Lcgj:n voi löytää mm. Haapamäen ratapihalta. Voin laittaa (huonon) kuvan kun ehdin..
10.12.2003 22:53
JanneR
Pitää vielä täsmentää että KULTU on suht. epäpätevä tietokanta etsittäessä esim. VR-Radan vaunuja. Rataosasto siirtelee vaunuja omilla tekareillaan, eikä niitä ole tarvetta päivittää KULTUun, joka on suunniteltu lähinnä kaupallisen liikenteen tarpeisiin.
10.12.2003 22:50
JanneR
KULTUa ei ihan noin vaan pääse käyttämään. Itse olin viikon ajan TET -harjoittelussa Lahden junatoimistossa, jolloin pääsin "roplaamaan" k.o tietokantaa. Tokihan voi kokeilla tuuriaan je mennä kysymään lähimmästä junatoimistosta mahdollisuutta kokeiluun.
10.12.2003 21:52
Olli
JanneR:hän minulle Osf:n tiedotkin hommasi. Muistaakseni kyselyä yritettiin tehdä ainakin Ose ja Osb-vaunuista mutta niitä ei löytynyt tietokannasta.
10.12.2003 21:37
Korkki
Pasi, käy vaan näppäämässä kuva harvinaisuudesta. Otanmäki on "hiukan" liian kaukana täältä Satakunnasta...
10.12.2003 21:36
Korkki
Janne, miten tuota KULTU:a pääsee käyttämään? Olisi paljon muitakin vaunuja joiden sijainti kiinnostaa (Fau, Lcgj, Omy, Soer, Sof, Soi, Uaz). Kaikki ovat sellaisia tyyppejä joita olen luullut muutetuiksi kun käyttö on loppunut. Löytyvät silti Jtt:stä.
10.12.2003 21:16
Pasi
Hommatkaas joku Otanmäen raidekaavio niin voin käydä ohiajellessa kuvaamassa.
10.12.2003 20:59
Jack da house
Dr13 haki kaksi vanhaa pienveturia sieltä musoitavaksi Haapamäelle.
10.12.2003 20:36
Joni
Miksi Dr13 poikkesi tuolla?
10.12.2003 20:26
Pete
Oulussakin on vaihdemiehillä pyöriä, mutta ompa niillä mönkijäkin.
10.12.2003 20:23
Juhana
Ensinäkin, "minä", voisit jättää nuo kommentit pois. Toisekseen, tyylikäs kuva!
10.12.2003 20:10
JanneR
KULTUn mukaan Uao 192001-6 olisi Otanmäen raiteella 117.
10.12.2003 19:48
Korkki
Olli, kun olet tuon Osf:n sijainnin saanut selvitettyä (varmaan VR.ltä) niin voisitko selvittää seuraavaksi mistä löytyy Uao -proto vai löytyykö enää mistään muualta kuin tietona Jtt:stä...
10.12.2003 19:35
Jyrki Tervo
Lukekaa Heikki Ylikankaan kirjajärkäle Tie Tampereelle. Siinä on kohtuullisesti kansalaissodan junista kertovaa juttua.
10.12.2003 19:13
Juha Mäkinen
Joo, niin kävi... Itse kuvasin Dr13 Järvensivun kohdalla, kun vaan sais kuvia tännekin.. ajan kanssa ;)
10.12.2003 17:51
Antero
Niin,eikös siellä teloitettu punaisia sotavankejakin...
10.12.2003 17:48
Antero
Kyllä Helsingin makasiineilla on tavalliselle rahvaalle paljon enemmän aktiviteettia(mm.kirppikset,live musiikki,ym))kuin jollain musiikkitalolla.Miksi se pitää ylipäätään rakentaa juuri keskustaan,kyllä tuollaisen porvarien temmellyskentän voisi rakentaa vaikka Kirkkonummelle,tai jättää kokonaan rakentamatta ja laittaa rahat vaikka perusterveydenhuollon parantamiseen prkl..
Kauneus tai rumuus on katsojan silmässä,omasta mielestäni ne ovat paljon hienomman näköisiä kuin vaikka joku Kiasma.
Makasiinit olisi ehdottomasti suojeltava!!!
10.12.2003 17:03
Teppo
Kyllä niin voisi sanoa ainakin BT 01405 osalta. Työkunta asuu töissä ollessaan tässä vaunussa ja viikonlopuksi tietenkin kotiin.
10.12.2003 16:58
KooPee
Monet Suomen kaupunkien keskustat ovat rumia, eivätkä sovellu nykyiselle paikalleen. Tampereen vanhan tavara-aseman tilallehan tulee kestopäällystetty katu kumipyörien rullata.
10.12.2003 16:53
Joni
Hmm...
10.12.2003 16:53
Joni
Menemättä yhtään enempää tähän keskusteluun mukaan, totean vain, että edustan vastakkaista näkökulmaa. Minun mielestä makasiinit ovat rumia, eivätkä sovi nykyiselle paikalleen. Makasiineja löytyy lisää Pasilasta, esim. Teollisuuskadun viereltä. Nämä ovat huomattavasti paremmin sijainniltaan suojeltavissa. Keskustaan yksinkertaisesti ei sovi hyödyttömät, matalat rakennukset.
10.12.2003 16:43
Timo
Kesällä tuolla kävi dr13
10.12.2003 15:27
Olli
Kuva on yhdistetty Canonin Photostich-softalla useasta 'tavallisesta' kuvasta.
10.12.2003 15:09
s2
eli siis asunto käytössä?
10.12.2003 15:05
Teppo
s2 kysyy vaikeita, etenkin jos pitäisi vastata täsmällisesti siihen mistä on muutettu. Se voisi selvitä esim. vaunun aluskehyksessä olevasta valmistajan laatasta, johon on meistetty myös vaunun vanhat numerot valmistus/muutosvuosineen. Mutta toisen nykyinen käyttötarkoitus ilmenee seinässä olevasta laatasta: Raiteentukemiskoneen Ttk 832:n miehistön asuntovaunu
10.12.2003 15:02
Juhanimi=Juhana
On tainnut olla hieman laajakulmaa.. :)
10.12.2003 14:39
Maryel
Aika yksipuolista *lukee kuvatekstin* kappas vaan, hienoa Historiaa ihan silmien edessä siis.
10.12.2003 14:07
s2
mihin tarkoitukessn nämä vaunut ovat ja mistä ne on muutettu jos ovat muutettu.
10.12.2003 13:48
Jouni
Niin, sellaisten paikkojen tuhoaminen, joissa ihmiset luonnostaan viihtyvät, on minusta typerää. Tilalle rakennetaan kylmänkalseita uusia rakennuksia, joiden ympäristöt ovat totaalisen kuolleita. Kävelkää vaikka Posti- ja Sanomatalojen välistä kohti Mannerheimintietä. Musiikkitalolle löytyisi varmasti liikenteellisesti parempiakin paikkoja ja makasiinit voitaisiin kunnostaa keitaaksi uusien, tympeiden rakennusten keskelle. Vanhoja rakennuksia ei saada takaisin kun ne kerran mennään purkamaan hetken huumassa.
10.12.2003 13:47
mika
kvarnvägenillä joo.. vanha asema oli komea, mutta en tiedä onko sitä enää (onko se ollut tällä paikalla), ja onko muinainen kapearaiteisen radan linjaus suuntautunut keskustaan päin.. jos muistan oikein, niin kapearaiteinen purettiin jo varhain, mutta noin 1940-luvulla rakennettu normaaliraiteinen purettiin 1983. ja nykyään taitaa olla kapearaiteista museoituna n. 1 km kovjoella.
10.12.2003 13:43
Teppo
Vaikea vaunu toi Osg. Ainakin telien osalta. Ei vaunussa ole tietojeni mukaan yhtään sen enempää telejä kuin Savoilaisukko näkee, eli 8 kpl 4-akselisia telejä. Ehkä neliakseliset telit ovat liian vaikea ymmärtää, vaikkei Osg olekaan ensimmäinen kalustoyksikkö, josta sellaiset löytyy. Haapamäen höyryveturipuiston Ardelt-höyrynosturissakin on toinen teli neliakselinen. Ja jos rakenne kiinnostaa, voisi hankkia vaikkapa Trixin HO-mallin (1:87) vastaavasta saksalaisesta vaunusta. Ja Tavaraliikenteen kuljetuskalusto-kansiossa olevista kuvista ja piirustuksista asian pitäisi selvitä. (Ei pidä sekoittaa Osg:n telejä venäläisiin 8-akselisiin Vok ja Vgobo vaunujen teleihin, jotka koostuvat taas kahdesta kaksiakselisesta telistä). 3-akselisia telejä on ollut suomalaiskalustossa nosturien lisäksi esim. vaunussa A 100.
10.12.2003 13:05
Jouni
Jos joku sanoo Helsingin vanhoja makasiineja röttelöiksi, niin mikähän olisi oikea sana kuvaamaan tuota rappiota? :D
Akseleita 32, juu, mutta miten niin 16 teliä? Eiköhän tuossa ole 8 kpl 4-akselista teliä?
10.12.2003 12:05
Jooo...
Thoussaiaan!
10.12.2003 11:41
AnttiL
Aivan,Sköldvikissä toimii Borealis Polymers joka valmistaa muovirakeita joita sitten käytetään erilaisten muoviesineiden/asioiden valmistukseen.
10.12.2003 09:31
125Hööss
Kuinka voi, ssssehän purettu oon tuosta hiukan myöhemmin!
10.12.2003 09:30
Pekka
Näyttää olevan vielä Mikkeli-Pieksämäki ohjaustaulu pystyssä.
10.12.2003 08:23
KooPee
...Vr5 1422:ta ei voida..., veturi on siis Haapamäellä.
10.12.2003 08:17
Teppo
Jos veturi olisi kuljetettu kiskoilla olisi se vaatinut joko raiteen 1 ajojohtimen siirron tai autokuljetuksen sähköistämättömän raiteen viereen. Vaikka kiskot ovatkin vieressä, ei veturin nosto sähköistetylle raiteelle ole ihan helposti järjestettävissä. Lisäksi olisi varmistettava akselien (onko laakerikohdissa syöpymiä), ja voitelulaitteiden kunto purkamalla voidekaukalot. Unohtaa ei sovi, että Vr5 1422 ei voitu hinata Haapamäeltä Hyvinkäälle ennen kuin laakerivaurio on korjattu.
10.12.2003 00:03
Jouni
M62 syö vaikka raskasta polttoöljyä, muut mainitsemani ovat sähkövetureita. Eipä tuosta matka-ajasta ole enää paljon puristettavissa pois perinteisellä kalustolla. Itse asiassa matka-aikaa tuli yli 15 minuuttia lisää, kun Pietarin päässä siirryttiin uudelle Laatokan asemalle. 30.11. Sibeliuksessa ja Repinissä oli VL82M.
09.12.2003 23:21
Olli
Oho, olenpa sitten saanut väärää tietoa. Viimeiset omat havainnot Sibbestä ovat tietty elokuulta :)
09.12.2003 22:37
Ilkka
No mitkäs noista syö hiilivetyä ja mikä taas sähköä? :) Ja minkälaisia käytännön suunnitelmia liikenteen nopeutamiseksi on olemassa, vai onko välttämättä hankittava uusi idän pendolino, joka toimisi kaikissa mahdollisissa sähköistyssysteemeissa?
09.12.2003 22:16
Pasi Hölttä
No-o onkos tullut keeesä... :) Joo, kyllä se Eifet siellä on joulukuunkin kulkenut.
09.12.2003 22:15
JukkaH
Eipä tuolla kameralla pahemmin valotusaikaa lyhennetä ilman että kuva tulee vastaavasti pimeäksi. Tämän valotusaika on kuitenkin alle puoli sekuntia. Ja junan edestä on vähän paha mennä ottamaan kuvaa kun päin on tulossa 120 km/h:n vauhdista hiljentävä IC...
09.12.2003 22:13
eph
Asiallinen vertauskuva Joukahaisella kyllä :)
09.12.2003 22:11
eph
No siis olisit vaan säätänyt valotusaikaa vähän pienemmälle.. Ehkä ilmaisuni "linjalla" oli vähän yliampuva, tällainen asemakuvakin kävisi kunhan se olisi "edestäpäin" otettu.
09.12.2003 21:42
KooPee
No niin, Jouni täydensikin vastausta, kun tuli mieleen se kankien poistaminen.
09.12.2003 21:27
Jouni
Ehkä voisi, mutta kun Äänekoskelle ei voi ajaa sähkövetureilla. Jostakin ne veturit on niihinkin juniin tultava. Aamulla tulee 2Dv12 suorassa tavarajunassa Tampereelta Äänekoskelle ja tällä ne menevät takaisin.
09.12.2003 21:19
PP
Eipä käytä enää.
09.12.2003 21:17
PP
Eikös noita kuljetuksia vois hoitaa sähkövetureilla?