Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 33 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #575 : Lokakuu 21, 2024, 09:29:18 »

Olisko tälle jotain lähdettä.

Mediat kun ovat puhuneet Baltiasta MAHDOLLISENA kohteena. Aika vahvasti epäilen että ilman apuja nuo eivät hyökkää mihinkään aika pitkään aikaan.

Ja Suomen talouden kannalta olisi tärkeää saada edes osa idänkaupasta takaisin. Nyt Itä-Suomi kaatuu konkurssiin kohta. Venäjän takia on tehty ihan hervottomia investointeja viime vuosina(kin). Esim moottoritie Haminasta itään ja Lappeenrannan ympäristöön. Sekä rautateiden parannuksia. Nyt sitten tarttisi taas tehdä Venäjän takia lisää investointeja joka sitten taas ehkä kymmenen vuoden takia tarvitsisi muutosta. Kuka nämä muutokset maksaa?

Presidentit

Ei Venäjä uskalla hyökätä Baltianmaihin eikä nyt Suomeen tai Ruotsiin kun olemme Naton jäseniä. Suomeen tullaan kohdistamaan trollihyökkäyksiä sekä Nordean kaltaisia palvelunesto hyökkäyksiä. Venäjä on muuttunut vihollismaaksi kuten Suomen itärajan sulku on näyttänyt.

Venäjän vuoksi on tehty paljon turhia investointeja, rautateihin, teihin sekä vesiväyliin nämä on kirjattava vain virheinä.

Itä-Suomen pitää kääntyä länteen matkailussaan jos haluaa kehittyä kutem Lappi on jo tehnyt. Tosin siellä käytetään vielä lentokoneita kun rataverkkomme ei ole yhteensopiva eurooppalaisten verkkojen kanssa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1066


« Vastaus #576 : Lokakuu 21, 2024, 14:42:36 »


Itä-Suomen pitää kääntyä länteen matkailussaan jos haluaa kehittyä kutem Lappi on jo tehnyt. Tosin siellä käytetään vielä lentokoneita kun rataverkkomme ei ole yhteensopiva eurooppalaisten verkkojen kanssa.

Itä-Suomi pärjäsi ihan hyvin vielä 1980-luvulla vaikka raja Neuvostoliittoon oli käytännössä kiinni, sen yli pääsi vain virallisia valtuuskuntia tai jos osallistui votkaturistibussimatkalle Leningradiin.

Saksalaisia turisteja sen sijaan tuli Itä-Suomeen ja paljon. Ehkä he löytävät sen uudestaan?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #577 : Lokakuu 22, 2024, 07:56:52 »


Länsirata-neuvottelut vieläkin jumissa – Salon kaupunginjohtaja: ”Kuntien osuus vaikuttaa edelleen liian suurelta”

"Länsiradan radanvarsikuntien neuvottelut rakennusvaiheen kustannuksista ovat yhä kesken. Asiasta kertoo Salon kaupunginjohtaja Anna-Kristiina Korhonen Ylelle.

Kunnat ovat neuvottelleet syksyllä siitä, miten radan ensimmäisen rakennusvaiheen kustannukset jakautuvat osakaskuntien kesken. Neuvotteluissa ovat mukana Turku, Espoo, Salo, Vihti, Lohja ja Kirkkonummi.

Helsinki ei aio osallistua Länsiradan rakennusvaiheen rahoittamiseen."

https://yle.fi/a/74-20119275
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #578 : Lokakuu 22, 2024, 08:18:50 »

Myös rauhan aikana on hyvä olla vaihtoehtoisia kuljetusreittejä. USA taitaa olla tällä hetkellä tärkein vientimaamme ja mukavaa olisi jos sinne menevät laivat lähtisivät Suomen satamista. Toki sen lauluja laulat jonka illallista syöt.

Hyvin vähän lähtee Suomesta valtamerilaivoja. Tavaravirrat ovat liian pieniä, satamat ovat liian pieniä, väylät ovat liian matalia jne.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1066


« Vastaus #579 : Lokakuu 22, 2024, 14:52:32 »


Länsirata-neuvottelut vieläkin jumissa – Salon kaupunginjohtaja: ”Kuntien osuus vaikuttaa edelleen liian suurelta”

"Länsiradan radanvarsikuntien neuvottelut rakennusvaiheen kustannuksista ovat yhä kesken. Asiasta kertoo Salon kaupunginjohtaja Anna-Kristiina Korhonen Ylelle.

Kunnat ovat neuvottelleet syksyllä siitä, miten radan ensimmäisen rakennusvaiheen kustannukset jakautuvat osakaskuntien kesken. Neuvotteluissa ovat mukana Turku, Espoo, Salo, Vihti, Lohja ja Kirkkonummi.

Helsinki ei aio osallistua Länsiradan rakennusvaiheen rahoittamiseen."

https://yle.fi/a/74-20119275

Sitä että Helsinki ei aio osallistua länsiradan rakennusvaiheen rahoittamiseen pidän aika outona. Matkustavathan   helsinkiläisetkin junalla Turkuun. Ei länsirata ala muuten Turustakaan vaan Salosta, mutta Turku joutuu osallistumaan sen  rakentamiseen.   Vihainen
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 357


« Vastaus #580 : Lokakuu 22, 2024, 16:59:29 »

Myös ihmettelen että ratayhteys kulkee Paimion ja Kaarinan ohi niin näitä ei hankeyhtiössäkään mukana.
Tietysti siellä on jo rataa olemassa, mutta luulisi sen mahdollisen lähijunaliikenteen takia näiden olevan mukana.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 304


« Vastaus #581 : Lokakuu 22, 2024, 22:52:21 »

Venäjän vuoksi on tehty paljon turhia investointeja, rautateihin, teihin sekä vesiväyliin nämä on kirjattava vain virheinä.

Itä-Suomen pitää kääntyä länteen matkailussaan jos haluaa kehittyä kutem Lappi on jo tehnyt. Tosin siellä käytetään vielä lentokoneita kun rataverkkomme ei ole yhteensopiva eurooppalaisten verkkojen kanssa.
Itänaapuri on ollut Suomelle tärkeä kauppakumppani iät ja ajat. Nyt sitten tarttis ängetä muitten markkinoille eli on kilpailtava jotenkin. Hinnalla on vaikea kilpailla kun kustannustaso on ihan eri luokkaa kuin Euroopassa. Eikä me voida virhearvioinnin vuoksi mennä korjaamaan sitä tekemällä uusi virhe.

Ja kyllä se niin menee että jos Eurooppalaisten pitäisi tulla Lappiin muulla kuin lentokoneella ne menee kyllä ajallisesti lyhyemmän matkan päähän.

Olet kovin pahasti ideologian sokaisema. Tällä hetkellä Venäjän kanssa ei kuulu tehdä kauppaa, mutta silloin kun siellä tilanne taas muuttuu Suomen on pakko ottaa helpot rahat pois idänkaupasta. Muuten ne ottaa joku muu, joka ei ole yhtä pahasti ideologian sokaisema. Paska juttuhan tämä on, mutta perhana kun se on raha joka tätä maailmaa pyörittää.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8051


« Vastaus #582 : Lokakuu 22, 2024, 23:46:23 »

Saksan yritysjohtajat ja vuorineuvokset odottavat jo vesi kielellä päästäkseen tekemään uuvahtanutta kauppaa suuren itänaapurin kanssa! Rahalla ei ole tunteita!Näin olen asian ymmärtänyt!Money talks.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2024, 00:21:43 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #583 : Lokakuu 23, 2024, 08:32:55 »


Itänaapuri on ollut Suomelle tärkeä kauppakumppani iät ja ajat. Nyt sitten tarttis ängetä muitten markkinoille eli on kilpailtava jotenkin. Hinnalla on vaikea kilpailla kun kustannustaso on ihan eri luokkaa kuin Euroopassa. Eikä me voida virhearvioinnin vuoksi mennä korjaamaan sitä tekemällä uusi virhe.

Ja kyllä se niin menee että jos Eurooppalaisten pitäisi tulla Lappiin muulla kuin lentokoneella ne menee kyllä ajallisesti lyhyemmän matkan päähän.

Olet kovin pahasti ideologian sokaisema. Tällä hetkellä Venäjän kanssa ei kuulu tehdä kauppaa, mutta silloin kun siellä tilanne taas muuttuu Suomen on pakko ottaa helpot rahat pois idänkaupasta. Muuten ne ottaa joku muu, joka ei ole yhtä pahasti ideologian sokaisema. Paska juttuhan tämä on, mutta perhana kun se on raha joka tätä maailmaa pyörittää.

Ei taida enää Suomesta löytyä yritystä joka haluaa kauppaa Venäjän kanssa. Eikä Suomen kansa halua enää uutta suomettumisen kierrettä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #584 : Lokakuu 23, 2024, 08:50:32 »


Arkeologit kartoittavat Itäradan suunnittelualuetta

"Arkeologinen inventointi tehdään Itäradan eri linjausvaihtoehtojen alueella. Inventoinnin tavoitteena on varmistaa, että kohteet huomioidaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA). Samalla arvioidaan kohteiden vaikutus radan suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Työt käynnistyivät kesällä 2024, jolloin kartoitettiin ratalinjausalueiden arkeologista potentiaalia."

https://www.itarata.fi/arkeologit-kartoittavat-itaradan-suunnittelualuetta-katso-video/
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 304


« Vastaus #585 : Lokakuu 23, 2024, 11:38:00 »

Ei taida enää Suomesta löytyä yritystä joka haluaa kauppaa Venäjän kanssa. Eikä Suomen kansa halua enää uutta suomettumisen kierrettä.
Niin se voi olla, mutta se on sitten itäeuroopan tie. Kyllä ne rahat sitten ottaa vaikka Johnin mainitsemat saksalaiset vuorineuvokset ja täällä jäädään nuolemaan näppejä. Köyhyys vaan pahenee.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8051


« Vastaus #586 : Lokakuu 23, 2024, 15:33:21 »

Venäjälle asetetut pakotteet vaikuttavat vain rajoitetusti etenkin Kiina ja Intia ovat kisänneet kauppasuhteitaan Venäjän kanssa IPG Journal.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1066


« Vastaus #587 : Lokakuu 24, 2024, 11:23:38 »

Menee ulkopolitiikan puolelle, mutta täytyy muistaa että tilanne idän ja lännen välillä on mennyt entistäkin kireammäksi mm siksi että Pohjois-Korea on avoimesti lähtenyt tukemaan Venäjää lähettämällä 10.000 sotilasta sotimaan Ukraina vastaan.
Aikaisemmin me naureskelimme Pohjois-Korealle mutta nyt ei enää naurata. Seuraavaksi niitä sotilaita voi tulla 50 tai 100 tuhatta.

Raja itään pysyy kiinni mm hybridivaikuttamisen uhan takia. Pakotteet ovat vain pieni juttu kokonaisuudessa.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #588 : Lokakuu 24, 2024, 18:28:43 »

Venäjän suuntaan ei nyt, eikä myöskään lähitulevaisuudessa, tule Suomesta käsin haluta yhtään minkäänlaisia suhteita. Tilanne on todella tulehtunut, eikä venäjä ole todellakaan edesauttanut tuon tulehduksen lievittämistä, - päinvastoin. Rautatieliikenne/kaupankäynti ei nyt tule kysymykseenkään. Tuossa joku mainitsi venäjän ja kiinan kauppasuhteista. Kyllä niitä on ja ne ovat jopa kasvaneet, mutta kolikolla on toinenkin puoli: Kiinan lisäämä öljyntuonti venäjältä lienee hyvin tappiollista bisnestä venäjälle. Pumppaavat öljyään aika ajoin alle tuotantokustannusten. Venäjä tarvitsee Kiinan poliittisen tuen, ja sen on näin tehtävä raskaitakin taloudellisia myönnytyksiä ainoalle todelliselle kumppanilleen.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 8051


« Vastaus #589 : Lokakuu 24, 2024, 18:56:41 »

Utopiaa että valtiolliset suhteet jäisivät laulun tavoin"Se on kerrasta poikki"(Taja Ylitalo) tasolle!EU parlamentaarikkomme saa kultturishokin(Saivat jo) kun toteavat ettei muualla EUssa juurikaan ole noin mustavalkoista ajattelua kuin Suomessa!Seuraan päivittäin eri kielisiä lehtiä!Meidän media tuo jatkuvasti esiin erilaisia uhkakuvia.Saksassa tehdyssä laajassa tutkimuksessa hybridivaikuttamisesta on käynyt ilmi että 50% tuleekin Kiinasta  ja se aiheuttaa saksan teollisuudelle 200Mrdn vuosittaiset menetykset!










tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #590 : Lokakuu 24, 2024, 19:21:11 »

Utopiaa että valtiolliset suhteet jäisivät laulun tavoin"Se on kerrasta poikki"(Taja Ylitalo) tasolle!EU parlamentaarikkomme saa kultturishokin(Saivat jo) kun toteavat ettei muualla EUssa juurikaan ole noin mustavalkoista ajattelua kuin Suomessa!Seuraan päivittäin eri kielisiä lehtiä!Meidän media tuo jatkuvasti esiin erilaisia uhkakuvia.Saksassa tehdyssä laajassa tutkimuksessa hybridivaikuttamisesta on käynyt ilmi että 50% tuleekin Kiinasta  ja se aiheuttaa saksan teollisuudelle 200Mrdn vuosittaiset menetykset!

Kokonaisuutena EU:ssa ei ehkä ole täysin musta-valkoista ajattelutapaa, mutta Suomi - Baltia - Puola - Romania akselilla sitä riittää. Mistäköhän johtuu? Kokemuksen mukanaan tuoma, ehkä? Myös Pohjoismaat ja mm Tsekki kuuluvat yhä varsin venäjäkriittisiin valtioihin. Ja tuo kriittisyys on todellakin vain kasvusuunnassa. Jos Suomi sijaitsisi jossakin Itävalta-Sveitsi-Luxemburg postiossa, en olisi pätkääkään huolissani yhtään mistään, vaan näin kun asiat ei vaan ole.











tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #591 : Lokakuu 24, 2024, 19:30:24 »

Esitin vuonna 2000 Puolalaisille matkailuoppaille Krakovan keskustassa kysymyksen siitä, kumpi oli heidän ja Puolalaisten yleisen mielipiteen mukaan suurempi paha: - Natsi-Saksa, vaiko Neuvostoliitto/venäjä. Kuin tykin piipusta vastaus kajahti yksimielisenä, että Neuvostoliitto. Perustelut: Natsi-Saksa teki hirveyksiä 6 vuoden ajan puolassa, mutta Neuvostoliitto anasti osan vanhasta Puolasta, ja terrorisoi maata yli 45 vuoden ajan. Tuli jäädäkseen, oli läsnä ja alisti. Aivan samanlaisia vastauksia olen saanut jokaisena kertana, kun olen esittänyt tuon saman retorisen kysymyksen Virossa, Latviassa, sekä Liettuassa. Onko siis vika lännessä, vaiko kenties jossakin muualla?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #592 : Lokakuu 25, 2024, 08:20:39 »


Itäradan raideleveyssselvityksestä poimittu kuva jossa selvitetään mitä ollaan tekemässä.


* oteitarata.jpg (643.97 kilotavua, 661x1041 - tarkasteltu 178 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #593 : Lokakuu 25, 2024, 15:23:30 »


"Resiina 3/2024 lehden tasoristeyspalsta puhuu raideleveys selvityksestä tarkentavana selvityksenä kun taas 2023 valmistunutta selvitystä kutsutaan alustavaksi. Tarkentavan pitäisi valmistua elokuussa 2025. "

Ja sitten suunnitelma.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 304


« Vastaus #594 : Lokakuu 25, 2024, 16:15:15 »

Niin, Suomen kuuluu kehittää puolustusta. Mutta helposti tuhottava rautatieinfrastruktuuri ei siihen kuulu.

Eurooppa on muutenkin jo ihan persauki ja Suomi vielä pahemmin joten kyllä mä ennemmin laitan rahat tarpeellisiin asioihin kuin tälläiseen järjettömyyteen. Kohta ollaan muutenkin Kiinan taskussa. Siinä on Venäjäkin kalpea kun Kiina sen haluaa.

PS. Ettehän tilaile Temusta...
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #595 : Lokakuu 25, 2024, 18:01:27 »

Kannattaa muuten pitää Deevereitä ajokuntoisina, meinaan jos menee jonkun mahdollisen riisin seurauksena sähköt poekki. Deeverit on luotettavia, varsinkin oikealla raideleveydellä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #596 : Lokakuu 26, 2024, 08:57:59 »


Liikenne12 suunnitelman toimenpide-esityksestä poimittua.

sivu 30/34

Vasta vuonna 2026 valtakunnallinen näkemys raideleveydestä sitä ennen TEN-T asetuksen selvitykset ja raideleveyden muutossuunnitelma.

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/e3a3ea38-1f01-425a-8e46-53763b6bbdbf/LIITE_20241011073011.PDF


* valtio_eurooppa.jpg (569.67 kilotavua, 1275x578 - tarkasteltu 140 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #597 : Lokakuu 28, 2024, 12:17:14 »


Länsirata Oy tarjoaa omistajilleen aineistoa päätöksenteon tueksi

"Länsirata Oy:n osakkaat solmivat kesällä 2024 esisopimuksen, jonka linjausten mukaisesti osakkaat ovat syksyn 2024 aikana neuvotelleet rakentamisvaiheen osakassopimuksesta. Jokainen osakas päättää osakassopimuksen hyväksymisestä oman päätöksentekoprosessinsa mukaisesti."

https://lansirata.fi/lansirata-oy-tarjoaa-omistajilleen-aineistoa-paatoksenteon-tueksi/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #598 : Lokakuu 30, 2024, 09:53:31 »

Nära och kära - Pohjoismainen liikenneinfra työlistan kärkeen

"Vanha toteamus siitä, että Suomi on jäätyvärantainen saari, ei vanhene koskaan. Kun sisäistämme tämän, ymmärrämme, että meidän on paitsi varmistettava jäänmurtokykymme osana kriittistä infraa, myös varauduttava siihen, että maaliikennejärjestelmämme toimii jos meriliikenne jostain syystä estyy. Meidän on silloinkin kyettävä siirtämään ihmisiä, tavaroita, apua ja kalustoa kotimaahamme ja täältä pois."

"Norjalaisten kanssa on keskityttävä maiden välisten maantieyhteyksien vahvistamiseen sekä Ruotsin halki Narvikin satamaan asti menevän Malmbanan välityskyvyn parantamiseen. Tässä meillä on mittavan, kolmen maan yhteisen infrahankkeen paikka. Ruotsin kanssa on keskityttävä paitsi Malmbanaan myös Suomen ja Ruotsin välisten siltojen vahvistamiseen sekä maanteiden kunnostamiseen 540 km pitkän rajan molemmin puolin. "

https://lvm.fi/-/nara-och-kara-pohjoismainen-liikenneinfra-tyolistan-karkeen
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 522


« Vastaus #599 : Lokakuu 30, 2024, 13:54:47 »

Torniojoen nykyinen rautatiesilta vaikuttaa aika helposti tuhottavalta ja vaikeasti uudelleenrakennettavalta - miten tämä megariski voidaan tai pitäisi ratkaista?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 33 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina