![]() |
27.01.2005 14:02 | Jorma Rauhala | ||
Kyllä se ap on siellä ihan normaalit viikkotunnit tehnyt. Toki täytyy muistaa, että VR:n "ovelta ovelle" kuorma-auto on siellä käynyt joka arkipäivä ja tuonut pienemmät kollit kumipyörillä. Mutta on tuo työpaikka varmasti ollut melko stressitön. Junasuoritusta Upy:ssä ei ollut. Tämäkin juna vain pöllähti yhtäkkiä ratapihalle ja aiheutti pienen toimintapiikin tälle henkilölle. Päällikkö onkin juuri aseman kuistilla muuntautumassa vaihdemieheksi. | ||||
![]() |
27.01.2005 13:19 | Otto Vesterinen | ||
Jaaha, tilanne on sitten muuttunut. Sopiikin toivoa, että RHK nyt laskisi vähäliikenteisten ratojen uusimiskustannukset vähän halvemman kautta kuin aiemmin. No, jos rata kestää uusimisen jälkeen kymmeniä vuosia, niin elinkaarimallilla tulee vuotuinen kustannus joka tapauksessa mitättömän pieneksi. Ja tuosta Mikon nollatulosajattelusta sen verran, että tahtoo vain olla niin, että jos jo valmiiksi pyritään nollaan niin saadaan miinus. VR:hän on valtion yritys, joten jos se ei tuottaisi mitään, niin taas olisi yksi reikä lisää valtion budjetissa. Mielestäni on ihan nyvä, että meillä sentään on voittoa tuottava rautatieyhtiö, toisin kuin niin monessa Euroopan maassa. Parempi vaihtoehto Suomessa olisi VR:n nollatuloslinjan sijaan sen henkilöliikennemonopolin purkaminen siten, että VR hoitaisi vain kaukoliikenteen ja paikallisliikenne pantaisiin kuntoon esim. ruotsalaisen länstrafik-mallin mukaisesti. Nykyinen tukiostosysteemimme kun jakaa rahaa tehottomasti sen enempää kysymättä, mihin esim. VR loppujen lopuksi rahansa käyttää. Kokonaisvaltaisella mallilla kilpailutuksineen saataisiin enemmän vähemmällä rahalla, kuten niin monessa Euroopan maassa tapahtunut paikallisraideliikenteen renessanssi on osoittanut. | ||||
![]() |
27.01.2005 13:03 | Otto Vesterinen | ||
Hienoa nähdä tällaisia kuvia! Sitä onkin ollut työtä kiusaksi asti Upyn asemapäälliköllä, vai oliko paikalla vain joinakin päivinä? | ||||
![]() |
27.01.2005 12:27 | Eero Heinonen | ||
No tekniikka ja tekniikka...:) Olin oikeastaan vasta pari iltaa aiemmin kokeillut kamerasysteemejäni ja tässäkin reissussa oli pientä kokeilua mukana, mutta kyllähän tämä omastakin mielestäni ihan hyvä kuvasarja. Nuo pylvääthän ovat alihakinta työtä ilmeiseti Finnforestille, kyllästämön varsinainen työsarkahan on ratapöllien kyllästäminen. |
||||
![]() |
27.01.2005 12:23 | Eero Heinonen | ||
Juu, tämä onnistui hyvin. Kiitokset Mauri autokyydistä! ;) | ||||
![]() |
27.01.2005 09:57 | Mauri Lagerstedt | ||
Mukavan talvinen tunnelma. Tuo kyllästämön höyry sopii hyvin kuvaan. | ||||
![]() |
27.01.2005 09:48 | Jorma Rauhala | ||
Suuret kiitokset arvaajille. Kaikki tiesivät jotain ja ihan oikein. Aihe oli varmasti tosi vaikea, mutta voin joskus, jos tämä vanhempien kuvien arvuuttelu kiinnostaa yleisöä, laittaa vähän helpompiakin joskus toiste esille. | ||||
![]() |
27.01.2005 09:42 | Jorma Rauhala | ||
Asemapäällikkö jne. saapuu odotussalin ovesta ja kohta on paikalliseen osuuskauppaan osoitettu umpivaunu sivuraiteella odottamassa kuorman purkamista. Tämä oli viimeisimpiä kaupallisen liikenteen junia Upy:yyn, sillä lakkautus oli edessä saman kuun lopussa. Ainakin vielä kerran siellä piti käydä Kauhavan Tka3:lla, nimittäin hakemassa tuo vaunu tyhjänä pois. Tulipahan matkustettua tuokin rataosa, tosin Tka:n ohjaamossa. Asemarakennus on vissiin edelleenkin olemassa. Liikenne alkoi Kovjoen-Uudenkaarlepyyn VR-radalla vasta 1940-luvun lopulla eli lyhyt oli sen historia. | ||||
![]() |
27.01.2005 08:26 | Juha Kutvonen | ||
Uusikaarlepyyssä näyttäisi Tka3 ilmeisesti ainokaisen vaununsa kanssa olevan. Mitähän radalla kuljetettiin? 70-luvun rautatietilastojen mukaan radalla kulki keskimäärin yksi vaunukuorma kolme kertaa viikossa, joten ei ihme että rata lakkautettiin. | ||||
![]() |
27.01.2005 08:07 | Teppo Niemi | ||
Jonkin jo lakkautetun (ja myös puretun haararadan pääteasemalta). Paikka ei sovi Kristiinankaupunkiin, jotenka veikataan Uuttakaarlepyytä. | ||||
![]() |
27.01.2005 07:31 | Jouni Heikniemi | ||
Toista puolta ei ole näkynyt, en tiedä tulisiko sitten tänään vai onko jo mennyt... Juhanalle kiitokset numeroinnin täsmennyksestä, ei voi kaikkea muistaa :-( | ||||
![]() |
27.01.2005 06:03 | Juhana Nordlund | ||
Hieno lumitunnelma! Erittäin tyylikkäät lyhtypylväät! Katuvalobongaajana voin vain ihailla niitä. Paikkaa en kykene tunnistamaan enkä oikein tuon junan kalustoakaan. Joltain nk. Punatulkulta junan veturi näyttää.... | ||||
![]() |
27.01.2005 05:25 | Juhana Nordlund | ||
Jaa-a, mutta kun minun mielestäni Sm4 6428 näkyy tuossa kuvassa ihan kokonaisena :). Sen vakikumppaniksi suunniteltu Sm4 6328 sen sijaan on jossain muualla... Oli miten oli, kuva on upea! | ||||
![]() |
26.01.2005 22:33 | Teemu Lokka | ||
Missäs toinen puoli on ? laivassa vai varikolla? | ||||
![]() |
26.01.2005 22:13 | Tero Korkeakoski | ||
Onhan Fh myös Ruosniemen päivystäjässä ja viikonloppuisin välillä Poricopper - Harjavalta - Poricopper | ||||
![]() |
26.01.2005 20:45 | [Tunnus poistettu] | ||
Mulle henkilökohtaisesti mikään dieselvetoinen juna ei voi edustaa tyypillistä rantaradan museojunaa vaan lukemattomat kerrat rantaradan pikajunissa näkemäni Hv1-sarjan veturit, joten tältä osin ainakin teoriassa tällainen museojuna voitaisiin vielä ajaa. Mutta lienee yhtä utopiaa, kuin nähdä vielä raitiovaunu ajossa Turussa. No mikäs siinä, jos näin käy niin silloinhan olisi mukava taas ottaa vertailevia katukuvia samoilta paikoilta, joissa tuli silloin kauan sitten otettua raitiovaunukuvia. | ||||
![]() |
26.01.2005 20:38 | |||
Ilmeisesti joku nuorempi ratateknillinen ilkiö on päättänyt antaa Vempulle kuonoon ja antanut huvudiin siihen malliin, jotta käyntisilta on taipunut hytin oven edustalla, hui! | ||||
![]() |
26.01.2005 20:31 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Kiva kuvasarja! :) | ||||
![]() |
26.01.2005 19:21 | Lari Åhman | ||
Ainakin minun ymmärrykseni mukaan siellä saattoi olla jopa tsekkiläisiä asentajia tms. mukana. Ainakin näin Ilm tp selvitti :) Mutta kuljettajina on toiminut pari kappaletta pieksämäkeläisiä tyyppikoulutajia. | ||||
![]() |
26.01.2005 19:17 | Ville Saarelainen | ||
Minkälaisella miehityksellä tuo maraton tehtiin? Ilmeisesti muutama kuski ja mekaanikko, ja tietenkin kaffinkeittäjä. :-) | ||||
![]() |
26.01.2005 19:10 | Mikko Martimo | ||
Mikä tuo "sauna" tuossa keskellä lienee? | ||||
![]() |
26.01.2005 19:07 | Mikko Martimo | ||
Tosin kulkuväline, jolla rantaradalla kuljetaan saattaa olla jotain muuta kuin 1970-luvulla... Ellei sitten vetäistä museojunia rantaradalla! |
||||
![]() |
26.01.2005 19:06 | Ville Saarelainen | ||
Lämpiminä pidetään, ainakin jos niillä on tarkoitus ajaa siirron jälkeen. | ||||
![]() |
26.01.2005 19:05 | Mikko Martimo | ||
Juhanillekin tiedoksi, että Turun kaupunki selvittää museoraitiotien rahoitus- ja toteutusmallin vuoden 2006 kesään mennessä!!! Saattaa olla siis niin, että jokusen vuoden päästä "määränpäässä" pystyy taas matkustamaan raitiovaunujen kyydissä! |
||||
![]() |
26.01.2005 18:54 | [Tunnus poistettu] | ||
Taas on Eero saanut tunnelman kaapattua hienosti. Mulle assosioitui tästä mieleen jenkkien tukkijunarunko, jossain syvällä korpien takamailla miehitettyn caboosen keikkuessa viimeisenä. Vain se kuuluisa savu kiehkura piipusta puuttuu. No näissähän lämmitys hoituu ilmeisesti muilla avuin. Hyvin sulla on tekniikka hallussa. | ||||
![]() |
26.01.2005 18:53 | Juhani Pirttilahti | ||
Öh... 15 on vielä Italiassa. :-) | ||||
![]() |
26.01.2005 18:51 | Ilari Eskelinen | ||
Joo. Onhan sitä tullut Eims-vaunuilla matkustettua. Todella mukavaa kyytiä niissä verrattuna härkävaunuihin (Gbl). | ||||
![]() |
26.01.2005 18:43 | Kimmo Pyrhönen | ||
Onhan se hienoa, että kaluston kuntoon kiinnitetään huomiota, mutta Mikko Itälahden kommentti häpeälliseen kuntoon päästetyistä ei mielestäni pidä paikkaansa - ei tekniikan tai matkustamon puolesta - mikäli vertaillaan esimerkiksi kansainvälisesti. Jo länsinaapurimme pääkaupungin lähiliikenteestä löytyy huomattavasti tuhotumpaa kalustoa. Elähtänyt kalusto on tosin in, mutta vandalisoitu ei. Sm-junat kärsivät mielestäni juuri vandalismista, luonnollinen kuluminen on muutoin varsin vähäistä. | ||||
![]() |
26.01.2005 18:38 | Reijo Talka | ||
OVEn haaveilema HELVI-ratayhteys olisi täyttä totta jo aikoja sitten, jos Suomi ei olisi joutunut luovuttamaan Laatokan rantojaan silloin joskus. Nykyisin sen rakentamiseen ei löytyne valtiovallalta varoja ja projekti tuskin kiinnostaa yksityisiä yrityksiäkään. | ||||
![]() |
26.01.2005 18:35 | Kimmo Pyrhönen | ||
Olipa mukavan dokumentaarinen kuvasarja! | ||||
![]() |
26.01.2005 18:35 | Lari Nylund | ||
Jos ei ollut 7x15, niin sitten se oli 7x13. | ||||
![]() |
26.01.2005 18:35 | Kimmo Pyrhönen | ||
Hieno tilannekuva! | ||||
![]() |
26.01.2005 18:34 | Lari Nylund | ||
Kyseessä oli Sm3 7x15 muistaakseni, jonka kuvasit. Sm3 7x08 jäi Ilmalaan ja siirrettiin Ilmalasta yön aikana Jyväskylään, josta palasi S88:na aamulla Helsinkiin. | ||||
![]() |
26.01.2005 18:34 | Kimmo Pyrhönen | ||
Fh on siis aktiivikäytössä ainakin täällä ja Hakkilan junassa. Olisikohan vielä muualla? | ||||
![]() |
26.01.2005 18:30 | [Tunnus poistettu] | ||
Minusta tuo väritys on oikeasti ihan mukavan pirteä ja "paikallisjunamainen" -niinkuin pitääkin. Pääasia, että nämä monesti häpeälliseen kuntoon päästetyt masiinat pääsevät nuorennusleikkaukseen. Se on hienoa se! | ||||
![]() |
26.01.2005 18:23 | Reijo Talka | ||
Myöhäiset kiitokseni Villelle tietoiskusta! | ||||
![]() |
26.01.2005 18:17 | [Tunnus poistettu] | ||
Valivalivalitettavaa vain on se, ettei VR:ää tunnu kiinnostavan kuin kapeasti ajateltujen, mm. osinkoina jaettujen voittojen maksimointi. Järkevintä taas olisi, että rautatiet kokonaisuutena pyrkisivät 0-tulokseen, jolloin niillä kulkeva matkustajamäärä olisi suurimmillaan kaikissa junatyypeissä. Tällaisessa tilanteessa ainakin Suomen kaupunkien läheisen maaseudun ratojen paikallisliikennetilanne näyttäisi varmaan hiukan toisenlaiselta. Kaiken kaikkiaan kiskobussin tai Sm-junan luulisi olevan linja-autoihin verrattuna hyvinkin kilpailukykyisiä, jos näin haluttaisiin. Tietysti kaavoituksenkin pitäisi tukea raideliikennettä. Kokonaistaloudellisesti ajateltuna säästöä tulisi tällöin mm. ilmastonmuutoksen hidastumisesta liikenteen päästöjen pienentyessä:) | ||||
![]() |
26.01.2005 17:49 | Eero Heinonen | ||
No joo, Eims sotilaskuljetusvaunuja ovat. Muutettu vanhoista puukorisista vaunuista. | ||||
![]() |
26.01.2005 17:47 | Eero Heinonen | ||
Onhan sekin ollut lakkautusuhan alla pitkään, mutta miksikäs se lakkautettaisiin kun on liikennettä... | ||||
![]() |
26.01.2005 17:44 | Reijo Talka | ||
Millä nopeudella suurnopeusjunat ajavat Moskovan ja Pietarin välillä? | ||||
![]() |
26.01.2005 17:33 | Jorma Rauhala | ||
Tulee mieleen valokuvat jenkkien näköalajunien oleskeluvaunuista 50-luvulta. Oikealla: Tyttö poltti sydämen, mut´ poika Bristolin. | ||||
![]() |
26.01.2005 17:30 | Jorma Rauhala | ||
Neiti ottaa GSM-yhteyttä :) | ||||
![]() |
26.01.2005 17:29 | Jorma Rauhala | ||
Tästä huomaa, että nojatuolit on pultattu lattiaan, mutta päädyn laiskanlinnat ovat hieman pyöriviä. Kun vertaa muihin (viereisiin) kuviin, niin ihmiset istuvat tuoleissa eri asennoissa. | ||||
![]() |
26.01.2005 17:14 | Ilari Eskelinen | ||
Omastakin mielestä matkustajia löytyisi varmasti Oulu-Kontiomäki-Joensuu-välille, jos rata ja kalusto olisivat kunnossa. Kalustohan alkaa jo löytyä, kevyellä perusparannuksella radan nopeusrajoitus saataisiin nostettua 80-100 km/h. Usein Oulu-Joensuu pikavuorossa on melko paljon matkustajia, joten eiköhän kiskobussi esim. välillä Kontiomäki-Joensuu jotenkin kannattaisi (Oulu-Kontiomäki pikajuna, vaihto Kontiomäellä). | ||||
![]() |
26.01.2005 17:04 | Ilari Eskelinen | ||
Näkyykö tuolla joitakin henkilövaunuja? | ||||
![]() |
26.01.2005 16:18 | Pyry Entonen | ||
Miksiköhän Kihniön rata ei ole lakkautuslistalla vaikka esim. Savonlinna-Huutokoski radan liikenne on luultavasti paljonkin Kihniön liikennettä vilkkaampaa. Luulis että vähäliikenteisistäkin radoista vähiten merkittävät suljetaan ensin. | ||||
![]() |
26.01.2005 16:11 | Otto Tuomainen | ||
Jospa ne koneet halutaan pitää lämpiminä? | ||||
![]() |
26.01.2005 15:47 | Tomi Lapinlampi | ||
Tulipa mieleen, että kun näitä Deevereiden siirtoja lyhyiden henkilöjunien nokalla näkee aika usein, että eikö olisi taloudellisesti kannattavaa vetää vain yhdellä koneella ja hinata kahta, kuin käyttää kaikkia kolmea konetta vetämiseen? Kiskobussien hankintaa perusteltiin taloudellisilla syillä, mutta miksei tässä sitten säästetä? Onko taustalla joku tekninen syy (1Dv12 ei jaksaisi vetää kolmea sinistä ja kahta Deeveriä Sn120?) vai onko se vaan miehekästä ajaa kolmen koneen nipulla? ;) |
||||
![]() |
26.01.2005 15:44 | Pyry Entonen | ||
Luulis ettei se kevyt perusparannus niin kovin kallis olisi. kierrätyskiskot, uudet pöllit Haapamäeltä ja vähän sepeliä. paljon halvempaa kuin esim Hollon oikaisu. | ||||
![]() |
26.01.2005 15:09 | Kimmo Pyrhönen | ||
Kuulin maanantaina, että saatavilla saatavilla on K 43-kiskoja kierrätykseen varsin runsaasti, joten tilanne voi muuttua. Toivottavasti rahoituskuviot hiljaisilla rataosilla saadaan kuntoon. | ||||
![]() |
26.01.2005 14:18 | Otto Vesterinen | ||
Tuosta asiastahan on ammatti- ja harrastuspiireissä taitettu peistä loputtomasti. Teoriassa Hr1:lle tosiaan olisi kai mahdollinen vain jokin 130 km/h, mutta mene ja tiedä. Ei kyllä kuskin itsensä kirjoittama kirja mikään kovin luotettava lähde ole. Suomalaisten höyryjen suurin virallisesti todettu nopeushan on 144 km/h, ajettu Pr2:lla. |