![]() |
03.03.2005 16:18 | [Tunnus poistettu] | ||
öh, olen nolona :-) | ||||
![]() |
03.03.2005 16:14 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Eipä muuten ole. Kaikki on 14000 mm pitkiä. =) | ||||
![]() |
03.03.2005 16:13 | Eero Heinonen | ||
Mukava kuva. On se sääli, ettei tuosta Vaikeasta saa minkäänlaista savuntapaista ulos (lukuunottamatta tarinaasi Viikonlopun Jälkeisestä Käynnistyksestä, jonka videoit), kovin epäkuvauksellinen sarja, toivottavasti eivät tule tänne etelään. =P Ei vaiskaan, Valko on aika kuvauksellinen kone, ihan komea veturi. | ||||
![]() |
03.03.2005 16:09 | Eero Heinonen | ||
"Varmuuden varalta tästä ilmiöstä ilmaistaan kuvassa näkyvällä punaisella varoituslipulla." ;) | ||||
![]() |
03.03.2005 16:07 | Lari Åhman | ||
No höh, eipä onnistunut tuo linkitys :/ No, tässä linkki kokonaisuudessaan: http://map3.centroid.fi/ylasavonseutu/map.php?x=3510006&y=7054459&px=4.0&txt=Kuvauspaikka | ||||
![]() |
03.03.2005 16:07 | Eero Heinonen | ||
Kulkee ti, to, la, tarkastettu, eikä viivaa, sekin tarkastettu. Sinä Otto kun olet ollut enemmän tekemisissä tuon KiitoViinaJunan kanssa, niin kulkeeko se yleensä taulullaan Rit-Rm-Rit? | ||||
![]() |
03.03.2005 16:06 | Lari Åhman | ||
Joo, kuvausolosuhteet eivät ole parhaimmasta päästä kun kuvaa vastavaloon, ainakaan tämän cameran säädöillä. Tässä kuvauspaikka kartalla. | ||||
![]() |
03.03.2005 16:05 | Eero Heinonen | ||
Hieno tosiaan, Deeveri ja Deeveri...;) Pari vuotta sitten tuli kuvailtua vielä 1973:a tässä samoilla paikoilla, mutta sehän olikin vielä silloin Wanhaan Hywään aikaan, jolloin Vempun parempi versio oli vielä käytössä...;) | ||||
![]() |
03.03.2005 15:59 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Hienot savut.. ja hieno piippu! ;D | ||||
![]() |
03.03.2005 15:42 | Lari Åhman | ||
Joo se Valakon käynnistys on kyllä aika mielenkiinoista katsottavaa, itse käynnistyksestä ei kuulu juuri mitään ääntä, kone vaan jumputtaa kuin itse itsensä käyntiin. Ensinnäkin veturi ei anna käynnistää itseään ellei suoriteta 30 sekunnin esivoitelua. Otin tässä vähän aikaa sitten videon, kun viikonlopun yli seissyt Valkko laitettiin käyntiin, tosin tehonsäädössä oli v i k a a, joten se täytyi laittaa hinaukseen. Silloin näin Valkon työntävän lakritsia putkesta, kun yleensä se ei mitään työnnäkään... | ||||
![]() |
03.03.2005 15:23 | [Tunnus poistettu] | ||
Tämä on ihan taiteellinen: aitapylväiden rytmi jatkuu vaunun seinissä ja kaarevat muodot toistuvat kiskojen kaarteessa ja deeverin maalauksessa... | ||||
![]() |
03.03.2005 15:03 | Eero Heinonen | ||
Jos Rajamäkeläinen kulkee... ööö... oisko la, to, ti... (Päivien järjestyksen mukaisuus sekä minun kansiolle siirtymisen laiskuuden mukaisuus...) Pakko sen aika usein on kulkea, useampina päivinä viikossa. Pitäisi tutkia onko moiselle viivaa... | ||||
![]() |
03.03.2005 14:52 | Eero Heinonen | ||
Ymmärtääkseni tällä hetkellä Vaikeilla ei vedetä mitään vakituisia junia, plootut pärjäilevät ilman 1500 V:tä? | ||||
![]() |
03.03.2005 14:41 | Reijo Talka | ||
'Kangasalla' on suomen kielen vastainen, ilmeisesti paikkakuntalaisten oma versio oikeakielisestä 'Kangasalalla'-muodosta. 'Kangasala' koostuu sanoista Kangas+ala kuten kuntanimet Kangas+niemi ja Kangas+lampi (nyt jo edesmennyt). Suomen kieli ei hyväksy sanakantaa *Kangasa, jonka pitäisi olla lähtökohtana 'Kangasalla'-muodolle. Eli ulkopaikkakuntalaiset, käyttäkää rohkeasti muotoa 'Kangasalalla', kun olette paikkakunnalla tai muutoin viittaatte kuntaan kyseisellä sijamuodolla! Paikkakuntalaiset ovat tehneet suuren karhunpalveluksen väännöksellään: moisia jääräpäitä välttelee jo VR:n väkikin eivätkä henkilöjunat pysähdy lainkaan Kangasalan asemalla ja siitä kärsivät satunnaismatkailijatkin! Luontohan on Kangasalalla verrattoman kaunista. | ||||
![]() |
03.03.2005 12:36 | Teppo Niemi | ||
Mikäänhän ei estä agrekaattivaunun käyttöä (vrt. esim. Sibelius, jossa agrekaattivaunun käytöstä on vaihdettu kommentteja aikaisemmin.) Mutta käytännön syy viimeaikaisissa Salpausselälle ajetuissa junissa on, että sähköntarve voidaan pääosin hoitaa sähköveturista. Ja jos viittaat edelliseen kommetiin, niin vastaus taas on että agrekaattivaunut ovat tarpeeseen nähden väärissä paikoissa. | ||||
![]() |
03.03.2005 12:14 | Jukka Pitkänen | ||
Voisikos sen perinnekirjan kuvan saada tänne. Minun isoisäni oli nimittäin tuolloin vaihdemiehenä Pieksämäellä. | ||||
![]() |
03.03.2005 12:11 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Miksei sitä aggrekaattivaunua sitten voida siihen laittaa? | ||||
![]() |
03.03.2005 10:49 | Teppo Niemi | ||
pk:lle: Kyllä Hankopaana B1-ratana on ollut hururata. Onpa Karjaalla Huru-vetoinen Riihimäelle lähtenyt tavarajuna 1970-luvulla ajettu turvaraiteen raidepuskimen läpi, edelleen tien yli ja penkalta alas. K.Y:n arvausta vastaan sotii se, että Otalammella ei ole ollut valo-opastimia, vaan semafoorit, jotka poistettiin miehityksen loputtua. Tämän jälkeen Otalammella on ollut vain liikennepaikkamerkit. | ||||
![]() |
03.03.2005 10:35 | Kimmo Pyrhönen | ||
Vuonna 1986 todennäköisyys siitä, että Hankopaanaa olisi mennyt Huru, lienee alle promillen luokkaa. | ||||
![]() |
03.03.2005 10:27 | Kimmo Pyrhönen | ||
Kuinkas muutoin savutusta ankarasti vastustava killerpop itse savuaa?! ;D | ||||
![]() |
03.03.2005 10:27 | Petri Koskela | ||
Todennäköisyys Pettuvedeksi kasvaa. Odotellaan vaikkapa nykykuvaa samasta paikasta. Otalammesta: olisiko hankobaana B1 -luokkaisena kestänyt hurua? | ||||
![]() |
03.03.2005 10:25 | Kimmo Pyrhönen | ||
Viitaten myös tuohon toiseen kuvaan, voisi olettaa tämän olevan Seinäjoki-Haapamäki-Jyväskylä -välin vakinainen tavarajuna. Myös auringon suunta vaikuttaa oikealta ja eiköpähän tämä ole tulossa Petäjävedelle? | ||||
![]() |
03.03.2005 10:19 | Kimmo Pyrhönen | ||
Verrattuna nykyisiin pakkasiin, voisihan sitä mieluusti pian taas hikoillakin junaa odotellessa ;) | ||||
![]() |
03.03.2005 10:17 | Kimmo Pyrhönen | ||
No eipä tässäkään mitään vikaa ole! | ||||
![]() |
03.03.2005 09:24 | Eija Mari | ||
Asiasta johonkin aivan toiseen - satuinpa vierailemaan tällaisella sivulla http://www.yle.fi/mot/161198/mot1a_1j.htm Voiko olla totta että kuski 'huijataan' ajamaan rikkonaista junaa? |
||||
![]() |
03.03.2005 08:36 | Teppo Niemi | ||
Ei, sillä ainoa Ttv:n liitevaunu Lv-Lko 1 meni romuksi jo 1980-luvun puolivälin tienoilla. Vaunu oli entinen EFia (eli pienipyöräinen Dm6 liitevaunu) | ||||
![]() |
03.03.2005 08:33 | Teppo Niemi | ||
Lennätinlinja oikealla, jotenka juna on (eräin poikkeuksin) menossa kilometrilukemien kasvusuuntaan. Lennätinlinjoista arvaan, että Haapamäki - Jyväskylä. | ||||
![]() |
03.03.2005 08:29 | Teppo Niemi | ||
Eiköhän tks:n mainitsemassa junassa ollut mukana myös agrekaattivaunu. Itse olen kuvannut monta kisajunaa, joissa on dieselveturi jo Helsingissä ja jos mukana on Ex, Cx ja Eil -vaunuja, niin mukana on agrekaattivaunu. Muuten luvassa olisi ollut kylmä matka, sillä Lahdessa ei ole myöskään 1500 V junanlämmitysmuuntamoa. Ja onhan Ed, Eds, Ex, ja Cx vaunuja kuljetettu ilman agregaattia (https://vaunut.org/kuvasivu.php/8873.html?) ja https://vaunut.org/kuvasivu.php/8874.) Kesäaikaan sähköttömällä osuudella taas matkustajat joutuvat kärsimään ilmastoinnin puutteesta. | ||||
![]() |
03.03.2005 08:14 | Teppo Niemi | ||
Oma arvaukseni on myös Petäjäveden läntinen tulo-opastin. | ||||
![]() |
03.03.2005 07:06 | Kimmo Ylitalo | ||
Villi arvaus.Otalampi. | ||||
![]() |
03.03.2005 01:00 | Jari Kuusinen | ||
Ovat kuulemma joskus Piikkiöstäkin noutaneet puutavaraa vastaavan kaltaisella yhdistelmällä, Sr1 + Vemppu ... Tässähän on ilmeisesti vielä bonuksena täydet sahatavaravaunut letkan peräpäässä? | ||||
![]() |
03.03.2005 00:55 | Jari Kuusinen | ||
Valmis yhdistelmä sirkuskäyttöön! -Alustan arvo kuitenkin karkoittanee tämänkin ostajakandinaatin! :D | ||||
![]() |
03.03.2005 00:53 | Jari Kuusinen | ||
Totta, paikka on totisesti muuttunut näistä ajoista! Erittäin mukava kuva erittäin tutusta paikasta! Jännä, että tuo keskiraide purettiin pois ja vasemman puoleisen paikalle tehtiin sivuraide - mutta onhan nuo nopeudetkin nyt Paimiossa toista luokkaa, tilaa siis tarvitaan! | ||||
![]() |
03.03.2005 00:42 | Jari Kuusinen | ||
Hyvinkään suuntaankos nämä puutavarat täältä puolen päivän tienoilla lähtevät? | ||||
![]() |
03.03.2005 00:41 | [Tunnus poistettu] | ||
Kohtuullisen pelottavan näköinen yhdistelmä: 122 tn hurua + hiekkapohja ja vielä nuo lahot pöllit tuossa penkalla. En rakentaisi mökkiä tuohon välittömään läheisyyteen radan vasemmasta penkasta. Hurjaa olisi ollut kun Huru olisi aikoinaan tullut olohuoneeseen kesken Salmelaisen Napakympin. | ||||
![]() |
03.03.2005 00:38 | Jari Kuusinen | ||
Allekirjoittanut epäonnistui tässä loppukesästä lättähatun kuvaamisen suhteen! Saakelin kumipyöräliikenteen melulta kun ei lätsyn tuloa kuullut tarpeeksi ajoissa, vaikka sormi olikin koko ajan liipasimella! :) | ||||
![]() |
03.03.2005 00:37 | [Tunnus poistettu] | ||
Pettuvettä kannatettu. | ||||
![]() |
03.03.2005 00:34 | [Tunnus poistettu] | ||
Missä Dr 16-vetoisissa junissa tätä nykyä käytetään 1500 V:n syöttöä? Muistan aikoinaan sotien jälkeen pikkupoikana, kun menimme 17-vaunuisella M61:llä koneen päällä Oulusta Kemiin, jossa 1500 V-kuapeli oli kytketty, niin 1500 V:n syöttöä katkottiin aina ylämäissä. En tiedä sitten kuinka monta vaunua poltti öljyä ja kuinka monta imi sähköä, mutta tonniviissatanen oli kyllä runkoon kytketty. Kyseinen laitos on kyllä kuin sähköveturi: siinä missä Ruusun tai suden harava pitää laskea 1500 V:n kytkennän ajaksi, Dr 16:ssa pitää pääkone sammuttaa siksi aikaa. Dr 16:n käynnistysääni on kyllä haitekkia - siinä pääsee vähän korkeapainetta ilmoille. Voittaa lätänkin käynnistyksen soundit, jopa HL HL:sta tämän hyvin tietää. | ||||
![]() |
03.03.2005 00:18 | Jari Kuusinen | ||
Aika oikeassa joku on joskus ollut: 2 markkaa ja 15 penniä vastaisi tänä päivänä kutakuinkin kahta euroa ja 25 senttiä inflaatio huomioon otettuna! | ||||
![]() |
03.03.2005 00:06 | Pasi Kokkonen | ||
Eipä nähnyt tämäkään vaunu enää kevättä. Murskeena on ollut jo toista kuukautta. Rest in Pieces. | ||||
![]() |
02.03.2005 23:40 | Nikolas Peippo | ||
.Orgimaisuus | ||||
![]() |
02.03.2005 21:25 | Jarkko Rokka | ||
Tyylekäs kuva. Jalkaanmenevyys... | ||||
![]() |
02.03.2005 21:03 | Petri Koskela | ||
Ja rataverkkoteknisestikin, koska Taipale on ihan muualla. Taipaleen kanavan siltahan tämä. | ||||
![]() |
02.03.2005 21:01 | Petri Koskela | ||
No joo, hallinnollisesti ainakin. | ||||
![]() |
02.03.2005 20:58 | Petri Koskela | ||
Olivatko valon värivaihtoehdot silti punainen ja vihreä? Kuvassa https://vaunut.org/kuvasivu.php/6705.html näkyvällä mekanismilla se onnistuisi kyllä. | ||||
![]() |
02.03.2005 20:57 | Mauri Lagerstedt | ||
Varkaus? | ||||
![]() |
02.03.2005 20:53 | Mauri Lagerstedt | ||
Itsellekin tulisi mieleen Hpk-Jyväskylä -rata. | ||||
![]() |
02.03.2005 20:52 | Mauri Lagerstedt | ||
Lämmitysjärjestelmästä on irrotettu putkia, tuo ulko-ovi on rikottu, vaunun kylkipaneeleita on rikottu, sisustuksesta on irrotettu puulistoja, suihkuhuoneesta on irrotettu hanat ja putkia, ym. vahinkoja. | ||||
![]() |
02.03.2005 20:51 | Petri Koskela | ||
Sielläpäin on tullut oltua noihin aikoihin, voipi hyvin ollakin. | ||||
![]() |
02.03.2005 20:49 | Petri Koskela | ||
Ja vastaus löytyy tietysti vaunut.org:ista, lue kommentit kuvasta https://vaunut.org/kuvasivu.php/6240.html | ||||
![]() |
02.03.2005 20:48 | Mauri Lagerstedt | ||
Ainakin viitisen vuotta sitten Koskenkorvalle oli vakinainen Dv16-vetoinen järjestelyjuna ma, ke ja pe aamuisin. Nykyisestä liikenteestä ei ole tarkkaa tietoa, mutta se on kohtalaisen vilkasta. |