![]() |
01.04.2005 23:49 | Jorma Rauhala | ||
Pidemmässä päässähän ne etupään tikkaritkin olisivat, jos olisivat, eli menosuunnassa veturit ovat. | ||||
![]() |
01.04.2005 23:46 | Jorma Rauhala | ||
Siellähän se tanskalaisveturi on tosiaan nykyään esillä. | ||||
![]() |
01.04.2005 23:44 | Jorma Rauhala | ||
Tämä kun on pohjoisen suunnasta saapuminen ratapihalle, niin pitäisi olla vastaava systeemi myös etelän suunnasta. | ||||
![]() |
01.04.2005 23:31 | Pasi Kokkonen | ||
Ja tuo kyseinen Pedershaab eikös ole nykyään Toijalan museossa? | ||||
![]() |
01.04.2005 23:28 | Pasi Kokkonen | ||
Kas vain. Äänensä MSTS:n deeverille lahjoittanut yksilö liikkuu nykyään tuollapäin. Kyse siis 2560:sta. | ||||
![]() |
01.04.2005 23:27 | Perttu Karttunen | ||
Olikos ne toiseenkin suuntaan, kun muistaakseni enää toiseen suuntaan ei asema-alueella ole kuin normaali kolmivaloinen pääopastin... | ||||
![]() |
01.04.2005 23:24 | Anssi Tammi | ||
Mielestäni nuo kaikki ovat kyllä väärinpäin.. ;)Pidempi keula menosuuntaan.. | ||||
![]() |
01.04.2005 23:23 | Jorma Rauhala | ||
No siinähän se jota edellisessä kuvassa peräänkuulutin. Entäs toiseen suuntaan? Noin kahden kuukauden käyttö enää edessä... | ||||
![]() |
01.04.2005 23:18 | Anssi Tammi | ||
Väärin on tuo liikenne tieto! Oikeanpuolimmainen ja siitä vasempaan haarautuva raide, joka muuten menee Tammer-Tukun pihan perälle asti, on ollut viimeksi käytössä alkutalvesta 2003! Silloin Tammer-Tukulle vietiin jotakin tavaraa. Muistaakseni kolmen vaunun ryppäässä, jossa 1. ja 3. vaunu oli tyhjiä lavettivaunuja, niillä venäläisillä kytkimillä varustettuna. Muutenkin tuon raiteen käyttö oli suht vilkasta juuri tuohon aikaan, ja siitä vuosi taaksepäin, noin 1 kerta/2kk. | ||||
![]() |
01.04.2005 23:04 | Jorma Rauhala | ||
Joensuun tavararatapihalla on parit pääopastimet etelän ja pohjoisen suuntiin, joissa on "kärrynpyörät". Jos saa toivoa sikäläisiltä, niin ottakaapa joku mukava junakuva tänne nähtäväksi missä ne näkyisivät. | ||||
![]() |
01.04.2005 22:55 | Jorma Rauhala | ||
Kuvasin joskus 1970-luvun alkupuolella Forsiitti-Dynamiitin veturitallissa Pedershaabin (600 mm:n kapsusta tehty 1524 mm:n leveäraideveturi!) ja myös 750 mm:n Valmet-kapsusta Saalastin leventämän Move 21-tyylisen veturin. Nykyäänhän Forcitilla vaihtotyöt tekee VR:ltä "hyvän sään aikana" ostettu Tve1 415. | ||||
![]() |
01.04.2005 22:52 | Perttu Karttunen | ||
Äh, niimpäs oliki, mutkun on tuttunu että melkeen aina menee Perjantaisin Vgoboja tai Vtadeja. :) | ||||
![]() |
01.04.2005 22:49 | Anssi Manninen | ||
Siis T4668, koska on puuta. | ||||
![]() |
01.04.2005 22:37 | Teemu Lokka | ||
Mahtuu lehti paremmin tohon keskelle luettavaksi ;) | ||||
![]() |
01.04.2005 22:23 | Jari Kuusinen | ||
Ahaa, kiitokset taas tiedosta! "Hauska linjakuva" -ideaa ei tarvi kauaa miettiä, jos Vt25:sta on tuosta kohdin ajellut ohi! :) | ||||
![]() |
01.04.2005 22:20 | Jari Kuusinen | ||
Ai että nämä muiden ottamat kuvat avautuvat aivan ennennäkemättömällä tavalla sen jälkeen, kun on itse käynyt tutustumassa johonkin tuntemattomaan paikkaan! Tammisaari pitäisi julistaa matkustuskieltoon muulloin kuin kesäaikaan! ;) | ||||
![]() |
01.04.2005 22:18 | Jorma Rauhala | ||
Forsiitti-Dynamiitin tehtaalla eli nykyisellä Forcitilla on siis "Otso 2 VR". Tästä on ihan kivan mittainen linjaosuus tehtaalle, eli olisi mahdollisuus saada hauskoja "linjakuvia", jos vain tietäisi milloin jotain tapahtuu. | ||||
![]() |
01.04.2005 22:12 | Jari Kuusinen | ||
Hangon päivystäjä näytti käyvän tässä iltapäivällä, tuoden venäläisen pyttyvaunun (V57191363) vak-tavaraa turvavaunuineen, ja vieden pari tyhjää pois. Mutta miten sitten siitä eteenpäin? Haetaanko täys pytty heti pois vai haetaanko vasta sitten, kun edelliset ovat tyhjentyneet? Ja milloin? | ||||
![]() |
01.04.2005 22:02 | Jari Kuusinen | ||
Kylläpäs nuo Isot vaaleet ovatkin komeita - ja kaikki sattuvat olemaan oikein päin! ;) Nappilaukaus! | ||||
![]() |
01.04.2005 21:50 | Jorma Rauhala | ||
Hienoja, hyvin valittuja miljöitä ja harkiten hahmoteltuja kuvakulmia ovat nämä Olavin ottamat kuvat aina olleet! Etelän asukkaan on näitä Kainuun kuvia aina mukava katoa. Vaan onpa siellä vielä lunta! Kohta täällä ruvetaan katsomaan leskenlehden nousua. | ||||
![]() |
01.04.2005 21:42 | Jorma Rauhala | ||
Tämä on kyllä "Otso 2 teollisuus". 1960-luvun perus-turenkilais-otso on 1970-luvulla käynyt manikyyrissä Kirkkonummella Saalastin verstaalla ja saanut nelostyylitellyn keulan. Mutta siis: henk.koht.tiedot ovat 58/1965 ja sitten remontin jälkeen 107/1973. Saalastihan antoi aina uudet valmistusnumerot, kun veturi kävi heillä kasvojen kohotuksessa. | ||||
![]() |
01.04.2005 21:34 | Joni Kontio | ||
Komea... Erittäin kiva kuvakulma... | ||||
![]() |
01.04.2005 21:33 | Jari Kuusinen | ||
Kiitokset Robertille hyvästä bongauksesta! Milloinkahan tämä on ollut viimeksi käytössä? | ||||
![]() |
01.04.2005 21:31 | Jari Kuusinen | ||
Tämä on nimenomaan Lappohjan eteläpäästä erkaneva teollisuusraide, eikä täällä ole tänä talvena käyty. Eikä ole taidettu käydä muutamaan vuoteen: Ainoa jäljellä oleva raide tontille on tuo kuvan vasemmanpuoleinen, ja sekin on kunnoltaan mitä on. Kuvasta n. 50m oikealle kulkee kanssa kiskopari kohti tehdasaluetta, mutta kiskot on sitten tontin puolelta revitty pois, kuten on Otson takaakin. | ||||
![]() |
01.04.2005 21:30 | Jorma Rauhala | ||
Minäkään en tiedä tästä veturista mitään. Juttua olen lähiaikojen Veturimies-lehdistä lukenut, että tällaista touhutaan ja USA:ssa on käyty tutustumassa vastaavan kokoluokan "Line Switchereihin" eli - ikävä kyllä sanoa suomalaiselle Dv12-harrastajalle - linjavaihtovetureihin sekä niiden kauko-ohjauslaitteisiin, joita kuljettaja eli engineer käyttää. Dv12:han on oikeasti linja-ajoon kelpaava vaihtoveturi, eli jos tarvitsee ajaa oikeaa suuren maailman junaa, niitä pitää vain lisätä tarvittava määrä junarungon eteen-keskelle-perään moniajoon. Veturimies-lehteä voi muuten tilata Veturimiestenliitosta kuka vain on alasta kiinnostunut. | ||||
![]() |
01.04.2005 21:28 | Pasi Seppälä | ||
Ei ollut. Ihan normaalisti arkisin kulkeva juna Kvt-Lä-Kvt. | ||||
![]() |
01.04.2005 21:28 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Aivan mahtava kuva! Nikolas laitatko kuvia muuten veturit.org:iin? ;D | ||||
![]() |
01.04.2005 21:19 | Nikolas Peippo | ||
Erittäin Asjain mukainen kuva! | ||||
![]() |
01.04.2005 21:18 | Juhana Konttinen | ||
Kerrassaan upea kuva Olavilta taas. Tässä kuvassa vaaleeiden kolmikko on kyllä upean näköinen. Jos kuvassa olisi deevereitä, niin sumua voisi luulla MGOn kömyksi :) | ||||
![]() |
01.04.2005 21:16 | Nikolas Peippo | ||
Kyllä, noin 7 kuukautta sitten hylättiin viimeiset. | ||||
![]() |
01.04.2005 21:15 | Antti Havukainen | ||
Komean sumuinen kuva | ||||
![]() |
01.04.2005 21:12 | Jari Kuusinen | ||
Mukava kuulla, pitääpä yrittää ottaa ko. yhdistelmä tähtäimeen! Harmi kun en ollut sielläpäin tänään... | ||||
![]() |
01.04.2005 21:05 | Jorma Rauhala | ||
Tartti vilkaasta V-Raatateetten historiikista ja soon siin tällee: "Hab, rakennusvuosi 1967, muutettu Haa-autovaunusta". No sitte Haa:sta seuraavaksi: "Haa, rakennusvuosi 1965-66, muutettu Ek-2.aks. paikallisjunavaunusta". No sitte vaa jatku ettimine: "Ek, rakennusvuosi 1925-26". Soon nii että täsä Hab:issa on aika vana alakerta, mutta kiärrätessä ei noi asiat taira paljoo merkata jos vehkeet toimii. Ja sitte tosta Hab:n ajatelluusta käyttöhommaasta. Ei sille oikeesti mittää hommaa tullu ku o täsä jo lähes hylkykunnoossa iänikusen Ga-vaanun kansa lumihankesa. Kuhan kokeelivat, ja tavarajuniis tätä sitte tiätty olis ollu tarkootus kulettaa. | ||||
![]() |
01.04.2005 21:05 | [Tunnus poistettu] | ||
Herra Tervo on tässä asiassa niin oikeassa kuin yleensä olla voi. Tässä kun on ollut juuri se satunnainen seikkailija ja junahullu, niin siltä on tuntunut, että painu v¤¤¤¤¤n siitä kyselemästä, tää on asiantuntijoille.En sano, että en tänne enää tule, voi olla kumminkin etten mitään enää kysele. | ||||
![]() |
01.04.2005 20:59 | Tunnus poistettu | ||
Niin voihan siellä pitää myös polkupyöränsä. | ||||
![]() |
01.04.2005 20:57 | Tunnus poistettu | ||
Onko kaikki Dv15-veturit poistettu liikenteestä? | ||||
![]() |
01.04.2005 20:40 | [Tunnus poistettu] | ||
Tavarajunis ko tätä hinattiin vai oikein pikasis. Aattelin vaan noita luiskislaakereita. Taitaa olla ns vaununalaustankierrätystä! | ||||
![]() |
01.04.2005 20:38 | Jorma Rauhala | ||
Tähän mahtui suurinpiirtein kaksi dollarihymyä ylös ja sama määrä alas. Kuormaus tapahtui päädystä, ensin ylätasolle vaunun mukana seuraavaa siltaa pitkin ja sitten alatasolle laiturilta tai kaltureita pitkin. Yläkerran tukijalkojen paikkeilta päätyä kohti oleva lattia oli kallistettavissa alas. 1960-luvun innovatiivinen ja ainutkertainen yhden vaunun sarja, VR:n ensimmäinen "kaksikerrosvaunu". | ||||
![]() |
01.04.2005 20:37 | Tunnus poistettu | ||
Olikos ylimääräinen juna?? | ||||
![]() |
01.04.2005 20:31 | [Tunnus poistettu] | ||
Juuripa jotain samantyylistä aattelin kuin KooPeekin. Kun tää on nyt pysyväisarkisto, niin olis varmaan hyvä kun kuvis olis kunnon selostukset mitä ne esittää, paitsi tietenkin kuva-arvootuksis ;^P. Käyhän sivustolla varmasti aloitteleviakin "junahulluja" saati satunnaisia seikkailijoita. Harrastustaan aloitteleville lienee helpompi tulla mukaan jos sivusto ei AIVAN ole täynnään epämäärääsyyksiä ja sisäpiirin junaslangia, näin minä asjan n e ä n ;^)) Mutta palatahanpa tähän soffaLta ohjattavaan. Onkos ton telien vasemmanpuoloosen akselin laakeripesis jotain spesiaaliviritystä kun noon eri väriset. Vaik onko ne aina tuallaaset vaaliat kun deeverit tuloo pajalta? |
||||
![]() |
01.04.2005 20:23 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Deeverit ja Seeprat ovat saman kokoisia, eli 14000mm. :) | ||||
![]() |
01.04.2005 20:19 | Arto Papunen | ||
Ja Eipt ja Ei vaunujakin on... | ||||
![]() |
01.04.2005 20:17 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Lyhyestä konesuojasta oli muuten otettu numerot pois. Pitkässä päässä ne olivat vielä jäljelä... :) | ||||
![]() |
01.04.2005 20:15 | Kimmo Pyrhönen | ||
Noh, esimerkiksi kuka testaa, miksi kylkinumerot ovat poissa, kuinka kauan testi kestää, onko suunnittelilla jotakin sijoituspaikkaa, kauko-ohjausjärjestelmän maksaja/toteuttaja jne... | ||||
![]() |
01.04.2005 20:14 | Jorma Rauhala | ||
Suomessa on voinut nähdä saman kokoluokan radio-ohjattuja dieselvetureita Torniossa. Vaihtotöissä GC:n kuljettaja käyskentelee ulkona ja toimii tilanteen mukaan vaihtotyönjohtajana ja välinkytkijänä. Veturit ovat Ruotsin deevereitä eli T44:ia. Mahtaako suomalaisesta veturinkuljettajasta saada samanlaista moniosaajaa, paitsi rahalla. (En tiedä GC:n sopimuksista.) Tämän Dv12:n kauko-ohjausprojektin laitteet taisivat olla peräisin jenkkilästä. Kuis siitä on kylkinumerot poistettu ja näyttäis olevan pois päädyistäkin. Vuokrattu esittelijälle? | ||||
![]() |
01.04.2005 20:06 | Nikolas Peippo | ||
Jyrki: Mitä muuta tästä pitäisi tietää? Tämä on veturi jota voidaan ohjata kauko-ohjaimella, esim. kuljettaja voi vaihtotöissä olla kytkimen vieressä ja katsoa että kytkeytyminen sujuu hyvin. | ||||
![]() |
01.04.2005 20:00 | [Tunnus poistettu] | ||
Niin, Lokomo OY:tä tarkoitin. | ||||
![]() |
01.04.2005 20:00 | [Tunnus poistettu] | ||
Pääsiäinen 2005 tarjosi ainakin yhden mainittavan erikoisuuden: 28.3. IC 1/8:ssa oli kolme Ex vaunua korvattu viidellä sinisellä vaunulla, vaunut olivat P 25/76 rungosta, jonka piti muuten seisoa pääsiäisenä Ilmalassa. | ||||
![]() |
01.04.2005 19:59 | [Tunnus poistettu] | ||
Tähän kuvaan mitenkään liittymätön kommentti, mutta kysynpähän silti. Onko nimi "Lokomo" lyhenne jostakin, vai vain ulkomaankielisistä veturia tarkoittavista sanoista? | ||||
![]() |
01.04.2005 19:52 | Olavi Huotari | ||
Nimenomaan puskinlyhtyjen levennystä tarkoitin, kun silmä oli tottunut 26-sarjan keulaan, missä niitä ei ole. Kyllä minäkin nyt huomasin, kun omia kuviani tarkemmin tutkin, että muissakin 25-sarjan deevereissä samanlaiset näyttää olevan. | ||||
![]() |
01.04.2005 19:28 | [Tunnus poistettu] | ||
31.3.alkaen Eit 23121 on Sibeliuksen vakiovaunu, ainakin toistaiseksi. |