Jostain kumman syystä näytti siltä, että tämä hieman käytössä likaantunut Iso-Vaalee kiinnosti enemmän yleisöä kuin sen takana ollut putipuhdas Alppiruusu. :-)
14.06.2004 14:24
Tve4
Juteltiin ko. junan kuljettajan kanssa paikan päällä ja hän sanoi että semmoinen pölypilvi nousi ettei siitä voinut erehtyä. Se ei tunnu missään tuon painoisessa junassa kun yksi telikehys pettää tällä tavalla. Teli kun tulee kelkkana perässä ensimmäiseen vaihteeseen, ja sitten rytisee...
14.06.2004 14:03
Juha Vuorinen
Oliskohan käynyt niin onnellisesti, että väli on katkennut? Muuten taitaa käydä "Jalasjärvet": Mennään muutama kilometri tähän malliin rataa rikkoen kunnes tulee este ja TÖKS, Psssss, KLONKS!
14.06.2004 13:59
HT
Millähän hvtilla veturimiehistö rekisteröi jossain puolen km:n päässä junaa katkenneen akselin...
14.06.2004 13:48
Pekka7
Heh, olisikin aika koomisen näköistä jos kuljettajan pää honottaisi tuolla ikkunan takana ja ajettaisiin päätykumit edellä esim. 140 km/h.
14.06.2004 13:00
Pasi Hölttä
Eipä tässä tosiaan liene mitään kamalan kummallista, niihän se taitaakin olla, että CEi -> Ei ja Ci -> Eipt...
14.06.2004 12:51
Pasi Hölttä
Vaunussahan on nivel keskellä, että se toiminee pitkälti kuten kaksi kiinteästi kytkettyä kaksiakselista vaunua. Kaikissa akseleissa on varmaankin jotain kääntyviäkin osia, kun tässä kuvassakin on tuommoinen kiertoliikkeen vaimentimen näköinen tanko.
14.06.2004 12:35
Juha
Kylläpä minä tuon varaston tiesin. Ennenhän ne niitä sorvasivat ja kyllästivätkin siellä. Ja vaikka junakuljetuksia pitäisi tukea jnejne... Niin on siinä kyllä taas taloudellisuus huipussaan kun ensin ajellaan rekalla Välikankaalta Ylyn asemalle se parin kilometrin matka, ja siitä sitten esimerkiksi joensuuhun junalla :) Paras ratkaisuhan olisi, että rakennettaisiin Välikankaalle teollisuusraide :P
14.06.2004 12:30
Juhani Katajisto
Hieno kuva Pekalta. Jaha tältäkö koski on joskus näyttänyt. Täällä myös yleensä vesitettiin aikoinaan Hv1 ja Hv2- vetoiset Hki-Tku-Hki pikajunat. Sikälikin merkittävä väli pysähdys paikka.
14.06.2004 12:17
VilleVee
Entisen Jugoslavian alueella ainakin osa Rb-vetureista on valmistettu Romaniassa. Ja joku valtio oli myynyt Rb-vetureitaan Turkkiin.
14.06.2004 11:55
Tomi
Piha ilman sadettajaa...
14.06.2004 11:51
Jpl
Vaihteen alkavuus keskeltä tasoristeyttä :)
14.06.2004 11:35
eph
Näkisin tämän melkeinpä jossain vaunut.orgin vuoden 2005 kalenterissa :)
14.06.2004 11:34
eph
Hiano kuva.
14.06.2004 11:15
Juha Vuorinen
Ei ohjaamo, mutta "kurkistusreikä". Olo on kuin 2. maailmansodan aikaisen pommikoneen ampujalla :)
14.06.2004 11:15
Juhana K
Olipa kerran vastaava takaovi Ex-vaunussa IC77 matkalla Helsingistä Kuopioon. Jossain vaiheessa lähempänä Pieksämäkeä tuo alkoi avautua ja sulkeutua sen verran uhkaavasti raottuen, että lapsi olisi sieltä voinut vaikka välistä tippua. Lähdettiin Jaskan kanssa vähän tutkimaan tilannetta, jos oltaisiin saatu tuo ovi umpeen. Kun päästiin eteiseen, ovi painui heti ominpäin kiinni ja pysyi loppumatkan aloillaan. Merkillistä toimintaa
14.06.2004 11:01
Sr1
Katsoppas vanaja vaikkapa makasiiniraiteelta,siellä aika hyvät vaunu esittelyt.
Rb-vetureita löytyy myös entisen Jugoslavian alueelta, esimerkiksi Kroatiasta.
14.06.2004 10:00
Tommi Pe
Siinä on puuvaunussa ollut tunnelmaa kun jumalattoman raskas ukkopekka painaa sataakolmeakymppiä sorapenkkaisella ja irtokiskoisella radalla, jonka profiili on tarkoitettu jollekin max 80 km/h nopeuksille.
14.06.2004 09:16
HT
Varoituslaitoksen tyyppi täysin.
14.06.2004 09:03
gh
Kuinkas suuri firma kalustomäärältään tuo BK-tag on?
14.06.2004 07:27
Juha Vuorinen
Perskeles! Erottajan pelastusasema on n. 100m päässä tästä Martelan työtuolista, jossa tälläkin hetkellä istun ja tietokonetta naputtelen.
14.06.2004 06:22
JV
Minulla on Huttulasta samanlainen kuva kuin Koskensaarestakin eli jäljellä ei ole enää kuin tyhjää. Yhdessä Keskisuomalaisessa oli useita vuosia sitten kuva, jossa rakennusta purettiin. Resiinassa 3/87 on muistaakseni kuva Huttulan pysäkkirakennuksesta. Oli vähän samannäköinen ja -mallinen kuin Valkeajärven vastaava rakennus.
14.06.2004 06:16
JV
Kyllä, tämä Sml:n teollisuusraide johti alas oikealle, jossa aikanaan sijaitsi suurehko saha. Sivuraiteen vaihde on ollut suunnilleen tällä kohtaa, jossa seison (tai ehkä vähän Jyväskylään päin). Suunnilleen tuolla kohtaa, jossa päärata kaartaa kohti Vaajakoskea, tämä entinen teollisuusraide kaarsi aika jyrkästi alas oikealle.
14.06.2004 02:06
Timo Tuomi
Tuijotin tuota kuvaa aikani ja huomasin varsin erikoisen asian. Perinteisesti V-moottorin hengitys tapahtuu kansien välistä ulospäin, mutta tämä ranskalaisihmeen kaasunvaihto tapahtuu ilmeisen päinvastaisesti! Tiedä sitten, onko tuolla merkitystä, ainakin moottorista on saatu leveyssuunnassa kompaktimpi. Olisi kiva nähdä samanlainen Hurun koneesta, onko germaani-insinöörin toteutus veturin V-moottorista samanlainen.
14.06.2004 01:27
Korkki
Joo, katsoin UIC:n ohjeita ja kyllä tuo on oikein. Tuo Laaeilprss kyllä hämää, koska ei se mikään avovaunu ole...
14.06.2004 00:33
Jpl
Tuo r on nivelvaunua tarkoittava :)
14.06.2004 00:20
Pale
Minulla tuli havainto tästä vaunusta IC41/603:n lähdettyä tampereelta jatkaessa matkaa kohti Oulua ja Vaasaa.
14.06.2004 00:19
KooPee
Niin hyviä kuin Hurut olivatkin, huoltoja tehtiin toki useamminkin, mutta suurempi huolto miljoonan välein.
14.06.2004 00:16
KooPee
Muistinpa juuri; Loviisan radan asemia on yhä jäljellä montakin, siis kapsuajan.
14.06.2004 00:16
KooPee
Kyllä kapsuasemia on jäljellä. Museovirastolle on Rautatieharrastajien liitto kai tehnyt suojeluesityksenkin? Valitettavasti en muista kuin Minkiön, mutta Karkkilan radalla taisi olla joku?
14.06.2004 00:11
Korkki
Mutta eikös L tarkoita että kaksi yhteenkytkettyä vaunua. Onhan Laaeilprss:kin katettu vaunu...
14.06.2004 00:02
KooPee
Tämähän oli perinteistä Alsthomin valta-aluetta.
14.06.2004 00:02
Jpl
H tarkoittaa katettua erikoisvaunua, L taas on avoin vaunu...
13.06.2004 23:58
Jpl
Ajankuluksi voidaankin myös miettiä, montako talkkisäkkiä mahtuu vaunuun Taabcddeefffghhijkkllmmooppqqrrss
13.06.2004 23:52
majuta
Isäni ollessa tampereella Valmetilla töissä niin silloin hurut huollettiin miljoonan kilometrin välein
13.06.2004 23:36
Korkki
Mutta miksi littera alkaa H:lla eikä L:llä, kuten tällaisen vaunun litteran pitäisi UIC:n mukaan alkaa...
13.06.2004 23:18
okeskira
Gfotd riitelisi yhtä pahasti VR:n oman litteroinnin kanssa kuin Emd (jossa muodossa Edm Resiinassakin kirjoitettiin). Ei UIC:n litteroista Suomessa toistaiseksi liiku niin paljoa vaunuja, ettei niitä kohtuullisella vaivalla tunnistaisi liikkuvastakin junasta.
13.06.2004 23:17
Huhta
Mitä? Ei telejä?
13.06.2004 23:16
A½
Siis Gfotd...
13.06.2004 23:16
Juhana K
Erittäin hyvä. Sää ei sinällään haittaa lainkaan.
13.06.2004 23:16
A½
Juu nämä UIC:n (?) mukaiset sarjamerkinnat ovat harvinaisen syvältä hanurista. Joku Gfotb olisi kuulostanut sentään vähän suomalaiselta vaunulta.
13.06.2004 22:30
Hara
Ylämyllyllä on pylväsvarasto välikankaalla niin ne ajaa sinne tai sitten asemalta varastolle Tällä viikollakin oli alkuviikosta pylväs-juna sivuraiteella.
13.06.2004 22:21
KooPee
Niin, vaunun runko täytyisi tällä pituudella tehdä todella vahvaksi, jos se olisi päätytelien varassa. Mikähän mahtaa olla vaunun pituus?
13.06.2004 22:15
KooPee
Ohimatkaavan tavarajunarungon ylöskirjaamisessa nämä okeskiran mainitsemat aiheuttavat v#¤"@usta!
13.06.2004 22:10
KooPee
Kiva vertaus tuohon vanhempaan kuvaan. Hatunnosto näille kuvapareille.
13.06.2004 22:05
VilleVee
Onhan Venäjällä myös 25 kV 50 Hz sähköistysjärjestelmä. Tosin RZD ei vetureitaan ilmeisesti myy, koska vetureista on pulaa. Luin jostakin, että Venäjä tarvitsee lähivuosina niin paljon uusia vetureita, etteivät venäläiset veturitehtaat niitä kykene toimittamaan. Ongelmia saattaa tulla vetureiden ostamisessa Venäjältä (ellei saa "hylättyä" RZD:n veturia). Kun Suomessa tavaraliikenne avautuu kilpailulle, uskoisin käytettyjä vetureita saatavan helpoimmin Romaniasta, jossa on valmistettu Asean lisenssillä Rb-vetureita. Vetureihin pitää vaihtaa telit eri raideleveydelle. Saksassa on käytettyjä romanialaisia vetureita, mutta niihin on pitänyt vaihtaa sähköosia.
13.06.2004 22:04
KooPee
Raide taisi johtaa tuonne alas oikealle. Eikös siellä viime aikoina ole ollut joku romuttamo tmv? Jyväskylän ja Vaajakosken välillä oli aikoinaan muuten uskomattoman paljon liikennepaikkoja.