan kuvaajan kulkupeli oli toki juna! Aikataulu mahdollisti sopivan 18 minuutin jäähyväistuokion Huikossa ennen lakkautusta. | ||||
![]() |
19.03.2005 10:27 | Perttu Karttunen | ||
hupsistakeikkaa, Jyrkitervonismia ei selätä mikään! siis. Kerran talvella itse pyröräilin tietä joka kulkee aivan radan suuntasesti, pyörätie päättyy T - risteykseen ja siinä on tasoristeys... Enivei seläntakaa alkoi kuulumaan lähestyvän Deeverin ääni ja aloin vinhaa vauhtia polkemaan kohti tasoristeystä joka sijaitsi n. puolen kilsan päässä. Juna kuitenki saavurtti mintut ja käänsin pääni sivulle ja kattomaan vetureiden numeroa. Eihän siinä enää sitte tullut oleelliseen kiinnitettyä huomiota kunnes huomasin että pyörä tökkäsi johonkn ja tein mattinykäset pyörän satulasta ja mätkähdin mahalleni lumihankeen... Ainoo harmitus tapauksesas oli että kokoonpanon päänuppiin painaminen meni sekasi :P | ||||
![]() |
19.03.2005 10:24 | Perttu Karttunen | ||
Kuvaajan kulkupelikös tuolla nojailee boksia vasten... Kerran talvella itse pyöräilin tietä joka kulkee aivan ra | ||||
![]() |
19.03.2005 10:17 | Lari Åhman | ||
Uusimman Veturimies-lehden mukaan syyskuussa tulee toinen, lokakuussa kaksi, marraskuussa kaksi, joulukuussa kolme ja niin edelleen. Näin koko sarjan pitäisi olla Suomessa maaliskuussa 2006. | ||||
![]() |
19.03.2005 10:13 | Lari Åhman | ||
Vanaja: ei tullu, mutta sen tutun edellisessä työpaikassa oli Actros 3353, joka oli kyllä hurja vetämään. | ||||
![]() |
19.03.2005 10:09 | Niila Heikkilä | ||
Toki tuo tasoristeys edelleen on olemassa. Nimihaku (tasoristeys.fi) tarjoaa aika hanakasti eioota, jos koettaa etsiä sitä tien nimellä eikä ole aivan varma laitoksen sijainnista. Tässäkin tapauksessa laitoksen nimi on Särkkä, kilometrillä 389+922. Yksi kuva on tullut tuosta täräytettyä: http://tinyurl.com/6atec | ||||
![]() |
19.03.2005 10:09 | Otto Vesterinen | ||
Ainakin Dm7 4142:ssa on muistaakseni etupään ohjaamossa 110 saakka näyttävä mittari ja takaapään ohjaamossa 150 km/h versio. Eli toisen täytyy olla jälkeenpäin asennettu (ja olettaisin, että se on se enemmän näyttävä). Kyseinen yksikköhän on 50-luvulta, joten voi olla, että uudempiin lättiin olisi laitettu jo alunperin nuo "suurnopeusmittarit". | ||||
![]() |
19.03.2005 10:06 | Perttu Karttunen | ||
Outokummun Kaivoksillahan oli aikoinaan massiivinen ilmarata, Kumpu B:ltä Wanhan Kaivoksen nostotornille... Tänne piti tulla _pitkä_ ilmarata, johon ehdittiin hommata jo välineitäkin, Pitkälahden satamasta Kaivokselle, jolloin sille olisi kertynyt mittaa noin 11km, mutta se korvattiin kapearaiteisella radalla. Myös Mökkivaaraan oli ilmarata ja tämän ilmaradan jäänteinä on vielä muutama betoninen pylväs. | ||||
![]() |
19.03.2005 02:00 | Ilari Eskelinen | ||
Myös Kajaanissa Kajaani Oy:llä (nyk. UPM-kymmene Oyj) oli ilmarata Kajaaninjoen yli Suvantolasta Tihisenniemelle. Tod. näk. 70-luvulla purettiin kyseinen melko massiivinen järjestelmä. | ||||
![]() |
19.03.2005 00:50 | Antti Busk | ||
Mikäs letku tuonne pyörän navalle menee? | ||||
![]() |
18.03.2005 23:43 | Ville Saarelainen | ||
Hieno kuva, ja on varmasti ollut myös jalkaanmenevät äänet! Olisi asjallista saada tuollainen tilanne talteen videokameralla ja kunnon stereomikillä. Seepra linjalla ei ole niitä tavallisimpia näkyjä. | ||||
![]() |
18.03.2005 23:18 | [Tunnus poistettu] | ||
Tosiaankin, hieno kuva. Tällä on paljonkin (yhtä) hienoja kuvia. Olisi kiva lukea kuvaajien omat kommentit kuvistaan, millaisen työn takana joku otos on ollut. Rämmitty hangessa, suossa tai metsässä kilometritolkulla. Odotettu junaa tunteja, palellen kallioleikkauksella. Vai onko se ollut ihan minuutin juttu. Kertokaa, kuvaajat, kertokaa. | ||||
![]() |
18.03.2005 22:33 | Jorma Rauhala | ||
Kyllä nämä yökuvat ovat sitten hienoaja! On kuin päivällä otettu, PAITSI että taivaalla loistavat tähdet! Itse joskus kokeilin niin että kävelin irtosalamalla antamassa valoruiskauksia siellä täällä kuva-alalla harkittuihin kohtiin. Melkeinpä kahvitkin join, ennen kuin kävin sulkemassa sulkimen. Ei ollut kyllä kuutamoa silloin. Kuutamoa täytyykin kokeilla, on tämä sen verran sykähdyttävää! | ||||
![]() |
18.03.2005 21:58 | Jorma Rauhala | ||
Sr2-juna "höyryää" vauhdikkaasti kohti etelän aurinkoa. Hieno laukaus! Sopii höyryromantikoillekin, jos sellaisia olisi. | ||||
![]() |
18.03.2005 21:53 | Jaakko Hujanen | ||
Hieno tunnelmakuva! | ||||
![]() |
18.03.2005 21:51 | Anssi Manninen | ||
Ohhoh! On kertakaikkiaan komea!! Wau! | ||||
![]() |
18.03.2005 21:51 | Marko Tuominen | ||
No jopas on erittäinkin asjallinen kuva! Hienoa! | ||||
![]() |
18.03.2005 21:43 | Pasi Seppälä | ||
Ei tullut vaunujen numeroita kirjattua. Mutta kuvasin junaa vielä Kouvolassa ja ainakin osa kiskovaunuista lähti vielä samana iltapäivänä dieselveturin vetämänä etelän(Kotkan) suuntaan. | ||||
![]() |
18.03.2005 21:38 | Jaakko Hujanen | ||
Joo. Jormuanlahdella oli vielä 90-luvulla kiskot järvessä. Joku Tv1 tai siihen suuntaan tyyppiä oleva veturi ajeli tätä rataa. Sen verran vihjaan... että tämän radan Jormuan lahden pääty oli hyvä kalastuspaikka. | ||||
![]() |
18.03.2005 21:10 | Perttu Karttunen | ||
Ettei vaan olis vaunut tulossa Sysmäjärvelle, ja sieltä kiskot jakoon Luikonlahden baanalle... Otitko vaunujen numeroita ylös? (Ääk, alan kuulostamaan Sr1/Analt :P) Mutta pitää ensiviikolla käydä seurailemassa tilannetta tuossa kolmen kilometrin päässä, Kaipiaisista ne kiskot luultavasti tulee ja vaunut näyttää niin tutuilta :) | ||||
![]() |
18.03.2005 20:40 | Jorma Rauhala | ||
Resiinassa 5/87 on juttua tuosta radasta, saattaa olla vielä myynnissä. Itse olen siellä käynyt vain kerran keväällä 1976 ja otin silloin joitakin m/v-kuvia, liikenne oli silloin talviseisokissa. Rautatiellähän oli liikennettä vain uittojen aikaan ja se oli ns. rautakanava, vaikkei sellaisella nimellä tuolla kulkenutkaan. Liikenteessä oli yhtäaikaa kolme junarunkoa (6 vaunua), päätien pituus oli 5,3 km. Kaksiraiteinen veturitallikin oli. Yhdysraide oli vuoteen 1972 saakka Kuluntalahden asemalta tälle radalle. Kuluntalahdessa (Nuasjärvi) oli iso nippunosturi ja Jormualla ajettiin juna järveen. | ||||
![]() |
18.03.2005 20:37 | Arto Papunen | ||
Älä sitten menetä hermojas heti. Se on aika buginen. | ||||
![]() |
18.03.2005 20:25 | Tommi K Hakala | ||
Kävin tänään hakemassa tuon pelin,on varmasti hetkeksi opiskelua kunnes oppii metkut...latasin nuo suomikalusteetkin jo mutten vielä saanut pelaamaan.Lisäksi vuodenvanha kone kaatuilee ihan hämärästi välillä.No,eiköhän tämä tästä,hienon oloinen systeemi. | ||||
![]() |
18.03.2005 20:09 | Juho Haapala | ||
Tästä ei ole montaa kuvaa Oulun eteläpuolelta. | ||||
![]() |
18.03.2005 20:02 | Mauri Lagerstedt | ||
Tuolle lämpömittarille on näemmä tehty jonkinlainen asennuslevy, joten se ei liene alkuperäinen. | ||||
![]() |
18.03.2005 20:01 | Olavi Huotari | ||
Onkohan uittoyhdistyksen liikenteestä kuvia? | ||||
![]() |
18.03.2005 19:36 | Mikko Mäntymäki | ||
Onko kukaan kuvannut kyseisen vaunutyypin jarrulajiasetinta sieltä pitäisi löytyä vaunun jarrupaino tiedot? | ||||
![]() |
18.03.2005 19:25 | Jorma Rauhala | ||
150 km/h ! (En heti kiinnittänyt edes huomiota.) Ei ole kyllä alkuperäinen. | ||||
![]() |
18.03.2005 19:13 | Arto Papunen | ||
Tais olla sama Tka tänäänkin asemalla. Nro oli 563. | ||||
![]() |
18.03.2005 18:25 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Höh, epäreilua. ;) Paljonkohan se hinta mahtaisi olla? Ja onkohan ne laatat kiinni vielä siinä veturissa? :) | ||||
![]() |
18.03.2005 18:25 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Lätissähän oli kahdenlaisia mittaritauluja: näissä uudemmissa on neljä mittaria, vanhemmissa vain kolme. Kuvan kojetaulua ja lätän ohjaamon tehdaskuvaa vertailemalla sanoisin että ainakin kolme oikeanpuollimaista mittaria ovat alkuperäisiä. Lämpömittarin malli poikkeaa muista mittareista joten se on ehkä vaihdettu joskus tai osa Lättähatuista on varustettu erimallisella lämpömittarilla. | ||||
![]() |
18.03.2005 18:15 | Otto Vesterinen | ||
...joten nämä mittarit eivät varmaankaan ole alkuperäisiä. | ||||
![]() |
18.03.2005 18:14 | Otto Vesterinen | ||
Itse olen nähnyt lätissä kahdenlaisia mittareita. Niissä toisenlaisissa (vanhemmissa?) on nopeusmittarissa lukemia muistaakseni vain 110 saakka. | ||||
![]() |
18.03.2005 18:06 | Juha Malinen | ||
Jotenkin on minullakin sellainen mielikuva, että ei ole Valmetin instrumenttitehdas tehnyt lätsyjen aikaan kuin valkopohjaisia mittareita, joita nähtiin wanhosissa Valmet-traktoreissakin? | ||||
![]() |
18.03.2005 17:50 | Tommi K Hakala | ||
Tsot,tsot.13vuotta tuli erilaisten valmettien hytissä vietettyä ja kyllä niilläkin puu tienvarteen tuli.Siinä missä muillakin.Samaa rautaa nuo ovat kaikki,ja peruskomponentit hyvin samaa perustaa.Kuorma-autoissa onkin sitten enemmän eroja. | ||||
![]() |
18.03.2005 17:46 | Jorma Rauhala | ||
Tämän suoraan kulkeneen leveäraiteisen yksityisradan omisti Oulujoen Uittoyhdistys ja sillä liikennöitiin 1952-87. Vetureita on ollut Move5 ja Move 51m ja tavaravaunuja 19 kpl. | ||||
![]() |
18.03.2005 17:41 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Kyllä on. Kuvassakin näkyy 25 tonnin akselipainolle suunniteltu K17-teli. | ||||
![]() |
18.03.2005 17:36 | Olavi Huotari | ||
Terävän ja yliterävän kuva raja on niin häilyvä, että joskus terävöitys voi mennä yli ja varsinkin näissä piennennetyissä kuvissa. Nyt vasta muuten huomasin, että kuvan oikeaan reunaan on jäänyt kuvan oikaisun takia valkoinen kaistale. | ||||
![]() |
18.03.2005 17:36 | Jorma Rauhala | ||
Miten tulee mieleen vaaleapohjaiset mittarilevyt ja niissä Valmet-logot? | ||||
![]() |
18.03.2005 17:25 | Kari Kuusela | ||
Onkos tämä vaunusarja tehty 25 tonnin akselipainolle? | ||||
![]() |
18.03.2005 17:06 | Eero Heinonen | ||
Niitä huollellaan ja sulatellaan siellä. Tuo lienee Sm-päivystäjä, ehkä varikon alueella tuo on tavallisempi näky. | ||||
![]() |
18.03.2005 17:03 | Eero Heinonen | ||
Pommithan oli loppuunajettuja ja vanhoja tekniikaltaan silloin kun ne hylättiin. Deevereitä on niin paljon, että niitä riittää ja uusien linjakoneiden hankinta olisi kallista ja turhaa, nyt Vaikeetkin siirretään pääasiassa vaihtotyökäyttöön... | ||||
![]() |
18.03.2005 17:00 | Eero Heinonen | ||
Kyllä nuo ihan alkuperäiset ovat. | ||||
![]() |
18.03.2005 16:33 | Ilari Eskelinen | ||
Ei liene alkuperäisiä nuo mittarit? | ||||
![]() |
18.03.2005 15:56 | Jokke Harju | ||
Yritäppä lukea tuo nopeasti, ja vielä ymmärtää asian. Miksi suomessa käytetään sitte Dv12:sia kun joku Dr13 oli paljon tehokkaampi? Meinaako sitä, että Deeverissä on enemmän painoa, ja näin enemmän vetomassaa ja pitoa. |
||||
![]() |
18.03.2005 15:48 | Kimmo Pyrhönen | ||
Onhan se tuo deeverikin ollut Sr12. Yksi Sr ykkönen on kuin kaksi Sr ykskakkosta, Sr kakkonen kuin kaksi Sr ykköstä, kaksi Sr ykköstä kuin kolme Sr ykskakkosta ja Sr kakkonen kuin kolme Sr ykskakkosta. Kaksi Sr kakkosta on kuin neljä Sr ykskakkosta... tjsp ;D | ||||
![]() |
18.03.2005 15:48 | Timo Palokangas | ||
Juu nehän ne, kolmantena tulee Partek forest eli ent. Valmet metsäkoneet. | ||||
![]() |
18.03.2005 15:38 | Reijo Talka | ||
Tsunamiakaan ei soisi tapahtuvaksi, mutta sellaisen iskettyä viime tapaninpäivänä oli jälki iskukohteissa tällaista - ja pahempaakin. Raiteen ruosteisuudesta päätellen kalustoa ei menetetty tässä tilanteessa. | ||||
![]() |
18.03.2005 15:36 | [Tunnus poistettu] | ||
Veikkasit väärin. Ässävee ei sutta kylmänä voita. | ||||
![]() |
18.03.2005 15:24 | Reijo Talka | ||
Jos VR:n henkilöliikenteen monopoli Suomen koko raideliikenteessä purettaisiin ja liikennöinti kilpailutettaisiin rataosittain, yhteysvälein tai muin perustein ja liikennöitsijöille suotaisiin oikeus muunnella kalustonsa (vuokratun tai oman) ulkokuorta, kuvan kaltaiset villit värimuunnokset olisivat veikeä piriste junabongaajien arkipäivään! (Pahoittelen ehtolauseen pituutta niin kirjoituksessani kuin tosielämässä!) |