|
|
10.03.2004 20:06 | Jyrki Tervo | ||
| Tuota tiedotusten lukijaakin vois varmaan vaihtaa välillä, tai ainakin hän vuorotella jonkun toisen kanssa. | ||||
|
|
10.03.2004 20:06 | Jouni | ||
| Ei sitä tarvitse spekuloida, aukeaako kilpailu, koska se aukeaa EU:n ansiosta joka tapauksessa. YTV etenee määrätietoisesti kohti lähiliikenteen kilpailuttamista, kalustoyhtiöhän on jo kai perustettu. Connex tarjoaa aivan varmasti, kun kilpailutus alkaa. | ||||
|
|
10.03.2004 20:03 | Jyrki Tervo | ||
| No toisaalta olen monasti jälkeenpäin kiitellyt yläkertaa, että vauhtiani ei pysäyttänyt Gizon Studex. Minkähänlaista lie jälki olis ollu sellasen jäljiltä, huh. Tosin olen sellaisenkin onnistunut käyttämään loppuun, toinen jo menossa... | ||||
|
|
10.03.2004 20:00 | AnttiL | ||
| Elämää ja elektroniikkaa :-) | ||||
|
|
10.03.2004 19:58 | Risto Hyvärinen | ||
| Ei olekaan, on muistaakseni ollut "esittely" Apu-lehdessäkin ja taisi olla jossain VR NYT-lehdessäkin, jollen väärin muista. Pää on kuin heinälato varsinkin tuulisella ilmalla. | ||||
|
|
10.03.2004 19:58 | Juha Vuorinen | ||
| En Velbonia voi kuin kehua! Vaihtaisin ainoastaan Manfrottoon.. Koululta on joskus ollut lainassa.. Digikameroista löytyy myös se vitka ihan ohjelmavalikosta. Canonissa saa valita pitemmän 10s lisäksi myös 2s vitka, jonka aikana paketin heiluminen ehtii loppua. | ||||
|
|
10.03.2004 19:55 | Risto Hyvärinen | ||
| En kysellyt tarkemmin sen oireista. Kysyin vaan kerran kaverilta kun se on tässä nostoryhmässä, että käytetäänkö tuota, niin se vaan sanoi, ettei se pidä ilmoja sisällään. En alkanut tenttaamaan sitä sen tarkemmin, kun niillä on kuulemma joku uusi ja hieno peli (joka on kuulemma käynyt Joensuussa saakka) ja jossa on hienot vilkut katolla. | ||||
|
|
10.03.2004 19:53 | Risto Hyvärinen | ||
| Kaikkein huonoin jalusta on se, joka on aina kotona, kun ei viitsi raahata sitä mukanaan. | ||||
|
|
10.03.2004 19:53 | Jyrki Tervo | ||
| Kylläpäs Velbon-jalustakin on ihan mainio. Vein kerran oman Wellponini (Ds-3) verstaalle kunnostettavaksi ja sain toisen, järeämmän version siksi aikaa tilalle. Samalla reissulla kävin lisäksi ostamassa Monosen levykaupasta (Seinäjoella) Kojon tuoreen So Mean-levyn. Fillaroidessani kotia kohti, ja tietenkin täyttä faarttia, peevelin Kelponi-jalustan jalka meni etupyörän pinnain väliin. Helponi näet roikkui selkärepussa, joka taas roikkui fillarin sarvessa. Repun pohja tietenkin ratkesi ratekisella hetkellä ja ilmalento oli tietty ylättävä että tyylikäs. Allekirjoittanut ei yllätyksekseen saanut naarmuakaan, no pientä jomotusta lukuuottamatta. Perkln wellbommi oli myös täysin vauriotumaton, kumma sinänäsä, ollakseen alumiininjapanilainen jalustaksikin klempura. Toisessa ohjaussarvessa roikkunut So Mean-levy aiheutti enemmän käsien vapinaa, levyt nääs olivat 20 vuotta sitten suhteessa paaaljon kalliimpia varrattuna nykyhintoihin. essa. Repun pohja tietenkin ratkesi ratekisella hetkellä ja ilmalento oli tietty ylättävä että tyylikäs. Allekirjoittanut ei yllätyksekseen saanut naarmuakaan, no pientä jomotusta lukuuottamatta. Perkln wellbommi oli myös täysin vauriotumaton, kumma sinänäsä, ollakseen alumiininjapanilainen jalustaksikin klempura. Toisessa ohjaussarvessa roikkunut So Mean-levy aiheutti enemmän käsien vapinaa, levyt nääs olivat 20 vuotta sitten suhteessa paaaljon kalliimpia varrattuna nykyhintoihin. Ja tietenkin levyn kuoresta tipahti So Mean kahdessa palasena. Sevverran otti päähän, että ajelin takasin keskustaan ja hain uuden levyn, tosin tälläkertaa Kalle Anttilan putiikista. Monoselta en tetenkään kehadannut uusintalevyä ostaa. Joten voin lämpimästi suositella sekä Velponia että Kojon So Mean-levyä. | ||||
|
|
10.03.2004 19:52 | Juha Vuorinen | ||
| Hänen nimensä tuskin on maailmanluokan salaisuus.. Eija Kare | ||||
|
|
10.03.2004 19:44 | Risto Hyvärinen | ||
| "Se joku nainen" puhuu ne tekstit edelleenkin tietokoneelle, jotka vanhassa DKK:ssa tulee rompulta ja AAD-10 muistikortilta. "Se joku nainen" on vieläpä VR:n henkilökuntaa ja sillä on oikein nimikin, mutta enhän minä sitä nyt tässä muista! Niitä Saloran nauhakuulutuskoneita on muistaakseni vieläkin vaunuhuollon huoltokorjauksessa. | ||||
|
|
10.03.2004 19:28 | sepi | ||
| Asiallista porukkaa. Kameramiehiäkin piha täynnä. | ||||
|
|
10.03.2004 19:28 | Hara | ||
| Eikun humpat soimaan mummoille!! Vois olla kun kasetin laittas soimaan niin "vuuuoooooaaa " hidastetusta soittamisesta ennen kun hihnat alkaisi toimii kunnolla monen vuoden käyttämisen jälkeen.Ei varmaan koskaan 0o radio soinut sinisissä vaunuissa ainakaan en oo kuulut!! Nauhoitikos ne joku nainen aina nuo nauhat ennen tietokone aikaa... Muistan vuosien takaa junassa varkauden jälkeen konnari kuulutti asemat kun nauhasta tuli jostain syystä mikkihiiri esitys lopulta imaisi varmaan nauhan väliin morahti lopulta möreesti erittäin hitaasti hetken kuluttua vark.. Hilpeytta tuntui olevan kaikilla vaunussa kaikki nauroivat "siihen loppu eukon puhe" "nyt meni mankan väliin koko nauha ja pahasti..." muuttui eukosta ukoksi……. | ||||
|
|
10.03.2004 19:27 | Arto P | ||
| Kyllä saisivat tulla | ||||
|
|
10.03.2004 19:27 | Christian | ||
| Eli siis kuluttamassa tilaa, mutta syystä | ||||
|
|
10.03.2004 19:26 | sepi | ||
| Kyllä syksyllä on kaunista! | ||||
|
|
10.03.2004 19:21 | Jouni | ||
| Pekka7: Asiaa voisi helpottaa myös se, että jotkut nimeltämainitsemattomat malttaisivat käyttää samaa nimimerkkiä koko ajan, eivätkä kommentoisi jokaista kuvaa eri nimimerkillä. Voisihan tässä tietysti itsekin alkaa häiriköksi ja kirjoittaa seuraavat kommentit etsien jokaiseen almanakasta uuden nimen. | ||||
|
|
10.03.2004 19:17 | sepi | ||
| Aikoihin eletty pesuhommissa. Ei kyllä pitkään säily puhtaana. Ainakaan keväällä. | ||||
|
|
10.03.2004 19:16 | Hara | ||
| Juu vakio-vikoja oli myös intin protoissa toiset piti paineet ja toiset vuoti ½ päivässä jarrupaineet 0 Ajaessa kyllä pysyi mutta pysähdyit ja sammutit jätit auton parkiin......Hups saat odottaakun saat paineet ylös. onkos tuo ilmalassa sit varaautona vai menossa hylkyyn, Eikös se pidä käynnisäkään paineitaan?? |
||||
|
|
10.03.2004 19:11 | Ville | ||
| Meikäläisen halpisjalusta Velbon CX480 on sen verran hutera että en rupea edes yrittämään pimeäkuvaa ilman lankalaukaisinta tai vitkaa. Hieman kovempi tuulikin saattaa heilautella koko pakettia. | ||||
|
|
10.03.2004 19:06 | Risto Hyvärinen | ||
| Jollain Ilmalan raivausautolla on vatsanpuruja, eli ilmavaivoja. Se ei pidä ilmoja sisällään, joten sitä ei käytetä. | ||||
|
|
10.03.2004 19:01 | Risto Hyvärinen | ||
| No, bussialaa paremmin tuntevat voinevat kertoa historiasta vaikka millaisia yksityskohtia, mutta kuitenkin tosiasia on, että Connex hoitaa monessa maassa myös rautatieliikennettä ja jos ne hoitaa sitä Norjassa, niin en usko, että Suomen kelit ovat esteenä tänne tulemiselle, jos vain mahdollisuus jotain kautta aukeaa. | ||||
|
|
10.03.2004 19:00 | sepi | ||
| Etusivulla on sitte eriksen pohdintaa tilan loppumisesta. Osiossa "Siirtokapasiteetti ylitetty". Sinne voi rutista mielensä tyhjäksi ja antaa oman ehdotuksensa. (PISTE?) | ||||
|
|
10.03.2004 19:00 | Ville | ||
| Ei kai kukaan täällä säti Sr1/Anaa tai ketään muutakaan sen takia että hän ei tiedä jotain asiaa ennestään. Mutta jengi hermostuu kun Ana on usein ruvennut inttämään vastaan kun joku ystävällisesti kertoo oikean asianlaidan. En minä oikein usko että rautatieharrastajien keskuudessa olisi sisäänpäinlämpiävyyttä erityisenä ongelmana, päinvastoin uusi porukka on tervetullutta kasvattamaan meidän harvoja ja vähän tunnettuja rivejä. Kyllä me "vanhemmat" harrastajat mielellään kerromme asioita ja ystävällisesti oikaisemme vääriä luuloja, mutta täysin selviä ja perusteltuja asioita vastaan ei missään tapauksessa pitäisi lähteä inttämään. Eihän mekään aina kaikkea tiedetä, ja erehdyksen sattuessa myönnämme olleemme väärässä, ja opimme samalla miten se asia on, eikä kenellekään jää p***an makua suuhun. Jos Ana lukisi aina kommentit huolella ennen vastaamista, ja jättäisi turhan inttämisen pois, olisi hänkin sulautunut joukkoomme siinä missä muutkin. | ||||
|
|
10.03.2004 18:58 | Jouni | ||
| Kuljettajia ei ole kyllä liikuteltu maasta toiseen yksittäisiä vapaaehtoisia siirtymisiä lukuunottamatta. Suomeen tuloa hidastaa suomen kieli... :) Tosin pk-seudun bussiyrityksissä on kyllä töissä maahanmuuttajia, joilla ei (ainakaan vielä) ole riittävää suomen kielen taitoa. Kuljettajista on vaan viime aikoina ollut niin kova pula, että on tingitty jopa tällaisesta perusasiasta. Ei minulla mitään maahanmuuttajakuljettajia vastaan ole, mutta kieltä kyllä täytyisi osata ennen töiden aloittamista. Täytyy osata keskustella työnjohdon kanssa radioteitse ja opastaa matkustajia. Hassuna yksityiskohtana voin kertoa, että itse olen hakenut Swebusilta Tukholmasta töitä, mutta heillä oli varaa hylätä vähän huonosti ruotsia puhuva hakija. :-/ | ||||
|
|
10.03.2004 18:58 | Risto Hyvärinen | ||
| Aikoinaan vanhan nauhalla toimivan kuulutuskonesysteemin mukaan kuului myös radio ja kasettisoitin. Paikat niille on edelleen sekä konnarikopissa että Sm1 ja 2 sarjan ohjaamossa. En tosin muista, onko Sm1:n ohjaamoista poistettu saneerauksen yhteydessä. | ||||
|
|
10.03.2004 18:46 | Hara | ||
| onkos näissä vaunuissa sitten ikinä ollutkaan viihdelaiteita?? | ||||
|
|
10.03.2004 18:43 | Hara | ||
| Sisu A-45 "proto" Maastokuorma-auto Eikös ne ilmalassa pidä tätä tallissa ollenkaan vai onko tämä hylätty aktiivi käytöstä?? |
||||
|
|
10.03.2004 18:40 | Juhana N. | ||
| Eiköhän se Connex kuitenkin tullut tänne aikanaan Linjebussin muodossa ostaen ensin Vantaan Liikenne -konsernin ja sitten linjaliikenteen Westendin Linja Oy:ltä(, joka tosin nykyään jatkaa uudelleensyntyneenä toimintaansa)? Linjebuss toki toi kesällä 1998 noin sata käytettyä bussia Kööpenhaminasta, mutta tätä ennen autoja oli täällä jo parisensataa ellei hieman enemmänki. | ||||
|
|
10.03.2004 18:40 | Jyrki Tervo | ||
| Turhauttavaa kun jonkinasteiseen tietokilpailuun tulee heti oikea vastaus, joten vastatkaa ensin väärin ja sitten oikein. Ja tottahan se on, että tampesterilaisten takia Nikolainkaupunkiin ei nyt saadakkaan pyöreitä asuntoja ;-) | ||||
|
|
10.03.2004 18:34 | JV | ||
| Rataosuus on Jyväskylä-Pieksämäki. Rata on yhä olemassa, mutta sen linjausta on muutettu tässä kuvan kohdalla. Nykyinen linja kulkee suunnilleen kuvan oikeassa laidassa. | ||||
|
|
10.03.2004 18:34 | Hara | ||
| Linja raadion kajari se on !! | ||||
|
|
10.03.2004 18:33 | Risto Hyvärinen | ||
| Se on siinä kuljettajan repussa! (Tai jääkaapissa.) | ||||
|
|
10.03.2004 18:28 | Ville | ||
| Perttu, näitkö 2524:ssa todella poppikoneen? Itse en moista bongannut. Kuvassa https://www.vaunut.org/kuvasivu.php/5112.html näkyy kyllä kaiutin hätä-seis-napin yläpuolella, mutta se on mitä ilmeisimmin linjaradion kovaääninen. | ||||
|
|
10.03.2004 18:22 | Risto Hyvärinen | ||
| Tehdäänpäs nyt vähän valaistusta asiaan. Ruotsissa ja Norjassa samoin kuin Keski-Euroopassa on "valtiollisten" raideyhtiöiden "kilpailijana" meilläkin hyvin tunnettu firma nimeltä Connex. Kun Connex tuli Suomeen ajamaan busseja, ne toi tänne omat kuljettajansa ja omat bussinsa. Taisivat tuoda ne Tanskasta. Jos esimerkiksi joku Connex päättää tulla tänne ajamaan junia, niin luulen, että heillä on mahdollisuus järjestää kuljettajakoulutus aivan itse, enkä usko, että kalustokaan tuottaa hirveän monimutkaisia ongelmia. Vaihdetaan vaan telit ja taas mennään. | ||||
|
|
10.03.2004 18:16 | Risto Hyvärinen | ||
| Tuo natriumlamppu antaakin tähän kuvaan juuri oman hohtonsa. Onhan täällä kuvia samasta veturista myös päivänvalossa, jos jotakuta tällainen väritys häiritsee. | ||||
|
|
10.03.2004 18:15 | Ville | ||
| Kilpailevan yhtiön on vaikea hankkia myös kuskeja. Kuinka moni VR:n kuski uskaltaa vaihtaa leiriä, kun ei ole mitään takeita siitä, pysyykö uusi yhtiö pystyssä vai käykö sille kuin FlyingFinnille. Suomen ainoa veturimieskoulukin on juuri VR:n koulu. | ||||
|
|
10.03.2004 18:14 | Janne Määttä | ||
| Jossain muualla (tm). | ||||
|
|
10.03.2004 18:12 | Kimmo | ||
| Calm: Olet oikeassa! | ||||
|
|
10.03.2004 18:12 | Calm: | ||
| Olet oikeassa! | ||||
|
|
10.03.2004 18:10 | Risto Hyvärinen | ||
| Onhan se hyvä, että _jostain_ tunnistaa! :P | ||||
|
|
10.03.2004 18:10 | Risto Hyvärinen | ||
| Höyryveturit oli aikoinaan siitä hyviä, että ne kulki "kotimaisella" polttoaineella, jos kivihiili jätetään laskuista. Sota-aikaan käytettiin puuta ja jopa turvetta. Silloin ei ollut väliä, mitä ne kuluttaa, kun puuta riitti ja vettä oli myös joka paikassa. Keski-Euroopassa ajettiin jo sähkövedolla, mutta siellä oli sähköenergiaa paljon enemmän saatavilla, kuin täällä muutamasta vesivoimalaitoksesta. Dieselit pystyi yleistymään vasta sodan jälkeen, kun polttoaineen tuonti vapautui, niin kivihiilen, kuin dieselöljynkin suhteen. | ||||
|
|
10.03.2004 18:01 | JuhanaHi | ||
| Eikä vaan lähes... | ||||
|
|
10.03.2004 18:00 | Risto Hyvärinen | ||
| Yhdyn edelliseen puhujaan turhia kuvia ei olekaan, on vaan turhia valittajia. | ||||
|
|
10.03.2004 17:58 | Risto Hyvärinen | ||
| Otetaanpa nyt vähän kirjatietoa! ICS-vaunun jätesäiliön tilavuus on 715litraa ja tuorevesisäiliön 595litraa. | ||||
|
|
10.03.2004 17:58 | Juha | ||
| Aikovatko ne tällekin jotain tehdä samalla kun peruskorjaavat Vnj-Siilinjärvi(Sij?)-väliä? Eikös tuollaista pitäisi tapahtu tänä kesänä. | ||||
|
|
10.03.2004 17:55 | Juha | ||
| Eikös tuossa kysytty IC2-vaunujen säiliöiden kokoja? Siitä ei ole mitänä arvauksia heittää, mutta tuohon oikeasti aika pienen näköiseen Vepii saattaisi mahtua jotain 5-7m3. | ||||
|
|
10.03.2004 17:51 | Juha Vuorinen | ||
| Veikkaan Vepiin 3m2 ja Kerroshärdelliin 300l.. | ||||
|
|
10.03.2004 17:50 | Juha | ||
| Ei voi mitään, mutta minä sanon että on aivan turhaa valittaa "Aivantäysin turha kuva, pois tällaiset", joka alkaa olla kohta jo yhtä ärsyttävää kuin Ana/Sr1:n jutut. Ei voi mitään vaikka tätä mieltä olenkin, vaikka se tilanpuute uhkaakin. Ja tosiaan, tämä kuva ei kyllä turha ole. | ||||
|
|
10.03.2004 17:46 | Risto Hyvärinen | ||
| Tuo minuun kuvaama jäi vaan minulle itselleni hyvin mieleen matkustaessani sillä muutamia kertoja Kuopioon. | ||||
|
|
10.03.2004 17:43 | Risto Hyvärinen | ||
| Tuosta valkeasta linjatunnuksen reunuksesta tuon tunnistaakin jo lähes Ilmalan asemalta saakka, kun se seisoo varikon pihalla. | ||||