![]() |
18.02.2005 12:43 | Juhana Hietaranta | ||
...toisaalta se voi kyllä olla tilanteesta riippuen helpottavakin tekijä... :) No, nyt lopetan yksinpuheluni :) | ||||
![]() |
18.02.2005 12:42 | Juhana Hietaranta | ||
Ja vielä se pilkku ja -sanan edestä pois :) Yksi vaikea tekijä jäi mainitsematta; ylempi tulee noilla kohtia vain noin 10 km/h kun taas alempi 80 km/h, joten haasteita riittää... :) | ||||
![]() |
18.02.2005 12:41 | Juhana Hietaranta | ||
No, jos ei aina jaksa yrittää Sörkässä samaan kuvaan Vempua ja metroa, niin joskus voi yrittää kuvata kahta metroa päällekkäin tämän kuvan tyyliin: http://www.seisake.net/kuva.php?tiedosto=m100_10.jpg - Esimerkiksi arki-iltapäivisin 14:01, 14:06, ja 14:37 Itäkeskuksesta itään lähtevät metrot tulevat tuota ylempää raidetta varikolta muutamia minuutteja ennen lähtöaikaa. Ramppia voi kuvata mukavasti monesta suunnasta; tuo kuvan kuvakulma lienee ehkäpä paras, tai ainakin yksi parhaimmista, jos yrittää saada kaksi metroa päällekkäin samaan kuvaan. Mutta miinuksena tällä kohtaa kuvatessa on Varikkotie, joka kulkee kuvaajan ja metrojen välistä, joten myös auto saattaa tunkea kuvaan hallitsevaan asemaan... :) | ||||
![]() |
18.02.2005 12:40 | Jouni Heikniemi | ||
Ymmärrän kyllä miksi tämä voi tuntua liiankin saturoituneelta, mutta täytyy sanoa, että ainakin oman silmäni mukaan tämä lievä käsittely toi kuvaan uutta munaa. Jotenkin suomalaisen talven fotorealismi ei usein ole kovin hehkeää tuijotettavaa ;-) | ||||
![]() |
18.02.2005 12:27 | Mikko Mäntymäki | ||
Joo, laskin vähäsen junan ajoaikoja junalla kestää kulkea n.9 min välin Mat-Tpe eli Tpe:n tuloaika 17:04. Tuo 7 min myöhässä selityy Hki-Tpe välin myöhästymisestä ja kääntöajasta. | ||||
![]() |
18.02.2005 12:16 | Kimmo Pyrhönen | ||
Todella tyylikäs, niin kuva, veturi kuin tuo vanha pesulakin. | ||||
![]() |
18.02.2005 12:14 | Mikko Mäntymäki | ||
Oikea vastaus 157+200m | ||||
![]() |
18.02.2005 12:13 | Mikko Mäntymäki | ||
Kimmo arvasit aivan oikein, Junan numero on T3001 Tku-Tpet, joka jatkaa Tampereelta Riihimäkeen klo.18 jälkeen samalla numerolla. | ||||
![]() |
18.02.2005 12:12 | Kimmo Pyrhönen | ||
Ok tlajunen, näinhän se toki on. | ||||
![]() |
18.02.2005 12:10 | Kimmo Pyrhönen | ||
Olen varma, lähimuistini toimii vielä ;D Tuo ajallaan voi olla suhteellista, niinhän se on VR:lläkin - joo, olihan se kameran kellon mukaan n. 6-7 minuuttia myöhässä. | ||||
![]() |
18.02.2005 12:06 | Topi Lajunen | ||
1/30 on siis valotusajaksi aika paljon, ei aika vähän :) | ||||
![]() |
18.02.2005 12:05 | Kimmo Pyrhönen | ||
Viialan ja Mattilan välillä. | ||||
![]() |
18.02.2005 12:04 | Kimmo Pyrhönen | ||
Puutavaravaunut oli tyhjiä. | ||||
![]() |
18.02.2005 12:04 | Nikolas Peippo | ||
179+500m? | ||||
![]() |
18.02.2005 12:03 | Timo Hirvonen | ||
Lempäälä? | ||||
![]() |
18.02.2005 11:58 | Anssi Manninen | ||
Ihan vaan muistelua:Onko tuo kuvateksti sitten mukamas..? On se kumma,kukaan ei huomaa tuota virhettä, mutta jos virhe on minun käsialaani niin johan on taas soppa tulella. Tyylikäs kuva suden kidasta!! |
||||
![]() |
18.02.2005 11:56 | Anssi Manninen | ||
Luumäki-Kouvola? | ||||
![]() |
18.02.2005 11:37 | Mikko Mäntymäki | ||
Mitäs helvettiä, Tampereen kone Pasilassa? | ||||
![]() |
18.02.2005 10:54 | Mikko Mäntymäki | ||
Jos lasketaan että vaunut ovat täydessä kuormassa niin junan rungon paino on 2160tn vetureiden kanssa 2292tn, pituus 588m veturit lisää 616m. Mutta yhdelle Dv12:lle maksisimi tonnit 900tn, kahdelle 1800tn, kolmelle 2700tn. | ||||
![]() |
18.02.2005 10:47 | [Tunnus poistettu] | ||
Juha Hietarannalle. Hesassa Ankka on koko sarjan elinkaaren ajan ollut harvinainen veturi. Sodan aikana Helsingin konepajalla korjattiin mm. ilmapommituksissa ratapihoilla vaurioituneita Ankkojakin, joita sitten satunnaisesti käytettiin myös Helsingin palveluksessa. Esim. nykyinen Jyväskylän muistomerkki kone Vr2 961 vaurioitui ilmapommituksissa talvisodan aikana Kouvolan ratapihalla ja korjattiin Helsingin konepajalla. Tunnistus kisan helpottamiseksi täytyi luonnollisesti tunnistaa veturi ensin Ankaksi. Katajanokalla leveäpiippuinen vaihtoveturi (siis käytännössä Kana) työskenteli viimeisen kerran n. 1962 eli nykykuvaajien saavuttamattomissa. Kuosman Kake on ottanut nätin kuvan Vr1 797:stä Katajanokan vanhojen tullimakasiinien edessä vuonna 1959. | ||||
![]() |
18.02.2005 10:43 | Mikko Mäntymäki | ||
Oletko aivan varma kuvauspäivästä itse kuvasin 16.2.2005 S95:den Matilan etelä puolella km.157 kellonaika 16:55. Kuvauspäivä voi olla tiistai 15.2.2005 silloin S95 ohitti Multisillan klo.16:57 km.179+500m | ||||
![]() |
18.02.2005 10:25 | Kimmo Pyrhönen | ||
Oli melkoisen hilkulla, että tämän sai kuvattua. Aurinko painui jo mailleen värjäten taivaan punasävyllään. Kuviani en muokkaa millään tapaa, vaan kaikki on alkuperäistä kennolle tallennusta aina rajausta myöten. Kameran automaatti halusi valotusajaksi enää 1/30, mikä on aikas vähän! Tämä paikka täytyy vain pitää jatkossakin mielessä, sillä valoisampana aikana tuplapendon kiemurtelu on tässä hauskaa katseltavaa ja kuvattavaa. Jos jollakin on muuten tuon rungon yksikkönumerot, niin kertokaa. Eipä niitä tuossa ehtinyt havaitsemaan. | ||||
![]() |
18.02.2005 10:25 | Otto Vesterinen | ||
Eli Pajujärven onnettomuudesta kyse | ||||
![]() |
18.02.2005 10:10 | Eero Heinonen | ||
Näyttäis mukavammalta jos sr1 olis Sr1 ja ic IC... | ||||
![]() |
18.02.2005 10:06 | Eero Heinonen | ||
Lauantaina taitaa olla ajossa vain Pasila ykkönen, joka tarpeen vaatiessa käy satamissa ja tosiaan Pslt hiljenee lauantain Oulun kiidon saavuttua puolen päivän aikaan ja Kouvolan junan lähdettyä kahden maissa. Sunnuntaina ainakin ykkönen tulee n klo 19.00 ajoon, ja on joskus sunnuntai aamuinakin ainakin Lännessä käyty. Arkisin PV:t taitavat olla jollain kokoonpanolla ympäri yön ajossa, ainakin satamien hallin vaihtoja voidaan tarvittaessa suorittaa yölläkin. |
||||
![]() |
18.02.2005 09:21 | Olavi Huotari | ||
TeeVee:ltä asiallinen ja hyvä kommentti. Olet oikeassa saturaation suhteen, sillä tässä tapauksessa värejä ei ehkä olisi tarvinnut korostaa ollenkaan. Esim. tällä työpaikan litteällä näytöllä värit näyttävät aivan liian korostetuilta kuin kotinäytöllä, jolla kuva on viimeistelty. Otin junasta useita kuvia, joista tämä "viimeinen" päätyi tänne. Aikaisemmissa osa junasta oli pylvään takana ja se häritsi omaa silmääni hieman. | ||||
![]() |
18.02.2005 08:54 | Jorma Rauhala | ||
Yksi vaunuhan tässä vain on. Maastossa kun radassa on vielä oma kallistuksensa, niin kyllähän tämä melkoisen vinossa kulkee. | ||||
![]() |
18.02.2005 08:51 | Jorma Rauhala | ||
Tämä kallistettiin kyllä mekaanisesti. Ei siellä siis ketään äijää ollut kankeamassa, jos nyt joku niin saattaisi luulla :) | ||||
![]() |
18.02.2005 08:39 | Perttu Karttunen | ||
Joo-o, mut ootkos vapaaehtoinen käsin kallistamaan pendon koria kun on kaksataa lasissa :) Kallistushan voitaisiin toteuttaa myös siten että jokaisella matkustajalla on jalkapoljin ja konnari kuuluttaa vaan millon sitä poljinta pitää painaa. Vasemmalla puolen istuvat painaa poljinta sillon kun junan pitää kallistua vasemmalle, ja oikealla puolella istuvat painavat poljinta silloin kun junan pitää kallistua oikealle. Tosin rantaradalla pitää varata konnarille muutama mynttoni ja vettä ettei ääni mene käheäksi :) | ||||
![]() |
18.02.2005 08:17 | Teppo Niemi | ||
Ja sittenhän myös monessa paikassa, kuten esim. Haapamäellä on toivoa, että meluhaitat vähenevät, kun ei tartte enää vislailla. Ainakin muutaman vuoden takaisista lehtikirjoituksista päätellen seudulla ollaan tyytyväisiä JT:n muutokseen. | ||||
![]() |
18.02.2005 08:16 | Jouni Heikniemi | ||
Ma-pe päivystäjien vuorot taitavat alkaa viideltä, lauantaisin kuudelta. La ei käsittääkseni ole iltavuoroa ollenkaan, eli Pslt hiljenee joskus kahden maissa. Sunnuntaina ei Pasilassa tietääkseni päivystetä... Onko jollain ajankohtaisempaa tietoa ja/tai erityisesti havaintoa siitä, käydäänkö satamissa nykyään viikonloppuisin? | ||||
![]() |
18.02.2005 07:16 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Onkos tässä van se eka vaunu? Ei näytä kovin pitkältä... Hieno kuva muuten! :) | ||||
![]() |
18.02.2005 01:08 | [Tunnus poistettu] | ||
Ko. mallin? SkiDoosta muutama kuva tuolla: http://teevee.1g.fi/kuvat/Moottorirekiajelua_01/ Kelkat ovat nykyään menneet ajoasennoltaan lähemmäksi enduro- ja crossipyöriä, mikä on hyvä asia. Selkäkään ei rasitu entiseen lepotuoliasentoon verrattuna niin paljon. Täällä Pohjois-Savossahan rakennettiin maan ensimmäinen radan ylittävä silta kelkoille. |
||||
![]() |
18.02.2005 00:54 | [Tunnus poistettu] | ||
Pilvisellä talvisäällä kuvattaessa pieni saturaation lisäys on minusta paikallaan, mutta oiskohan tässä jo himpun verran liikaa? Toisaalta tässä tulee hyvin esiin vain raideliikenteen värit; aurausmerkit ja veturin väritys.. Makuasioitahan nämä toki ovat. Veturi olisi saanut olla vaihteen takana, jolloin voisi arvuutella kummalle raiteelle ollaan menossa. (Sikälikimäli vaihteen suuntaa ei olisi näkyvillä) |
||||
![]() |
18.02.2005 00:35 | [Tunnus poistettu] | ||
Onnistuuhan se kallistaminen käsipelillä: tuolla rungon oikealla puolella rappusilla on varsin skrode äijä, joka työntää miltei kaikilla voimillaan runkoa. Ei puutu softaviat peliin. | ||||
![]() |
18.02.2005 00:13 | [Tunnus poistettu] | ||
Ja kuvassa tyypillinen senaikainen auto, Datsun Bluebird ;). | ||||
![]() |
17.02.2005 23:38 | Antti Busk | ||
Ok. Tuo ystävyysside näyttää ruuvikytkintäkin heppoisemmalta. :) | ||||
![]() |
17.02.2005 23:17 | Juha Vuorinen | ||
Toi kulmikas yläosa lasketaan ylhäältäpäin SA-3:n kitaan, jonne se jää sitten kiinni. Sit vaan lenkki vaunun koukkuun ja baanalle. Aina ei päästä baanalle: joskus se kidassa oleva osa ei ole kestänyt vaan on rikkoutunut tai irronnut.. | ||||
![]() |
17.02.2005 23:05 | Antti Busk | ||
Miten ystävyysside tarkalleen ottaen kiinnitetään SA3:een? | ||||
![]() |
17.02.2005 23:04 | Jorma Rauhala | ||
Syyskuun alussa alkoi sitten ässämmä-liikenne pääradalla Sandikseen asti. Tässä vaiheessa ajellaan vielä näin sekä lätillä ja kenties veeveen, ässärrän ja äsveen vetämillä puuvaunujunilla. Laitoinpa tähän senaikaisin nimityksin. Nuo naarmut kuvassa ovatkin siis ajojohtimia. Kolmas raidekin näkyy olevan jo "jossain vaiheessaan". Pekan käyttämä raide tulee kyllä suoraan Pasilan ykköslaiturista. Kolmas raide otettiin liikenteelle Diksiin saakka vasta 1972. | ||||
![]() |
17.02.2005 22:37 | Jarkko Rokka | ||
On nuo minusta näyttäviä pelejä. Pääasia että tehoa löytyy! :P | ||||
![]() |
17.02.2005 22:20 | [Tunnus poistettu] | ||
Siinä näyttäisi roikkuvan ystävyysside, eli tuttavallisemmin YYA-lenkki. Osa naurahtaa tässä kohtaa, 80- ja 90-luvuilla syntyneille homma tosin jäänee arvoitukseksi... | ||||
![]() |
17.02.2005 22:20 | Juho Haapala | ||
Nuo Ski-doot on menny iha ihmeellisen näkösiks... ei ole enää hienoja enkä sen enempää nykysin noita uutuuksia seuraakkaan. | ||||
![]() |
17.02.2005 22:11 | Jarkko Rokka | ||
Itellää melkee samallainen kelkka. Tässä vuan on 550 Trail Touring. | ||||
![]() |
17.02.2005 22:11 | Jarkko Rokka | ||
Kiva ois päästellä kelekalla tuossa! ;) Ski-Doo Mx-z Rev tulossa tuolla ylhäällä. | ||||
![]() |
17.02.2005 22:06 | |||
Kyllä, silloin muutos astuu voimaan. Niitä käytetään vain jos vaihtotyönjohtaja tai kuljettaja katsoo sen tarpeelliseksi. | ||||
![]() |
17.02.2005 22:05 | Kimmo Pyrhönen | ||
Jahah, että tämmöinen. Pitäisiköhän kyörätä oma kelkka tuonne ja ajaa linja läpi?! | ||||
![]() |
17.02.2005 21:50 | Jorma Rauhala | ||
Tietoahan taas löytyi ja nopeasti! Ollaan Turussa ja tarkemmin Turun satamassa. Vr2 on 964. Koululaisten kesälomat alkoivat juuri ja heti piti päästä Helsingistä ajelemaan koko päiväksi Turun raitsikoilla. Menomatkalla Karjaalla oli alkupaloiksi kanaa ja ris(ot)toa, sitten Turussa tämä ankka hääräili laajoilla satamaraiteistoilla. Olin tämän kyydissä mukana pari tuntia. Satamassa ja yleensä lähistöllä oli kaikennäköistä lafkaa, joissa piti käydä tekemässä vaununvaihtoja. Toimi vielä myös rautatehdaskin, jolla oli tavaraköysiratakin käytössä. Sen linja kulki myös radan ylitse. Raitsikoillakin ehti sitten myös ajella. Oli hieno kesäloman alku! | ||||
![]() |
17.02.2005 21:19 | Markus Perälä | ||
Onko Jarilla tiedossa Parkanon järjestelijän uudet aikataulut koko viikon osalta?? | ||||
![]() |
17.02.2005 21:16 | Matti Latva-Hirvelä | ||
Jäänyt kuvaajan viimeiseksi kuvaksi? ;) | ||||
![]() |
17.02.2005 21:10 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Tämähän oli se tasoristeysturmassa ojaan kaatunut ja vaurioitunut veturi.. En nyt muista missä se oneettomuus tapahtui, mutta siitä on juttua resiinassa 4-2003. :) |