|
|
15.08.2005 13:45 | Joona Kärkkäinen | ||
| miksiköhän on lähiaikoina ollut Dv12 vetämässä tuota junaa Rovaniemi-Kemijärvi. | ||||
|
|
15.08.2005 13:42 | Joona Kärkkäinen | ||
| olisko se sittenkin hmm... | ||||
|
|
15.08.2005 13:38 | Otto Vesterinen | ||
| Millä aikataululla se nyt sitten oikein palasi? Odottelin Järvensivulla ja seitsemän jälkeen tulikin värit tolppaan, mutta pettymyksekseni siinä noin 19.10 ohi ajoikin Vilppulan tavarajuna. | ||||
|
|
15.08.2005 13:37 | Jorma Rauhala | ||
| Jos tuolla jonkin matkan päässä on oikeasti pääopastin, se ei ole Lapista ollenkaan. Pohjoisin paikka voisi olla Toppila->Tuira. Liikennettä näkyy kuitenkin kiskonkiillosta päätellen olevan. Aika kinkkinen paikka. | ||||
|
|
15.08.2005 13:19 | Tomi Lapinlampi | ||
| Kyllä vaan siellä kiskojarru on. Vai saadaanko tästä uusi väittely tyyliin "virroitin ylhäällä vai alhaalla"? ;) | ||||
|
|
15.08.2005 13:16 | Eero Heinonen | ||
| Voisin nyt edustaa HMVY:tä sen verran, että Po on oikein kätevä huoltovaunu, mutta on sille korvikkeita olemassa ja ehkä tulossa, esim tälle reissulle EFi+Cht olisi ollut passeli yhdistelmä. Lisäksi Pot alkaa olla kohta leimaa vaille valmis huoltovaunu. Mutta museoplootuja kaipaavalle voisin kertoa, että Riksun asemapäivien rungossa on näillä näkymin EFit ja Cht. | ||||
|
|
15.08.2005 13:15 | Jouni Hytönen | ||
| Huti sekin. | ||||
|
|
15.08.2005 13:09 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kiitokset KooPeelle kannustuksesta :^) | ||||
|
|
15.08.2005 12:47 | Juha Kutvonen | ||
| JR: Niinpä. Jos kuvan arvo riippuu skannauksen laadusta, niin taidan vielä odottaa jonkun vuoden tekniikan kehittymistä... Arvostelijoiden sopii yrittää asettua kuvaajan asemaan ja miettiä minkälaisen tuloksen olisivat itse saaneet aikaan ja tuoda tuloksiaan näytille. | ||||
|
|
15.08.2005 12:42 | Lari Åhman | ||
| ...vai olisiko kenties niin, että ratti viedään suoraan portaiden "yli" portaattomalle alueelle? Jotain tämän tyylisiä tarinoita on tullut paikallisilta kuskeilta kuultua. | ||||
|
|
15.08.2005 12:41 | Eija Mari | ||
| Tuolloin mulla oli aina loma heinäkuussa - pulju oli heinäkuun ajan kiinni ja todennäköisesti olin lomamatkalla. Mutta jahka tässä torstaina pääsen takaisin kotiin, niin saatanpa löytää koskenlaskudiplomin, josta löytynee päiväys ;) Siihen aikaan tosiaan jos löysi oikean numeroisen vaunun tiesi myös olevansa menossa oikeaan junaan. |
||||
|
|
15.08.2005 12:30 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Älähän vaan Tervo ja muutkaan luovuttako. Kliinisiä auringonpaistekuvia kyllä riittää, mutta lakin nosto niille, jotka viitsivät rymytä suomalaisissa pajukoissa pimeällä, sumussa, hämärässä, tihkussa, kaatokän...eiku kaatosateessa jne. ja tarjoavat vielä optiikkansa läpi otettuja näkemyksiään tänne. Kiva se on lämpöisessä työnurkassa ottaa löhöasento ja naatiskella... ;D | ||||
|
|
15.08.2005 12:24 | [Tunnus poistettu] | ||
| Vaunu 139 muuttui 1991 EFitiksi, tässä vielä Eit, kuva voisi olla kesältä 1990, tai viimeistään keväältä 1991. Kolminumeroisilla myyntinumeroilla saatiin enemmin erilaisia variaatiota, aikoinaan suunnilleen joka junalla piti olla oma numerointi jotteivat matkustajat eksy väärään junaan. Numerot olivat aika pitkälti rataosa kohtaisia. 400-sarja oli hyvin yleinen. | ||||
|
|
15.08.2005 12:15 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tuohan on Kemijärven sellutehtaan raire. | ||||
|
|
15.08.2005 12:00 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tässä junassa "kerrostalon" sijoitus olisi vapaa koska Hurusta ei saa 1500 V, vaununlämmitys, vaunumikro, valaistus yms. ei kylläkään toimisi, pitäisi olla Eifet kytkettynä "kerrostaloon". Jos haluttaisiin kytkeä pääsäiliöjohto, vaunun ja veturin välissä ei saa olla puuvaunuja, myöskin näin jos junassa olisi sähköveturi ja haluttaisiin kytkeä 1500 V. Välisiltojen kanssa "kerrostaloissa" onkin eniten ongelmia kahden "kerrostalon" kytkemisessä yhteen, aivan totta! | ||||
|
|
15.08.2005 11:56 | Ville Saarelainen | ||
| No niin, tässä on nyt Hurahtelua, kun 2216:n vetämä museojuna lähti kohti Rajamäkeä. http://junat.idlaajat.net/vsaar/Hy_050814-1401_Dr12.avi | ||||
|
|
15.08.2005 11:56 | Jorma Koskinen | ||
| Joskus tuli pienenä poikana junalla tuohonkin,oi aikoja. | ||||
|
|
15.08.2005 11:54 | Jorma Koskinen | ||
| Olisiko ehkäpä "armyn"takia??? | ||||
|
|
15.08.2005 11:48 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ja vois noita museosinisiä olla ennemmänkin kuin yksi tuossa sekajunassa, tää oli vain meikäläisen mielipide. | ||||
|
|
15.08.2005 11:43 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tuolta linkin takaahan löytyi myös kuva legendaarisesta suomalaisesta rautatieharrastaja Mikko Alamerestä. Olisi hienoa jos saataisiin hänenkin kuviaan näille sivuille. | ||||
|
|
15.08.2005 11:42 | Jouni Hytönen | ||
| Eipä ou. :) | ||||
|
|
15.08.2005 11:32 | [Tunnus poistettu] | ||
| Olisi Kemijärven lähestymismerkki Kelloselän suunnasta tullessa, pelkkä veikkaus. | ||||
|
|
15.08.2005 11:14 | Niklas Savinsaari | ||
| Joo, "kaikki tämä järkyttävyys" liittyy taannoiseen turvalaitemuutostyöhön. Tuohan oli pitkä vaihde, joten sen liittäminen sähkökääntöiseksi olisi ollut "liian vaikeaa"... | ||||
|
|
15.08.2005 11:04 | Tomi Lapinlampi | ||
| Kömynsäätöpyörä :) | ||||
|
|
15.08.2005 10:54 | Jouni Hytönen | ||
| Olikohan niin, että yksi varma tapa saada pöläys aikaan oli hetki, kun siirretään tehonsäätöpyörä viimeiseltä portaalta portaattomalle alueelle? Mitä pidemmälle rattia kääntää portaattomalle alueelle, sen paksumpi kömy tulee pakoputkista. | ||||
|
|
15.08.2005 10:49 | Pekka V. Puhakka | ||
| Hienon näköinen juna! Tosin annanpa yhden soraäänen: nimittäin tuo Po on ollut lähes kaikissa Haapiksen museojunissa mukana. Joskus olisi ihan mukavaa nähdä sellainenkin sekarunko jossa tuota keltaista ilopilkkua ei ole. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu tästä, mutta jos niin kävi niin: Omaan rauhalliseen tahtiin, saa ampua. | ||||
|
|
15.08.2005 10:49 | Jouni Hytönen | ||
| Joo... tästähän ei mitään tietoa tosiaan ollut. Katselin vaan tuolta taustan tasoristeyksestä, että mikä hiivatin päätepuskin täällä oikein on, eihän tässä mitään vetoraidetta pitäisi olla. | ||||
|
|
15.08.2005 10:42 | Pekka V. Puhakka | ||
| Jaahas!! Todella yllättävä tieto tämä. Mahdoit itsekin "järkyttyä"? | ||||
|
|
15.08.2005 10:14 | Joona Kärkkäinen | ||
| ei kiva. | ||||
|
|
15.08.2005 10:07 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tuoltahan ne pikajunat 60-luvulla näyttivät. Muistan kersana 60-luvulta just tollasen pikajunan Seinäjoen asemalta. Pällistelin junaa siinä Seinäjoen hienon laiturikatosen alla. Katos katos jo kauan sitten, nyyhkikset sille. Ei Juhanilta sattuus löytyyn kuvaa, muistojen virkistykseksi. Junas oli hurun lisäksi pari uurenkarhiaa deeveriä siirrossa kait Ouluun. | ||||
|
|
15.08.2005 10:02 | Teppo Niemi | ||
| Museolla oli myynnissä "kuljetuskaluston tunteminen" julkaisua. Siinä on kerrottu, mitä on huomioitava, kun puukorinen ja teröskorinen vaunu kytketään yhteen. Esim. ylikulkusillan rajoittimien "apupalat". Sähköjen kanssa tulee ongelmia, "kerrostalojen" kanssa, sillä puukorisissa vaunuissa ei, lähiliikenteen vaunuja lukuunottamatta ole ollut 1500 V johtoja. Nykyisin jäljellä olevien vaunujen osalta 1500 V kaapeli on erikseen tarkastettava. | ||||
|
|
15.08.2005 09:53 | Teppo Niemi | ||
| Yöpymisen lisäksi Po palvelee kalustihuollon tarpeita (liitäntäkaapelit, öljyt, työkalut) | ||||
|
|
15.08.2005 09:52 | [Tunnus poistettu] | ||
| Jaaha, kiitos tierosta. Nyt sitten tarvittaas sitä ominaasuutta, että pääsis editoimahan kommenttejaan. | ||||
|
|
15.08.2005 09:51 | Joona Kärkkäinen | ||
| uhups ei tod ole kiskojarru toi. | ||||
|
|
15.08.2005 09:45 | Janne Määttä | ||
| Psst, on suositeltavampaa viitata kuviin urleilla mallia https://vaunut.org/kuvasivu.php/11057.html, ne eivät hajoa jossain vaiheessaa, kun kuvat elävät palvelimelta toiselle. | ||||
|
|
15.08.2005 09:26 | [Tunnus poistettu] | ||
| Mahtavat tunnelmat ollut tuolla! Olen se minäkin välillä ihmetellyt täällä esiintyvää urputusta. Jos tällää kameransa jalustalle ja kuvaa aurinko selän takana, kommentit on tyyliä "mahtava kuva" ja jne! Jos yrittää vähän haastavanmpaa heti alkaa ihme narina. Kaikkia kuvia kun ei voi jalustalta ottaa. Ja onhan noita "maailmaluokan harvinaisuuksia" tullut meikäläisellekin rapattua esemes http://vaunut.1g.fi/org/11057.jpg ja vaikkapa http://v4unut.1g.fi/org/1935.jpg . Uusiakin tuli mennäviikolla otettua, mutta enpä tierä viittinkö enää vaivautua laittaan niitä tänne. | ||||
|
|
15.08.2005 08:56 | Juha Kutvonen | ||
| Kuvausharrastukseni alkuvuosina jätin kehystämättä kuvia, joissa oli ihmisiä... | ||||
|
|
15.08.2005 08:45 | Juha Kutvonen | ||
| Eivät olleet höyryvetureita, vaan diesel-sähkö-höyryvetureita - höyrynkehittimien poistamiseen saakka ;-) | ||||
|
|
15.08.2005 08:41 | Juha Kutvonen | ||
| Näin on! Tämä on luonnollisempi kuva Hurusta linja-ajossa. Kömytys oli aikoinaan hyvin vähäistä. Sitä esiintyi lähinnä raskaiden tavarajunien lähtökiihdytyksissä. Ei höyryvetureistakaan normaalikäytössä tullut höyryä joka reiästä, vaikka siltä monissa "plandampf-kuvissa" näyttääkin. | ||||
|
|
15.08.2005 08:13 | Ville Rautiainen | ||
| Iso kiitos kaikille jotka pääsivät kuvaamaan hurua junan keulilla! Aivan mahtavia kuvia kaikilta! | ||||
|
|
15.08.2005 07:13 | Jouni Hytönen | ||
| Heh, tuohonhan on kerätty monta vanhimmista liikenteessä olevista vaunuista. :) Tarkoituksella? | ||||
|
|
15.08.2005 07:10 | Jouni Hytönen | ||
| Ei sitä nyt aina tarvitse hiivatti olla! Olisin melko huolestunut, jos koko ajan tulisi mustaa savua tuuttien täydeltä. | ||||
|
|
15.08.2005 04:44 | Juhana Nordlund | ||
| Kuvan tyyppi! Asjanmukaisuuden määrä, laatu ja voimakkuus! | ||||
|
|
15.08.2005 00:49 | Juha Malinen | ||
| deeveri: Eiväthän nämä nyt sentään mitään höyryvetureita ole, vaikka se paksu musta kömy epäilemättä valokuvauksellista onkin, ei sitä "normaalikäytössä" taida kovin usein esiintyä. | ||||
|
|
15.08.2005 00:42 | Jorma Rauhala | ||
| pjh: Tuo apuvalaistus taisi olla ihan vain tasoristeykseen sattumalta tulleen auton valoa, eli puhdasta moukan tuuria. Tämä hieno yökuva, joka on sitäpaitsi otettu vapaalla kädellä, on täydellinen maailmanharvinaisuus. Ainakin siihen saakka, kunnes joku tuo esille kuvan - edes päivän valossa otetun - porkkanajunasta Merisatamassa ja jolle vieläpä suoritetaan. Kutvonen: ensimmäistä kommentinlaatijaa huonommin ei voi kommentointia aloittaa :( | ||||
|
|
15.08.2005 00:40 | [Tunnus poistettu] | ||
| Pasi: No rajaahan tuo km-lukema mahdolliset liikennepaikat alle viiteenkymmeneen :) | ||||
|
|
15.08.2005 00:23 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Tämä on komea kuva! Linkin takaa näkyy löytyvän myös pari tuttua herraa... | ||||
|
|
15.08.2005 00:19 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Toki, olen monesti ottanut kuviini mukaan ihmisiä, ne tuovat tunnelmaa (ja tämä ei ollut kritiikkiä tätä kuvaa kohtaan, ei koska myös haluan ja otan myös ns. kalustokuvia). | ||||
|
|
15.08.2005 00:16 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Mutta erittäin asiallinen pieni höyryveturi tuo kana! | ||||
|
|
15.08.2005 00:01 | Mikko Mäntymäki | ||
| No on niitä kuvaan eksyneitä muitakin mutta eikö harrastajat kuulu kuvaan tälläisissä tapahtumissa? linkitän yhden kuvan Haapamäeltä jossa olen eksynyt kuvaan, https://vaunut.org/kuvasivu.php/15436.html | ||||
|
|
14.08.2005 23:59 | Mikko Mäntymäki | ||
| Olen näköjään kuvassa vasemmalla reppu/penkki on jäänyt kuvasta. | ||||